-98 AFN, pumppaava veto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

-98 AFN, pumppaava veto

ViestiKirjoittaja suorja » 7.2.2008 18:12

Alkoi tässä viikon sisään tuntua hassua pumppaavaa tunnetta ajettaessa vakkari päällä. Elikkä kun tulee pienikin ylämäki vastaan, alkaa vakkari laittamaan lisää tehoa koneeseen ja samalla alkaa vedossa sellainen noin sekunnin välein tapahtuva pumppaus:vetoa/jarrutus/veto/jarrutus... Jos mäki jyrkkenee niin taajuus tiuhenee noin kaksinkertaiseksi. Samaa pumppausta tuntuu hieman myös kaasujalalla ajettaessa.

Koneella ajettu 350 tuhatta ilman kummempia ongelmia, normaalit huollot + hehkut vaihdettu.

Vikakoodeja en ole luetuttanut vielä. Onkos kellään ajatusta taikka tietoa mistä voisi käydä etsiskelemään vikaa? Ehkä joku anturi joka on hajonnut/hajoamassa??

Edit: tulipa tässä mieleen, että n. viikko sitten kun putsailin aamusella lumia autosta käynnistyksen jälkeen, kuului autosta kova terävä metallinen kilahdus. Ihan kuin olisi lyönyt vasaralla johonkin kovaan metalliin. Mitään en tuolla konehuoneen puolella kuiteskaan nähnyt poikkeavaa. Ääntä ei ole kuulunut uudestaan, eikä muuta muutosta mihinkään ole tullut. Paitsi tuo pumppaaminen...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.2.2008 21:02

Tarkista jakopään osat, ovatko kaikki paikallaan/ehjiä ja katso myös venttiili kopan alle (kilahdus ei ole normaalia).

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 7.2.2008 22:27

Tarttee tutkaista kunhan saan aikaa moiselle, ja paikan missä katsoa.

Kävin äsken heittämässä lenkin ja vertasin tuota pumppausta eri vaihteilla ja kierrosluvuilla. Tuntuu liittyvän kierrosnopeuteen n. <2000, 5.v tuntui pumppaus vielä tuolla n. 2100 kierrosta, mutta nelosella ei. Sillä pumppaus häipyi tuossa 2000 kierroksen tienoilla. Tämän perusteella voisi liittyä ajoitukseen, tai sitten jopa turboon... Mutta jos turbosta olisi tuo kilaus kuulunut, niin kai tuntuisi tehoissa aikas hyvin, vai??

No ei auta kuin auto talliin ja tutkimaan sisälmyksiä :)

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 8.2.2008 11:38

Koitas ihan piruuttas turbon siipien säätötangon liikkuvuutta. Liikkuuko herkästi ja onko 'pykäliä' siinä liikkeessä?
Tuli vaan mieleen, että jos siivet alkaa olla jumissa, voi ECU joutua korjaamaan säätöä jatkuvasti. Vastaako kaasuun normaalisti ja meneekö vikatilaan, kun tarjoaa reilusti kaasua?

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 8.2.2008 12:20

Mitään muuta uutta ei ole ilmennyt kuin tuo pumppaus. Vastaa kaasuun ihan hyvin, enkä ole huomannut tehoissakaan mitään poikkeavuutta aiempaan.

Joku säätöongelma tuo kyllä varmaan on. Eli ensin säätää yli ja sitten korjaa nopeasti liian alas, ja heti perään sama lenkki uudestaan ja uudestaan...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa