Corrado sekä G60 ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
Mistäköhän voisi johtua se, että keskuslukon pumppu surisee myös ovien lukitsemisen jälkeen? Eli homma menee seuraavasti:
1. ovet lukkoon kaukosäätimellä, pumppu pyörähtää normaalisti
2. n.12 sec päästä pumppu pyörähtää ja lukot naksahtaa (ilmeisesti menee "takalukkoon"?)
3. n.3-5min kuluttua pumppu pyörähtää uudestaan
4. kohta 3. ilmeisesti toistuu jonkin ajan päästä
Seurasin akun jännitettä mittarilla samalla:
kohdassa 1 jännite palaa normaaliin, n.12,6V
kohdassa 2 jännite palaa pyörähtämisen jälkeen normaaliin n.12,6V
kohdassa 3 jännite ei palaa normaaliin vaan jää n. 12,35V:iin
kohdassa 4 jännite palaa normaaliin n.12,6V
Eli kohdan 3 jälkeen jokin jää päälle ja syö akkua. Pumppu ei jää pyörimään vaan pyörähtää samalla tavalla kuin lukitessa. Ovet pysyvät siis lukossa. Kun vaiheessa 3 eli kun jännite on normaalia alempana, yrittää avata ovia, pumppu pyörii mutta ovet eivät aukea (kuitenkin piippaa kerran eli merkki ovien aukeamisesta). Toisen kerran kun painaa kakesta nappia pumppu pyörähtää (piippaa 2 kertaa eli ovet menevät lukkoon). Kolmannella painalluksella ovet aukeavat normaalisti.
Ongelma on siis akun tyhjentyminen. Mikä tuon pumpun pyörähtämisen voisi aiheuttaa? Ja mikä tuolla jää tuota virtaa syömään?
1. ovet lukkoon kaukosäätimellä, pumppu pyörähtää normaalisti
2. n.12 sec päästä pumppu pyörähtää ja lukot naksahtaa (ilmeisesti menee "takalukkoon"?)
3. n.3-5min kuluttua pumppu pyörähtää uudestaan
4. kohta 3. ilmeisesti toistuu jonkin ajan päästä
Seurasin akun jännitettä mittarilla samalla:
kohdassa 1 jännite palaa normaaliin, n.12,6V
kohdassa 2 jännite palaa pyörähtämisen jälkeen normaaliin n.12,6V
kohdassa 3 jännite ei palaa normaaliin vaan jää n. 12,35V:iin
kohdassa 4 jännite palaa normaaliin n.12,6V
Eli kohdan 3 jälkeen jokin jää päälle ja syö akkua. Pumppu ei jää pyörimään vaan pyörähtää samalla tavalla kuin lukitessa. Ovet pysyvät siis lukossa. Kun vaiheessa 3 eli kun jännite on normaalia alempana, yrittää avata ovia, pumppu pyörii mutta ovet eivät aukea (kuitenkin piippaa kerran eli merkki ovien aukeamisesta). Toisen kerran kun painaa kakesta nappia pumppu pyörähtää (piippaa 2 kertaa eli ovet menevät lukkoon). Kolmannella painalluksella ovet aukeavat normaalisti.
Ongelma on siis akun tyhjentyminen. Mikä tuon pumpun pyörähtämisen voisi aiheuttaa? Ja mikä tuolla jää tuota virtaa syömään?
Missä ton pumpun ohjausyksikkö sijaitsee? Entä onko muita ovikatkaisijoita kun noi kahvoissa olevat? Ne tuntuisi toimivan, ainakin ovet menee lukkoon ja aukee kun avaimella kääntää. Onko tolle keskuslukolle/pumpulle jotain relettä minkä vois tarkastaa, ja missä ton sulake sijaitsee että saa kytkettyy pois päältä?
Hankala ongelma kun välillä tuntuu toimivan ihan normaalisti...
edit. Mikä tuolla sitten jää tuota virtaa kuluttamaan kun pumpun pyöriminen loppuu ja mitään ääniä ei kuulu?
Hankala ongelma kun välillä tuntuu toimivan ihan normaalisti...
edit. Mikä tuolla sitten jää tuota virtaa kuluttamaan kun pumpun pyöriminen loppuu ja mitään ääniä ei kuulu?
Onko joku tutustunut noiden ovien lukkomekanismiin vähän tarkemmin? Lähinnä jos joku pystys kertomaan sen messinkisen möhkäleen toimintaperiaatteen... Siis se mikä on oven takareunassa. Räjäytyskuva tms. selventävä kuva olisi erittäin hyödyllinen.
Jos joku joutunut vaihtamaan ton osan nii onko kuinka vaikee homma?
Jos joku joutunut vaihtamaan ton osan nii onko kuinka vaikee homma?
Boshin Esitronicin mukaan perinteisen 8v kakkiksen ja G60 öljynsuodattimessa on ohitusventtiilin avautumispaineessa eroa, g-laaderissa se on 2,5bar ku 2,2bar muissa. Tiiä sit onko tällä kauheesti käytännön merkitystä.
Jarppa83: pahimmassa tapauksessa sulla voi olla väljät laareit joiden välistä paineet karkaa.
Jarppa83: pahimmassa tapauksessa sulla voi olla väljät laareit joiden välistä paineet karkaa.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Mutta kuten jo sanoin, niin moitteetta toimi myöskin Golfin 2,2bar avautumispaineella olevalla suodattimella... Kiertokankien laakerit ku n oli väljät, niin sillin kyllä karkaili paineet lähes aina alle 2000rpm kierroksilla ja summeri huusi ja valot vilkkui. Mutta eipä tuokaan iso remppa oo vaihtaa. Tunti töitä ja 40e tarvikkeisiin (laakeri ~30e/sarja, öp tiiviste ~10e).
Siihen on montaa tarinaa. Jotkut lähteet sanoo, että kertakäyttöiset, jotkut, että ei tarvitse uusia. Uskoin siis (aikaa ja vaivaa säästääkseni) sitä, mikä sanoi, ettei tarttee uusia. :D
Avasin kiertokangen alapäät omasta koneestani 2 kertaa, enkä vaihtanut pultteja kummallakaan kerralla. Ja hyvin toimii vielä tänäpäivänäkin ko. moottori.
Avasin kiertokangen alapäät omasta koneestani 2 kertaa, enkä vaihtanut pultteja kummallakaan kerralla. Ja hyvin toimii vielä tänäpäivänäkin ko. moottori.
Mites noitten kiertokankien muttereiden kiinnistysmomentti on? sattuuko kukaan muistamaan?
Voisko olla 30Nm? tuntuu vaan aika vähältä, mutta jos ne kestää niin ei kai siinä mitään.
Ja samalla voisin kysellä kun kävi ihmetyttämään PG koneen apuakseli. Mitä osaa tuolla tarkoitetaan? Tarjottiin konerempan yhteydessä vaihdettavaksi apuakselin stefaa...
Voisko olla 30Nm? tuntuu vaan aika vähältä, mutta jos ne kestää niin ei kai siinä mitään.
Ja samalla voisin kysellä kun kävi ihmetyttämään PG koneen apuakseli. Mitä osaa tuolla tarkoitetaan? Tarjottiin konerempan yhteydessä vaihdettavaksi apuakselin stefaa...
Apuakseli pyörittää jakajaa ja öljypumppua, stefa on samankokoinen kuin nokalla ja hihnapyörä tais olla sama kuin nokalla mutta toisinpäin. Eli nokkahihna pyörittää sitäkin.
Paljon ajettuihin kannattaa vaihtaa apuakselin laakerit, toinen on helppo vaihtaa itsekkin mutta toinen on aika syvällä lohko sisällä
Paljon ajettuihin kannattaa vaihtaa apuakselin laakerit, toinen on helppo vaihtaa itsekkin mutta toinen on aika syvällä lohko sisällä
Voisiko joku vähän valoittaa kun on tommonen pg kone pajalla osina ja männät pitäisi ottaa sylinteri putkista pois mutta kannenpuolelta ei mahdu ja öljypohjan päässä on semmoiset kupari koukut. Onko niillä koukuilla mitää merkitystä jos ne silpois kokonaa helvettiin sieltä vai saako ne jotenki fiksusti irti??
Ne kuparikoukut on männän öljysuihkut ja on ihan pultilla kiinni ja niillä on ihan merkitystä, eli älä silvo helvettiin niitä.
Lohkon rakenne on sitten sellainen että männät pitää ottaa yläkautta pois, paitsi jos haluaa ne osina, eli alakautta ei niitä ehjänä saa.
Minkä takia männät ei mahdu yläkautta ulos?
Lohkon rakenne on sitten sellainen että männät pitää ottaa yläkautta pois, paitsi jos haluaa ne osina, eli alakautta ei niitä ehjänä saa.
Minkä takia männät ei mahdu yläkautta ulos?
Siinä on joku n. 0,5 mm tai vähemmän sitä pykälää. Mutta en tota aatellu lähtee porauttaan kun on kumminki tehtaan jäljiltä. Tuo on yks mäntä menny aika lailla silpuks ja sen takia hoonataan. Männät sinne tulee ny kumminki kaikki uudet ni kestää sit ajellakki vaikka kuinka ja pitkään. Tekniikasta menee muutenki suurin osa sisuskaluista uusiksi kun tulee garretin mutka kylkeen ;)
Kiitokset noista muttereiden kiristysarvoista, onneksi tuli kysyttyä. Katsoin omasta corradon korjausoppaasta, niin siellä oli puhetta vaan tuosta 30Nm muttei mitään tuosta 180*. Tai en ainakaan huomannut.
Kampiakselin ja tuon merkillisen apuakselin stefat pitäisi tarkastaa että vuotaako. Jos ne ois kuivat ni ei kait niitä tartteis vaihtaa... en varma, mitä mieltä ootte?
Ja sitten mitä mieltä ootte aiheesta ku toi kone on nyt levällää ni otin yhen männän pois tuolta ja tarkistin kampiakselin ja kierokangen välissä olevan laakerin, ja sen pinta näytti miltei kulumattomalta. Kannattaisiko noi kierokankien laakerit vaihtaa silti? Mitenköhän sit kampiakselin laakereiden laita?
Ei oo tietoa et millon noi on mahdollisesti edellisen kerran vaihdettu.
Kampiakselin ja tuon merkillisen apuakselin stefat pitäisi tarkastaa että vuotaako. Jos ne ois kuivat ni ei kait niitä tartteis vaihtaa... en varma, mitä mieltä ootte?
Ja sitten mitä mieltä ootte aiheesta ku toi kone on nyt levällää ni otin yhen männän pois tuolta ja tarkistin kampiakselin ja kierokangen välissä olevan laakerin, ja sen pinta näytti miltei kulumattomalta. Kannattaisiko noi kierokankien laakerit vaihtaa silti? Mitenköhän sit kampiakselin laakereiden laita?
Ei oo tietoa et millon noi on mahdollisesti edellisen kerran vaihdettu.
Itse laitoin alakertaan uuden tiivistesarjan, se ei muistaakseni paljoa maksanut ja luo mielenrauhaa. Kierokankien väljyys kannattanee mitata plastigagella, että saa tarkan tiedon.
Multa saa parilla kympillä uudet kiertokankien std laakerit.
Tonne on joku joskus jaksanut kirjotella nm-arvoja: http://autowiki.fi/index.php/VAG_PG-moottori
Multa saa parilla kympillä uudet kiertokankien std laakerit.
Tonne on joku joskus jaksanut kirjotella nm-arvoja: http://autowiki.fi/index.php/VAG_PG-moottori
Kaikki, korostan KAIKKI laakerit, stefat ja tiivisteet vaihtoon, jos pannu on kerran auki. Ei ne kuitenkaan tuohon ko. koneeseen maksa NIIN paljoa. Puhutaan kuitenkin kympeistä.
Ja v*tuttaahan se ihan armottomasti ruveta purkamaan heti kasaamisen jälkeen uusiks, jos joku stefa tai joku laakeri rupeaakin 100km ajon jälkeen sanomaan työsopimustaan irti.
Ja v*tuttaahan se ihan armottomasti ruveta purkamaan heti kasaamisen jälkeen uusiks, jos joku stefa tai joku laakeri rupeaakin 100km ajon jälkeen sanomaan työsopimustaan irti.
http://www.importperformanceparts.net/i ... o-evw.html
Tuolta ylikokoiset wisecot ja takoveivit edukkaasti. Järkevän porauksen raja näissä lohkoissa lienee jotain 83 millin tienoilla.
Tuolta ylikokoiset wisecot ja takoveivit edukkaasti. Järkevän porauksen raja näissä lohkoissa lienee jotain 83 millin tienoilla.
Vielä harkituttaa toi alakerran laakereiden ja stefojen vaihto.
Kone on auki siten että siihen pääsee käsiksi mutta makaa konehuoneessa kannakkeistaan ja vaihteistokin on kiinni. Eli vain kansi ja ÖP on irti.
Olisinkin ottanut koneen kokonaan pois keulilta jos olisi vain ollut siihen jonkinlainen nostin sekä tilat jossa se mahtuisi olemaan. Noh kyllä sen tilan olisi saanut jotekin sumplittua mutta tuo "ylimääräinen" työ jota tuo koneen irroittaminen keulilta olisi aiheuttanut, niin siihen en jaksanut vielä käydä.
Pystyykö nuo kampiakselin laakerit ja stefat vaihtamaan vaikka kone olisi kiinni vaihteistossa?
Ja vielä alakautta joutuisi työskelntelemään?
Mistäpäin voisi nuo stefat tarkastaa että minkälaisessa kunnossa se on? Näkeekö niitä edes nippeleiden ollessa paikoillaan? Ne haluaisin ainakin tarkastaa.
Kiertokankien laakerit (ainakin se yksi jonka irroitin) näytti olevan hyvässä kunnossa, eli pinta oli täysin sileä. Miten noiden muiden kuntoja voisi tarkastaa? Ja olettaisin koneen muidenkin laakerien olevan hyvässä kunnossa.
Tosiaan edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.
Kone on auki siten että siihen pääsee käsiksi mutta makaa konehuoneessa kannakkeistaan ja vaihteistokin on kiinni. Eli vain kansi ja ÖP on irti.
Olisinkin ottanut koneen kokonaan pois keulilta jos olisi vain ollut siihen jonkinlainen nostin sekä tilat jossa se mahtuisi olemaan. Noh kyllä sen tilan olisi saanut jotekin sumplittua mutta tuo "ylimääräinen" työ jota tuo koneen irroittaminen keulilta olisi aiheuttanut, niin siihen en jaksanut vielä käydä.
Pystyykö nuo kampiakselin laakerit ja stefat vaihtamaan vaikka kone olisi kiinni vaihteistossa?
Ja vielä alakautta joutuisi työskelntelemään?
Mistäpäin voisi nuo stefat tarkastaa että minkälaisessa kunnossa se on? Näkeekö niitä edes nippeleiden ollessa paikoillaan? Ne haluaisin ainakin tarkastaa.
Kiertokankien laakerit (ainakin se yksi jonka irroitin) näytti olevan hyvässä kunnossa, eli pinta oli täysin sileä. Miten noiden muiden kuntoja voisi tarkastaa? Ja olettaisin koneen muidenkin laakerien olevan hyvässä kunnossa.
Tosiaan edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa.
No etpä sä sitä kytkinkopanpään stefaa saa irti irroittamatta vauhtipyörää. Ja vähän heikossa on ne kampiakselin laakerienkin irroitus irroittamatta vauhtipyörää. Ja laakereiden sileä pinta imo ei vielä kerro mitään, jos se olis epäsileä niin se imo leikkaa kiinni. Välys merkkaa, jos se on raja-arvojen sisällä niin eikai silloin mitää hätää ole. Laakereiden välyksen voi mittaa tosiaan plastigagella, pistää suikaleen sitä väliin ja kiristää kangen takas kii ja ottaa auki. http://www.aircooledtech.com/plastigage/plastigage-rod.jpg
Juu-u.
Tulis jonkun verran tekemistä jos rupeis noita alapään laakereita vaihteleen. Täytyy niitä vielä kattella.
Mistäköhän tuota mittausnauhaa vois saada? ei tarvis ku muutaman pätkän.
Jossian liikkeessä sitä oli koko paketti, ei vaan viittis hyllyyn ostaa.
NYT OIS PIKANEN ONKELMA
Elien koitin noita venttiilejä irrotella tuosta kannesta siten että kansi oikeinpäin pöydälle ja puristimilla kiinni (ettei venttiilit työnny ulos).
Sitten kävin tuommosella venttiilijousen vaihtotyökalulla sitä venttiilin yläpäätä pusaamaan alespäin, ni koittaa kovasti se kansi vielä sieltä nousta. Eli ihan kuin venttiili olisi alapäästäänkin "lukittu".
Eikö tuo venttiilin kiinnitys ole vain tuolta "ylälautasen" päällä oleva "lukite prikka".
Olen luullut että venttiili lähtee jousen kasaan painamalla jolloin saa tuon prikan tuosta pois...
Eikö näin ole?
Tulis jonkun verran tekemistä jos rupeis noita alapään laakereita vaihteleen. Täytyy niitä vielä kattella.
Mistäköhän tuota mittausnauhaa vois saada? ei tarvis ku muutaman pätkän.
Jossian liikkeessä sitä oli koko paketti, ei vaan viittis hyllyyn ostaa.
NYT OIS PIKANEN ONKELMA
Elien koitin noita venttiilejä irrotella tuosta kannesta siten että kansi oikeinpäin pöydälle ja puristimilla kiinni (ettei venttiilit työnny ulos).
Sitten kävin tuommosella venttiilijousen vaihtotyökalulla sitä venttiilin yläpäätä pusaamaan alespäin, ni koittaa kovasti se kansi vielä sieltä nousta. Eli ihan kuin venttiili olisi alapäästäänkin "lukittu".
Eikö tuo venttiilin kiinnitys ole vain tuolta "ylälautasen" päällä oleva "lukite prikka".
Olen luullut että venttiili lähtee jousen kasaan painamalla jolloin saa tuon prikan tuosta pois...
Eikö näin ole?
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Oma projekti on edenny siihen asti et vkl vein kannen koneistamoon tarkastettavaksi.
Siellä sille on tulossa pesu, tarkastus sekä yhden katkenneen pakosarjan pinnapultin pois poraaminen (vaikkakin sen hinta oli päätä huimaava).
Kävin miettimään että nyt kun tuo kerta tuolla koneistamossa käy niin kannattaisiko samalla harkita pikkuista hiomista noihin kanavoihin pako ja imu puolille? Siten kumminkin että muita kovempia muutoksia ei tarvitsisi tehdä. Onko paljoakaan hyötyä? koneesta ei aiota ottaa hurjia tehoja vaan toimivaksi ja "luotettavaksi" värkiksi suunnittelin rakentavani.
Aiemmin kysytystä alapään laakereiden vaihdosta oon suunnitellu että jos sen tekis, konetta tuskin on koskaan avattu venttiilikoppaa pidemmälle, sen verran mitä huoltohistoriasta tietää.
Jos hommais semmosen moottoripukin, ja siinä kasais koko koneen ni vois olla helpompaa. Pitää vaan viritellä jokin laite millä sen saa nostettua takasin konehuoneeseen sitten.
Siellä sille on tulossa pesu, tarkastus sekä yhden katkenneen pakosarjan pinnapultin pois poraaminen (vaikkakin sen hinta oli päätä huimaava).
Kävin miettimään että nyt kun tuo kerta tuolla koneistamossa käy niin kannattaisiko samalla harkita pikkuista hiomista noihin kanavoihin pako ja imu puolille? Siten kumminkin että muita kovempia muutoksia ei tarvitsisi tehdä. Onko paljoakaan hyötyä? koneesta ei aiota ottaa hurjia tehoja vaan toimivaksi ja "luotettavaksi" värkiksi suunnittelin rakentavani.
Aiemmin kysytystä alapään laakereiden vaihdosta oon suunnitellu että jos sen tekis, konetta tuskin on koskaan avattu venttiilikoppaa pidemmälle, sen verran mitä huoltohistoriasta tietää.
Jos hommais semmosen moottoripukin, ja siinä kasais koko koneen ni vois olla helpompaa. Pitää vaan viritellä jokin laite millä sen saa nostettua takasin konehuoneeseen sitten.
Ajattelin kysellä täsä topicissa kun tässä nyt on kaiken näkösiä vikoja yritetty ratkoa jo muutenkiin.
Eli ongelmana on kun käynnistän auton niin starttaa ihan nätisti ja hörähtää normaalisti käyntiin, mutta sitten aika usein melkeen sammuu, ja sitten kierrokset nousee taas ihan hetkeksi korkealle. Tämän jälkeen käynti tasaantuu ja käy tyhjäkäyntiä ihan kivasti. Liittyy varmaan sähköpuoleen kun jos laittaa ajovalot päälle välittömästi starttauksen jälkeen niin edellä kuvattu koneen reaktio tapahtuu varmasti...
Onko ideoita mistä lähteä korjailemaan/hakemaan vikaa?
Eli ongelmana on kun käynnistän auton niin starttaa ihan nätisti ja hörähtää normaalisti käyntiin, mutta sitten aika usein melkeen sammuu, ja sitten kierrokset nousee taas ihan hetkeksi korkealle. Tämän jälkeen käynti tasaantuu ja käy tyhjäkäyntiä ihan kivasti. Liittyy varmaan sähköpuoleen kun jos laittaa ajovalot päälle välittömästi starttauksen jälkeen niin edellä kuvattu koneen reaktio tapahtuu varmasti...
Onko ideoita mistä lähteä korjailemaan/hakemaan vikaa?
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 13.9.2006 12:36
Jaahas kyselläämpäs sellasta juttua kun nyt sain auton taas kasaan, mutta ahtomittarille ei tule painetta ollenkaan..Liitos otettu siitä letkusta joka lähtee siitä "hiilipömpeli venttiilistä" ja menee imusarjan päähän. Ennen toiminut moitteetta mut nyt ei, joten onko noista menny rikki niitä venttiilejä ja kuinka sitä vois testata?
Jos mittarin siirtää siihen letkuun mikä menee sen venttiilin päältä imusarjan taakse toimii moitteetta...
Jos mittarin siirtää siihen letkuun mikä menee sen venttiilin päältä imusarjan taakse toimii moitteetta...
Onha tuo auto nyt lepäilly tuolla tallissa levällään jo tarpeeks aikaa, nyt on alettu sitä sitten kasailemaan. Ihmetyksiä ja kyselyitä tulee tänne sitämukaa kuin niitä ilmenee.
Kasatessani kantta, ja laittaessani ruiskusuuttimia paikoilleen katsoin kumitiivisteitä jotka pitävät suuttimet paikallaan ja niiden muoviprikkoja(?). Yhdessä suuttimessa oli alin muoviprikka halki ja toinen puolisko jossain...
Kauanko nuo suuttimien kumitiivisteet ja merkilliset muoviprikat kestävät käytössä? Näyttivät olevan aika hauraat... Minkälaista hintaa tuollaisille voisi harkita?
Kasatessani kantta, ja laittaessani ruiskusuuttimia paikoilleen katsoin kumitiivisteitä jotka pitävät suuttimet paikallaan ja niiden muoviprikkoja(?). Yhdessä suuttimessa oli alin muoviprikka halki ja toinen puolisko jossain...
Kauanko nuo suuttimien kumitiivisteet ja merkilliset muoviprikat kestävät käytössä? Näyttivät olevan aika hauraat... Minkälaista hintaa tuollaisille voisi harkita?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa