Koneen swappaus bensa -> diesel

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

Koneen swappaus bensa -> diesel

ViestiKirjoittaja balloon » 19.1.2008 12:22

Kallistuneen bensan hinnnan myötä on ajatuksiini kiirinyt ajatus entisen bensakoneeni vaihtamisesta 1.9 TDI- koneeseen. Tosiaan auto on mallia VW Golf 1.6 variant -01.
MIten tuollaisen koneen upottaminen kaulalle onnistuu ja mitä muita osia tulisi vaihtaessa ottaa huomioon ( vaihdelaatikko, jarrut, mittaristo yms).

Onko mahdollisesti kellään tiedossa tällaisia prokteja tekeviä firmoja? Unelmatapaushan olisi, jos tuon vanhan koneen voisi antaa ko. firmalle vaihdossa.

Kaikki mahdollisest projektisivustot yms tervetulleita.

Aaperi
-
Viestit: 133
Liittynyt: 22.1.2008 18:42

ViestiKirjoittaja Aaperi » 22.1.2008 18:55

Itseäni kiinnostaisi sama juttu esim. Golf 3:seen 1.8i ---> 1.9TD/I. Mitä kaikkea muuta kuin moottori, vaihteisto...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 22.1.2008 18:59

Polttoainetankki ja putket, pakoputki, mahdollisesti jouset ja iskarit, jos akselimassat muuttuvat. Ja moottorin johtosarja luonnollisesti. Ja kuten balloon jo mainitsikin, niin mittaristo myös. Tuollaiset 1.6 ja 1.8i koneet ei kovin haluttuja ole, joten mitään isoa hyvitystä sellaisista ei kannata odotella. Jos tuollaisen swapin teettää jossain firmassa, saa kyllä varautua siihen pari-kolme tonnia sijoittamaan (sis. käytetyt osat), melkeimpä ennemmin kannattaa vaihtaa autoa (tekniikanvaihtoautoista harvoin saa myytäessäkään yhtä hyvää hintaa kuin alkuperäisestä).

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.1.2008 19:23

Itse tein MK3 Varianttiin 1.8->1.9TDI

Suosittelen ostamaan jonku esim. mällätyn luovuttajan mistä saa tarvittaessa osia napsia kun niitä ei suoraan kuitenkaan muista kaikkia ottaa. MK3:seen ainaki löytyy Vag-konsernin muistakin merkeistä TDI konetta kun vähän soveltaa. Itsellä tuli kone Seat Cordoba -99:Stä ja isoin homma oli johtosarjan haarojen pituus (Esim. ECU:lle menevä nippu on noin metrin liian lyhyt) mutta pienellä askartelemisella ja mielikuvituksella selviää. Samalla pistin 1.8 MK3:Sta ilmastoinnin joka oli yllättävän helppo sovitus.


Ahtoputkiston saa sitten miettiä mutta itsellä istui lopulta 3B pasuunan cooleri sinne vakio paikkaan cordoban ahtoputkistoa soveltamalla..


Vaihtoon meni ainakin (Kaikkea en muista)
-Tankki (purkaamolta Golf Variant 1.9TD)
-Moottori (Cordoba)
-Moottorin johtosarja
(Cordobasta ja ajonesto 1.8/alkuperäisesta koneesta niin käy alkup. avaimet.)
-oheislaitteet eli Laturi, Laatikko yms.
-Vaihdevivusto (Cordoba (Tanko -> Vaijeri)
-Kytkin (Cordoba Vaijeri -> Neste)
-Mittaristo (Polo SDI / Olisi käynyt Cordobastakin)
-Mittariston johtosarja (Vento 1.9TD)
-PA Suodattimen jalka (Vento 1.9TD)
-DP (Cordobasta) ja loppu alkup. 90hp 1.8 putkisto
-Iskarit (Vento 1.9TD:stä)


Paperit meneekin sitten konttorin mukaan. Ensimäiset konttorit joilla kävin jäi katsastus tekemättä älyttömien vaatimusten takia. (mm osien pitää näyttää siltä että ne on tosiaan vaihdettu.) Helpommalla pääsee kun valitsee koneen jolla jo kyseistä autoa on tehtaalta saanut ja jos vielä saa jonkun rekisterissä olevan vertailuauton niin konttorilla voivat AKE:n tiedoista katsella tarkemmin. Sekä valitsee luovuttajaksi uudemman koneen kuin itse auto on. Muuten joutuu todistelemaan että kone täyttää päästövaatimukset yms.



Mutta eipä tuo ole sinänsä kaduttanut tuo muutos....

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 24.1.2008 20:21

Harrastamisen kannalta jos ottaa niin mikä jottei, mutta eihän tällaisessa projektissa oikeasti mitään järkeä ole. Siinä kai se hauskuus juuri piileekin? :)

Palapelit vaativat enemmän ostajan ja myyjän kohtaamista kuin normaali autokauppa, ja sen auton arvonkin kanssa on sitten vähän niin ja näin. Jos kauppaa tehdään akselilla lankomies-työkaveri, saattaa palapelistä saada hyvänkin hinnan - ja toisaalta sitten myös elinikäisen huoltoystävän. :D

Itse ostaisin valmiin diesel-auton, mutta kannustan siitäkin huolimatta kovasti rakentamaan. Oppii autosta paljon, ja harvapa meistä loppujen lopuksi on kuitenkaan autoa käytännössä alusta saakka rakentanut. :)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 24.1.2008 21:29

Lähtisin kyllä vaihtamaan auton ihan suoraan ja unohtamaan Golf IV tekniikan vaihdot. Vaihtoon menee repullinen osia, jolla rahalla saa sitten jo ihan aluperin TDI- moottorilla varustetun auton, alkuperäiset TDI- versiot eivät ole hinnan kiroissa.

Ja tosiaan moottorinvaihtoauto ei koskaan ole arvoltaan sama kuin alkuperäinen. Eli jos tarkoituksenasi on säästää, voit unohtaa moottorinvaihdon.

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 26.1.2008 17:24

Eli eipä tuossa mitään järkeä olekaan. Ostaa joku pikku diesel. Törmäsin netissä tuohon pikkuiseen VW Lupo 3L:n, tuollainen kulutus ei olisi kyllä pahitteeksi. Suomessa vaan aika harvassa nuo ja saako suomeen edes tuollaista? MIten onnistuisi rekisteröidä pakuksi? Olis halpaa ajoa. Onko tietoa?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.1.2008 17:29

Kyllä sen Suomeen rekisteröityä saa ihan normaalisti, mutta pakettiautoksi se on kyllä liian pieni.

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 26.1.2008 17:51

Harmi.. Olen kyllä joskus nähnyt pösön 205 pakettiauton. Miten tuo dieselvero määräytyy, kun itselläni ei ikinä ole dieseliö ollut, enkä niistä juurikaan tiedä.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 26.1.2008 18:11

Jos lupoja on jossain euroopan maassa tyypitetty pakettiautoksi, niin pitäisi muutoskatsastus onnistua suomessakin.

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 26.1.2008 18:15

hmmm. Mistähän tuon saisi selville?

On se vain melkoinen auto. 2.7 litraa maantiellä...

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 26.1.2008 20:53

Eipä tuota nyt niin välttämätön olis pakuksi rekisteröidä. Dieselvero vuodessa on 195€ jos laskee, että 6,7 senttiä alkavalta sadalta kilolta.

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 26.1.2008 21:25

Mutta kuinka autovero muotoutuu kyseiselle mallille, kun autoa ei ole ilmeisesti montaa kappaletta Suomeen tuotu eikä myöskään uutena myyty? Pelottaa, että tulli repäisee hatusta, jonkun korkean veron kyseiseen malliin.

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 27.1.2008 9:30

Yhdistetty CO2-päästö 3L Lupolle on 81g/100km, josta tulee veroksi 12,1%. Vaikka vertailuauto katsottaisiin 10000 euron arvoiseksi (ei tod.), olisi autovero+elvi siltikin yhteensä vain jotain puoltoista tonnia.

Minkähänlainen tuollainen Lupo on ajaa? Tässähän nousee kohta itsellekin kuume...

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 27.1.2008 10:47

Melko kannatava tuo sitten kyllä olisi ostaa. Itse ajattelin Ruotsin puolelta Suomeen tuoda.

Mitä nyt pari päivää foorumeita ja testejä kyseiseen autoon liittyen olen katsellut, niin perushyvä ajaa.

Plussia:

-Pienen ilmanvastuksen ansiosta tuulen humina on vähäistä.
-Ketterä liikenteessä
-Helppoja ajaa Automaatin ansiosta (alkukantainen DSG)

Miinusta:

-Uraherkkä
-Pienet takajalkatilat
-Kovat penkit
-Tehoton

Kaikista kovin PLUSSA tuossa on se kulutus.

Sellaista huhua kuullut, että melko makea kuitennkin virittää. Tuolla enkunmaalla jollain isommalla turbolla, välijäähyllä ja lastulla 180hp ja jättää GTI Lupon keveästi taakse pienen massansa vuoksi.

JOs tuollaisen käväsis Ruosista niin oletetaan hyvän hinnaksi 6000€, halvimmat 4000€.
Niin muotoutuuko hinta näin.. 6000*1.121 + (6000*0.22) vai miten se menee..

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 27.1.2008 12:54

Sellaista huhua kuullut, että melko makea kuitennkin virittää. Tuolla enkunmaalla jollain isommalla turbolla, välijäähyllä ja lastulla 180hp ja jättää GTI Lupon keveästi taakse pienen massansa vuoksi.

Ihan pikkaisen olisin skeptinen tuon suhteen...1.2-litrainen dieseli ja180 heppaa...

balloon
-
Viestit: 170
Liittynyt: 2.9.2006 23:30

ViestiKirjoittaja balloon » 27.1.2008 13:08

ONhan tuo aika paljon noin pienestä riisselistä. Tiedä sitten häntä. Joku Mitch 3L se oli.

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 27.1.2008 19:03

Oikeilla jäljillä olet veron laskennassa, mutta auton ostohinnalla ei ole asiassa mitään merkitystä vaan vero lasketaan "auton yleisestä pyyntihinnasta Suomessa".

Kannattaa katsoa tullin tiedote vuoden vaihteessa muuttuneesta verotuskäytännöstä:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa