T4 ei tunne tasakaasua

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

T4 ei tunne tasakaasua

ViestiKirjoittaja Karhua » 17.1.2008 12:21

Hei, olen uusi foorumilla joten palstan käytäntö on hakusessa (kärsivällisyyttä). Sitten ongelmaan. Auto on siis transportteri T4 2.5 tdi vm -97. Ollut minulla vuodesta 2002 ja jo silloin oli ongelmana kylmänä lähtiessä että auto ei tunne tasakaasua. Kun kylmänä lähtee liikkeelle niin alussa ei meinaa ottaa kiekkoja millään mutta sitten kun ottaa niin ärjäisee kunnolla eikä suostu ajaessakaan tasakaasuun vaan joko moottorijarruttaa tai sitten menee hurjana. Olen pärjännyt tällä kun heittää kylmänä riittävän isoa vaihdetta silmään ja ajelee melkein tyhjäkäynnillä. Noin 500 m:n ajon jälkeen alkaa toimia normaalisti.
Nyt ominaisuus tuntuu että olisi pahentunut jo sellaiseksi että jotain pitäis tehdä. Autoon on tänä aikana vaihdettu kerran hihnat ja ajoitus katottu kahdesti eikä ko; toimenpiteistä juuri apua ole ollut. Nyt tuntuu että myös käynnistyvyys olisi huonontunut ja silloin kun temppuilee tulee putkesta sikana sinistä savua.
Itse pähkäilin voisko suuttimien kuseminen aiheuttaa tätä. Suutinremppaa ei ole tehty ainakaan minulla ollessa. Ostettaessa km:t oli 222000 ja nyt 346000.
Liekkö vika vai ominaisuus, en ainakaan muitten kirjoittajien ole ko; ominaisuudesta nähnyt mitään kirjoittelevan.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.1.2008 17:15

http://www.autowiki.fi/index.php/TDI-vianetsinta
Tuon mukaan ominaisuus vanhemmissa malleissa öljyyn ja nostimiin liittyen. Oletko talvella kokeillut notkeampaa öljyä?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 17.1.2008 17:36

Meillä Caravellessä samoja oireita, se sininen käry ei ainakaan öljyä ole kun öljyä kyseinen auto ei hukkaa. Öljyt on Mobilin 1:stä joten luulis toimivan talvellakin.

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

T4 ei tunne tasakaasua

ViestiKirjoittaja Karhua » 17.1.2008 19:31

Kyseinen auto ei syö öljyä kuin hitusen. Noin puoli litraa/ 12000km joka on ollut öljynvaihtovälinä.Öljyinä olen käyttänyt koko ajan mobilin supersyn 5W40. Odottelen lisää ehdotuksia/ arvauksia. Olen nyt harkinnut sitä suutinremppaa ja hehkujen vaihtoa. On vain aikasten arvokas huolto, mites muut on vaihdellu noita suuttimia?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 17.1.2008 19:55

Tuo meidän on menossa jakoremmi vaihtoon 2vko päästä ja samalla katsotaan missä kunnossa hehkut on, pikkasen niiden kunto on mietityttänyt josko ne olis ainakin osa syyllinen tuohon.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 18.1.2008 13:45

En ole varma onko siinä vuosimallissa sähköinen kaasupoljin,mutta oireet passais potikkaviaksi.Näkeekö vaccomilla poljinprosenttia ajossa?Voiko joku kertoa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 18.1.2008 15:30

Siellä kaasupolkimen anturissa on kaksi potikkaa, joiden pitää antaa ~sama vastusarvo. Eli ei uskoisi kummankin potikan vikaantuvan samalla tavalla.


Tuosta mitään apua:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=77545

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 18.1.2008 17:17

En ole varma onko siinä vuosimallissa sähköinen kaasupoljin,mutta oireet passais potikkaviaksi.Näkeekö vaccomilla poljinprosenttia ajossa?Voiko joku kertoa.


Ainakin mulla näyttää sekä ajossa, että pelkät virrat päällä.

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

T4 ei tunne tasakaasua

ViestiKirjoittaja Karhua » 19.1.2008 17:20

Tuosta linkistä luin ,että porukoilla olis alaväännöt hukassa ja olen kyllä vähän samoilla linjoilla minäkin. Muistelen nimittäin, että alavääntö olisi ollut aiemmin parempi. Muutokset tapahtuu vaan yleensä niin hitaasti ettei välttämättä aina heti ite tajua. Mites toi ilmamassa-anturi jos antaa vääriä arvoja voisko se sitten aiheuttaa tuota oireilua.Alaväännön heikkenemisen tiedän kyllä.

Käytin auton katsastuksessa ja savukaasuarvoksi tuli 0.12. Tosin putsasin sen kyllä hyvin konttorille mennessä. Viittaako tämä mitenkään suuttimien kunnosta, kun kuitenkin minä vähän niitä epäilen ongelman aiheuttajaksi.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 19.1.2008 22:10

mul oli arvot juuri kun kävin konttorilla, 0.7 ja syötöt on kai "täysillä" eli 2.4d koneel

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 20.1.2008 19:00

Alaväännöt ei tuossa meidän Caravellessä ainakaan oo hukassa ja päästöt ollut aina katsastusmiesten juttujen mukaan erinomaiset (lukemia en nyt muista).

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 4.2.2008 18:02

Nyt on auto ollut remminvaihdossa, samalla vaihdettiin hehkut ja tuo kylmällä koneella esiintynyt kaasun "tottelemattomuus" näyttäis olevan historiaa samoin savutus.

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

ViestiKirjoittaja Karhua » 5.2.2008 14:37

Laitoitko kenenkä valmistamat hehkut? Onko noissa sitten kestävyyden suhteen eroja? Minäkin meinasin ensimmäiseksi uusia nuo hehkut josko ominaisuus sillä häviäisi. Ei nuo hehkut ainakaan motonetissä kallita ole, bosch;in valmistamat noin 10 kpl.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.2.2008 15:10

ihan vw-liikkeessä nuo vaihdettiin, merkkiä en tiedä kun en huollon aikana paikalla ollut.

Stiller
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 11.3.2008 19:49

ViestiKirjoittaja Stiller » 14.3.2008 14:54

Onko vika selvinnyt? Itse nimittäin painin samanlaisen ongelman kanssa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 14.3.2008 15:11

Ainakin meillä vika poistui n.95%sesti kun nuo hehkut vaihdettiin remminvaihdon yhteydessä.

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

ViestiKirjoittaja Karhua » 16.3.2008 8:02

Ensi viikolla on loma ja silloin auto joutaa käymään hehkujen vaihdossa. Ilmoittelen sitten kuinka käy ja kukkuu.

Karhua
-
Viestit: 30
Liittynyt: 17.1.2008 11:59

ViestiKirjoittaja Karhua » 20.3.2008 16:09

No nyt on auto sitten taas tikissään, ainakin melkein. Samoilla linjoilla kuin Vesku, että lähes kaikki ongelmat poistu. Nyt käynnistyy hyvin ja pyörii heti alusta asti rykimättä, mutta kun lähtee liikkeelle niin meinaa vielä vähä kakostella ensin ja sitten rynnätä taipaleelle tosin sitten kakkosella jo pelas ihan ok. Mielestäni aika outoa että jonkun hehkun toimimattomuus saa tuollasta aikaan, kun ongelmat kesti aikaisemmin pitempään kuin jälkihehku oli päällä.
Sitä en sitten tiedä montako niitä oli mykkänä, asentaja tokas vain että aika mustiltahan noista osa näytti.

Oottako muuten tienny että vakkari kaasuttaa kun pitää sitä nappia pohjassa jolla asetetaan nopeus. Ohjeissa tuota ei kerrota ja hokasin sen ihan vahingossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa