G2 ei tule kipinää liittimien puhdistuksen jälkeen.
Valvoja: ffp jäsenet
G2 ei tule kipinää liittimien puhdistuksen jälkeen.
Pitkään jo virranjakajan sähköliitin ollut ongelma kun niin hapettunut. Välillä sammu aina tien varteen, sitte rasvaa liittimeen ja taas toimi ku unelma. Päätin putsata kupariliittimet jottei aina tarttis rasvapurkki olla mukana. Samalla korjailin muitakin liittimiä konehuoneesta kun oli huonossa hapessa. Tämän jälkeenpä ei mokoma enää suostu antamaan kipinää. Vaikea varmaan kohdistaa vikaa kun oma mokani tämän aiheutti. Tässä kuitenkin listaa mitä kaikkea tein jos sieltä jotain huomion arvoista löytyisi:
- Viilasin hapettumat pois virranjakajan liittimestä
- Laitoin rasvaa vähän jokapuolelle virranjakajaa
- Irroitin virranjakajan kannen, pyörijän ja suojan
- Irroitin puolan ja kaikki johdot siitä
- Viilasin hapettumat pois puolan liittimien navoista
- Juotin, teippasin, putsasin ja korjasin lambda-anturin yhteydessä olleita liittimiä ja johtoja (itse anturiin en koskenut)
- irroitin ECU:n maajohdon rungosta ja putsasin sen maadoituskohtaa
Kyseessä yksipisteruiskulla oleva 1.6 (RF?) kone.
Kiitos.
- Viilasin hapettumat pois virranjakajan liittimestä
- Laitoin rasvaa vähän jokapuolelle virranjakajaa
- Irroitin virranjakajan kannen, pyörijän ja suojan
- Irroitin puolan ja kaikki johdot siitä
- Viilasin hapettumat pois puolan liittimien navoista
- Juotin, teippasin, putsasin ja korjasin lambda-anturin yhteydessä olleita liittimiä ja johtoja (itse anturiin en koskenut)
- irroitin ECU:n maajohdon rungosta ja putsasin sen maadoituskohtaa
Kyseessä yksipisteruiskulla oleva 1.6 (RF?) kone.
Kiitos.
Kontaktisprayta juurikin. Kyllä sitä jo pyyhinkin kannesta ja pyörijästä pois. Sieltä sisältä sitä onkin vähän vaikeampi saada pois. Vika ei liene kuitenkaan virranjakajassa kun edes puolalta ei tule kipinää? Kävin läpi puolan liittimet ja ne on kunnossa varmasti.
Mahdollisesti puola tai ohjausyksikkö rikki?
Tällaisen teorian kehittelin: aikoinaan kun tielle jäin johtuen hapettuneesta virranjakajan liittimestä auto vietiin korjaamolle. Setä sanoi, että ohjausyksikölle ei ole mennyt oikeaa tietoa johtuen hapettuneesta liittimestä ja näin ollen ohjausyksikkö on voinut mennä sekaisin. seuraavaksi kun ongelmia ilmenee on todennäköisesti ohjausyksikkö rikki, hän sanoi.
Onko siis mahdollista kun nyt putsasin liittimet täysin, menee tieto ohjausyksikölle aiempaa selkeämmin ja nyt se on hajonnut kokonaan?
Mistä noita ohjausyksikköjä mahtaa saada?
Mahdollisesti puola tai ohjausyksikkö rikki?
Tällaisen teorian kehittelin: aikoinaan kun tielle jäin johtuen hapettuneesta virranjakajan liittimestä auto vietiin korjaamolle. Setä sanoi, että ohjausyksikölle ei ole mennyt oikeaa tietoa johtuen hapettuneesta liittimestä ja näin ollen ohjausyksikkö on voinut mennä sekaisin. seuraavaksi kun ongelmia ilmenee on todennäköisesti ohjausyksikkö rikki, hän sanoi.
Onko siis mahdollista kun nyt putsasin liittimet täysin, menee tieto ohjausyksikölle aiempaa selkeämmin ja nyt se on hajonnut kokonaan?
Mistä noita ohjausyksikköjä mahtaa saada?
Mittaappas puola. Ensiöpuoli ja toisiopuoli, eli piuhat puolasta irti-->toisesta navasta puolanjohtoon ja sitten toisesta navasta puolanjohtoon. Ehjä suurtehopuola antaa vastusarvoja jotain 9-12 kilo-ohmia.
Ja sitten kun mittaat ne johtojen navat keskenään (mihin tulee ne pikku-piuhat), pitää niiden välin mittaustulos olla ääretön.
Ja sitten kun mittaat ne johtojen navat keskenään (mihin tulee ne pikku-piuhat), pitää niiden välin mittaustulos olla ääretön.
Niin joo tajusin itsekkin nyt myöhemmin ettei sieltä silloin kipinää tule.
Ja tarkistetaan se puolakin nyt samalla.
Tuli mieleen kun tossa yhtä topikkia lueskelin, että jos sieltä virranjakajasta meni niitä hall-anturin johtoja jotenki rikki kun niitä paikoin aika kovinkin käsittelin kun ei tahdonnut irrota sieltä muoviliittimestä? Täytyy siis irroittaa koko virranjakaja ja purkaa atomeiksi ja kurkata onko mitään käynyt.
Olisi liian iso sattuma jos jotain olisi mennyt rikki, jota en olisi itse aiheuttanut, siinä yhteydessä kun niitä johtoja/liittimiä menin sörkkimään :)
Ja tarkistetaan se puolakin nyt samalla.
Tuli mieleen kun tossa yhtä topikkia lueskelin, että jos sieltä virranjakajasta meni niitä hall-anturin johtoja jotenki rikki kun niitä paikoin aika kovinkin käsittelin kun ei tahdonnut irrota sieltä muoviliittimestä? Täytyy siis irroittaa koko virranjakaja ja purkaa atomeiksi ja kurkata onko mitään käynyt.
Olisi liian iso sattuma jos jotain olisi mennyt rikki, jota en olisi itse aiheuttanut, siinä yhteydessä kun niitä johtoja/liittimiä menin sörkkimään :)
Jos syyllinen on ecu, sen tuhon ovat saattaneet aiheuttaa rikkinäiset/ huonot sytkäpiuhat tai puola. Ecun vaihdon yhteydessä suositellaan vaihdettavaksi sytkäpiuhat, puola ja tulpat, näin ainakin mersussa. En tiedä maksaako volskin ecu sitten 3000€ kuten ässä-mersun, että kannattaako sinne välttämättä koko kipinäpuolta samalla uusia. :)
Viime talvi meni metsästäessä kipinää ässään, ja löytyihän se vika sitten lopulta. Syyllinen oli tottakai se kallein palikka mitä rahalla saa. :/
Viime talvi meni metsästäessä kipinää ässään, ja löytyihän se vika sitten lopulta. Syyllinen oli tottakai se kallein palikka mitä rahalla saa. :/
Saako koko sytytysjärjestelmä virtaa? Tuleehan puolalle virtaa, kun sytytysvirta on kytketty virtalukosta ?
Jos tulee niin vois kokeilla puola - virranjakaja johtoon stroboa ja startin aikana kokeilla heilutella / kokeilla liittimiä josko puolan johdossa menis jossain vaiheessa sykettä virranjakajalle?
MItä jos puolan miinusta katkoo käsin. Simuloisko se hall anturia? Jos sillä systeemillä tulee kipinää puolalta niin, hall olis rikki?
Jos tulee niin vois kokeilla puola - virranjakaja johtoon stroboa ja startin aikana kokeilla heilutella / kokeilla liittimiä josko puolan johdossa menis jossain vaiheessa sykettä virranjakajalle?
MItä jos puolan miinusta katkoo käsin. Simuloisko se hall anturia? Jos sillä systeemillä tulee kipinää puolalta niin, hall olis rikki?
Tässä nyt tarkistin puolan ja kunnossa on. Myös virranjakajan hall-anturin johtoihin tulee voltteja mielestäni kuten pitääkin. Hall-anturi siis sökö? Vai voiko tuo rasva/lika tehdä sen niin huonoksi ettei edes käynnisty?
Virranjakaja on nyt auki ja hall-anturi silmien edessä. On tuossa rasvaa ja likaa jonkin verran. Pitäisikö ihan vaan kokeilla puhdistaa ensin paikkoja? Vähän tietysti ottaa päähän jos ei auta kun ei ihan pikku juttu ole virranjakajan irroitus/purku/asennus.
Virranjakaja on nyt auki ja hall-anturi silmien edessä. On tuossa rasvaa ja likaa jonkin verran. Pitäisikö ihan vaan kokeilla puhdistaa ensin paikkoja? Vähän tietysti ottaa päähän jos ei auta kun ei ihan pikku juttu ole virranjakajan irroitus/purku/asennus.
Nonni. Pärähti käymään! Hall-anturin puhdistus auttoi asiaan. Samalla kyllä puhdistin muitakin virranjakajan osia ja hieman korjasin rikkoutunutta johtoa. Joku niistä auttoi. Eli eipä sinne olis saanu sitä rasvaa ruiskutella :)
Kävi vaan todella huonosti. Ilmeisesti kun en saanut millään virranjakajaa takaisin samaan asentoon kuin se oli. En ymmärrä? Tasan samaan kohtaan olen laittamassa pyörijä osoittaen merkkiä, mutta väkisin akseli haluaa kääntää itsensä eri asentoon. Mitä tehdä?
Auto kävi juuri ja juuri ja ääni kuulosti vähän kummalta kun sitä nopeasti koitin. Lisäksi tuli mielestäni hieman outo haju.
Vai pitäisikö ohjausboksin säätää käynti oikeaksi hetken kuluttua?
Kävi vaan todella huonosti. Ilmeisesti kun en saanut millään virranjakajaa takaisin samaan asentoon kuin se oli. En ymmärrä? Tasan samaan kohtaan olen laittamassa pyörijä osoittaen merkkiä, mutta väkisin akseli haluaa kääntää itsensä eri asentoon. Mitä tehdä?
Auto kävi juuri ja juuri ja ääni kuulosti vähän kummalta kun sitä nopeasti koitin. Lisäksi tuli mielestäni hieman outo haju.
Vai pitäisikö ohjausboksin säätää käynti oikeaksi hetken kuluttua?
Pointti taitaa olla siinä kun sitä koko virranjakajaa olen mennyt pyörittelemään kun se tossa irti oli ja osina niin ei siltä voinut välttyä. Jotenkin ei nyt sitten menny vissiin palaset oikein paikalleen. Pitänee se sitten vaan laittaa jotenkin siihen ja säätää ajoitus uudestaan? Kai se jotenkin on mahdollista?
Mistäs sen sitten tietää osuuko se virranjakaja oikein sinne pohjaan, jotta se pystyy käyttämään sitä öljypumpun käyttöpyörää? Miten ilmenee jos ei pysty?
Moottori ei tainnut olla ihan yläkuolokohdassa vaan merkki oli hiukan yli kun virranjakajan otin irti. Pyörijä osoitti vasta sitten virranjakajassa olevaa merkkiä kun väänsin moottorin hiukan yli.
Nyt siis jos laitan virranjakajan samaan asentoon kun se oli en saa pyörijää osoittamaan millään merkkiä vaan joko se on hieman taakse- tai eteenpäin siitä.
Mistäs sen sitten tietää osuuko se virranjakaja oikein sinne pohjaan, jotta se pystyy käyttämään sitä öljypumpun käyttöpyörää? Miten ilmenee jos ei pysty?
Moottori ei tainnut olla ihan yläkuolokohdassa vaan merkki oli hiukan yli kun virranjakajan otin irti. Pyörijä osoitti vasta sitten virranjakajassa olevaa merkkiä kun väänsin moottorin hiukan yli.
Nyt siis jos laitan virranjakajan samaan asentoon kun se oli en saa pyörijää osoittamaan millään merkkiä vaan joko se on hieman taakse- tai eteenpäin siitä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noniin olihan se sitte ihan sytytyksenajoituksesta kiinni. Vähän summamutikassa kääntelin virranjakajaa (kone ei ollut kyllä käynnissä kun tuntuu niin pelottavalta käännellä sitä kun kone käy :D) ja toisella yrittämällä kone pärähti komeasti käymään ja ääni oli hyvä ja muutenkin toiminta oli lähes normaalia.
Testiajo tuotti ihan hyvän tuloksen. Kiihtyvyys oli mielestäni huono, joten täytyy se sitten vielä säätää tarkemmin strobolla?
Voiskohan joku selittää miten se strobolla säätö sitten tapahtuu kun ei ole hajuakaan? Mistä ne ko. autossa löytyvät ne ajoitusmerkit?
Monta topikkia luin kuinka ihmisillä on hall-anturi ollut "viallinen" ja vaihdettu. Mitäs jos se onkin ollut vaan likainen? Näköjään suuri ero on sillä onko hall puhdas vai likainen. Kipinää kun ei tule pienintäkään jos se on likainen.
Testiajo tuotti ihan hyvän tuloksen. Kiihtyvyys oli mielestäni huono, joten täytyy se sitten vielä säätää tarkemmin strobolla?
Voiskohan joku selittää miten se strobolla säätö sitten tapahtuu kun ei ole hajuakaan? Mistä ne ko. autossa löytyvät ne ajoitusmerkit?
Monta topikkia luin kuinka ihmisillä on hall-anturi ollut "viallinen" ja vaihdettu. Mitäs jos se onkin ollut vaan likainen? Näköjään suuri ero on sillä onko hall puhdas vai likainen. Kipinää kun ei tule pienintäkään jos se on likainen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tästä viisastuneena ennen seuraavaa jakajan irroitusta, lyödään vaikkapa talttameisselillä pieni merkki samaankohtaan jakajaan ja kanteen, niin nähdään suoraan missä kohtaa jakaja oli ennen ruuvien irroitusta.
Sytytysmerkit löytyy luultavasti kampiakselin hihnapyörältä ja lohkosta (tm kiintestä kohdasta hihnapyörän vierestä) Hihnapyörän merkkipykäliä voi vähän putsata, että näkyvät paremmin Strobon valossa.
Pääpiirteissään ajoituslampun käyttö:
Kone käyntiin tyhjäkäynnille, strobon sytytys signaalin tunnistin kiinni 1. sylinterin tulpan johtoon, löysäät virranjakajaa just sen verran että sitä pystyy kääntämään käsin, liipasin pohjassa suuntaat strobon vilkkuvalon hihnapyörälle. Kääntelet vähän virranjakaja ja samalla ajoitusmerkin pitäisi liikkua. Ajoitus on kohdallaan kun hihnapyörän ja lohkon merkit on kohdallaan.
Korjausopas kertoisi tarkasti säädön ja on apuna jos hihnapyrällä on useita merkkejä mitä ko tapauksessa pitää käyttää ja oikean kierrosluvun tai jos tarvitaan jotain muita erityisjärjestelyjä.
Noista erityisjärjestelyistä voi joku paremmin tietävä lisätä.
Sytytysmerkit löytyy luultavasti kampiakselin hihnapyörältä ja lohkosta (tm kiintestä kohdasta hihnapyörän vierestä) Hihnapyörän merkkipykäliä voi vähän putsata, että näkyvät paremmin Strobon valossa.
Pääpiirteissään ajoituslampun käyttö:
Kone käyntiin tyhjäkäynnille, strobon sytytys signaalin tunnistin kiinni 1. sylinterin tulpan johtoon, löysäät virranjakajaa just sen verran että sitä pystyy kääntämään käsin, liipasin pohjassa suuntaat strobon vilkkuvalon hihnapyörälle. Kääntelet vähän virranjakaja ja samalla ajoitusmerkin pitäisi liikkua. Ajoitus on kohdallaan kun hihnapyörän ja lohkon merkit on kohdallaan.
Korjausopas kertoisi tarkasti säädön ja on apuna jos hihnapyrällä on useita merkkejä mitä ko tapauksessa pitää käyttää ja oikean kierrosluvun tai jos tarvitaan jotain muita erityisjärjestelyjä.
Noista erityisjärjestelyistä voi joku paremmin tietävä lisätä.
Osassa voipi olla hihnapyörällä merkki, mutta tässä tapauksessa se virallinen merkki on vauhtipyörällä ja näkyy kun ottaa kytkinkopan päältä sen muovitulpan pois.Sytytysmerkit löytyy luultavasti kampiakselin hihnapyörältä ja lohkosta (tm kiintestä kohdasta hihnapyörän vierestä) Hihnapyörän merkkipykäliä voi vähän putsata, että näkyvät paremmin Strobon valossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa