Laturin esimagnetointivirta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Laturin esimagnetointivirta

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2008 23:57

Mitä suuruusluokkaa pitäisi laturin esimagnetointivirta olla?

Omasta mittasin 10 mA ja se taitaa olla vähän alakanttiin :)

Testikytkennällä sain virraksi luokkaa 2,5 A.

Oireena luonnollisesti ajoittain startin jälkeinen lataamattomuus ellei käytä kierroksia jossain 1500 paikkeilla.

Tulkitsin sahkökaaviosta että kyseinen virta tulee mittaristolta. Onkos kukaan tutkinut lähemmin mistä sieltä se pitäisi tulla? Kyseisen mittariston osan kytkentäkaavio olis aika jees jos sellainen jostain löytyy...

Tosin on vielä mittaamatta että onko mittaristolta laturille lähtevässä johdossa kontaktivikaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.2.2008 9:52

Tuolla on jotain juttua asiasta. Latauksen heräämiseen vaikuttaa moni asia, periaatteessa jos kaikki on kunnossa, laturi herää jo tyhjäkäynnillä. Usein helpointa ja halvinta on vaihtaa lataussäädin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.2.2008 10:47

Perinteisestihän se magnetointivirta on tullut latausvalon läpi, joten mistään amppeerien virroista ei voi olla kyse. Oletko jännitettä mitannut siinä laturin magnetointipiuhassa?

E: Koska latausvalona on ledi, niin kaipa se kytkentä on tehty jollain muulla konstilla. Vaikka tuo 10mA ei siltä vaikutakaan :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2008 13:03

Mun mielestä latausjännitteensäädin ei vaikuta asiaan. Latausjännite on kunnossa kunhan alkaa lataamaan.

Jännitettä tuli herätevirran johtoon liitos irotettuna jotain 10,5 V ja kun laittoi kiinni niin jännite oli jossain yhden voltin kieppeillä. Vähän kuulostaisi johtimen ylimenovastukselta?

Resistanssimittaus kyseisessä johtimessa moottoritilan puolella antaa hyvän tuloksen ja laturin magn.-nastan ja rungon välillä 10 kΩ, mutta tajusin että siellähän on puolijohteita säätimessä ja sitten tein tuon virtamittauksen.

Tästä voisin pienessä (oikeasti suuressa) päässäni päätellä että mittariston läheltä voisi vikaa kaivella...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.2.2008 14:46

Ainakin itse olen huomannut, että säätimillä on eroa heräämisessä. Cabrion laturiin tein joskus diodilla huijauskytkennän, jolla sai latausjännitettä nostettua 0.6V, mutta varjopuolena oli laturin herääminen vasta kierroksilla. Caravellessa kytkin kaksi relettä D+ -piuhaan, mikä oli kuormaksi liikaa, koska laturi ei heti herännyt.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 3.2.2008 18:24

d+ tulee vl + mv polttimen läpi laturille ja maadoittuu sen kautta poltin palaa.Kun laturi pyörii niin polttimen läpituleva jännite herättää laturin .Laturi herätessään kääntää d+ napaan plussan ja mv sammuu.Luulisin d+ johdossa olevan heikko liitos tai hapettuma/hiertymä.
Oletko nykäissyt laturille tulevaa liitintä ,onko se kunnollinen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.2.2008 22:04

Kyllä senkin tutkin...

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 5.2.2008 20:48

d+ tulee vl + mv polttimen läpi laturille ja maadoittuu sen kautta poltin palaa

Kakkiksessa ei ole latausvalon poltinta.
Mittaristossa on ledi (+ etuvastus) ja sen rinnalla n. 60 ohmin vastus.
Hieman jännitteestä riippuen maksimi herätevirta voi olla 0.2A - 0.25A

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 21:18

Hyvä kuulla.

Pitääpä ottaa mittaristo kauniiseen käteen joku päivä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa