Golf II 1.8i -90"kiihdytyspumppu" hajalla?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

Golf II 1.8i -90"kiihdytyspumppu" hajalla?

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 16.1.2008 8:50

Aiheesta on ollut näköjään aiemminkin puhe, mutta en lähde "varastamaan" tuota toista aktiivista threadia. Ongelmakin on hieman erilainen.

Olen puuhastellut aiemmin vain kaasutinmoottoreiden kanssa ja ongelma vastaa samaa tilannetta kun kaasutinmoottorissa on kiihdytyspumppu hajalla. Eli kun polkee kaasun nopeasti pohjaan kone hyytyy vähäksi aikaa ja sitten lähtee kierrokset nousemaan. Polttoainesuodatin on vaihdettu. Itse epäilen polttoainepumppua, mutta mistä itse lähtisitte etsimään vikaa? Polttoainepumppu on sen verran kallis ettei viitsisi sitä lähteä kokeilun vuoksi vaihtamaan. Vika esiintyy aina, kylmänä tai kuumana. Eikä se ole parantunut itsekseenkään.

Mistä löytäisi hyvän kuvauksen ko. ruiskun toiminnasta tai onko joku kirja parempi kuin toinen tässä asiassa?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 16.1.2008 10:12

Tuon koneen perusongelmat eli rikkinäinen kumilaippa ruiskun ja imusarjan välissä ja vuotava jarrutehostajan alipaineletku on tarkistettu ja ehjiä?

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 16.1.2008 11:53

Kumilaippa ja letkut on tarkistettu ettei niissä ainakaan mitään isompaa ole ja käynti on muuten suhteellisen hyvä, lukuunottamatta tätä vikaa. Pitää varmaankin tehdä joku perusteellisempi tarkastus noille osille, kun niistä näyttää olevan niin paljon ongelmia.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.1.2008 12:46

Oma vastaava teki samaa italialaisella kuluneella virranjakajan kannella + pyörijällä ja silikooni tulpanjohdoilla, alkuperäisillä ei näyttäisi olevan tuota vaivaa (eikä montaa muutakaan käyntihäiriötä/nykimisvaivaa).

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 16.1.2008 13:36

OK. Hyvä kuulla. Virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihtolistalla. Ostin vaan vahingossa Boschin osat kun piti olla Ducelier (vai miten se kirjoitetaankaan)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.1.2008 15:22

Ducellier?? Omaani kyllä ostin ihan boschin jakajaan tarkotetut rojut ja niillä näyttää toimivankin, auto on 1.8i 11/90 tehty ja -91 käyttöönotettu.

Onko ducelliereja muka nuissakin? Käsittääkseni ne on noita vanhempien pikkulohkojen (1.1-1.3) juttuja..

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 16.1.2008 15:39

Kakkiksen RP-koneessa ei ole kuin Boschia, kolmoskorisissa ABS/ADZ-koneisissa on ollut Bosch ja Ducelier/Valeo jakajia käytössä

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 16.1.2008 15:39

Voi olla mahdollista. Mulle vain sanottiin liikkeessä, että jos on musta jakajan kansi niin silloin on Ducellier ja punaisella kannella oleva malli on Bosch. Totesin vaan että musta kansi, enkä edes sovittanut osia. Pitää vielä tarkastaa tilanne ennenkuin vaihtaa mitään. Ei olisi ensimmäinen kerta kun on väärät tiedot.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.1.2008 16:00

Se musta on vain suojamuovi sen punaisen kannen päällä ;) Näin oli myös -94 ABS G3:ssa. Eli ei muuta kuin nakkaa uusi kansi ja pyörin paikoilleen!

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 16.1.2008 19:10

Joo niin olikin! Bosch Ducellierin vaatteissa :D Vika säilyi vaihdosta huolimatta. Tulpanjohdot oli mallia Bremi ja resistanssit välillä 5...7 k ohmia (hatusta hattuun). Samalla tarkistin letkun jarrutehostimelle ja se näytti hyvältä.

Ihmettelemistä tuli siitä sinisestä lämpöanturista. Pitäisikö johdon irroittaminen vaikuttaa aina jotain, millä koneen lämpötilalla tahansa? Ei nimittäin ollut mitään vaikutusta. Ei tosin ollut sen vieressä olevalla punaisellakaan anturilla, mutta olikos tämä punainen flektin anturi?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.1.2008 19:21

Vaihda se sininen anturi sitten seuraavana, maksaa jotain ~10-15€. Sen jälkeen jos vielä nykii, niin paineensäädin auki ja sieltä moskat pois. Perhana kun ite tein kerralla nuo kaikki toimenpiteet kun auto oli levällään tallin perällä, niin hankala sanoa mikä sitten lopulta poisti ne nykimiset :)

E: omassa edellisessä vastaavassa oli sama vaiva, ja katsastuksessa ei päästöissä ollut sanomista, joten ei VÄLTTÄMÄTTÄ tuo lambdakaan ole. mutta tiedä häntä..
Viimeksi muokannut Jak3, 16.1.2008 19:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.1.2008 19:24

En usko että lämpöanturissa on vikaa. Veikkaisin että melko suurella todennäköisyydellä lambda-anturi on paskana tai menossa paskaksi.

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 16.1.2008 19:41

Paineensäädin on jo avattu ja puhdistettu. Samalla kävin läpi liittimet kontaktisprayn kanssa. Pitää seuraavaksi vaihtaa se sininen anturi ja sen jälkeen kumilaippa ihan varmuuden vuoksi. Lambdan voisin ainakin mitata ja muutenkin ottaa tarkkailun alle. Eikös se lambdan hajoaminen sekottaisi seokset koko kierrosalueella? Kone käy muuten ihan hyvin, mutta kun polkaisee kaasua se empii aikansa, ikäänkuin sammahtaa, ja sitten lähtee kiihtymään. Tulee esille kuormalla ja ilman.

Onkos tossa jonkinlaista ilmamäärämittaria? Onko muita antureita jäähdytysveden lämmön, imuilman lämmön, koneen kierrosnopeuden ja läpän asennon lisäksi?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.1.2008 21:19

Jos lambda on sökö niin sen pitäisi näkyä päästöissä ja kulutuksessa ensimmäisenä. Minkäslaiset tulpat sulla on paikoillaan? Vaihoin omaan NGK BUR6ET kolmikärkiset noiden muiden remppojen yhteydessä niin saattoi olla niilläkin vaikutusta, kun vanhat oli jotkut yksikärkiset ja aika vanhan näköset.

Kannattaa aloittaa noista halvemmista rempoista (tulpat, lämpöanturi, kumilaippa), jos ei puhdistelut sunmuut auta, ennenkuin menee heti ostamaan kallista lambdaa.

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 17.1.2008 9:53

Näin juuri ajattelinkin.

En tiedä tulppien tyyppiä, mutta nekin ovat NGK:n kolmikärkiset tulpat. Ne lyötiin varaosaliikkeessä käteen ja sanottiin ettei kannata käyttää muita tulppia. Minähän olen täysin niiden armoilla :)

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 18.1.2008 8:08

Kertooko se bensapumpusta jollekkin jotain, että autossa on bensafiltteri letkuklemmareilla kiinni eikä kierteillä? Lähinnä 1 tai 2 pumppuisuudesta.

Onko tosiaan niin että filtteri on pumpun jälkeen, niinkuin voisin vanhan filtterin suunnasta päätellä?

Lämpöanturi on ostettuna, en vain ole vielä ehtinyt laittaa sitä paikalleen. Miten bensanpaineen saa mitattua kätevästi?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.1.2008 9:32

Klemmareilla noissa on letkut kiinni suodattimissa, ei ole niin suuria paineita siellä järjestelmässä kuin esim. K-Jet vehkeissä :)

Hantin puolelta kun kurkistaa auton alle siitä takarenkaan etupuolelta, niin siinä se mötikkä pitäisi näkyä painepumpun takana.

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 28.1.2008 8:59

Lukaisin vikakoodit ja herjaa läpän asentoanturia (Value out of range). Mikä tuon voisi aiheuttaa? Pitää kuitenkin ottaa se irti ja tutkia, olisi vaan kiva jos voisi jotenkin varautua remonttiin. Onko sen irrotuksessa ja kiinnityksessä jotain onkelmia?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa