Ongelmia hiukan Golf III (-94) 1,8 koneen käynistymisessä. Vehkeessä motronic.
Ensioireet olivat, että välillä tuntui että käy kolmella pytyllä. Kunnon kierrokislla toimi paremmin. Välillä paukutti putkessa. Sitten toimi satoja kilsoja ihan kunnolla, kunnes eilen ei enään käynistynyt parkkipaikalla. Bensa haisee. Joten oireet viittaisivat sytkään.
Puola ja tyristoriyksikkö on vaihdettu. HALL anturi testattu, toimii (testattu työpöydällä omalla testerillä kun virranjakaa on pyöritetty noin 200 rpm. Nätti kanttiaalto skoopissa).
Tilanne on ollut koko ajan se, että strobolla katsoen (puolan johto) yleensä ei tule kipinää, mutta silloin tällöin tulee jotain. Kipinöistä puuttunee ainakin puolet eikä auto jaksa lähteä käyntiin.
Puola/tyristoriyksikölle tulee kolminapainen liitin. +12V ja maa tulee OK reunoihin. Silloin kun kone yrittää lähteä käyntiin, tulee keskimmäiseen johtoon (Motronicilta Ignition Coil Output) kunnon jännite (pulssi), mutta kun sytytystä ei tule, on lukema taisaisesti noin 0,4 V.
Pahasti vaikuttaa, että Motronicin ohjausyksikkö on viallinen. Mutta voiko syynä olla joku anturi joka pätkii ja siksi ohjainyksikkö ei anna ohjausta puolalle? Mikä anturi estäisi tämän?
Onko tossa vehkeessä jotain testiä / vikakoodia? Mulla on joku XU9J2 M1.3 Motronicin ohje, jossa mainitaan testisstä ilman testeriä ja Check Engine indikaattorin vilkkuminen antaisi koodin. Johtoihin pitäi sen mukaan laittaa joku hyppylanka, mutta en tiedä mihin liittimeen ja johtoon, kun mulla ei ole kytkentäkaavaa Golf:iin. Ohje ei ole välttämättä Golfiin.
Kiitollisena lisätiedoista.
Golf III ei käynisty
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11.1.2008 0:45
Eikö kukaan todella tiedä Motronicin toiminnasta? Lähinnä kiinnostaisi tietää, mitkä anturitiedot ovat kriittiset jotta ECU antaa pulssin sytkälle.
Jos joku voisi mitata tai tietää, paljonko puolalle tulevassa keskimmäisesä johdossa (ohjaus ECU:lta) pitää olla jännitettä silloin, kun autossa on virta päällä eikä se käy. Mulla on noin 0,3 V jatkuvasti.
Jos joku voisi mitata tai tietää, paljonko puolalle tulevassa keskimmäisesä johdossa (ohjaus ECU:lta) pitää olla jännitettä silloin, kun autossa on virta päällä eikä se käy. Mulla on noin 0,3 V jatkuvasti.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11.1.2008 0:45
Ymmärtääkseni on juuri mono-motronic (yksipisteruisku), mutta en ole näistä nimityksestä niin selvillä. Ja tosiaan, on jakaja (hall anturi), ECU (Bosch) ja puola, jossa se musta yksikkö (tyristri?).
HALL anturille tulee n. 12 V (ECU:lta, nasta 8), virrajakan liittimen toiseen reunaan. Hal anturilta lähtee (keskimmäinen nasta) 0,3....11,4 V (menee ECU:n nastaan 13). Maa (liitimen toinen reuna) vaikuttaisi kunnosa olevalta.
Tässä mallissa eri ole varashälytintä / ajonestoa.
Silloin kun ei anna kipinää, niin puolan liitimen keksimmäisessä nastassa on 0,4 V, eli ECU ajaa jännitteen alas (ECU:n liitin nasta 24). Silloin HALL anturin antama jännite poikkeaa. Tääytyy yrittää mitata tarkemmin, myös HALL anturin syöttö.
Silloin kun laite antaa epäsäännöllistä kipinää (ja lupaa hiukan), niin tässä nastassa on 0-11 V pulssi. HALL anturin lähtö vaikuttaa normaalilta.
Eikäös noi HALL anturit yleensä joko toimi tai seittenei toimi lainkaan. Onko kokemusia HALL anturista, joak pätkii?
Kuulostasi kovasti joltain kontaktihäiriöltä, mutta missäköhän lienee. Siksi mietin noita antureita. Kaikki liittimet on jo käyty läpi.
Kaikki ehdotukset otetaan vastaan ilolla! Myös ne ilmiselvät vikamahdollisuudet.
Nyt lähden tutkimaan parkkikselle sateeseen asiaa lisää :(
Ps. olen vähän piirtänyt kytkentäää ja liittimien järjetysä talteen ja tutkaillut ECU:n sielunelämää. Mitenköhän ne saisi tänne, jos jotain tälläinen tieto kiinnostaa.
HALL anturille tulee n. 12 V (ECU:lta, nasta 8), virrajakan liittimen toiseen reunaan. Hal anturilta lähtee (keskimmäinen nasta) 0,3....11,4 V (menee ECU:n nastaan 13). Maa (liitimen toinen reuna) vaikuttaisi kunnosa olevalta.
Tässä mallissa eri ole varashälytintä / ajonestoa.
Silloin kun ei anna kipinää, niin puolan liitimen keksimmäisessä nastassa on 0,4 V, eli ECU ajaa jännitteen alas (ECU:n liitin nasta 24). Silloin HALL anturin antama jännite poikkeaa. Tääytyy yrittää mitata tarkemmin, myös HALL anturin syöttö.
Silloin kun laite antaa epäsäännöllistä kipinää (ja lupaa hiukan), niin tässä nastassa on 0-11 V pulssi. HALL anturin lähtö vaikuttaa normaalilta.
Eikäös noi HALL anturit yleensä joko toimi tai seittenei toimi lainkaan. Onko kokemusia HALL anturista, joak pätkii?
Kuulostasi kovasti joltain kontaktihäiriöltä, mutta missäköhän lienee. Siksi mietin noita antureita. Kaikki liittimet on jo käyty läpi.
Kaikki ehdotukset otetaan vastaan ilolla! Myös ne ilmiselvät vikamahdollisuudet.
Nyt lähden tutkimaan parkkikselle sateeseen asiaa lisää :(
Ps. olen vähän piirtänyt kytkentäää ja liittimien järjetysä talteen ja tutkaillut ECU:n sielunelämää. Mitenköhän ne saisi tänne, jos jotain tälläinen tieto kiinnostaa.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11.1.2008 0:45
Pistin vihdoin oskilloskoopin kiinni HALL anturin johtoihin (syöttö ja se keskimmäinen). Vaikuttaisi, että ongelma olisi siinä, mutta mitailen hiukan vielä lisää.
Mutta mites HALL:in vaihto tapahtuu, pitänee varmaan purkaa hiukan virranjakajaa. Pitääkö ottaa se akselikin pois, vai lähteekö se levy nätisti irti? Ainakin akselin alapään sokka on aika tiukalla.
Mutta mites HALL:in vaihto tapahtuu, pitänee varmaan purkaa hiukan virranjakajaa. Pitääkö ottaa se akselikin pois, vai lähteekö se levy nätisti irti? Ainakin akselin alapään sokka on aika tiukalla.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11.1.2008 0:45
Niinpä epäilinkin. On aika tosi tiukassa se sokka. No, uusi HALL on nyt kädessä ja huomenna pitäis vaihtaa valosamassa.
Sain testattua koko systytysjärjestelmän (ECU + TYRISTORI + PUOLA) HALL-anturin keskinastaa pakkosyöttämällä 12 ohmin sarjavastuksen kautta (plussan ja miinukseen). Ja systeemi toimii, eli tulee kipinä joka kerta kun simuloin HALL:in pulssia. No, samlla ruiskukin reagoi, venttiili aukeaa ja suihkuttaa kai bensaa äänestä päätellen.
Jos teen pdf -filen omista muistiinpanoista, niin onko nille tarvetta. Ovat tosin hiukan vajaavaiset, ei siis täydellinen selostus systeemin toiminnasta ja testaamisesta, mutta kai niillä eteenpäin pääsee. Tuntuu olevan kovin yleinen kysymys tää Golf II sytkäongelma.
Sain testattua koko systytysjärjestelmän (ECU + TYRISTORI + PUOLA) HALL-anturin keskinastaa pakkosyöttämällä 12 ohmin sarjavastuksen kautta (plussan ja miinukseen). Ja systeemi toimii, eli tulee kipinä joka kerta kun simuloin HALL:in pulssia. No, samlla ruiskukin reagoi, venttiili aukeaa ja suihkuttaa kai bensaa äänestä päätellen.
Jos teen pdf -filen omista muistiinpanoista, niin onko nille tarvetta. Ovat tosin hiukan vajaavaiset, ei siis täydellinen selostus systeemin toiminnasta ja testaamisesta, mutta kai niillä eteenpäin pääsee. Tuntuu olevan kovin yleinen kysymys tää Golf II sytkäongelma.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11.1.2008 0:45
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa