Ahtopaineesta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

Ahtopaineesta

ViestiKirjoittaja Kari » 10.1.2008 21:00

Terve
Tänään ruuvvailin hieman lisää syöttöjä tuohon vm -89 1.6 TD Golffiin. Eli noin 3/4 kierroksen verran ja käväisin koeajolla, aavistus muutosta kulkuun ym, ahtopaineet n. 0,9bar. Kun ruuvvasin ahtopaineita lisää, max kierroksen sitä säätimen päästä kiinni, niin pomppas yhtäkkiä paineet ---> 1,5bar ja kun kaasuttaa paikallaan ja ahdot lähtee mukaan, niin pölläyttää savut siinä kohti. Kysynkin että onko ahtoja liikaa, niitä kun en uskalla lisätä savun pienentämiseksi, eli onko tuo tolla JR-moottorille liikaa ahtoja? Mielestäni tuossa on KKK24 ahdin, vai mistä sen varmasti tietää/erottaa. Siis kestääkö tuo laite noita paineita? Kivasti kulee mmutta... GTD:n cooleri on...
t:Kari

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 10.1.2008 22:59

Olen siis lukenut kaikkea mahdollista täst äaiheesta mutta tämä on jäänyt epäselväksi/tietoa ei löydy. Ajaa pitäis mutta ei tiedä uskaltaako, tosin eihän sitä tartte tappiin asti nostaa kokaikaa...vai... PoNppaa vaan herkästi paineet tappiin, pelottaa... Heh VAstatkaa vaikka privalla, jos ette tänne uskalla :)
T: Kari

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 11.1.2008 8:51

Hukkaportin kellossa voi olla jotain vikaa, en tiedä varmaksi että kuinka kovia ahtoja toi ahdin voi luotettavasti puskea, mutta ei se kyllä noin paljoa ole.

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 11.1.2008 9:24

Moro
Eli kannattas varmaankin ruuvvata takas se kellon peni muutos jonka tein? Kun olen lukenut että pienikin muutos hukkaportin säädössä, eli ahtopaineen nostoa ajatellen, vaatii jo aikalailla kääntämistä?
Tää vaan kaivaa, kun se tosiaankin pomppas aika rajusti, niin pieniin muutoksiin nähden.
T: Kari

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 11.1.2008 10:43

Sieltä on voinut kalvo mennä rikki, tai jokin letku vuotaa.
Irroita ja tutki, kalvon kunnon pystyy tarkastamaan imemällä tai puhaltamalla (riippuen kellon toimintatavasta, onko se alipaineella vai paineella toimiva kello) letkunipasta, jos ilmaa katoaa tällä tavoin tehdessä tai mitään ei tapahdu, niin se on rikki.

Mutta sinuna ottaisin kyllä paineita nyt alaspäin välittömästi.

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 11.1.2008 14:49

Näin teen, kiitos.

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 12.1.2008 15:05

Jotain tässä on jota en nyt ymmärrä, kun laskin syöttöjä vähentämällä ahtopaineita, niin meno tyssää yläpäässä tosi huonoksi. Paineita nyt 1,1-1,2 ja hieman savuttaakin kun polkaisee ja yläpään meno aivan onnetonta. Kun oli 1,4 ahtoja ja savutus kiihdytettäessä suht reilua, niin meno yläpäässäkin tappiin asti jouheaa. Onko tuossa nyt joku vialla, kun ei saaa sellasita mukavaa välimuotoa? Eli 1,2 paineilakin savuttaa ja meno surkeeta ja neuvona on ollut ahtojen lisääminen kunnes savutus loppuu,. Aaarrgghh, jotain mä nyt en ole tajunnut tosiaankaan...Apuva!

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 12.1.2008 17:49

Eikös noissa voi sitä ahdonalaista syöttöä säädellä karan kanssa, en tiedä itse mitään noista vanhemmista.
En tosin kummoisesti uudemmistakaan, mutta lue nyt tämä:
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/ahdonalaisen-syoetoen-lisaeys.php

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.1.2008 15:58

kestää 1.5 bar ahdon todennäköisesti.....itsellä on ainakin kestänyt n. 100 000 km.
Joku kertoi että 1.7 bar laukesi mylly....

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 23.1.2008 19:36

Ahtimen kesto ja koneen kesto ovat kaksi eri asiaa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 23.1.2008 20:35

^vastasinkin vaan alkuperäiseen kysymykseen "onko moottorille liikaa ahtoja"¨jokainen särkee tietysti itse moottorinsa niin halutessaan.....ei kai kannata talla pohjassa ajaa koko aikaa....

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 23.1.2008 21:17

Moro

Juu, ei talla pohjassa kokoaikaa mennä, ohituksissa ehkä ja kun bensavehkeet tulee liian lähelle :D Ei vain, ihan rauhallista ajoo tulee tässä iässä ajeltua mutta joskus pitää kiihdytellä. Kovin herkästi se tosin sinne 1.4 bar menee, varmaankin tuo putkistokin ahistaa, kun on vakio. Ajelen nyt näin ja katon kuin käy.
T: Kari

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 24.1.2008 12:06

Pikkuhiljaa siitä ahdot katoaa kun katti tukkeutuu savusta, mutta siihen vaivaan auttaa kun heittää sen pois jos ei vähäpäästöinen, myös suurempi dp vaikuttaa jonkin verran ja putkisto. Tuolla putkiston hengityksellä melko suuri merkitys ahtojen nousuun. itsellä nousee ahdot melko nopiasti kun edellä mainitut asiat parantelin. Soppaa sinne saa vääntää reilusti lisää ,ahtokaraan reilu viiste ja kierros ruuvista, mutta tässä vaiheessa rajoitin jo ahtoja siten ettei ota yli 1.2 bar. Pienemmillä ruuvauksilla hukkis tulpattuna pysähtyi tuohon 1.5 bar jolla ajelin kauan. Mutta yllämainituilla säädöillä pomppaa jo herkästi o.7 bar ja se saattaa olla jo liikaa...vaikka iso cooleri keulalla onkin.

Kari
-
Viestit: 114
Liittynyt: 23.7.2003 15:47

ViestiKirjoittaja Kari » 25.1.2008 5:53

Kattia ei onneksi mokmasta löydy. Laskin syöttöä tiputtamalla nuo ahdot tohon 1.3-1.4 paikkeille ja kun ahdot tossa vähän yli 0.5 kiihdytyksessä, niin pukkasee savua. Potkuahan mä kyllä haluaisin lisää mutta just toi paineitten nousu pelotti. 11.6s nyt 0-100, ei riitä :D..

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 25.1.2008 9:02

Isompaa ahdinta ja nestepäätä vaihtamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 45 vierailijaa