Koneen swappaus bensa -> diesel
Valvoja: ffp jäsenet
Koneen swappaus bensa -> diesel
Kallistuneen bensan hinnnan myötä on ajatuksiini kiirinyt ajatus entisen bensakoneeni vaihtamisesta 1.9 TDI- koneeseen. Tosiaan auto on mallia VW Golf 1.6 variant -01.
MIten tuollaisen koneen upottaminen kaulalle onnistuu ja mitä muita osia tulisi vaihtaessa ottaa huomioon ( vaihdelaatikko, jarrut, mittaristo yms).
Onko mahdollisesti kellään tiedossa tällaisia prokteja tekeviä firmoja? Unelmatapaushan olisi, jos tuon vanhan koneen voisi antaa ko. firmalle vaihdossa.
Kaikki mahdollisest projektisivustot yms tervetulleita.
MIten tuollaisen koneen upottaminen kaulalle onnistuu ja mitä muita osia tulisi vaihtaessa ottaa huomioon ( vaihdelaatikko, jarrut, mittaristo yms).
Onko mahdollisesti kellään tiedossa tällaisia prokteja tekeviä firmoja? Unelmatapaushan olisi, jos tuon vanhan koneen voisi antaa ko. firmalle vaihdossa.
Kaikki mahdollisest projektisivustot yms tervetulleita.
Polttoainetankki ja putket, pakoputki, mahdollisesti jouset ja iskarit, jos akselimassat muuttuvat. Ja moottorin johtosarja luonnollisesti. Ja kuten balloon jo mainitsikin, niin mittaristo myös. Tuollaiset 1.6 ja 1.8i koneet ei kovin haluttuja ole, joten mitään isoa hyvitystä sellaisista ei kannata odotella. Jos tuollaisen swapin teettää jossain firmassa, saa kyllä varautua siihen pari-kolme tonnia sijoittamaan (sis. käytetyt osat), melkeimpä ennemmin kannattaa vaihtaa autoa (tekniikanvaihtoautoista harvoin saa myytäessäkään yhtä hyvää hintaa kuin alkuperäisestä).
Itse tein MK3 Varianttiin 1.8->1.9TDI
Suosittelen ostamaan jonku esim. mällätyn luovuttajan mistä saa tarvittaessa osia napsia kun niitä ei suoraan kuitenkaan muista kaikkia ottaa. MK3:seen ainaki löytyy Vag-konsernin muistakin merkeistä TDI konetta kun vähän soveltaa. Itsellä tuli kone Seat Cordoba -99:Stä ja isoin homma oli johtosarjan haarojen pituus (Esim. ECU:lle menevä nippu on noin metrin liian lyhyt) mutta pienellä askartelemisella ja mielikuvituksella selviää. Samalla pistin 1.8 MK3:Sta ilmastoinnin joka oli yllättävän helppo sovitus.
Ahtoputkiston saa sitten miettiä mutta itsellä istui lopulta 3B pasuunan cooleri sinne vakio paikkaan cordoban ahtoputkistoa soveltamalla..
Vaihtoon meni ainakin (Kaikkea en muista)
-Tankki (purkaamolta Golf Variant 1.9TD)
-Moottori (Cordoba)
-Moottorin johtosarja
(Cordobasta ja ajonesto 1.8/alkuperäisesta koneesta niin käy alkup. avaimet.)
-oheislaitteet eli Laturi, Laatikko yms.
-Vaihdevivusto (Cordoba (Tanko -> Vaijeri)
-Kytkin (Cordoba Vaijeri -> Neste)
-Mittaristo (Polo SDI / Olisi käynyt Cordobastakin)
-Mittariston johtosarja (Vento 1.9TD)
-PA Suodattimen jalka (Vento 1.9TD)
-DP (Cordobasta) ja loppu alkup. 90hp 1.8 putkisto
-Iskarit (Vento 1.9TD:stä)
Paperit meneekin sitten konttorin mukaan. Ensimäiset konttorit joilla kävin jäi katsastus tekemättä älyttömien vaatimusten takia. (mm osien pitää näyttää siltä että ne on tosiaan vaihdettu.) Helpommalla pääsee kun valitsee koneen jolla jo kyseistä autoa on tehtaalta saanut ja jos vielä saa jonkun rekisterissä olevan vertailuauton niin konttorilla voivat AKE:n tiedoista katsella tarkemmin. Sekä valitsee luovuttajaksi uudemman koneen kuin itse auto on. Muuten joutuu todistelemaan että kone täyttää päästövaatimukset yms.
Mutta eipä tuo ole sinänsä kaduttanut tuo muutos....
Suosittelen ostamaan jonku esim. mällätyn luovuttajan mistä saa tarvittaessa osia napsia kun niitä ei suoraan kuitenkaan muista kaikkia ottaa. MK3:seen ainaki löytyy Vag-konsernin muistakin merkeistä TDI konetta kun vähän soveltaa. Itsellä tuli kone Seat Cordoba -99:Stä ja isoin homma oli johtosarjan haarojen pituus (Esim. ECU:lle menevä nippu on noin metrin liian lyhyt) mutta pienellä askartelemisella ja mielikuvituksella selviää. Samalla pistin 1.8 MK3:Sta ilmastoinnin joka oli yllättävän helppo sovitus.
Ahtoputkiston saa sitten miettiä mutta itsellä istui lopulta 3B pasuunan cooleri sinne vakio paikkaan cordoban ahtoputkistoa soveltamalla..
Vaihtoon meni ainakin (Kaikkea en muista)
-Tankki (purkaamolta Golf Variant 1.9TD)
-Moottori (Cordoba)
-Moottorin johtosarja
(Cordobasta ja ajonesto 1.8/alkuperäisesta koneesta niin käy alkup. avaimet.)
-oheislaitteet eli Laturi, Laatikko yms.
-Vaihdevivusto (Cordoba (Tanko -> Vaijeri)
-Kytkin (Cordoba Vaijeri -> Neste)
-Mittaristo (Polo SDI / Olisi käynyt Cordobastakin)
-Mittariston johtosarja (Vento 1.9TD)
-PA Suodattimen jalka (Vento 1.9TD)
-DP (Cordobasta) ja loppu alkup. 90hp 1.8 putkisto
-Iskarit (Vento 1.9TD:stä)
Paperit meneekin sitten konttorin mukaan. Ensimäiset konttorit joilla kävin jäi katsastus tekemättä älyttömien vaatimusten takia. (mm osien pitää näyttää siltä että ne on tosiaan vaihdettu.) Helpommalla pääsee kun valitsee koneen jolla jo kyseistä autoa on tehtaalta saanut ja jos vielä saa jonkun rekisterissä olevan vertailuauton niin konttorilla voivat AKE:n tiedoista katsella tarkemmin. Sekä valitsee luovuttajaksi uudemman koneen kuin itse auto on. Muuten joutuu todistelemaan että kone täyttää päästövaatimukset yms.
Mutta eipä tuo ole sinänsä kaduttanut tuo muutos....
Harrastamisen kannalta jos ottaa niin mikä jottei, mutta eihän tällaisessa projektissa oikeasti mitään järkeä ole. Siinä kai se hauskuus juuri piileekin? :)
Palapelit vaativat enemmän ostajan ja myyjän kohtaamista kuin normaali autokauppa, ja sen auton arvonkin kanssa on sitten vähän niin ja näin. Jos kauppaa tehdään akselilla lankomies-työkaveri, saattaa palapelistä saada hyvänkin hinnan - ja toisaalta sitten myös elinikäisen huoltoystävän. :D
Itse ostaisin valmiin diesel-auton, mutta kannustan siitäkin huolimatta kovasti rakentamaan. Oppii autosta paljon, ja harvapa meistä loppujen lopuksi on kuitenkaan autoa käytännössä alusta saakka rakentanut. :)
Palapelit vaativat enemmän ostajan ja myyjän kohtaamista kuin normaali autokauppa, ja sen auton arvonkin kanssa on sitten vähän niin ja näin. Jos kauppaa tehdään akselilla lankomies-työkaveri, saattaa palapelistä saada hyvänkin hinnan - ja toisaalta sitten myös elinikäisen huoltoystävän. :D
Itse ostaisin valmiin diesel-auton, mutta kannustan siitäkin huolimatta kovasti rakentamaan. Oppii autosta paljon, ja harvapa meistä loppujen lopuksi on kuitenkaan autoa käytännössä alusta saakka rakentanut. :)
Lähtisin kyllä vaihtamaan auton ihan suoraan ja unohtamaan Golf IV tekniikan vaihdot. Vaihtoon menee repullinen osia, jolla rahalla saa sitten jo ihan aluperin TDI- moottorilla varustetun auton, alkuperäiset TDI- versiot eivät ole hinnan kiroissa.
Ja tosiaan moottorinvaihtoauto ei koskaan ole arvoltaan sama kuin alkuperäinen. Eli jos tarkoituksenasi on säästää, voit unohtaa moottorinvaihdon.
Ja tosiaan moottorinvaihtoauto ei koskaan ole arvoltaan sama kuin alkuperäinen. Eli jos tarkoituksenasi on säästää, voit unohtaa moottorinvaihdon.
Melko kannatava tuo sitten kyllä olisi ostaa. Itse ajattelin Ruotsin puolelta Suomeen tuoda.
Mitä nyt pari päivää foorumeita ja testejä kyseiseen autoon liittyen olen katsellut, niin perushyvä ajaa.
Plussia:
-Pienen ilmanvastuksen ansiosta tuulen humina on vähäistä.
-Ketterä liikenteessä
-Helppoja ajaa Automaatin ansiosta (alkukantainen DSG)
Miinusta:
-Uraherkkä
-Pienet takajalkatilat
-Kovat penkit
-Tehoton
Kaikista kovin PLUSSA tuossa on se kulutus.
Sellaista huhua kuullut, että melko makea kuitennkin virittää. Tuolla enkunmaalla jollain isommalla turbolla, välijäähyllä ja lastulla 180hp ja jättää GTI Lupon keveästi taakse pienen massansa vuoksi.
JOs tuollaisen käväsis Ruosista niin oletetaan hyvän hinnaksi 6000€, halvimmat 4000€.
Niin muotoutuuko hinta näin.. 6000*1.121 + (6000*0.22) vai miten se menee..
Mitä nyt pari päivää foorumeita ja testejä kyseiseen autoon liittyen olen katsellut, niin perushyvä ajaa.
Plussia:
-Pienen ilmanvastuksen ansiosta tuulen humina on vähäistä.
-Ketterä liikenteessä
-Helppoja ajaa Automaatin ansiosta (alkukantainen DSG)
Miinusta:
-Uraherkkä
-Pienet takajalkatilat
-Kovat penkit
-Tehoton
Kaikista kovin PLUSSA tuossa on se kulutus.
Sellaista huhua kuullut, että melko makea kuitennkin virittää. Tuolla enkunmaalla jollain isommalla turbolla, välijäähyllä ja lastulla 180hp ja jättää GTI Lupon keveästi taakse pienen massansa vuoksi.
JOs tuollaisen käväsis Ruosista niin oletetaan hyvän hinnaksi 6000€, halvimmat 4000€.
Niin muotoutuuko hinta näin.. 6000*1.121 + (6000*0.22) vai miten se menee..
Oikeilla jäljillä olet veron laskennassa, mutta auton ostohinnalla ei ole asiassa mitään merkitystä vaan vero lasketaan "auton yleisestä pyyntihinnasta Suomessa".
Kannattaa katsoa tullin tiedote vuoden vaihteessa muuttuneesta verotuskäytännöstä:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf
Kannattaa katsoa tullin tiedote vuoden vaihteessa muuttuneesta verotuskäytännöstä:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa