Mk2 16V nokka-akselien ketjupyörät

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

karanuba
-
Viestit: 22
Liittynyt: 20.4.2004 14:04

Mk2 16V nokka-akselien ketjupyörät

ViestiKirjoittaja karanuba » 11.1.2008 12:00

Huomasin kun olin kasaamassa konetta että toisessa ylimääräisessä nokka-akseliparissa ketjupyörillä on huomattavan paljon terävämmät hampaat ja merkinnät ketjupyörillä ovat myös erilaiset kun toisessa, viivoja "o" -ien sijasta.

Molemmat nokka-akseliparit ovar KR -koneista ja alkuperäisiä (eri vuosimallia toki, -86 ja -90) ja samoilla numeroilla (pyöreämmät hampaat -90).

Ketjupyörät pyöreäimmillä hampailla eivät näytä kun olisivat kuluneet pyöreiksi joten onko kyseessä eri mallia ja mitä hyötyä/haittaa siitä on?

Onko ketju kuitenkin sama molemmissa tapauksissa?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 11.1.2008 12:07

Ketju on ainakin varaosaluettelossa aivan sama, oli sitten kyseessä KR-, tai PL-moottori...ja jos varaosamyyjä ei löydä luetteloistaan siihen ketjua, niin käskeppä kattomaan A-mallin mersun öljypumpun ketjun kohdalta...samaa ketjua käytetään nimenomaan nokkaketjuna näissä 16V-moottoreissa...

Niin ja mulla on myös yksi ylimääräinen pari nuita nokkia KR-moottoriin ja niissä ajoitusmerkit olivat kyllä kummassakin parissa merkitty "o", mutta sarjanumero oli kyllä eri...mietinkin, että toiset nokat täytyvät olla PL-moottorista, sillä niissä oli kuitenkin eri sarjanumero...nokkien vuosikerrasta ei ole tietoa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 51 vierailijaa