Golf 3 jarrujen kitinä ym.
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 jarrujen kitinä ym.
Kolmosfarkkua vaivaa jarrujen kitinä jarrupoljinta painettaessa sekä käkkäriä nyppiessä. Sama juttu paikallaan ja liikkeessä. Eli jarrupoljinta painaessa vingahtaa kuin olis kissa polkimen alla (mutta ei ole) sama ääni kuuluu käsijarrusta ja ääni kuuluu auton ulkopuolelta.
Toinen ropleema on kun jarrua painaa paikallaan tyhjäkäynnillä niin tyhjäkäynti muuttuu röpötykseksi.
Toinen ropleema on kun jarrua painaa paikallaan tyhjäkäynnillä niin tyhjäkäynti muuttuu röpötykseksi.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 12.8.2007 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kolmosfarkkua vaivaa jarrujen kitinä jarrupoljinta painettaessa sekä käkkäriä nyppiessä. Sama juttu paikallaan ja liikkeessä. Eli jarrupoljinta painaessa vingahtaa kuin olis kissa polkimen alla (mutta ei ole) sama ääni kuuluu käsijarrusta ja ääni kuuluu auton ulkopuolelta.
Sulla on rummut takana ? Ota takajarrut auki ja hio hieman sitä jarrujen taustalevyä siitä, mistä jarrukengät ottavat taustalevyyn. Samalla hieman rasvaa siihen liukupintaan, niin ei kilju enään...
Rummut takana joo ja ei abs -jarruja. Mutta mites kun ääni kuuluu myös edestä?
Täytyy tarkistaa kuinka lopussa käsijarrun säätö on jos pitää taaksekkin kengät vaihtaa kun ei tuossa kovin hääppöiset jarrut ole (tai sitten olen tottunut mersun levyihin). Mites tuo röpötys tyhjäkäynnillä jarrua painettaessa?
Täytyy tarkistaa kuinka lopussa käsijarrun säätö on jos pitää taaksekkin kengät vaihtaa kun ei tuossa kovin hääppöiset jarrut ole (tai sitten olen tottunut mersun levyihin). Mites tuo röpötys tyhjäkäynnillä jarrua painettaessa?
Palataan asiaan. Nyt on ihmeen pitkä liike jarrupolkimessa ennenkuin ottaa, jos pumppaa niin ottaa heti. Ilmasin etujarrut mutta ei muuttunut mitenkään.
Etujarrusatulat liikkuu mutta navat pyörii tahmeasti, taitaa jarrut maata päällä.
Keväällä katsastus inssi moitti jarrulevyjä lähelle alimittaiseksi mutta mun mielestä noi on vielä ihan hyvät ja paloissakin on pintaa puolet jäljellä, mikä on etujarrulevyn alin paksuus?
Alipainevuotoja ei ole ja letkutkin on kunnossa. Takajarrukengistä ei tietoa kun ei ole ollut mulla koskaan auki.
Ei ole ABS eikä tuuletetut levyt.
Etujarrusatulat liikkuu mutta navat pyörii tahmeasti, taitaa jarrut maata päällä.
Keväällä katsastus inssi moitti jarrulevyjä lähelle alimittaiseksi mutta mun mielestä noi on vielä ihan hyvät ja paloissakin on pintaa puolet jäljellä, mikä on etujarrulevyn alin paksuus?
Alipainevuotoja ei ole ja letkutkin on kunnossa. Takajarrukengistä ei tietoa kun ei ole ollut mulla koskaan auki.
Ei ole ABS eikä tuuletetut levyt.
Joo, sielä on automaattisäätö, mutta ei ainakaan mulla toimi vaikka tekis mitä, vaan täytyy pyöränpultinreiästä painaa ruuvarilla sitä kiilaa.
Toinen yleinen vika on se, että joku pässi kiristää käppärin vaijerit niin kireelle, ettei säätö edes pääse pelaamaan. Käsijarrukahvahan rupee nousemaan ylemmäs, kun kengät jää kauemmas -> kiristetään vaijeria, joka on virhe. Ja mulla tuo kahvakin nousee aika ylös vaikka säädöt on aivan oikein.
Luultavasti sulla on vaan tuossa automaattisäädössä löysää, sillon saaa kyllä nopeesti pumppaamalla polkimen kovaksi. Voihan ne kengät toki olla loppukin...
Toinen yleinen vika on se, että joku pässi kiristää käppärin vaijerit niin kireelle, ettei säätö edes pääse pelaamaan. Käsijarrukahvahan rupee nousemaan ylemmäs, kun kengät jää kauemmas -> kiristetään vaijeria, joka on virhe. Ja mulla tuo kahvakin nousee aika ylös vaikka säädöt on aivan oikein.
Luultavasti sulla on vaan tuossa automaattisäädössä löysää, sillon saaa kyllä nopeesti pumppaamalla polkimen kovaksi. Voihan ne kengät toki olla loppukin...
Mulla on hieman samantapaista oiretta, tiukemman jarrutuksen jälkeen jarrut aluavat yleensä ottaa ylempää ja myös pumppaus saattaa moista aiheuttaa. Normaalisti jarrut ottavat kiinni melko alhaalta, katsastusmies ja yksi huoltomies ovat asiaa kommentoineet.
Mitään vikaa en kuitenkaan ole löytänyt, yksi teoria olisi sen käsijarrun säätökiilan lipsuminen. Saako noita kiiloja muuten ostettua erikseen?
Tarvike-jarrukenkäsarjoissa kun tulevat mukana kaikki muut osat paitsi nuo kiilat :(
Mitään vikaa en kuitenkaan ole löytänyt, yksi teoria olisi sen käsijarrun säätökiilan lipsuminen. Saako noita kiiloja muuten ostettua erikseen?
Tarvike-jarrukenkäsarjoissa kun tulevat mukana kaikki muut osat paitsi nuo kiilat :(
No joo, tulipa pekkaspäivä vietettyä ja volsun alla maatessa. Taakse on kengät hiljattain vaihdettu, pintaa hyvin ja rummutkin ok. Automaattisäätöä ihmettelin ja selvisi nyt jälkeenpäin tätä topiccia luettaessa.
Edessä oli pelkääjän puolelta alempi liukutappi jumissa, muut ok mutta rasvasin kuitenkin kaikki kun kerran auki on. Levyt ja palat ok.
Alipaineletkut ok ja ilmattiin kaikki. Jarrut ottaa nyt hieman paremmin mutta ei mielestäni "pure" kunnolla eli lukkojarrutus ei onnistu ellei polkimella seiso koko painolla (ventolla kun jarruttaa hieman äkäisemmin niin on nenä ratissa).
Lisäksi kuskinpuolella rattia kääntäessä hirveä kitinä mutta alkuperä jäi selvittämättä. On joko alapallonivel,raidetangon pää tai hammastanko. Klappia ei ole.
Vika selvinnee kun hajoaa.
Edessä oli pelkääjän puolelta alempi liukutappi jumissa, muut ok mutta rasvasin kuitenkin kaikki kun kerran auki on. Levyt ja palat ok.
Alipaineletkut ok ja ilmattiin kaikki. Jarrut ottaa nyt hieman paremmin mutta ei mielestäni "pure" kunnolla eli lukkojarrutus ei onnistu ellei polkimella seiso koko painolla (ventolla kun jarruttaa hieman äkäisemmin niin on nenä ratissa).
Lisäksi kuskinpuolella rattia kääntäessä hirveä kitinä mutta alkuperä jäi selvittämättä. On joko alapallonivel,raidetangon pää tai hammastanko. Klappia ei ole.
Vika selvinnee kun hajoaa.
Golf 1.8 ykspisteruisku - 93
Mittarilukema 232 000km. Moottori lähtee käymään helposti. N. 30s kuluttua sammuu ja tämän jälkeen ei enää lähde helposti käymään. Pottoaine tulee hyvin tankilta ruiskulle. Sytytysessäkään ei ole häikkää(tulpista tulee hyvin kipinää). Ainetta tulee myös sylinteriin hyvin, melkeinpä liian hyvin(eli auto käy vähän rikkaalla seoksella). Seuraavaksi olisi tarkoitus katsoa miten ruisku suihkuttaa eli suihkuttaako miten satttuu, jos se suihkuttaa miten sattuu on pa-paine väärä. Lambda-anturi on vaihdettu 2005, mutta asentaja sanoi, ettei auto sammuisi jos anturi olisi viallinen. Päädyttiin ratkaisuun, ettei ruisku vuoda ilmaa(tarkistettiin pohja).
Onko teille sattunut vastaavaa tai olisiko antaa vinkkiä miten edetä vian määrityksessä ja paljonko uusi ruisku maksaa jos tilanne onkin niin toivoton?
Onko teille sattunut vastaavaa tai olisiko antaa vinkkiä miten edetä vian määrityksessä ja paljonko uusi ruisku maksaa jos tilanne onkin niin toivoton?
tuossa ylempänä joku mainitsi että ei saisi kiristää skäbärin vaijjeria vaan pitäs sitä automaatti kiristystä hyväks käyttää, kässäri otti kohtuullisesti kiinni, avasin jarrurummur kun vasen puoli rohisi aina jarruttaessa, jouduin vapauttamaan jarrupalat pyöränpultin reiästä kun ei rumpu tullut muuten pois, kaikki näytti olevan kunnossa joten heitin kaikki kiinni, nyt kässäri ottikin sitten vasta ylimmässä asennossa kiinni, ajelin hetken jarruja pumppaillen ja kässäriä edes takas mutta mikään ei muuttunut joten kiristin vaijjerin ohjeiden mukaan, teinkö siis väärin?
PS. rohina ei lakannut, mikä vois mätätä, uudet rummut ja palat?
PS. rohina ei lakannut, mikä vois mätätä, uudet rummut ja palat?
Kumpaakin golffia vaivaa jarrujen kitinä ajossa. Se on jo häiritsevän kovaa, ulkopuolisetkin jo kiinnittää siihen huomiota ja se kitinä kuuluu sisällekkin melko kovaa. Eli kummassakin jarrut kitisevät ajossa koko ajan. Kakkiksessa kitinä loppuu kun jarrua painaa, mutta kolmoskoppasessa kitisee silloinkin, ja vielä pahemmin. Kolmoskoppaisessa myös paikallaan polkiessa jarrut päästelee melko vittumaisia kitinä/vonkuna/kissapolkimen alla ääniä, hävettää jo käyttää jarruja kun ohikulkijat töllöttää... Jarrulevyt ja palat ovat kummassakin uudet, ja kolmoskoppaisessa on takana uudet rummut ja kengät. Kakkiksessa pelkät kengät on ilmeisesti vaihdettu. Mistähän tuo helvetin kitinä tulee?
Kolmoskoppaisessa on vielä semmoinenkin ongelma, että poljin hiipuu lattiaan kun sitä pitää pohjassa. Jarrut tuntuvat aika tehottomiltakin, ja poljin on semmonen "kumimainen", ei siis ole kova. Mistähän tämä johtuu?
Kolmoskoppaisessa on vielä semmoinenkin ongelma, että poljin hiipuu lattiaan kun sitä pitää pohjassa. Jarrut tuntuvat aika tehottomiltakin, ja poljin on semmonen "kumimainen", ei siis ole kova. Mistähän tämä johtuu?
Ääni tuntuu tulevan edestä, vian paikantamisessa laitoin kakkikseen pikkuisen WD40:ä jarrukilven ja jarrulevyn väliin ja vikinä hävisikin siksi aikaa mitä tuo öljy pysyi mukana. Mutta nyt se taas kitisee, mikähän tuon aiheuttaa? Pitää nosturille melkein päästä katselemaan :/ Ja renkaita kääntäessä esim mutkassa ajaessa ääni häviää kummassakin??
Mk3:ssa vingahtaa takajarru aina kun nostaa poljinta jarrutuksen jälkeen, mutta eipä jaksa tuommosien takia vaivautua rumpua purkamaan. Vinkukoot perkle, tietääpä että jotain sentään tapahtuu siellä rumpujen sisällä :)
Katoppa escmk3 että onko ne pienet peltilirvakkeet paikoillaa siinä jarrupalan ja satulan välimaastossa? Siinä autossa oli tehty jarrurempat muutenki ammattitaidolla niin tiiä vaikka ne puuttus kokonaan.. takana oli tosiaan edellinen laittanu uudet kengät ja asennussarjan, mutta ne automaattisäätö kiilat puuttu kokonaan! Lisäksi toinen jarrusylinteri vuoti niin piti vaihtaa uus. Etupää on täysin edellisten jäliltä. Saattaa ne jarrukilvetki hankailla ja läristä siellä, kokeile kopistella josko auttas.
Katoppa escmk3 että onko ne pienet peltilirvakkeet paikoillaa siinä jarrupalan ja satulan välimaastossa? Siinä autossa oli tehty jarrurempat muutenki ammattitaidolla niin tiiä vaikka ne puuttus kokonaan.. takana oli tosiaan edellinen laittanu uudet kengät ja asennussarjan, mutta ne automaattisäätö kiilat puuttu kokonaan! Lisäksi toinen jarrusylinteri vuoti niin piti vaihtaa uus. Etupää on täysin edellisten jäliltä. Saattaa ne jarrukilvetki hankailla ja läristä siellä, kokeile kopistella josko auttas.
Noniin... kävin tänään tuon vuotavan jarrusylinterin kimppuun (tai ainakin tarkoituksena oli). Sanokaas nyt millä pirun keinolla saan kenkien alapäät irti ja sen palautusjousen pois? Älkää vaan sanoko, että jarrukilven takapuolelta pitää löysätä alhaalta ne kaksi mutteria mitkä on ruostuneet ihan pyöreiksi? :I
Hommaa ei yhtään helpota se, että koko rummun sisusta on ihan jarrunestetöhnässä eikä koko konseptista oikein saa mitään tolkkua, toiseltapuolelta ei lähtenyt rumpu irti lainkaan. Pitää löysätä varmaan käsijarruvaijerin säätömuttereita niin saa ne kengät hiukan kauemmas rummusta.
Hommaa ei yhtään helpota se, että koko rummun sisusta on ihan jarrunestetöhnässä eikä koko konseptista oikein saa mitään tolkkua, toiseltapuolelta ei lähtenyt rumpu irti lainkaan. Pitää löysätä varmaan käsijarruvaijerin säätömuttereita niin saa ne kengät hiukan kauemmas rummusta.
Täytyy kans alkaa farkun jarruja korjaamaan kun polkimessa alkaa olla reilusti tyhjää ja käsijarrukin ottaa turhan ylhäällä. Ajossa kääntyessä takaa kuuluu KLONK -ääni joka muistuttaa jousen liikkumiselta mutta alla ihmetellessä ei mikään ole irti/rikki.
Noh onhan tuo jo pari kuukautta toiminutkin suhkoot hyvin ilman ongelmia.....
Noh onhan tuo jo pari kuukautta toiminutkin suhkoot hyvin ilman ongelmia.....
Nostat vaikka koko kenkäpaketin ylöspäin, pois paikoiltaan. Ruuvarilla kampeamalla lähtee. Tai sitten kampeat ne alapäät yli niistä stoppareista, tuohon on monta tapaa. Hyvästä, isosta ruuvarista on paljon apua.Sanokaas nyt millä pirun keinolla saan kenkien alapäät irti ja sen palautusjousen pois? Älkää vaan sanoko, että jarrukilven takapuolelta pitää löysätä alhaalta ne kaksi mutteria mitkä on ruostuneet ihan pyöreiksi? :I
Toki jarrukengät täytyy ensin irrottaa taustakilvestä, kummassakin kengässä on keskellä kaksi tappia, joiden ympärillä jousi. Jousen päällä on laippa, jota 90 astetta pyöräyttämällä paketti aukeaa.
Jos koko paketti on jarrunesteessä, kannattaa hommata kokonaan uudet hilut rumpuun.
Kerrotakoot, että kiila on etupuolella yläviistossa, sylinperin pään ja etummaisen jarrukengän välissä. Pultinreiästä ruuvarilla kampeamalla tuon saa ylös.Sen automaattisäädön kiilan ku nostat esim. ruuvimeisselillä ylöspäin ni saat rummun irti.
Katto toiselta puolen mallia millä kohtaa se kiila on.
Ootkos taka-akselin isot puslat jo tarkistanut ?
Kyllä tuolla alla on ihmetelty, puslissa on halkeamia mutta vielä niin pieniä että ei ne merkkaa mitään (vahdattiin nosturilla asentajan kanssa kun pyöränkulmia ihmeteltiin).
Pakoputki hieman heiluu mutta ei osu mihinkään ja tuo hemmetin KLONK kuuluu vaikka hiljaa peruutan pois pihasta ja samalla käännän.
Tuli tuossa ajeltua pari päivää ilman stereoita ja voi hitto mitä uskomatonta meteliä tuo pitää, kitisee,natisee klonksuu koko paska.
En tiiä, alkaa tympimään koko laite mutta kun ei tuosta enää mitään saa eli samaa myykö kuusankoskelle vai jobbarille.
Kyllä tuolla alla on ihmetelty, puslissa on halkeamia mutta vielä niin pieniä että ei ne merkkaa mitään (vahdattiin nosturilla asentajan kanssa kun pyöränkulmia ihmeteltiin).
Pakoputki hieman heiluu mutta ei osu mihinkään ja tuo hemmetin KLONK kuuluu vaikka hiljaa peruutan pois pihasta ja samalla käännän.
Tuli tuossa ajeltua pari päivää ilman stereoita ja voi hitto mitä uskomatonta meteliä tuo pitää, kitisee,natisee klonksuu koko paska.
En tiiä, alkaa tympimään koko laite mutta kun ei tuosta enää mitään saa eli samaa myykö kuusankoskelle vai jobbarille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa