Mitä suuruusluokkaa pitäisi laturin esimagnetointivirta olla?
Omasta mittasin 10 mA ja se taitaa olla vähän alakanttiin :)
Testikytkennällä sain virraksi luokkaa 2,5 A.
Oireena luonnollisesti ajoittain startin jälkeinen lataamattomuus ellei käytä kierroksia jossain 1500 paikkeilla.
Tulkitsin sahkökaaviosta että kyseinen virta tulee mittaristolta. Onkos kukaan tutkinut lähemmin mistä sieltä se pitäisi tulla? Kyseisen mittariston osan kytkentäkaavio olis aika jees jos sellainen jostain löytyy...
Tosin on vielä mittaamatta että onko mittaristolta laturille lähtevässä johdossa kontaktivikaa.
Laturin esimagnetointivirta
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuolla on jotain juttua asiasta. Latauksen heräämiseen vaikuttaa moni asia, periaatteessa jos kaikki on kunnossa, laturi herää jo tyhjäkäynnillä. Usein helpointa ja halvinta on vaihtaa lataussäädin.
Perinteisestihän se magnetointivirta on tullut latausvalon läpi, joten mistään amppeerien virroista ei voi olla kyse. Oletko jännitettä mitannut siinä laturin magnetointipiuhassa?
E: Koska latausvalona on ledi, niin kaipa se kytkentä on tehty jollain muulla konstilla. Vaikka tuo 10mA ei siltä vaikutakaan :)
E: Koska latausvalona on ledi, niin kaipa se kytkentä on tehty jollain muulla konstilla. Vaikka tuo 10mA ei siltä vaikutakaan :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun mielestä latausjännitteensäädin ei vaikuta asiaan. Latausjännite on kunnossa kunhan alkaa lataamaan.
Jännitettä tuli herätevirran johtoon liitos irotettuna jotain 10,5 V ja kun laittoi kiinni niin jännite oli jossain yhden voltin kieppeillä. Vähän kuulostaisi johtimen ylimenovastukselta?
Resistanssimittaus kyseisessä johtimessa moottoritilan puolella antaa hyvän tuloksen ja laturin magn.-nastan ja rungon välillä 10 kΩ, mutta tajusin että siellähän on puolijohteita säätimessä ja sitten tein tuon virtamittauksen.
Tästä voisin pienessä (oikeasti suuressa) päässäni päätellä että mittariston läheltä voisi vikaa kaivella...
Jännitettä tuli herätevirran johtoon liitos irotettuna jotain 10,5 V ja kun laittoi kiinni niin jännite oli jossain yhden voltin kieppeillä. Vähän kuulostaisi johtimen ylimenovastukselta?
Resistanssimittaus kyseisessä johtimessa moottoritilan puolella antaa hyvän tuloksen ja laturin magn.-nastan ja rungon välillä 10 kΩ, mutta tajusin että siellähän on puolijohteita säätimessä ja sitten tein tuon virtamittauksen.
Tästä voisin pienessä (oikeasti suuressa) päässäni päätellä että mittariston läheltä voisi vikaa kaivella...
Ainakin itse olen huomannut, että säätimillä on eroa heräämisessä. Cabrion laturiin tein joskus diodilla huijauskytkennän, jolla sai latausjännitettä nostettua 0.6V, mutta varjopuolena oli laturin herääminen vasta kierroksilla. Caravellessa kytkin kaksi relettä D+ -piuhaan, mikä oli kuormaksi liikaa, koska laturi ei heti herännyt.
d+ tulee vl + mv polttimen läpi laturille ja maadoittuu sen kautta poltin palaa.Kun laturi pyörii niin polttimen läpituleva jännite herättää laturin .Laturi herätessään kääntää d+ napaan plussan ja mv sammuu.Luulisin d+ johdossa olevan heikko liitos tai hapettuma/hiertymä.
Oletko nykäissyt laturille tulevaa liitintä ,onko se kunnollinen.
Oletko nykäissyt laturille tulevaa liitintä ,onko se kunnollinen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa