Kuinka isot suuttimet riittää 200+ poniin vaparissa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

Kuinka isot suuttimet riittää 200+ poniin vaparissa

ViestiKirjoittaja hb81 » 5.1.2008 23:05

Kuten otsikko jo kysyy, eli kuinka isot suuttimet tarvii päästäkseen 200+hv
ilman että suuttimet on 100% auki täyskaasulla. 80-90% vois olla hyvä, niin olisi varaa pieniin lisäyksiin jälkeenpäin =)

Pena K.
ffp jäsen
Viestit: 296
Liittynyt: 9.9.2003 17:22

ViestiKirjoittaja Pena K. » 5.1.2008 23:11

n.300cc/min

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.1.2008 10:53

Mites matala ja korkea ohmiset suuttimet? Mitä nämä ovat suomeksi?

Toki voisin itse ottaa selvää mutta sama pistää tähän topiciin samasta aiheesta jos muutkin tarvitsee tietoa =)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 6.1.2008 12:19

Mihinkäs autoon ne on tulossa?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.1.2008 14:33

Mk2 Golffiin tulossa läppärunkojen kanssa.. plus monen muun lisä avun...

teeämm84
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 6.1.2008 15:08

ViestiKirjoittaja teeämm84 » 6.1.2008 15:16

Kaverillani oli n. 250cc ja koneessa noin 220hv (vapaastihengittävä). Hyvin toimi.
"liian isot" suuttimet tekevät aina ongelmia tyhjäkäynnin suhteen. Siksi kannattaa valita juuri oikeat, turha jättää kovin isoa marginaalia.

Suutimien ohmit = impedanssi. Osa niistä toimii noin 15Ohm ja osa reilustia alle 10Ohm. Suuttimia vaihdettaessa pitää aina käyttää mahd. lähelle alkuperäistä Ohm. määrää

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2008 15:36

Saako kaikkia suuttimia pitää 100 % pulssisuhteella auki?

Muistan kuulleeni että suuttimilla pitäisi olla lepojakso jäähdytyksen tms. takia?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.1.2008 15:43

100% käytöllä kelat palavat aika nopeasti suuttimista.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.1.2008 20:29

Kaverillani oli n. 250cc ja koneessa noin 220hv (vapaastihengittävä). Hyvin toimi.

Nyt tuli kokemuksen peräistä tietoa. Mikä kone oli kyseessä? Entä onko tietoa kuinka isosti oli auki että pääs tuonne parin sadan päälle?

"liian isot" suuttimet tekevät aina ongelmia tyhjäkäynnin suhteen. Siksi kannattaa valita juuri oikeat, turha jättää kovin isoa marginaalia.

Sen takia haenkin kohtuu optimaalista (80% auki) suutinta, kuitenkin sillä varalla että voi syöttää hieman lisää bensaa koneeseen jos tarvetta tulee.

Suutimien ohmit = impedanssi. Osa niistä toimii noin 15Ohm ja osa reilustia alle 10Ohm. Suuttimia vaihdettaessa pitää aina käyttää mahd. lähelle alkuperäistä Ohm. määrää

Tämä taas sitten taitaa mun tapauksessa olla turhaa infoa?
Ruisku ja sytytys ei jää vakioksi, joten taitaa olla uuden ruiskuboksin armoilla että millä Ohm:lla suuttimet on.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.1.2008 21:33

Haet noin 200hv tehoja ja vaihdat moottorinohjauksen?
Oletko nyt sekoittanut "moottorinohjaus"-termin tuohon ohjelman vaihtoon tai lastuttamiseen?

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 6.1.2008 21:42

Sen gurun haluisin nähdä kun mk2 golffin ruiskua lähtisi muuttamaan ja sen ohjaimen lastuttaisi. Tulee pikkusen helpommaksi vaihtaa koko ruisku johonkin säädettävään missä sytkän ohjaus samassa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.1.2008 22:50

Joo taisi Kinnuselle tulla jokin ajatus katkos =)
Mä voin kyllä sitten tuoda kinnuselle kakkikse "ruiskun", jota voi mielin määrin koittaa lastuttaa vaikka pringleseillä. ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.1.2008 0:00

tainu kinnusella mennä vähän aivot oikkariin ku tuon on kirjottanu.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 7.1.2008 14:07

Joo, oikkari tuli tosiaan, sekoitin tämän koko aiheen jostain kumman syystä siinä ajatuksessa että nyt oltaisiin laittamassa 1.8t moottoria, vaikka eihän kyseessä ollut edes ahdettu peli, sitä noi aamut aina välillä teettää.
Pahoitteluni sällit.

jakk
-
Viestit: 67
Liittynyt: 1.9.2007 20:04

ViestiKirjoittaja jakk » 7.1.2008 16:16

^ :P

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.1.2008 17:28

Vielä yhtä postausta pidemmälle offtopikiksi, mutta kyllä niitä kakkiksiakin voi "lastuttaa" (voi että kuinka vihaankaan tuota sanaa). 1.8 koneissa on ollu Monojet-ruiskua joka on täysin elektronisesti ohjattu. Sinne vaan uutta ohjelmaa. Hyöty - ei puhuta siitä. Mieluummin kokonaan uusi moottorinohjaus missä myös sytytystä ohjataan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.1.2008 22:36

entris: täh? sen olen tiennyt että geen saa lastutettua mutta toi oli jo uutta että esim. 16v kr onnistuis.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2008 22:47

Siinä on sähköisesti hoidettu sytytysennakon säätö.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 8.1.2008 10:23

80% aukiololla n. 330cc/min

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.1.2008 15:55

Jarskii-: KR/PL on mekaanisella ruiskulla, ei Monojetillä. Monojettiä on ollu kai vaan RP-koneessa (1.8 8V 66kW).

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 8.1.2008 16:51

80% aukiololla n. 330cc/min

Eli nyt on lueteltu n.300cc/min, 250cc/min kaverin 220hv autoon ja nyt n.330cc/min 80% aukiololla.

Ei nyt oikein ota selvää mutta ainakin tietää haarukan suurinpiirtein.
Eiköhän viripajat kerro tarkemmin kun enempi osia kasassa että tietää mitä tulee ja mitä mahdollisuuksia on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 118 vierailijaa