By pass ja Dumppi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

koska
-
Viestit: 17
Liittynyt: 21.12.2006 10:50

By pass ja Dumppi

ViestiKirjoittaja koska » 21.12.2006 13:15

Tätä asiaa on puitu ilmeisestikin jo "jonkin" verran täällä foorumilla, mutta varmistanpahan vielä. Ostin 1.8t passatin, jossa on sekä by pass että dumppi... eikös dumppi ole hieman ylimääräinen tässä vaiheessa (kun on kerta se by pass)?

Passatissa on kisakatti, joten se varmaankin kestäisi dumppikokeilunkin ihan hyvin... jos vain jaksaa näpertää. Tosin veikkaan, että ääniin kyllästyisin hyvinkin nopeasti :)

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 21.12.2006 13:22

Sinuna ottasin sen sieltä pois. IMO

koska
-
Viestit: 17
Liittynyt: 21.12.2006 10:50

ViestiKirjoittaja koska » 21.12.2006 13:53

Ite oon miettiny juurikin samaa... eli pois tieltä vain.

Toisaalta tuohan se ainakin lisää letkuja konehuoneeseen... ihan niinku niitä ei olis jo muutenki tarpeeks ;)

-jusu-
-
Viestit: 220
Liittynyt: 8.4.2004 20:23

ViestiKirjoittaja -jusu- » 2.2.2007 14:33

Pistän tähän kun en viitti uutta alkaa tekemään. Kysyisin semmosta, hieman ehkä tyhmä kysymys mutta, ladaa ois tarkotus lähtee turbottamaan ja yks ahdin tossa olis jossa ei ole integroitua hukkaporttia. Kysymys kuuluukin että toimiiko homma niin, että pistän painekoteloon omatekoisen "portin" joka on periaatteessa niinkuin mäntätoiminen dumppi jossa pystyy säätään jousen kireyttä. Pystyykö siis tällä säätämään ahtopainetta? Omasta mielestäni pystyy mutta, tuleeko siitä sitten toimiva?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.2.2007 14:41

Toimiva järjestelmä, jos meinaat tosiaan että männän toisella puolella ei ole muutakuin säädettävä jousivoima... Mutta, täysin järjetön systeemi millää saa ahtimen sellaisille ylikierroksille ettei elinikä ole kovin pitkä. Ainoa järkevä vaihtoehto on ulkoinen hukkaportti.

-jusu-
-
Viestit: 220
Liittynyt: 8.4.2004 20:23

ViestiKirjoittaja -jusu- » 2.2.2007 14:46

Joo, tota ahtimen kierrosjuttua minä täs oon miettinytkin. Ahdin tulis periaatteessa ahtamaan kokoajan, mutta sillon kuin kaasu höllätään, niin ahtaa vain tuosta portista taivaantuuliin.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 2.2.2007 20:09

No se olisi siis pop-off valve. Tosin se on yleensä ollut niin sanotusti varoventtiili. Eli kun mikään muu ei toimi ja ahtaa liikaa, niin pop-off suojaa itse konetta.

-jusu-
-
Viestit: 220
Liittynyt: 8.4.2004 20:23

ViestiKirjoittaja -jusu- » 3.2.2007 3:44

Ajattelin kuitenkin kokeilla tuolla systeemillä :D pitänee varmaankin hommata se erillinen hukkaportti kuitenkin myöhemmin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.2.2007 14:24

Veikkaus että pistät myös uuden ahtimen sitten samalla tilaukseen kun tilaat hukkaportinkin. Kun sanot että päästää ulkoilmaan ahdot ainoastaan vaihtotilanteessa, olet täysin hakoteillä. Se puhisee aina ulkoilmaan kun ahdin on "työalueella" ja rajoitetaan normaalisti ahtoja hukkaportilla.

TMOS
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.2.2007 23:50

ViestiKirjoittaja TMOS » 4.3.2007 3:27

Käytänmä hyväksi tätä topicia:

Eli on herännyt kysymys, että sakkaako minun turbo. Moottori on 1.8T ARZ (sähkökaasu). Autossa on kiinni vakio Bosch by-pass ja se kuulostaa tältä:

http://www.youtube.com/watch?v=uHDECx8bia0 (ei minun autosta, mutta ääni on vastaava)

Sain kuulla, että muilla ei "väpätä" tuollain, minulla on tehnyt sitä alusta asti. Mietin kuitenkin, että johtuuko "väpätys" siitä, että autossa on sähkökaasu. Eli säätääkö sähköinen kaasuläppä jotenkin tuota painetta, josta johtuisi tuo väpättävä ääni.

Siksi haluaisin kuulla kommetteja muilta joilla on 1.8T SÄHKÖkaasulla, että onko heillä samanlainen tuo by-pass/dump valven ääni? Vain onko minun lähdettävä Forge kaupoilla.

Kiitokset kommenteista.

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 4.3.2007 11:19

Ei tuo johdu sähkökaasusta, vaan luultavasti viallisesta by-passista joka jumittaa tms. Kannattaa korjata, tuo ei ole kovin hyväksi turbolle.

TMOS
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.2.2007 23:50

ViestiKirjoittaja TMOS » 5.3.2007 0:31

Haluaisin vielä varmistuksen joltain jolla on sama kone sähkökaasulla.

Koska auto on minulla aina pitänyt tuollaista ääntä, ja ahdot kuitenkin nousevat mittarin mukaan normaalisti. Ja tuolla videolla olevassa autossa väitetään olevan Forgen by-pass, ja se pitää samanlaista ääntä kuin minun kumikalvoinen.

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 5.3.2007 7:43

No kaverilla oli 1.8T (sähkökaasulla) ja Tommi's billetin by-pass. Se jumitti ja ihan samanlainen ääni oli siinäkin. Eikä tuo vaikuta ahtojen nousuun niin paljoa, paitsi ehkä jos se kumikalvo on ihan riekaleina.

Kyllä se kaasu toimii tuollaisella polkemisella aikalailla samalla tavoin kuin vaijerikaasu, ei se vika ole siinä.

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 4.2.2008 22:04

mistähän kohtaa löytyy toi bypass profiilin kulkineesta?ja onko merkitystä jos vaihtais ennen lastutusta forgen alkuperäisen tilalle?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.2.2008 23:49

Vaikutus on lompakon keveneminen mikäli se orkkis on ehjä, tosin helposti huono orkkis antautuu sitten isommilla ahdoilla. Merkkiliikkeestä kait tuohon on tarjolla hyvin kestävää 710N mallia heikommin kestävän ensiasennuksen tilalle ihan automaattisesti.
Tai sitten tuolta vähän edukkaammin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=51322

Muistaakseni se on siinä koneen oikealla puolella kun ottaa suojamuovin päältä pois.

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 5.2.2008 4:32

täytyy vaihtaa joku päivä forge tilalle,ostettuna ollu jo jonkun aikaa

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 20.5.2008 23:30

joku viisaampi kertokoon!

netissä sanotaan tälläistä

By Pass – tuuletusventtiilit Turboahdetussa moottorissa, missä kaasuläppä on ns. paineistetussa rakenteessa, aiheuttaa kaasuläpän sulkeminen paineiskun ahtoputkistoon. Moottorijarrutuksessa tai vaihtotilanteessa kompressorilta tuleva virtaus törmää suljettuun kaasuläppään, minkä seurauksena ahtoilman virtaussuunta muuttuu kompressoria kohti. Takaisinvirtaus jarruttaa turboahtimen pyörimisnopeutta, minkä seurauksena ahdin reagoi merkittävästi hitaammin uudelleen kiihdytettäessä, ns. turboviive. Lisäksi paineiskut rasittavat ahdinta tarpeettomasti.

Noh, lastun jälkeen snadi viive ku vaihtaa vaihdetta ja kaasupohjaan, teki sitä vakio by-passilla ja teki vakiolla mikä oli ( meni ) rikki ja tekee myös forgella?? mistäs moinen mahtaa johtua?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.5.2008 7:39

Sanoisin että jossain muussa vikaa. Itsellä oli pitkään rikkinäinen pässi mikä ei auennut, ja ei perstuntumalla huomannut mitään viiveitä 150hp koneen kanssa lastutettuna tai lastuttamattomana.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 23.5.2008 11:51

jollain muulla vinkkejä missä vika vois olla?
Auto toimii ihan täydellisesti, vetää niinkuin pitääkin. mutta se viive vaan....

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 23.5.2008 13:23

Ahtovuoto? Jumiva n75?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.5.2008 22:32

Kyllähän siinä jonkunlainen "turboviive" on, vaikka auto olisi ihan ehjäkin... Ts. ei 1.8T lähde vakiona, eikä toki lastutettunakaan yhtälailla heti vetämään, kuten remmiahdettu tai vapari.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 23.5.2012 10:01

Kaveri kysyis että onko dumpin poistossa mitään muuta ku osa irti ja jotain letkua/putkea väliin? Kyseessä orkkis 1.9TDI ja dumppi oli kiinni kun auton osti. Nyt haluis vaan "amis-suhinasta" eroon.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.5.2012 15:46

Hölmö kysymys ehkä, mutta mitähän hittoa TDI:ssä tekee dumpilla? :D

Ja poisto tapahtuu kutakuinkin näin: Se dumpin alipaineletku huit helvettiin ja sen lähdön tulppaus. Dumpille sama homma. Eli ei sinne mitään putkea tarvi mihinkään väliin, vaan pelkät tulpat vaan. Vai minkälainen se "dumppi" oikein oli rakenteeltaan ja mihin väliin sitä letkua olette nyt laittamassa?

Niko-90
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.8.2011 19:32

ViestiKirjoittaja Niko-90 » 30.7.2012 23:29

Lainaan topiccia ku näitä on jo ihan tarpeeks alotettuna..

Elikkä olisin laittamas 1.8T Passattiin jonkinlaisen by pass/blow offin tai jotain,
Mikä olis fiksuin näistä

http://www.forgemotorsport.com/content. ... t=FMCL007P Forge By Pass

http://www.forgemotorsport.com/content. ... =FMDVSPLTR Forge SPLIT-R- venttiili (by pass+blow off)

http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7188 Synapse Engineering DV Series BOV

lisäks tulis tuo suodatin

http://www.futurez.fi/fi/shop/ilmansuod ... akiinnitys


Ja kyllä. Tarkotus olis saada suhinaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 31.7.2012 6:21

Fiksuintahan ois antaa olla se orkkis bypass+suodatin siellä mutta jos suhinaa halutaan niin pelkkä kartiosuodattimen vaihto riittää,mielellään mahdollisimman halpaan versioon.

Niko-90
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.8.2011 19:32

ViestiKirjoittaja Niko-90 » 31.7.2012 17:35

Mitähän meinasit tuolla "mielellään mahdollisimman halpaan versioon."?

Oma käsitys on että mitään öljytäviä ei ainakaan kannata laittaa eikä myös mitään halpoja jotka päästää kaiken paskan läpi?

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 31.7.2012 17:40

Eikö nuo päästä kaiken paskan läpi muutenkin verrattuna orkkis suodattimeen =)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.7.2012 17:48

Tai halvimmalla jos haluat niin teet ilmansuodatin kotelon pohjaan pari nyrkin mentävää reikää. Suodattaa mutta päästää myös ääntä sek jälkeen

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 31.7.2012 19:52

MItä halvempi,sitä paskempi,sitä enemmän suhisee ku ei vaimenna ja eikä vamaan suodatakaan mitään.

Itsellä omassa autossa tommonen,oli ostettaessa ja luovun heti kunhan löytyy jostain alkuperäinen suodatinkotelo.

Edit:Tommonen paketti näyttäs olevan pellin alla. Osta pois, saat Apexin hinnalla vaikkei se paskattiin käykkään..
Viimeksi muokannut Sebastian, 31.7.2012 22:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Niko-90
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.8.2011 19:32

ViestiKirjoittaja Niko-90 » 31.7.2012 21:15

Puhutko nyt Apexista vai mistä? Ja jos Apexi niin mikä siinä niin huonoa on? Ei se ainakaan halvimmasta päästä ole, ja luulis että tommonen tuplakartio suodattaakin ihan hyvin..
Ainakin mitä oon lukenu muita foorumeja niin monet kehunu tota Apexia. Sittenhän sen näkee ku kokeilee.. Pistän sitte vaikka ruohonleikkuriin jos ei huvita autos pitää :D

Edit: Ei tuollasta öljyttävää kehtaa pistää.

mika111
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.8.2012 10:51

ViestiKirjoittaja mika111 » 10.8.2012 11:10

Lisätään nyt tähän aiheeseen, näin uutena käyttäjänä on vielä haut tms hukassa joten jos offtopic..pahoittelen.

Mutta siis aiheeseen:

Tuli emännälle ostettua kaupparatsuksi tuollainen A4 1.8T -97 ja ensimmäisenä tietysti tuota dumppia siihen ajattelin sovittaa, mutta näyttäisi keskustelupalstojen perusteella olevan huono/haitallinen/toimimaton viritys. Voisiko joku nyt kertoa että mikä siinä nyt sitten on se ongelma? On puhuttu siitä, että MAF -koneessa sekoittaa seokset kun jo mitattua ilmaa päästää pihalle ja käy täten rikkaalla ja muutenkin käyntiongelmia, katti särkyy jne....

mutta, eikös sen dumpin tarkoitus juuri ole päästää ilmat pihalle silloin kun kaasuläppä sulkeutuu, eli millä ne seokset sekaantuvat jos kaasuläppä kiinni (hetkellinen tyhjäkäynti) MAF mittaa sen yhden sysäyksen ajan hieman väärin? Eli kun moottori toimii sysäyksittäin, niin periaatteessahan nuo seokset on ´sekaisin´ kokonaisen ehkä sekunnin minkä dumppi ilmaan päästää? Tämä nyt on varmaan jo vanha aihe, mutta kun ei minun järkeeni käy millään, että millä ne seokset ja käynti kovinkin pahasti sekaantuu kun kaasuläppäkin on kiinni?

Tähän liittyen olisikin sitten kysymys, että jos kerran auto sekaantuu niin pahasti tuosta dumpista..niin onnistuuko VAG-COMilla tai jollain muulla ohjata tuota niin, että kun kaasuläppä sulkeutuu niin syöttöjä ohjataan sen verran pienemmäksi (ehkä sekunniksi) että ei rikkaalle mene?

Kiitos!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.8.2012 12:08

Mitä hyötyjä ajattelit saavuttaa dumpin asennuksella?

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 10.8.2012 13:40

Mitä hyötyjä ajattelit saavuttaa dumpin asennuksella?

Kuva

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 10.8.2012 14:52

Omassa passatissa tuo dumppi myös juuri ennen kaasuläppää entisen omistajan toimesta, äskettäin meni sitten lamda vaihtoon kun rupesi antamaan vikakoodeja siitä,
lamba oli aivan valkoinen, eli rikkaalla käynee,
vai liekkö normaalia tuo väri tuolle ?,
tiiä sitte onko tuolla dumpilla mitään tekoa tuon lambdan hajoamisen kanssa, mutta mäelle tuon suhisevan tötterön viel viskaan ja asennan alkuperäisen pässin tilalle jahka saa tutkittua mistä tuo tehon ja väännön puute johtuu, kunpa ei olisi turbo antautumassa :D

mika111
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.8.2012 10:51

ViestiKirjoittaja mika111 » 10.8.2012 19:29

Sebastian: ´Mitä hyötyjä ajattelit saavuttaa dumpin asennuksella?`

No eihän tuosta mitään järkevää hyötyä olekkaan kun sielä se org bypass on jo olemassa, mutta nyt kun talouteen on saatu ensimmäinen bensa turbo niin täytyyhän se suhajamaan saada, edes viikoksi, kunnes kyllästyy...ehkä lähinnä vain ihmettelen/epäilen tuota ´toimimattomuutta´ tai ´vahingollisuutta´


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa