Pultti jumissa? Ohjeita.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Pultti jumissa? Ohjeita.
Eli eli oltiin vaihtamassa kuskin puolelle taaempaa puslaa ja kaikki muut kiinnitykset oltiin avattu onnistuneesti mutta pultti joka pääasiassa kannattelee tukivartta katkesi sisään. pultti katkesi juuri sen verran vattumaisesti että tukivartta ei saanut vedettyä pois. Perjantaina aloin puukkosahalla sahaamaan tuota pulttia puslan vierestä poikki että saisin vedettyä tukivarren ulos. Kysymykseni onkin nyt että millä keinoin tuota pultin jämää kannattaisi lähteä ottamaan ulos esim. reikä ja vastakierretappi tai poraaminen.. Ehdotuksia otetaan vastaan tulee muuten turhan kallis puslaremppa jos kelkan joutuu vaihtamaan.. =) I f*ckin hate jammed and rusty bolts!..
Viimeksi muokannut pottifemma, 8.1.2008 22:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
-
- -
- Viestit: 320
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Miulla kävi samalla tavalla omassa jarruremontissa.
Kun alatukivarsi saatiin rälläköityä tieltä pois, niin sen pultin jämät lähtivät melko kivuttomasti pois hitsaamalla mutteri sen pultin jämän päähän. Lämpö auttaa kivasti.
Ei onnistunut meillä ainakaan kerralla, oli jämä elämän kovaa kiinni. Kolmas hitsaus vasta piti niin kauan, että jämä ymmärsi viisaampana antaa periksi.
Kun alatukivarsi saatiin rälläköityä tieltä pois, niin sen pultin jämät lähtivät melko kivuttomasti pois hitsaamalla mutteri sen pultin jämän päähän. Lämpö auttaa kivasti.
Ei onnistunut meillä ainakaan kerralla, oli jämä elämän kovaa kiinni. Kolmas hitsaus vasta piti niin kauan, että jämä ymmärsi viisaampana antaa periksi.
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Ongelmat jatkuvat edelleen nyt ollaan siinä pisteessä että tukivarsi on saatu irti mutta katkennutta pulttia ei ole saatu ulos. Pulttiin porattiin reikä mutta se meni vinoon. Kaverin mukaan ei kannata katkenneen osan päähän hitsata mutteria koska ei kestäisi. Onko seuraava vaihtoehto kelkan vaihto. Alkaa tässä mennä hermot siihen malliin että kohta on golffi myynnissä korjattavaksi.
Kaverin mukaan ei kannata katkenneen osan päähän hitsata mutteria koska ei kestäisi.
mikä ei kestäisi? hitsatkaa vain se mutsku siihen pultinjämään kiinni niin tulee pois.. ei ole vissiin paljon hävittävääkään? useita katkenneita pultteja on tullu otettua pois hitsaamalla ja se hitsauksen lämpö todellakin auttaa
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Noh nyt porattu pultista läpi 6mm ja 8mm terät huomenna sitten 9mm jolloin jää nähtäväksi että menikö poraukset vinoon ja tuleeko reiästä soikea.. noh itsellä ei noita hitsaustaitoja ole ja kaveri ei lähtenyt hitsaamaan.. täytyy toivoa parasta ja pelätä pahinta. Sitten nähdään lähteekö hyvä golffi myyntiin tuossa kunnossa.
No onhan niihin katkennesiin pultteihin hitsattu mutteria ja pulttia päähän maailmansivu, ja yleensä näin ne paikat sitten lopulta aukeaa - se hitsauksen lämpö tosiaan auttaa. Mahtaa olla aika työlästä porattavaa tuollainen tukivarren pultti? En juuri kummastele, jos menee hiukka vinoon. Eikö ne oo lujempia kun nää normaalit kilopultit, eli 8,8? Oisko ne niitä 10.2 vetolujuuksisia, vaiko vieläkin kovempaa tavaraa?
10.8 tai 12.jotain. Mutta jos teillä on jo reikä siellä pultissa, hitsaa kovalla virralla (kuumakaari) se reilä täytökseen ja sitten mutteri siihen kekoon. Kyllä siellä senverta tavaraa on että pitäis pitää... Sen hitsauksen kannattaa antaa jäähtyä hieman ensin ennenkuin yrittää vääntää. Tai sitte jäähdyttää sitä kaasupillien avulla hitaasti (sellanen pistepuhalluslamppu käy kans). Jää hitsaus sitkeämmäksi.
Vielä vaihtoehtona olis hitsata puikkokoneella/inventterillä emäspuikkoa siihen pultinkaraan ja sitte sopiva mutteri päälle.
Kaikki osaa katkoa pultin, mutta kuka ottaa sen jämän pois?
Vinkkejä:
-Kun on joku pitempään maatunu pultti, tai muuten vaan tiukassa, tai alumiinissa, anna muutama terävä isku siihen pultinpäähän. Yleensä helpottaa. Esim. pyöränpultit... Paineilmavasara on nopea. Tai katkaise poranterästä (10-13mm) se poraosa pois ja sulle jää sellainen "tappi". Se kiinni iskuporaan ja hanaa.
-Jos pultin/mutterin/ kanta on nuljaantunu, putsaa se ja laita venttiilinhiomatahnaa niihin vääntöpintoihin. Lisää kitkaa. Kätevä torxeissa ja kuusiokoloissa.
-Jos mahdollisuus lämmittää pulttia/mutteria, lämmitä. Se auttaa. Kätevä on sellanen ArskaBilikasta saatava nestekaasupoltin mistä tulee pistoliekki. Normi happi/asetyleenipulloja ei voita mikään...
-Jos jarrusylinterin ilmausruuvi ei oikein tahdo irrota, tarjoa siihen sylinteriin/satulaan vasaraa. Siihen kohdille missä on se kartio mikä tiivistää. Ei se ilmaruuvi ole kierteistään kiinni vaan siitä kartiosta... Toimii myös iskuporalla...
-Vastakierretappia älä käytä, missään. On senverta v*ttumaista saada sitä tapinpätkää ulos, kun siihen ei edes hitsi tartu eikä pora pysty.
-Ruostuneen pultin/mutterin liotukseen hyvää on 2T-injection öljy. Jos vaan saa "uimaan" siellä öljyssä yönyli, yleensä lähtee.
-ilmausruuvit on kätevä liottaa maidolla! Maitoon kasteltu rätti ilmanipan ympärille yöksi, aamulla irtoaa helpommin.
-Tiivistejämiä tasopinnoilla... käy rötsimässä keittiöstä pullo Vimiä tai Cifiä. Sitä hankausnestettä. Rättilaikka akkuporaan ja hanaa... Käy myös valkoisessa autossa ruostepiskujen siivoamiseen, vie sen ruskean reunuksen pois. Ja on halvempaa kuin Farecla... Tutki myös niiden hankaussienten käyttökohteet...
-Konetiskiaineella ja kuumalla vedellä alkavat alumiiniosat kiiltämään. Käy myös muuhunkin puhdistukseen. Poistaa hyvin rasvaa...
Tässä pari jekkua mitä ei koulussa opeteta...
Vielä vaihtoehtona olis hitsata puikkokoneella/inventterillä emäspuikkoa siihen pultinkaraan ja sitte sopiva mutteri päälle.
Kaikki osaa katkoa pultin, mutta kuka ottaa sen jämän pois?
Vinkkejä:
-Kun on joku pitempään maatunu pultti, tai muuten vaan tiukassa, tai alumiinissa, anna muutama terävä isku siihen pultinpäähän. Yleensä helpottaa. Esim. pyöränpultit... Paineilmavasara on nopea. Tai katkaise poranterästä (10-13mm) se poraosa pois ja sulle jää sellainen "tappi". Se kiinni iskuporaan ja hanaa.
-Jos pultin/mutterin/ kanta on nuljaantunu, putsaa se ja laita venttiilinhiomatahnaa niihin vääntöpintoihin. Lisää kitkaa. Kätevä torxeissa ja kuusiokoloissa.
-Jos mahdollisuus lämmittää pulttia/mutteria, lämmitä. Se auttaa. Kätevä on sellanen ArskaBilikasta saatava nestekaasupoltin mistä tulee pistoliekki. Normi happi/asetyleenipulloja ei voita mikään...
-Jos jarrusylinterin ilmausruuvi ei oikein tahdo irrota, tarjoa siihen sylinteriin/satulaan vasaraa. Siihen kohdille missä on se kartio mikä tiivistää. Ei se ilmaruuvi ole kierteistään kiinni vaan siitä kartiosta... Toimii myös iskuporalla...
-Vastakierretappia älä käytä, missään. On senverta v*ttumaista saada sitä tapinpätkää ulos, kun siihen ei edes hitsi tartu eikä pora pysty.
-Ruostuneen pultin/mutterin liotukseen hyvää on 2T-injection öljy. Jos vaan saa "uimaan" siellä öljyssä yönyli, yleensä lähtee.
-ilmausruuvit on kätevä liottaa maidolla! Maitoon kasteltu rätti ilmanipan ympärille yöksi, aamulla irtoaa helpommin.
-Tiivistejämiä tasopinnoilla... käy rötsimässä keittiöstä pullo Vimiä tai Cifiä. Sitä hankausnestettä. Rättilaikka akkuporaan ja hanaa... Käy myös valkoisessa autossa ruostepiskujen siivoamiseen, vie sen ruskean reunuksen pois. Ja on halvempaa kuin Farecla... Tutki myös niiden hankaussienten käyttökohteet...
-Konetiskiaineella ja kuumalla vedellä alkavat alumiiniosat kiiltämään. Käy myös muuhunkin puhdistukseen. Poistaa hyvin rasvaa...
Tässä pari jekkua mitä ei koulussa opeteta...
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Noiden sijaan voi käyttää sellaisia tähden mallisia irroitustappeja jotka lyödään pulttiin porattuun reikään ja kierretään erikoismutterin avulla irti.-Vastakierretappia älä käytä, missään. On senverta v*ttumaista saada sitä tapinpätkää ulos, kun siihen ei edes hitsi tartu eikä pora pysty.
Myös nuo nykyiset jäädyttävät (-50C) aineet toimivat pienempien pulttien yhteydessä, isompiin pultteihin kylmäshokki ei tehoa.
pultti on kovaa, ei paljoo hitsaamiset auta, murtuu hitsisaumasta. Lämmön takia tuo hitsaaminen kyllä auttaa. Tosin sittenkin tarttee saada jollain kiinni siitä.
Samaa mieltä.
Kaikki ketkä itkette siellä että hitsi toimisi jne jne, haluaisin nähdä sen herran/leidin kuka tulee hitsaamaan niinkin ahtaaseen paikkaan, niinkin kiinnijääneen pultin.
Helppo se on hölöttää täällä netissä.
Terve!
Nim. Jonkunverran samanmoisia irroitellut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa