Transporter T4 2.5TDI 111kW(151hv) vakiotehot/lastutus
Valvoja: ffp jäsenet
Transporter T4 2.5TDI 111kW(151hv) vakiotehot/lastutus
Kyseisen tehoinen moottori tuntuu olevan aika harvinainen T4 kulkineissa.
Kaipaisin tietoa paljonko kyseisestä koneesta on dynotettu uudelleenohjelmoinnin/muiden muutosten jälkeen.
Lisäksi kiinnostaa myös täysin vakiosta mitatut tehot.
Kaipaisin tietoa paljonko kyseisestä koneesta on dynotettu uudelleenohjelmoinnin/muiden muutosten jälkeen.
Lisäksi kiinnostaa myös täysin vakiosta mitatut tehot.
Auto ei mulla kerinnyt olemaan vakiona kuin pari viikkoa, joten en päässyt silloin juurikaan mittailemaan. Kotiinajoreissulla vei matkalla 5,6. Toinen tankillinen nykyisillä ajoreissuilla 7,8 (edit: <- nämä siis vakiona). Nyt on vienyt sellaista karvan vajaa 8 litraa satkulla, pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa.
Viimeksi muokannut ilpopi, 17.12.2007 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mun vakio 150 heppanen kuluttaa aika tarkkaan 10 litraa. Tehdas lupaa jotain muuta. Paljonko Harinen otti säätämisestä? Se olis tuossa aika lähellä, kun asun Tampereella. Kuinka huomattava ero on kulkemisessa? Itse ainakin kaipaisin nimenomaan vääntöä lisää. Tehdas tais luvata vain 280 Nm jos oikein muistan. Aika vähän kun nykyään pienemmistä 4-pyttysistä otetaan 400 Nm.
Viimeksi muokannut mikan, 21.12.2007 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
690eur on Harisen normaalihinta, meitä oli siellä 5 autoa kerralla, niin hinta oli 600eur/kpl. Tuohon hintaan lupasi jo kyllä kolmellakin autolla, tuo 600eur tuntuu olevan "tiukka" hinta.
295Nm on valmistajan ilmoittama vääntö.
Omassani yllätti positiivisesti nuo mitatut vakiotehot, autolla kuitenkin rullattu jo 215tkm.
295Nm on valmistajan ilmoittama vääntö.
Omassani yllätti positiivisesti nuo mitatut vakiotehot, autolla kuitenkin rullattu jo 215tkm.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Olis pitänyt tulla omalla joukkoon mukaan. Mulla mittarissa noin 180 tkm. Omassa tuntuu jotenkin erikoiselta tuo moottorin tai ehkä paremminkin ahtimen toiminta. Kiihdyttäessä tulee selvä muutos yhdessä vaiheessa, ilmeisesti ahtimen siipien kääntyessä. Muutoinkin häiritsee se että kiihtyvyys ei ole paras kun painaa kaasun pohjaan vaan kun painaa kaasua alaspäin kierrosten nousun mukaan. Kovasti siis kiinnostaisi minkälaiset käyrät tuosta nyt irtoaa ja paljonko siitä saisi virin jälkeen.
Jep. Harisella sanottiin, että jos meinaa tuolla ohjelmalla väännöt mennä yli 400Nm, niin sitten muokataan ohjelmaa ettei mene. En nyt muista oliko kytkin vai vaihteisto joka ensiksi tykkää kyttyrää.
Mieli tekisi jo isompia suuttimia ja ahdinta, mutta se vaatii sitten jo kytkimenkin päivitystä ja ehkä vauhtipyörän ja... Täytynee vielä vähän enemmän täytellä säästöpossua...
Mieli tekisi jo isompia suuttimia ja ahdinta, mutta se vaatii sitten jo kytkimenkin päivitystä ja ehkä vauhtipyörän ja... Täytynee vielä vähän enemmän täytellä säästöpossua...
2.5TDI 102hv
Minkämoisia teho/vääntölukemia on saatu 2.5tdi 102hv versiosta lastutuksella?
102 hv lastutettuna...
Lastutuksen jälkeen n. 140 hv ja n. 300 Nm vääntö
2.5 TDI 102 hv viritys
Viritin transporteriani vaihtamalla 150 heppaisen suutinkärjet ja Finturbo rakensi siihen turbon .Alavääntö kasvoi paremmin kuin lastuttamalla ja veto on mahtava uskoisin 150 hv:n menevän rikki .Ison asuntovaunun vedossa huomasi hyvin että vääntöä riittää mukavasti.isotkin mäet menee kilon ahtopaineella viitosella ,vakionopeussäätimellä 90 kmh,nopeus ei laske yhtään ja kori rupeaa tärisemään.Ajossa jo 55kmh ajan vitosella ja 60kmh kestää jo isohkon mäen .Auto on bussi joten painoa on.
molemmat siivet tuli 5mm isommat ,kaverit sorvasi pesät isommaksi ja laittoi akselin ja laakerit uudet,tuli aika hinnakkaaksi ,mutta olen nauttinut ajamisesta.Se on nyt ollut 1,5 vuotta nuissa säädöissä .ja mittarissa 426 tkm.Ainakaan vielä ei ole porsinut .Öljyä ei syö ollenkaan 15 tkm vaihtovälillä.Nyt liukkaiila moottoritielle kiihdyttäessä vielä 5:lla löi sutia .Olen harkinnut vielä ohjelman viilausta ,mutta taitaa kestävyys mennä liian tärpille,Joskus kun tulee kokeiltua.
Mitäs eroja on 102 heppasessa ja 150 heppasassa -01:ssa Transporterissa? Itellä on etuvetoinen n. 270 tkm ajettu auto ja pitäs saada lisää potkua. Tarviiko muuta kuin isommat suuttimet ja turbon päivitys ja tietty ajotietokoneen ohjelmointi. Vai tuleeko helpommaksi ostaa sellainen kolariauto josta vaihtaa tarvittavat osat. On pirun hankala löytää tuota 111 kW:ttista versiota...
Koneen tyyppi on eri.Pako ja imusarjat erilaisia ,tod näk. männät yms.
En tiedä.
Finturbo Siilinjärvellä osaa tehdä omastasi isomman,nykyinen on korkeintaan 1,6 litraselle tarkoitettu ,yläpäässä loppuu ilma moottorilta,veto loppuu tyystin.
Toinen vaihtoehto on ostaa heiltä isompi turbo jo suoraan,joka on vähän kalliimpi ratkaisu.
nimimerkki TDIfreak auttoi minua suutinkärkien hankinnassa ja ne on 111kw koneen kärjet.Samoin ahtopaine anturin viilauksessa.Samoin hän tietää kanavan jos ohjelma pitää rakentaa.nyt Tehoja~~150 hv ja ohjelmalla ylittyy 200 hv.Minusta tuntuu että vääntö on jo muhkea vaikea arvioida ,ajan max kilon ahdolla ja normaalissa ajossa tuo riittää.
Savuarvo 1,7 katsastuksessa ,eli pöläyttää kiihdytyksessä jonkin verran.
Se nykäsypiikki tasoittui 1900 kierr kohdalta,ja alavääntö kasvoi.
En usko tehobokseihin,kokeilin edellisessä 2001 vm 102 hv koneessa ja mielestäni ei ollut juuri eroa.
JOs päädyt rakentamaan niin kerroppa edistymisesi ja kokemuksia.Puh numeroni on 0400-854102 tai nimimerkin kautta s-postia
En tiedä.
Finturbo Siilinjärvellä osaa tehdä omastasi isomman,nykyinen on korkeintaan 1,6 litraselle tarkoitettu ,yläpäässä loppuu ilma moottorilta,veto loppuu tyystin.
Toinen vaihtoehto on ostaa heiltä isompi turbo jo suoraan,joka on vähän kalliimpi ratkaisu.
nimimerkki TDIfreak auttoi minua suutinkärkien hankinnassa ja ne on 111kw koneen kärjet.Samoin ahtopaine anturin viilauksessa.Samoin hän tietää kanavan jos ohjelma pitää rakentaa.nyt Tehoja~~150 hv ja ohjelmalla ylittyy 200 hv.Minusta tuntuu että vääntö on jo muhkea vaikea arvioida ,ajan max kilon ahdolla ja normaalissa ajossa tuo riittää.
Savuarvo 1,7 katsastuksessa ,eli pöläyttää kiihdytyksessä jonkin verran.
Se nykäsypiikki tasoittui 1900 kierr kohdalta,ja alavääntö kasvoi.
En usko tehobokseihin,kokeilin edellisessä 2001 vm 102 hv koneessa ja mielestäni ei ollut juuri eroa.
JOs päädyt rakentamaan niin kerroppa edistymisesi ja kokemuksia.Puh numeroni on 0400-854102 tai nimimerkin kautta s-postia
Kiitti vinkeistä. Olen nimittäin ajatellut laittaa koneeseen VNT- turbon, eli muuttuvilla siivillä olevan version. Ohjauksen ajattelin tehdä suoraan alipaineella siiville. Kunhan sitten suunnittelee. Cooleri on varattu vähän isompana koneen etupuolelle. Kyselen jossain vaiheessa linkkejä/vinkkejä lisää. Thanks!
Voi olla että olen väärässä,mutta mielestäni muuttuvassa on liikaa liikkuvia osia.Nykyisissa pakuissa on jonkinverran ongelmia juuttumisen kanssa.
Mutta siinä on varmaan ajatusta,koska nelosella kiihdytys on ajallisesti jo aika pitkä ja siinä näkee ,että soppaa tulee liikaa yläkierroksilla ,mustaa savua tulee reilusti ja ahto on kilossa.tulee tunne lievästä puputuksesta onkohan se merkki heikosta kaasújenvaihdosta tai ahtaasta pakoputkesta.Olen miettinyt Sitä että mitä loppujen lopuksi ohjelmalla voi tehdä kun polttoainetta tulee yli oman tarpeen ja tehoja jos haetaan niin onko puute ilmasta kuitenkin?
Mutta siinä on varmaan ajatusta,koska nelosella kiihdytys on ajallisesti jo aika pitkä ja siinä näkee ,että soppaa tulee liikaa yläkierroksilla ,mustaa savua tulee reilusti ja ahto on kilossa.tulee tunne lievästä puputuksesta onkohan se merkki heikosta kaasújenvaihdosta tai ahtaasta pakoputkesta.Olen miettinyt Sitä että mitä loppujen lopuksi ohjelmalla voi tehdä kun polttoainetta tulee yli oman tarpeen ja tehoja jos haetaan niin onko puute ilmasta kuitenkin?
Onko jollain TIETOA transporterissa ja volvoissa käytettävien 2.5tdi-moottorien eroavaisuuksista (ohjelma?). Portterista ilmoitetaan 102hv ja volvosta 140hv. Kummallisen pieneltä tuntuu 102 heppasen käytännön suorituskyky verrattuna 151 heppaseen..? Onko joku dynonnu tuota "satakakkosta", että irtooko siitä tosiaan vaan sen verran oikeesti...??
Kaveri iski volvon syöttöpumpun 102 hv portteriin ja auto oli aivan eri ajaa ,alavääntö korjaantui paljon ja ohjelma Volvossa eri,samoin turbo.Portterin turbo on olematon,korkeintaan 1,6 l moottorille tarkoitettu.Portteria ei tarvi dynottaa .siitä ei löydy vakiona enempää.Lisäksi ohjelmassa on jokin outo juttu kun ilmamassa mittarin arvo on alempi kuin pyydetty ,vaikka kokeiltiin 3:lla eri massamittarilla.
Mielestäni oma 102 hv portteri on nyt onnistunut paketti kun suurennettiin turboa ja isommat suuttimet bussiksi likkuu tosi kivasti.Hienosäätönä varmaan ,optimaali olisi lisätä syöttöä alhaalta ja ylhäältä vähentää, tai kuristaa vähän hukkaporttia,mutta ei uskalla nostaa ahtopainetta yli kilon kun ei ole kokemusta kestääkö.Savuarvo 1,7 kohtuullinen
Mielestäni oma 102 hv portteri on nyt onnistunut paketti kun suurennettiin turboa ja isommat suuttimet bussiksi likkuu tosi kivasti.Hienosäätönä varmaan ,optimaali olisi lisätä syöttöä alhaalta ja ylhäältä vähentää, tai kuristaa vähän hukkaporttia,mutta ei uskalla nostaa ahtopainetta yli kilon kun ei ole kokemusta kestääkö.Savuarvo 1,7 kohtuullinen
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Nyt on työn alla toinen portteri jossa laitetaan ACV:n boksiin ohjelma joka osaa ohjata vnt:tä. Ensimmäisestä tuli 210 hp ja 470 Nm 1,4 paineilla ilman savua. Turbona GT2256V ja 0,250 suuttimet.
Kyllä kummunin kannattaa ainakin kokeilla 3 bar MAP anturia ja voihan ne pakosarjan paineet mitata jos haluaa varman päälle pelata.
Kyllä kummunin kannattaa ainakin kokeilla 3 bar MAP anturia ja voihan ne pakosarjan paineet mitata jos haluaa varman päälle pelata.
Pakosarjan paine pitää mitata EGR-laipasta, siihen tekee laipan jossa letkuliitin. Tänään säädettiin toinen ACV -> VNT rakennelma ja 1,3 bar ahdoilla pakosarjan paine jäi hitusen alle kahteen kiloon huipputehon kohdalla. Noin 1 kilo yli ahtojen on sellainen raja josta koitan itse pitää kiinni. Kyllä nää suoraruiskut pelaa suuremmillakin pakopaineilla, mutta jossain vaiheessa tulee vastaan liian suuri lämpökuorma tai itse ahtimen kestävyys.
C-loppuisen mapin saa muutamalla kympillä volsu- tai skodakaupasta. Pienemmän ahtojen noston voi ihan hyvin tehdä vastuksella map-anturin 4. piuhassa. Noin 15 kohm on hyvä lähtökohta, jolla ahdot nousee 2 tai 3 kymmenystä. Tästä varmaan löytyy lisää juttua haulla ja googlella.
C-loppuisen mapin saa muutamalla kympillä volsu- tai skodakaupasta. Pienemmän ahtojen noston voi ihan hyvin tehdä vastuksella map-anturin 4. piuhassa. Noin 15 kohm on hyvä lähtökohta, jolla ahdot nousee 2 tai 3 kymmenystä. Tästä varmaan löytyy lisää juttua haulla ja googlella.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ostin tänään c mapin ja lisäksi mulla on 4 piuhassa 0-22 000 ohmin vastus .paine ei nouse yli 1.1 bar.Hukkaportin avautuminenko sen rajoittaa? MInulla on tarkka kulutusmittari
autossa ja näyttää siltä että kulutus romahti.Minulla on raskas kaasujalka keskikulutus on ollut 9,2-9,5 l /100 km ja nyt näyttää että voi mennä 8 pintaan konetielläkin.
autossa ja näyttää siltä että kulutus romahti.Minulla on raskas kaasujalka keskikulutus on ollut 9,2-9,5 l /100 km ja nyt näyttää että voi mennä 8 pintaan konetielläkin.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kaipaan hieman aikoja, jolloin autoni oli vielä vakiosuuttimilla ja alta par sataa heppanen, kun tuo kulutus oli vallan siedettävä. Sekalaisessa ajossa, josta n. 60% kaupungissa, oli kulutus tankkauksista laskettuna yhden kesän ajalta 6,8L/100km. Maantiellä meni sinne hieman viiden päälle, kun piti nopeuden alta satasessa. Nykyisin menee kymppi sekalaisessa ja maantiellä kehdeksaan, tosin talvella tuota lisälämmitintä tulee käytettyä jatkuvasti.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Pakosarjan paine pitää mitata EGR-laipasta, siihen tekee laipan jossa letkuliitin. Tänään säädettiin toinen ACV -> VNT rakennelma ja 1,3 bar ahdoilla pakosarjan paine jäi hitusen alle kahteen kiloon huipputehon kohdalla. Noin 1 kilo yli ahtojen on sellainen raja josta koitan itse pitää kiinni. Kyllä nää suoraruiskut pelaa suuremmillakin pakopaineilla, mutta jossain vaiheessa tulee vastaan liian suuri lämpökuorma tai itse ahtimen kestävyys.
Itsellä on tämä kyseinen portteri mihin muutokset tehty. Kyllä vakio 102hp jälkeen eroa on tautisesti. Ei havaittavissa mitään käyntihäiriöitä tms.
Kulutuksesta en vielä osaa sanoa, kun on vielä niin tuore tuo muutos. Mutta ennen mentiin jo 8L pintaan, nyt pitää päästä alle 7L , jotta viritys on onnistunut.
Eikä kuskin suuta ei saa pysymään peruslukemilla, kun nyt mennään jo 4. vaihteella luisua.
Pääsiskö 7 l ,minulla on ollut kolme 102 hv portteria.-96,-01,-02 kaksi viimeistä carsportin korotettua ja kaikissa paetronicin moottorin ohjausyksikköön kytkettävä econen kulutusmittari
Minun ajolla vakiossa pitkän ajan keskikulutus 8,2 ja tässä viimeisessä viritetyssä 9,4 l
Mutta nyt muuttui,Se sai liikaa ainetta ilmaan nähden
Onko teidän egr tukittu,panin rosteripellin laippojen väliin.
Tiesittekö ,että boksin ja mittariston välissä( ja lisäksi pistoke s-keskuksessa)on CAN väylä
ainakin 2002 :ssa .Kulutusmittarin voi kytkeä väylään,josta econen näyttää tarkan nopeuden ja kierrokset, harmi vaan kun ohjelman tekijä ei ole analysoinut ahtopainetietoa väylässä.
Minun ajolla vakiossa pitkän ajan keskikulutus 8,2 ja tässä viimeisessä viritetyssä 9,4 l
Mutta nyt muuttui,Se sai liikaa ainetta ilmaan nähden
Onko teidän egr tukittu,panin rosteripellin laippojen väliin.
Tiesittekö ,että boksin ja mittariston välissä( ja lisäksi pistoke s-keskuksessa)on CAN väylä
ainakin 2002 :ssa .Kulutusmittarin voi kytkeä väylään,josta econen näyttää tarkan nopeuden ja kierrokset, harmi vaan kun ohjelman tekijä ei ole analysoinut ahtopainetietoa väylässä.
Tuossa 1.9td:ssä ei ole mitään ohjelmoitavaa.Voimaa saa AAZ:n syöttöpumpulla josta kara viilattuna, ACV:n coolerilla ja turbolla 130heppaa ja n. 250nm.
Kytkin menee vaihtoon, eikä jatkuvaa 4000kierrosta vetävä kone ole välttämättä pitkäikäisin(totaalisen ylilyhyt laatikko). Viitosella 4000kierrosta=n.120km/h ja 5000=n.160km/h.
Kytkin ja vaihteisto vaihtoon niin sitten menee oikein säädettynä 1300km tankilla.
Tälle löytyy jostain täältä oma topicci. Koneen tyyppi ABL.
Kytkin menee vaihtoon, eikä jatkuvaa 4000kierrosta vetävä kone ole välttämättä pitkäikäisin(totaalisen ylilyhyt laatikko). Viitosella 4000kierrosta=n.120km/h ja 5000=n.160km/h.
Kytkin ja vaihteisto vaihtoon niin sitten menee oikein säädettynä 1300km tankilla.
Tälle löytyy jostain täältä oma topicci. Koneen tyyppi ABL.
Mulla on tuossa 150hv bussissa keskikulutus 80km/h (todellista, vakkari + gps) n. 5,8-6,0 koko talven yli, ehkä noin 5tkm mittauksia yhteensä. Nyt kun kesärajoitusten kunniaksi nostin vauhdin sataseen ja tehnyt samanlaisia "testejä", on keskikulutus n. 8,8-9,4. Onko tuo normaalia? Toki ilmanvatus kasvaa ja otsapintaa on, mutta yli 50% kulutuksen nousu? Voiko ilmamassamittari tahi EGR:n karstat tehdä tuon? Tehot on kyllä ihan kiitettävät, vaikkakaan vertailukohtaa ei ole.
Toisena kysymyksenä, voiko tuossa AHY-koneessa EGR:n sulkea sokkolevyllä ilman ohjelman puukotusta?
Toisena kysymyksenä, voiko tuossa AHY-koneessa EGR:n sulkea sokkolevyllä ilman ohjelman puukotusta?
Itsellekin tuo oli yllätys et pääsi noin pienellä kulutuksella, tuossa maaliskuun alussa Mikkelin reissulla (rauma-h.linna-lahti-mikkeli-lahti-h-linna -rauma) kulutus jäi arvion mukaan 6l paikkeille (ehkä allekin) kun matkanopeus oli talvirajoitusten mukainen, tarkkaa lukemaa en tiedä kun ei tullut käytyä heti tankilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 46 vierailijaa