Aurauskulmat
Valvoja: ffp jäsenet
Aurauskulmat
Kaikki täällä tuntuu säätelevän aurauskulmia ja olen varmaan ainoa joka ei tiedä mitkä niiden pitäsi olla. Eli siis auto on skoda octavia combi -03. Onko se kulma ihan nolla vai laitetaanko haritusta?
Onko joku tullut joskus mitanneeksi paljonko on eroa jos mittaa kulmat paino renkailla ja renkaat ilmassa?
Onko joku tullut joskus mitanneeksi paljonko on eroa jos mittaa kulmat paino renkailla ja renkaat ilmassa?
Kotikonstein aurauskulmien mittaaminen tarkasti on aika haastavaa hommaa, että en ainakaan itse lähtisi omien mittauksien mukaan niitä muuttelemaan (varsinkaan jos oikeat arvot eivät varmasti ole selvillä).
Mikäli renkaat eivät kulu epätasaisesti tai auto ohjaudu epätavallisesti, niin nukkuisin yöni hyvin aurauskulmien osalta. Mielenrauhan säilyttämiseksi aurauskulmien tarkistuttaminen rengasliikkeessä ei 50 euroa enempää varmaan maksa.
Mikäli renkaat eivät kulu epätasaisesti tai auto ohjaudu epätavallisesti, niin nukkuisin yöni hyvin aurauskulmien osalta. Mielenrauhan säilyttämiseksi aurauskulmien tarkistuttaminen rengasliikkeessä ei 50 euroa enempää varmaan maksa.
^^ En nyt varsinaisesti ole mitannut eroja, mutta joskus piti kesken säätöjen nostaa etupäätä ilmaan, ja kyllä ne kulmat meni perseelleen, ainakin mittalaitteen näytöllä, mutta pyörilleen lasku palautti tilanteen lähes ennalleen, vielä kun ravisteli autoa niin arvot oli takas siinä missä ne oli ennen nostoa..
Luulin pyörän laakerin olevan romuna kun rupesi ääntämään, mutta ei se ääni sieltä tullutkaan(vaihdoin sen). Pitää karseeta jurinaa kun ajaa suoraan tai mutkaa vasemmalle, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää. Ajattelin seuraavaksi tarkistaa sen takia voisiko noi kulmat olla pielessä.
Mä muutan aina ja kaikkea tajusinpa mitä teen tai en =) Isukki on joskus tehnyt semmoisen ohmin merkin muotoisen mittaustyökalun, jolla noi kyllä 1-2mm toleranssilla varmasti saa haluamaansa kohtaan. Kun vaan tietäisi mikä se kohta on...
Niin vähän arvelinkin, että ylhäällä niitä on turha mittailla.
...ainakaan itse lähtisi omien mittauksien mukaan niitä muuttelemaan...
Mä muutan aina ja kaikkea tajusinpa mitä teen tai en =) Isukki on joskus tehnyt semmoisen ohmin merkin muotoisen mittaustyökalun, jolla noi kyllä 1-2mm toleranssilla varmasti saa haluamaansa kohtaan. Kun vaan tietäisi mikä se kohta on...
...ja kyllä ne kulmat meni perseelleen...
Niin vähän arvelinkin, että ylhäällä niitä on turha mittailla.
Vaihdoitko oikean pyöränlaakerin? Äänen suuntaa kun on autossa aika vaikea päätellä, nimim. väärän puolen takalaakerin vaihtanut :)
Edit: Pyöränkulmat saa jotakuinkin kohdilleen itsekin, ainakin jos ruuvaa aurauksen ja camperin nollille. Noin tein luotilangan (camper) ja pitkän alumiinilinjarin (auraus) avulla. Tosin autoa joutuu nostamaan aina säätääkseen, mittaus auto pyörien varassa. Menettelee hätätilassa, ainakin rengas kuluu ihan normaalisti vaikka pari vuotta on jo noilla säädöillä menty.
Edit: Pyöränkulmat saa jotakuinkin kohdilleen itsekin, ainakin jos ruuvaa aurauksen ja camperin nollille. Noin tein luotilangan (camper) ja pitkän alumiinilinjarin (auraus) avulla. Tosin autoa joutuu nostamaan aina säätääkseen, mittaus auto pyörien varassa. Menettelee hätätilassa, ainakin rengas kuluu ihan normaalisti vaikka pari vuotta on jo noilla säädöillä menty.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
Pitää karseeta jurinaa kun ajaa suoraan tai mutkaa vasemmalle, mutta oikealle kääntäessä ääni häviää. Ajattelin seuraavaksi tarkistaa sen takia voisiko noi kulmat olla pielessä.
aivan varmaan laakeri sökö.
Ei kai nuo aurauskulmat ääntä pidä....
Miksi vaihtaa väärä laakeri? eikö kannata kokeilla kumpi on rikki ennen kun vaihtaa?
Eli pyörä ilmaan ja kokeilemaan. Tosin joskus risakin laakeri saattaa ilmassa pyöriteltäessa kuulostaa ihan hyvältä ja paino päällä tilanne muuttuu. Tosin tässä tapauksessa laakerissa on selvästi väljää koska ääni muuttuu mutkassa.eikö kannata kokeilla kumpi on rikki ennen kun vaihtaa?
OT: Itse pyörittelin ilmassa sitä puolta josta epäilin äänen kuuluvan. Koska se rahisi jonkin verran, vaihdoin sen. Jälkikäteen totesin että toinen rahisee vielä pahemmin ja oli se varsinainen syyllinen ääneen :) Ei se toinenkaan kyllä ihan kunnossa ollut...
Tästä opimme sen, että kokeilemme molempia puolia ennen johtopäätöksen tekoa.
Aina ei ääni kuulu tai kuuluu muuta rohinaa,mutta kun ottaa jousesta kiinni niin sormenpää on yllättävän tarkka "anturi". Tai jos etupyörän laakeria kuuntelee etuvetoisessa,niin auto ylös ja vaihdetta silmään ja kaasupohjaan.Ja tämän jälkeen antaa rullata.Kuuluu yllättävänkin selvästi vaikkei painoa olisikaan päällä.Tietysti niin ettei toinen pyörä pyöri,sillä muuten ääni kantautuu toisellekkin puolelle.
On kyllä ollut niin tarkkakorvaisiakin asiakkaita,että on joutunut päättelemään,minkä laakerin vaihtaa.Eli ensin täytyy vaan paikantaa onko etu vai taka. Ja tämän jälkeen juuri tuolla tavalla,että kumpaan suuntaan kääntäessä se hiljenee.
On kyllä ollut niin tarkkakorvaisiakin asiakkaita,että on joutunut päättelemään,minkä laakerin vaihtaa.Eli ensin täytyy vaan paikantaa onko etu vai taka. Ja tämän jälkeen juuri tuolla tavalla,että kumpaan suuntaan kääntäessä se hiljenee.
Miksi vaihtaa väärä laakeri?
No en kait mä sitä huvikseni vaihtanut... Olen vaan kädetön... Koitin potkia ja pyöritellä ja heilutella molempia ja ne tuntui samanlaisilta. Eli ehjiltä. Ei rahinoita ja klappia. Päätin sitten vaihtaa sen josta olevinaan ääni kuului, mutta taisi mennä pieleen.
Tarvii varmaan laittaa lottokone pyörimään ja vaihtaa toinen puoli seuraavaksi. Mitenköhän kauan kestää tuosta jurinasta siihen, että laakeri sanoo poks? Tarviis huomenna ajella 600km reissu.
Niin siis onko se aurauskulma toi 0?
Auraus on yleensä tuo nolla, koska jos aurausta/haritusta on kumpaankaan suuntaan, menee rengas "kylki edellä" ja kuluu..
itse en kyllä tähän hätään muista että,oisin kovinkaan moneen autoon säätänyt nolliin.Aina jommalle kummalle,autosta riippuen.Jos auraus on nollassa,saattaa rengas silti kulua jommasta kummasta reunasta.Tiedän monia tapauksia kun on säädelty auraukset nolliin ja unohdettu muut kulmat.Tulos on -renkaat kuluu ja auton ajo-ominaisuudet on mitä sattuu.Vaikka se tuntuukin aika pienelle ja mitättömälle ero,esim.jos kokonaisaurauksen pitäisi olla luokkaa 6min. haritusta ja se onkin nollissa saattaa sen vaikutus olla yllättävänkin suuri.Tai sitten vaan itsestäni tuntuu sille ja asiakkaat vaan puhuvat,että minä en ihan masentuisi.
Ja taitaa vielä korostua tuo asia,jos on niin kun on monissa nykypäivän kulkineissa,että ei pysty vaikuttamaan kun etuauraukseen.
Kyllä se vw,ssä on 0 se kulma, mytta kun sinne hyppää kuski pukille niin eipä olekaan, vaan kääntyy lievästi haritukselle,ainakin vakio jousilla. Jäykemmillä jousilla säätö mutkikkaampi, koska kori ei juurikaan painu. Aurauksen vielä onnistuu kotikonsteinkin säätämään, mutta muut kulmat onkin sitten mutkikkaampi juttu.
Halipatsuipa, Nyt vaihdoin sen "hiljaisen" puolen laakerin ja äänet katosi. Eli vaikka melkein meinasin laittaa nakin pölkylle, että ääni tulee vasemmalta niin oikealta se kuitenkin tuli. Haritusta tossa näkyi olevan jokunen milli renkaan kyljestä mitattuna. Tarvii koittaa laittaa se tuohon nollaan jahka jaksaa niin näkee vaikuttaako mitään.
JanneV kirjoitti:Tiedän monia tapauksia kun on säädelty auraukset nolliin ja unohdettu muut kulmat.
Mites nyt niin on päässyt käymään? Nelipyöräsuuntauksessa säädetään ensin takapää, koska se vaikuttaa etupään säätöiin, ja camber säädetään ennen aurausta, koska se vaikuttaa auraukseen.. Eli jos on säädetty vaan etu auraus, ei asiakas ole saanut sitä mistä maksaa.. Paitsi tietty nämä nyky ritsat, missä ei ole varsinaisia säätöjä muille kuin tuolle auraukselle..
Mites nyt niin on päässyt käymään? Nelipyöräsuuntauksessa säädetään ensin takapää, koska se vaikuttaa etupään säätöiin, ja camber säädetään ennen aurausta, koska se vaikuttaa auraukseen.. Eli jos on säädetty vaan etu auraus, ei asiakas ole saanut sitä mistä maksaa..
Sitä sopii kysyä näiltä meidän seudun rengasliikkeiltä. Montaa lappua olen ihmetellyt,viimeisin oli erään tutun v40 volvo joka oli käynyt nelipyöräsuuntauksessa.Tulos-auto ei kulkenut hetkeäkään suoraan.
Takapään säätöihin ei oltu koskettukkaan ja olivat aivan hanurista(toinen puoli).Ainoa mitä oli säädetty oli etupään auraus,ja takapää meni vain enemmän perseelleen.
Onkos teillä tietoa pystyykö 2002 vuosimallin A4:sta säätämään etupäästä camberia? Mulla oli A4 ohjauskulmien säädössä ja siitä oli säädetty takapää ok ja edestä auraus mutta camberiin ei oltu koskettu vaikka se ei ole ohjearvojen sisäpuolella. Ratti oli kyllä saatu suoraan, mutta auto kaartaa vieläkin hieman oikealle.
Onko uuden auton luovutushuollon yhteydessä tehtävä pelkkä pikatesti eli aurauskulmien tarkastus Stenhoj:n "drive in laitteella" riittävä ja muuallakin kuin allekirjoittaneen kohdalla tapahtunut yleinen käytäntö?
Myyjäliike vakuuttaa että pyörät ovat kohdillaan pelkän aurausmittauksen turvin ja tämä kyseinen toimenpide tietysti vapauttaa heidät vastuusta (epänorm. kuluminen). Mites caster / camber?
Myyjäliike vakuuttaa että pyörät ovat kohdillaan pelkän aurausmittauksen turvin ja tämä kyseinen toimenpide tietysti vapauttaa heidät vastuusta (epänorm. kuluminen). Mites caster / camber?
Saakos tuossa vanhassa Octaviassa säädettyä pelkästään etupäätä? Itse käytin suuntauksessa ja sen jälkeen kulahti takarenkaat sisäreunasta ihan oudosti. Renkaan sisäreunan pinta kului porrasmaisesti. Joka toinen enemmän kuin toinen. Eikös tuo silloin harita?
Ja sellaista jurinaa mölinää kuuluu mullakin oikealta edestä mutta laakeri on kuulemma ehjä. Vasemmalle eteen onkin jo vaihdettu.
Ja sellaista jurinaa mölinää kuuluu mullakin oikealta edestä mutta laakeri on kuulemma ehjä. Vasemmalle eteen onkin jo vaihdettu.
Kertokaa miten on Seat Leonin (1,8T) alustan säätöjen kanssa? Kyseiseen autoon laitettiin KW Var II alustasarja ja KW:n etukallistuksen vakaajasarja. Tämän jälkeen auto vietiin 4-pyöräsuuntaukseen, jossa säädettiin vain auraus-haritus nollaan raidetankoja pyörittämällä. Auto pois pukilta ja kotia kohti. Ratti oli kuitenkin vinossa ja palasin sanomaan asiasta. Sain uuden ajan muutaman päivän päähän. Sitten taas samat toimenpiteet, mutta tällä kertaa ratti jäi vielä enemmän vinoon. Taas sanomaan asiasta ja sovittiin että tuon sen vielä myöhemmin sovittuna ajankohtana suuntaukseen.
Ratti lukittiin kyllä ihan asiallisesti suoraksi ennen ruuvailua, mutta loppujen lopuksi ratti ei kuitenkaan jää suoraan? Ennen alustasarjan laittoa ratti oli suorassa, joten kyllä se pitäisi saada nytkin suoraan. Väittivät että rattiakselissa on välystä (ratti liikkuu hieman vaikka renkaat eivät liiku), jonka takia rattia ei saada suoraan. Keskustelin sitten korjaamolla kavereiden kanssa, jotka sanoivat sen olevan vain tekoselitys… Olihan tämä ”välys” jo ennen alustasarjan asentamistakin. Ja tämä välys on todella mitätön, joten se taitaa olla jo ihan alkujaankin näissä autoissa?
Onko raidetangossa olevaa kierrettä oltava esillä yhtä- tai lähes yhtä-paljon molemmilla puolilla? Vai onko sillä mitään merkitystä asiaan? Tällä hetkellä toisella puolella näkyy kierrettä noin 5mm enemmän.
Entäpä sitten säätämisen kanssa. Kysessähän on ”4-pyöräsuuntaus”, mutta vain auraus-haritus arvoa säädettiin etupäästä! Takapäähän, eikä camper- ja caster-arvoihin koskettu ollenkaan, koska niitä ei kuulemma voi säätää tässä autossa? Pitääkö paikkansa?
Auto on nyt tietyssä korkeudessa, mutta jos sitä vielä hieman lasketaan tai nostetaan niin vaikuttaako tämä huomattavasti auras-haritus arvoon?
Ratti lukittiin kyllä ihan asiallisesti suoraksi ennen ruuvailua, mutta loppujen lopuksi ratti ei kuitenkaan jää suoraan? Ennen alustasarjan laittoa ratti oli suorassa, joten kyllä se pitäisi saada nytkin suoraan. Väittivät että rattiakselissa on välystä (ratti liikkuu hieman vaikka renkaat eivät liiku), jonka takia rattia ei saada suoraan. Keskustelin sitten korjaamolla kavereiden kanssa, jotka sanoivat sen olevan vain tekoselitys… Olihan tämä ”välys” jo ennen alustasarjan asentamistakin. Ja tämä välys on todella mitätön, joten se taitaa olla jo ihan alkujaankin näissä autoissa?
Onko raidetangossa olevaa kierrettä oltava esillä yhtä- tai lähes yhtä-paljon molemmilla puolilla? Vai onko sillä mitään merkitystä asiaan? Tällä hetkellä toisella puolella näkyy kierrettä noin 5mm enemmän.
JanneV kirjoitti:
Tiedän monia tapauksia kun on säädelty auraukset nolliin ja unohdettu muut kulmat.
Salmi kirjoitti:
Mites nyt niin on päässyt käymään? Nelipyöräsuuntauksessa säädetään ensin takapää, koska se vaikuttaa etupään säätöiin, ja camber säädetään ennen aurausta, koska se vaikuttaa auraukseen.. Eli jos on säädetty vaan etu auraus, ei asiakas ole saanut sitä mistä maksaa.. Paitsi tietty nämä nyky ritsat, missä ei ole varsinaisia säätöjä muille kuin tuolle auraukselle..
Entäpä sitten säätämisen kanssa. Kysessähän on ”4-pyöräsuuntaus”, mutta vain auraus-haritus arvoa säädettiin etupäästä! Takapäähän, eikä camper- ja caster-arvoihin koskettu ollenkaan, koska niitä ei kuulemma voi säätää tässä autossa? Pitääkö paikkansa?
Auto on nyt tietyssä korkeudessa, mutta jos sitä vielä hieman lasketaan tai nostetaan niin vaikuttaako tämä huomattavasti auras-haritus arvoon?
^Kyllähän siinä seatissa pystyy taka-akselia kääntelemään jos en nyt aivan väärin muista. Mihin suuntaan se ratti on vinossa? Ottiko suuntaaja sen huomioon että isommat tiet ovat yleensä kallellaan? Renkaan kuluneet? Miten camber ja caster-kulmat, samanlaiset molemmin puolin? Onko suuntaus tehty symmetrisesti vai kulkukulmalla? Pajonko suuntauksen jälkeen symmetria virhettä? jne jne...
Nuo suuntaus hommat on joskus vähän perseestä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen :)
Nuo suuntaus hommat on joskus vähän perseestä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen :)
Skannasin suuntausraportit
ensimmäinen kerta
toinen kerta
Kuvia saa suurennettua sieltä oikeassa yläkulmassa olevasta suurennuslasista.
Huomaa, että toisella kerralla auraus-haritus arvo oli muuttunut kun välissä oli ajettu noin 350km!? Tätä perusteltiin mittalaitteiden epätarkkuudella, likaa etc.
edit. huomasin että siellähän on taka-akselillakin eri arvot toisella mittauskerralla, vaikka sinne ei koskettu ollenkaan.. mikä kyllä todellakin puhuu epätarkoista mittalaitteista!
ensimmäinen kerta
toinen kerta
Kuvia saa suurennettua sieltä oikeassa yläkulmassa olevasta suurennuslasista.
Huomaa, että toisella kerralla auraus-haritus arvo oli muuttunut kun välissä oli ajettu noin 350km!? Tätä perusteltiin mittalaitteiden epätarkkuudella, likaa etc.
edit. huomasin että siellähän on taka-akselillakin eri arvot toisella mittauskerralla, vaikka sinne ei koskettu ollenkaan.. mikä kyllä todellakin puhuu epätarkoista mittalaitteista!
Aurauskulmien säätö kotona? :P
No napataan eukolta 1kpl verhotanko, pöytälaatikosta nitoja ja könytään auton alle. Ammutaan renkaisiin nitojanpaukut samoille kohtaa ja vedellään verhotanko paukkujen väliä vastaavaan mittaan. Työnnetään autoa sen verran eteenpäin että nitojanpaukut ovat pyörähtäneet täyden kierroksen, ja pällistetään tangolla montako senttiä sitä haritusta/ aurausta ennen säätöä on. Säätöä ja uudelleen työntelyä. :D
En siltikää kiellä ketään käymästä nelipyöräsuuntauksessa, mutta näin meillä, eikä nämä lossit kumia kantiltaan syö. :) (No pikkusen nää vetää ojaan päin ja kulkee ovi edellä, mutta ei kai se niin nöpönuukaa ole. Sopivassa sivutuulessa menevät lipo suoraan.)
No napataan eukolta 1kpl verhotanko, pöytälaatikosta nitoja ja könytään auton alle. Ammutaan renkaisiin nitojanpaukut samoille kohtaa ja vedellään verhotanko paukkujen väliä vastaavaan mittaan. Työnnetään autoa sen verran eteenpäin että nitojanpaukut ovat pyörähtäneet täyden kierroksen, ja pällistetään tangolla montako senttiä sitä haritusta/ aurausta ennen säätöä on. Säätöä ja uudelleen työntelyä. :D
En siltikää kiellä ketään käymästä nelipyöräsuuntauksessa, mutta näin meillä, eikä nämä lossit kumia kantiltaan syö. :) (No pikkusen nää vetää ojaan päin ja kulkee ovi edellä, mutta ei kai se niin nöpönuukaa ole. Sopivassa sivutuulessa menevät lipo suoraan.)
Pitää tutkia asiaa. Alusta- ja vakaajasarjan vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös raidetangonpäät ja alapallonivelet.Eihän seatissa vain ole helat pehmenneet tai joku pikku välys keulassa?
Rengaspaineet yhtäsuuret joka kulmassa. Vanteet ovat suorat. Renkaat ovat kuluneet tasaisesti.Rengaspaineet ok? Ja onko vanteet suorat?
Niin näyttäisi olevan arvot hakusessa. Tottakai se on voinut saada joskus osumaa. Vaikka minun aikana sitä on ajettu ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Kaikille se vaan ei ole itsestäänselvyyys valitettavasti. Olen auton 3omistaja ja sillä on jo rullattu 130tkm. Eivätkä varmaan vaadi mitään kummallista osumaa että arvot muuttuu?Taka-akselilla näyttää olevan turhan reilusti aurausta ja kulkukulma ei ole ihan kohdallaan. Onko akseli saanut joskus osumaa?
itse voisin epäillä huolimatonta/ammattitaidotonta suuntaajaa tai puslat loppu. ookko potkinu renkaaseen??? siis edestä päin? jos rengas liikkuu edes takaisin niin puslat on loppumaisillaan ja voi todellaki vaikuttaa siihen. entä renkaiden kunto? onko runko ehjä renkaista eli onko kulunu tasaisesti? itselläni oli golffissa runkovaurioinen rengas ja puolsi niin maan prkleesti ojaan... vaihdoin renkaat ja nyt kulkee suoraan.
ja uskon että siellä on camberin ja casterin säädöt ku gakkiksessaki on
ja uskon että siellä on camberin ja casterin säädöt ku gakkiksessaki on
sen verran täsmennetään, että auto menee suoraan eikä puolla mihinkään suuntaan. mutta sitä rattia ei tunnuta saavan suoraksi. ja renkaat on hakkapeliitta 4:set toista talveä käytössä eivätkä ole edes kovin kuluneet.. ja tuossa pari kuukautta sitten lumien tultua kun ne itse vanteille laitoin ja tasapainoitin, niin ei mitään ongelmia tasapainoituksen tai muunkaan kanssa (eli ei ole runkovikainen rengas).
Suuntauksen yhteydessä lyötte vaan ratin alle sellasen laitteen mikä lukitsee sen ratin suoraan :) Sitten vaan säädätte raidetangon päistä aurauksen kohdilleen ja ratti asettuu suoraan ajaessa! Näin me ollaan tehty ja hyvin on pelittäny.. :) Jopa useimmissa suuntauslaitteissa käsketään jarru ja ratti lukitsemaan...
Aihetta sivuten
Ongelmana tossa 4Motionissa on että takapää "hakee"hieman kokoajan.
Vaihdoin taakse puslat millä taka-akselit tulee runkoon kiinni.
Käytin suuntauksessa jotta sain akselit suoraan.Taakse jäi muistaaksesi hieman liikaa aurausta kun säädöt loppui.
Auto ei puolla mutta perä tuntuu elävän ihan puhtaalla ja kuivalla asfaltillakin.
Voiko tämä hakeminen johtua liiasta aurauksesta?
Saan kyllä samaan rahaan uuden säädön jos hieman suurennan kiinnikkeiden reikiä.
Vaihdoin taakse puslat millä taka-akselit tulee runkoon kiinni.
Käytin suuntauksessa jotta sain akselit suoraan.Taakse jäi muistaaksesi hieman liikaa aurausta kun säädöt loppui.
Auto ei puolla mutta perä tuntuu elävän ihan puhtaalla ja kuivalla asfaltillakin.
Voiko tämä hakeminen johtua liiasta aurauksesta?
Saan kyllä samaan rahaan uuden säädön jos hieman suurennan kiinnikkeiden reikiä.
Osaisiko joku viisaampi tulkita seuraavaa mittauspöytäkirjaa
Tuloksena ratti n. 45 astetta vinossa. Ratti pyörii oikealle kierroksen ja vajaan puolikkaan. Vasemmalle kierros ja reilu kolme varttia. Lisäksi pelkääjän puolen eturengas normaaalisti lokarin sisässä, mutta vasemman puoleinen onkin sitte selvästi ulkona.
Oma päätelmäni on, että etupäässä ei ole kohdallaan (tai siis ohjearvojen sisässä) kuin auraus ja oikea camber.

Tuloksena ratti n. 45 astetta vinossa. Ratti pyörii oikealle kierroksen ja vajaan puolikkaan. Vasemmalle kierros ja reilu kolme varttia. Lisäksi pelkääjän puolen eturengas normaaalisti lokarin sisässä, mutta vasemman puoleinen onkin sitte selvästi ulkona.
Oma päätelmäni on, että etupäässä ei ole kohdallaan (tai siis ohjearvojen sisässä) kuin auraus ja oikea camber.
Sehän taitaa olla vielä ns. 3-koppaisen golfin alustalla?
Jos näin on niin siitä pystyy säätämään iskarin alapäästä camberit ja ainakin lapun perusteella toinen on positiivisella puolella ja toinen negatiivisella.
Vasemmalta puolen rengas on kuin zetorin etupyörä...:)
Uudelleen suuntaus pistää autosi kuntoon...
Jos näin on niin siitä pystyy säätämään iskarin alapäästä camberit ja ainakin lapun perusteella toinen on positiivisella puolella ja toinen negatiivisella.
Vasemmalta puolen rengas on kuin zetorin etupyörä...:)
Uudelleen suuntaus pistää autosi kuntoon...
Voisiko joku myös tulkita tätä raporttia...
Onko nuo kuinka pielessä, kun ELSAn mukaan ne pitäis olla: eessä ja takana
Olisko tuon firman säätömasiinassa ollu väärät arvot.
Ratti on nyt ehkä yhden hampaan vinossa ja pitänee kääntää suoraks ja sopeuttaa anturi.
e: postattu tuonne http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=790290#790290
Onko nuo kuinka pielessä, kun ELSAn mukaan ne pitäis olla: eessä ja takana
Olisko tuon firman säätömasiinassa ollu väärät arvot.
Ratti on nyt ehkä yhden hampaan vinossa ja pitänee kääntää suoraks ja sopeuttaa anturi.
e: postattu tuonne http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=790290#790290
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa