Pikkusista metallisorveista

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

Pikkusista metallisorveista

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 8.1.2008 9:57

Onkos kukaan telminy tällasen tai tämänkokoisten pikkusorvien kanssa
Einhell

Onko noista mihkään vai onko rimpuloita jotka alkaa resonoimaan ja jälki on kuin pyällyksen jäljiltä?

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 8.1.2008 10:25

Pai tö vei...


Mulla olisi joutilaana hieman isompi venäläinen pikkusorvi..
Mahtuu työpyödälle eli ei välttämättä vaadi omia jalkoja, siinä on kuitenkin paikat omillekkin tassuille.. ;)
Toimii voimavirralla ja siinä on erillinen sähkökaappi, sekä hätäseis ja käynnistys katkaisijat.. max. kappaleen halk. about 120mm, karaputken halkaisijaa en nyt kyl muista, paino about 100kg. Kierteiden teko onnistuu.. Joitakin erilaisia teriä, pari kärkeä ja poraistukka löytyy kans..
Ollut todella vähällä käytöllä, ja pikku voitelulla sekä kellottelulla ihan kelpo peli nikkaroijalle.. ;) Jos jotakin kiinnostaa niin kuviakin saa...


Ja ettei menisi ihan pelkäksi mainostamiseksi, niin vaikuttaa kyll heti tuon painon perusteella melko heppoiselta tuo Einhell.. ;)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 8.1.2008 10:55

Venakoiden vehkeiden paino johtuu siitä että mittasivat työstökoneiden tuotantoa tonneina eikä kappaleina.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.1.2008 12:35

Kaverilla tuosta hiukan isompi Optimum. Kiire kun ei ole niin ihan toimiva peli, elikkä satunnaiseen harrastamiseen ihan ok. Isoimpana ongelmana on voiman puute moottorissa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.1.2008 14:35

Kyllä tuolla jotain saa aikaiseksi.
Tuollainen "9325" -mallinen (suunnilleen) mulla on käytössä. Moottori meni, mutta sai takuuseen ja nyt on pelannut hyvin.
Välyksiä tosin saa säädellä ajoittain, mutta on kyllä aika kovalla käytölläkin.

Laitappas Ouwi tulemaan mulle kuvia ja hintatietoa tuosta vanakosta osoitteeseen rih(@)fc.fi
Ota tosin nuo sulkumerkit pois.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 8.1.2008 22:25

Alkaa oleen sellanen sorvikuume päällä että kai se on hankittava. Optimum, Quantum ja Bernardo. Kas siinä pulma. Siihen ku tarttis vielä saada kiinni vauhtipyörää ja kampiakseliakin pahimmassa tilanteessa...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 8.1.2008 22:30

jos meinaa sorvailla vauhtiksia, jarrulevyjä tms. on syytä kattoo painoltaa jo 3-5 tonnin kone. Pienemmissä voi riittää halkaisijat yms moisen homman tekemiseen, mutta ne laulaa ku katrihelena ku pitäs saada viimeisteltyä pintaa. Vehkeet on oltava jämäkät, tukevat, ja VALURAUTARUNGOLLA että hommasta on oikeesti hyötyä. Hitsatulla teräsrungolla olevat on näpertämistä varten, pieniä puslia tekee kivasti kyllä, muuhun ne on armotta turhia laitteita.

nim. 5 vuotta sorvannut manuaalilla...

Henri_W
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.8.2004 22:28

ViestiKirjoittaja Henri_W » 8.1.2008 23:11

Samoilla linjoilla Japen kanssa. Kyllä jos meinaa mitään kummempaa sorvailla, niin kannattaa kyllä lähteä metsästämään vaikkapa käytettynä jotain valurunkoista, sopivankokoista (lue: riittävän isoa) sorvia. Kun noissa pienemmissä tulee suurimmiksi ongelmiksi A: värinät B: moottorin teho.

Nimimerkillä: Koneistusta jo vuodesta 1998

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 8.1.2008 23:14

Toisaalta kandee kattoo sitte sen halvan sorvin sähkötarpeet ennen tontille roudaamista ettei käy samalla tavalla ku kaverille jolle roudattiin 100km päästä 7 tonnin 4 metrin kärkivälillä oleva sorvi, jossa mahtu pyörittämään 900m kappaleita. Pakkoja oli 7kpl 3/4 j 6 leukaisia, hirveet kasat irtoleukoja, terävarsia teriä, poria yms. No, kuljetusliike toi sen sen pihalle, ja tässä vaiheessa osallistuin talkoisiin talliin siirtämisen muodossa. Kysäsin vaan ohimennen että kai sulla nallit riittää... No sorvia ei koskaan nostettu pois lavalta, ja lähti takaisin... Ois sorvilla kamoineen ollu hintaa 200,- mutta kuskaamisista ees taas tuli hitusen enemmän. Monilla kun ei sulakkeet riitä tuommoselle kilowattikoneelle. Eikä kannata pääsulakekokoa nostaa, tulee hurjat perusmaksut muuten.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 9.1.2008 9:02

Pikkukoneillakin saa tehtyä mitä ihmeellisempiä asioita kun ei pidä kiirettä. Ja mihkäs tässä kiire olisi. Tosin onhan tossa kivenheiton päässä paikallinen nyrkkipaja jossa teettää sitten isompaa jos tarve tulee. 90% tähänastisista sorvitarpeista on alle kännykän kokoisia nappuloita joten saahan edes 90% omista tarpeista tyydytettyä omalla vehkeellä. Täytys varmaan kysellä metallipajojen sorveja kun ne uudistelee konekantaansa. Tuskin ne ny ihan loppuunajettuja on, hinnoistahan ei oo mitään käsitystä. Onko jollain muulla tietoa millä hinnalla on ehkä jollekulle irronnu?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 9.1.2008 11:24

Joskus saa ihan romuraudan hinnalla toimivan tai pikkuvikaisen koneen, ylärajaa ei hinnoissa taida olla, riippuu koneesta.
Tosiaan valurunkoinen kone on vertaansa vailla tukevuudessaan.. Ja mitä isompi, sen tukevampi näin nyrkkisääntönä. Poikkeuksiakin on mutta hinta tahtoo pompsahtaa.
Vanhat Venäläiset ja Tsekkiläiset koneet ovat yleisesti pidetty tukevina ja tarkkoina laatukoneina. Valuraudassa ei ole säästelty ja käytettynä saattavat olla rujon näköisiä mutta oikein käytettynä ja huollettuna ovat vanhanakin kullan arvoisia koneita.
Monet pajat eivät edes luovu moisista uutta/modernimpaa/CNC:tä hankkiessaan ellei tilanpuute tai vastaava siihen pakota..

hemu
-
Viestit: 217
Liittynyt: 4.8.2003 18:26

ViestiKirjoittaja hemu » 9.1.2008 17:48

mitä noissa vanhoissa veli venäläisen / tsekkien koneissa on moottorien ottotehot? Siis näissä 3-5t koneissa, joilla jo vähän pystyy vauhtipyörääkin tekemään.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 11.1.2008 0:04

Ostin melko tasan vuosi sitten Bernardo Hobby 500:n http://vulcan.vhoy.fi/tukkumen/liitetie ... bby500.pdf , maksoi tarjoushintaan silloin jotain 850€ täältä: http://www.konesentteri.fi/ Sitä ennen olin selaillut optimumin sun muitten katalogeja. Ajattelin että myöhemmin voi ostaa isomman, kun ensin saa "pään auki".

Tuo on siis kiinassa tehty (kuten kaikki muutkin pienet), vakiovarustuksessa 3-leukapakka, kiinteät kärjet ja kasa rattaita, parit työkalut. Oheen tilasin kärkisajan ko. putiikista jonka laatuun olen ollut hyvin tyytyväinen. Sen sijaan sorvissa on hieman toivomisen varaa. Viimeistely ei ole kovin häävi eli esin johteita olen hieman siistinyt, rungon johteet on kyllä asialliset ja runko valurautan. Isommilla kierroksilla öljyä tursuu joka reiästä, tilkkinyt olen moottorisilikonilla. Jos joku ostaa tuollaisen, suosittelen muuten vaihtamaan öljyt heti, koneessa on alunperin öljykehitelmää jossa on ruostetta seassa. Laitoin Shellin spirax hypoidirasvaa kun sitä oli kotona. Muutenkin johteet kannattaa puhdistaa varastorasvasta huolella ennenkuin tekee mitään.

Ennenkuin mitään kunnollista sain tuolla aikaan, ostin pyörivän keskiökärjen (muuten Skoda merkkinen!), Laminan pinnottamattomia teräpaloja, kärkisarjan sisäpuoliseen sorvaukseen , leikkuunestettä, poraistukan, yms kaikkea pientä. Nyt pitäisi hankkia nelileukapakka.

Teräpaloihin muuten kannattaa hieman satsata, kiinalaisessa teräsarjassa olleet palat mureni heti aluksi, nuo laminan palat on sveitsiläisiä ja todella laadukkaita. Täytyisi hankkia lähiaikoina teränpitimiä jotta pystyisi tekemään sisäkierteitä ja esim. lukkorengasuria. Tähän mennessä varustelu on jo maksanut varmaan sorvin hinnan. Suurimman osan teristä ja tarvikkeista olen ostanut Tampereelta pirkanmaan työkalukeskuksesta, viinikankatu 57.

Enpä ole vielä mitään kovin mittavaa saanut aikaan, mutta vuoden aikana olen työstänut mm. terästä, alumiinia, messinkiä, POM, nylon, PTFE, Rulon J, HDPE-muoveja. Ainakin lastuja on tullut muutama kuutiometri. Lähinnä tuotokset on olleet kaikenlaisia putkinippoja ja holkkeja, volkkariin moniurahihnankiristinrulla alumiinista, valokuituliittimien runkoja, öljyttömään kompuraan mäntä teflonista, letkupumppu ym ym.

Nyt sorvi möllöttää pöydällä, mutta olisi tarkoitus tehdä sille pukki puusta. Minulla on myös pieni taajuusmuuttaja jolla olisi tarkoitus tehdä portaaton nopeudensäätö. Työvalokin on vähän sinnepäin.

Kannattaa tosiaan tutkia tarkoin, mitä haluaa sorvilta. Jos olisin nyt sorvia hankkimassa, ostaisin varmaan suosiolla 2000€ luokassa esim jonkin Optimumin. Mm. Bernardon Junior-mallit on saaneet paljon kehuja maailmalla, lähinnä harrastajapiireissä ja lehdissä. Ne on varsin monipuolisia.

Mulla ei ole kyllä tuossa varsinaisesti mikään homma tekemättä jäänyt sorvin pienuuden vuoksi. Mutta hyödyllistä olisi saada isompi kappale pyörimään. Eniten taitaa haitata pinoolin lyhyehkö liike eli kärkipylkkää joutuu siirtämään jos tekee syvän reiän. Isoimman pyörimistilan vaatinut kappale on mulla ollut golfin takapyörän napa, silittelin hieman stefan vastinpintoja.

Itse jättäisin tuon Einhellin kauppaan, on auttamatta pieni kaikkeen mahdolliseen. Eikä sen ohessa oleva teräsarjakaan ole oikein suositeltava varsinkin jos varsissa on kiinteästi juotetut kovametallipalat, konesentteristä saa mun hankkiman teräsarjan about samaan hintaan ja siinä on irrotettavat teräpalat, TCMT.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.1.2008 2:00

teräpaloihin todella kannattaa panostaa, samaten varsiin. Paremmat varret joissa on öljytäyte sisällä värinän minimoimiseksi maksaa helposti alkaen 500€. Korloy, Seco on selasia mitä itte suosin sillon ku työkseni tuota tein...
Ja taas perusasioihin, hyväkään teräpala ei kestä jo koneessa on turhia värinöitä, eikä uskalleta ottaa riittävän isoa lastua (mikä taas johtuu siitä että pieni sorvi ei jaksa isoa ottaa) :D

Käytettyä saa kaluineen alkaen tuolla parilla tonnilla jos pulla käy. saattaa olla jo digimitat ja kartiosyöttövehkeetkin mukana. Kannattaa toki välttää sellasia koneita joilla on 20 vuotta vaan sorvattu niitä pieniä nippeleitä (kuten myyjät yleensä tahtovat kehua)
Juuri sillä miljarsin kappaleen puslasarjalla on johteista nytkytetty iso siivu veks tuolta hyötyalueelta, jolla harrastajakin eniten tekee hommia. Sitte ku kelkasta säädät välyksen siinä mahdollisimman pieneks, se jumittaa heti ku kiskaset 200mm kauemmas pakasta, jossa johteet on "korkkaamattomat". Johteiden kaavaaminen taas maksaa pienen sorvin hinnan, joten sekään ei o kovin mielekästä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2008 10:49

Onko noista Uranus-Tuonnin (http://www.koneita.com) myymistä Nova-merkkisistä vehkeistä kellään kokemuksia? Kiinalaisia kyllä nekin...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 11.1.2008 13:44

TOS- merkkisen ku löytää, muistaakseni aataminaikaisia tsekkiläisiä. Ovat laatukamaa

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 12.1.2008 0:13

Tos on hyvä laatuinen.. mutta on sen merkin alla vielä uusia koneitakin

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 12.1.2008 0:49

Jep, TOS on oikeasti hyvä. Viimeksi tosin sorvasin sellaisella muistaakseni ´94... Siinä oli digitaaliset mittalaitteet ja muut hifit. Ihan huippu, varsinkin jos sais itselle :-)

Niin joo, ainakin palvelu tuolla Uranuksella toimii.
Ostin skanneriin antennin sähköpostitse joskus iltapäivällä, ja samana iltana se tuli lentokoneella ;-)
Okei, oon töissä lentoasemalla, ja Heikki itse harrastaa lentämistä. Toi antennin suoraan "pihaan".
Silti täydet 10 pistettä!!!

Edit: Muistin jotain...


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa