Corrado sekä G60 ihmettelyä
Valvoja: ffp jäsenet
Corrado sekä G60 ihmettelyä
Tuli hommattua tuossa tuollainen harvinaisempi kansanauto elikkäs corrado g60 tekniikalla.
Tällä hetkelllä yhteisiä päiviä on takana 5 ja tästä se hauskuus alkaa
Olen ollut todella tyytyväinen ensimmäisen "projektini" hankintaan.
Tässähän pitäisi aloittaa sitten perushuollot/tarkistukset ihan vain varmuuden vuoksi ettei tarvitse "turhaa" mennä makselemaan erikoiskorjaamoille.
Olen kauemman aikaa lueskellut monia topicceja corradoista eli jotain tiedän.
Mutta nyt pyydänkin apua niiltä joilla on autosta enemmän kokemuksia
Näin alkuun että mitä kaikkea kannattaa tarkistaa/vaihtaa/huoltaa jotta varmistuu huolettomista kilometreistä näin alkutaipaleella, varsinkin jos pahimmassa tapauksessa auto on tullut huonommasta kodista.
Jonkunmoinen lista on mitä autoon on tehty Suomessa vuodesta 2003 lähtien jolloin auto uitettiin Suomeen, mutta kuitteja ei ole säästynyt. (harmi)
Lisäksi autossa on jonkunmoisia virityksiä jotka pitää varmistaa tutkailemalla autoa.
Tämänlaisen listan olen saanut ed. omistajalta viritysten suhteen
- lastu
- kartiosuodatin
- tehoputkisto
- pienempi ahdinpyörä, koosta ei tietoa vielä
jos jotain vielä oli niin lisäilen sitten myöhemmin
Samalla voi kertoa kokemuksia erikokoisista vanteista corron alla.
lähinnä 16-17" kiinnostavat. (mahtyykö pyörimään ja näyttääkö asialliselta)
autossa on supersportin alustasarja pudotusta EHKÄ 40mm ei tietoa
Tällä hetkelllä yhteisiä päiviä on takana 5 ja tästä se hauskuus alkaa
Olen ollut todella tyytyväinen ensimmäisen "projektini" hankintaan.
Tässähän pitäisi aloittaa sitten perushuollot/tarkistukset ihan vain varmuuden vuoksi ettei tarvitse "turhaa" mennä makselemaan erikoiskorjaamoille.
Olen kauemman aikaa lueskellut monia topicceja corradoista eli jotain tiedän.
Mutta nyt pyydänkin apua niiltä joilla on autosta enemmän kokemuksia
Näin alkuun että mitä kaikkea kannattaa tarkistaa/vaihtaa/huoltaa jotta varmistuu huolettomista kilometreistä näin alkutaipaleella, varsinkin jos pahimmassa tapauksessa auto on tullut huonommasta kodista.
Jonkunmoinen lista on mitä autoon on tehty Suomessa vuodesta 2003 lähtien jolloin auto uitettiin Suomeen, mutta kuitteja ei ole säästynyt. (harmi)
Lisäksi autossa on jonkunmoisia virityksiä jotka pitää varmistaa tutkailemalla autoa.
Tämänlaisen listan olen saanut ed. omistajalta viritysten suhteen
- lastu
- kartiosuodatin
- tehoputkisto
- pienempi ahdinpyörä, koosta ei tietoa vielä
jos jotain vielä oli niin lisäilen sitten myöhemmin
Samalla voi kertoa kokemuksia erikokoisista vanteista corron alla.
lähinnä 16-17" kiinnostavat. (mahtyykö pyörimään ja näyttääkö asialliselta)
autossa on supersportin alustasarja pudotusta EHKÄ 40mm ei tietoa
Viimeksi muokannut Gorro, 10.11.2007 19:34. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
tuolta voi katsella minkälaiset vanne/rengas yhdistelmät sopii pyörimään alla minkäkinlaisilla muutoksilla.http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3029822
Jos toi olis itelle tullu niin huoltotoimenpiteinä tekisin seuraavaa:
-moottoriöljy ja suodatin + moottorin huuhteluaine
-jäähdytysnesteiden vaihto + järjestelmän huuhteluaine
-jarrunesteiden vaihto
-kaikki ilmasuodattimet
-ahtimen huolto ja leveämpi hihna
-laatikkoöljyjen vaihto
-konehuoneen tarkka pesu
-tutkii kaikki sähköliittimet(joihin pääsee käsiksi helposti) ja akun kengät putsaten ja elektrosuoja-aineen jälkeen takaisin kiinni.
omaan käyttis mersuun melkein kaikki nuo on jo tullut tehtyä
-moottoriöljy ja suodatin + moottorin huuhteluaine
-jäähdytysnesteiden vaihto + järjestelmän huuhteluaine
-jarrunesteiden vaihto
-kaikki ilmasuodattimet
-ahtimen huolto ja leveämpi hihna
-laatikkoöljyjen vaihto
-konehuoneen tarkka pesu
-tutkii kaikki sähköliittimet(joihin pääsee käsiksi helposti) ja akun kengät putsaten ja elektrosuoja-aineen jälkeen takaisin kiinni.
omaan käyttis mersuun melkein kaikki nuo on jo tullut tehtyä
semmosta on nyt ilmenny että lähinnä kun liikkeen suunta vaihtuu tai vaihtaa vaihdetta niin vasemmalta edestä joku lonksuaa...
ajattelin että voisko olla kyseessä vetonivelen löysyyttä tms.
onko muilla sattunut samaa?
ja varmaankin samasta paikasta kuuluu 30-60 vauhdissa kitinää
(vasemmalta edestä kumminkin)
ajattelin että voisko olla kyseessä vetonivelen löysyyttä tms.
onko muilla sattunut samaa?
ja varmaankin samasta paikasta kuuluu 30-60 vauhdissa kitinää
(vasemmalta edestä kumminkin)
Tuohon ^^ listaan lisäisin itse vielä lohkon etupuolella olevan muovisen jäähd.nesteen liittimen kuntotarkastuksen (ettei vuoda) toi on juuri se mihin tulee kiinni sekä sininen että musta lämpöanturi...
Sitten vielä kannattaa huolehtia jakopään huollosta ja ahtimen pikkuhihnan (jakohihna sekin) kunnosta. Lisäksi vaihtaisin PA-suodattimen tankin läheltä, sillä se voi aiheuttaa tukkoisuudellaan onkelmia... :D
Corradoihin eniten varaosia saanet Dopilta aka www.MDComprex.com
Sitten vielä kannattaa huolehtia jakopään huollosta ja ahtimen pikkuhihnan (jakohihna sekin) kunnosta. Lisäksi vaihtaisin PA-suodattimen tankin läheltä, sillä se voi aiheuttaa tukkoisuudellaan onkelmia... :D
Corradoihin eniten varaosia saanet Dopilta aka www.MDComprex.com
g60 ahdot
Sellanen tuli tossa mieleen että onko jollain tietoa miten tuossa ja varmaan muissakin remmiahtimissa "pitää paineet"?
Mulla on autogaugen mittari paikoillaan ja kaasu pohjassa näyttää 0,7bar mutta tyhjäkäynnillä näyttää noin -0,4bar ja ajettaessa vaikka moottoritiellä ahdot näyttää kanssa miinuksen puolella. ja kun kaasun päästää niin ahdot -0,8.
Mulla on autogaugen mittari paikoillaan ja kaasu pohjassa näyttää 0,7bar mutta tyhjäkäynnillä näyttää noin -0,4bar ja ajettaessa vaikka moottoritiellä ahdot näyttää kanssa miinuksen puolella. ja kun kaasun päästää niin ahdot -0,8.
Imusarjapaine jos olisi aina ylipaineella, niin mentäisi ja kovaa, alipaineella mennään ikäänkuin "normaalisti". Mäntä imaisee siis enemmän ilmaa imusarjasta, kun kaasuläppä sinne annostelee -> imusarjassa on alipaine. Ahtimen pumppaama ilma palaa osin takaisinkierron kautta ahtimelle, ideaali ahtimen taas pitäisi painaa ilmaa aina saman verran, liki suoraan suhteessa kierroksiin, todellisuudessa hiukan eri verran.
Jeps. nyt on siitäkin varmistuttu.
Mitä kannattaisi tarkistuttaa kun auto savuttaa suht paljon.
tyhjäkäynnillä näkee että putkesta tulee hieman tummaa savua välillä, ja kun antaa kaasua ja ahdin lähtee mukaan siinä ennen 3000 rpm ni näkee että pölläyttää. Käyköhän liian rikkaalla? Öljyt olen kattonu että ei syö paljoa, mikä ihme jo sinänsä pg koneelle. Mutta bensa näyttää maistuvan.
Keskikulutus moottoritiellä 9 -->
Autoa on piristetty mutta en olisi uskonut että ainakaan noin savuttaisi
Mitä kannattaisi tarkistuttaa kun auto savuttaa suht paljon.
tyhjäkäynnillä näkee että putkesta tulee hieman tummaa savua välillä, ja kun antaa kaasua ja ahdin lähtee mukaan siinä ennen 3000 rpm ni näkee että pölläyttää. Käyköhän liian rikkaalla? Öljyt olen kattonu että ei syö paljoa, mikä ihme jo sinänsä pg koneelle. Mutta bensa näyttää maistuvan.
Keskikulutus moottoritiellä 9 -->
Autoa on piristetty mutta en olisi uskonut että ainakaan noin savuttaisi
Karkeasti:
- Musta savu = Bensaa reilusti
- Sininen savu = Öljyä palaa
- Harmaa, valkea = Vettä palaa
Ahdin on mukana koko ajan, talla pohjassa ahtoja pitäisi olla koko kierrosalueen yli, se ei "lähde mukaan" sen kummemmin. Tuo 9 litraa on ihan normaali kulutus, jos vedetään 120-130 km/h nopeutta, mikään auto ei paljon alle sen mene normaalistikaan. No jos tallaa painaessa pölläyttää, niin se on ihan hyvä, eipä käy laihalla, mutta kannattaa kyllä katsoa, että katti on ok.
- Musta savu = Bensaa reilusti
- Sininen savu = Öljyä palaa
- Harmaa, valkea = Vettä palaa
Ahdin on mukana koko ajan, talla pohjassa ahtoja pitäisi olla koko kierrosalueen yli, se ei "lähde mukaan" sen kummemmin. Tuo 9 litraa on ihan normaali kulutus, jos vedetään 120-130 km/h nopeutta, mikään auto ei paljon alle sen mene normaalistikaan. No jos tallaa painaessa pölläyttää, niin se on ihan hyvä, eipä käy laihalla, mutta kannattaa kyllä katsoa, että katti on ok.
corradon kulutus ja bensamittari asteikko??
HelaKammo
Tuo autaa jo reilusti, kiitos.
Mitäs tuosta kannattaisi mitata, mittauttaa?
päästöt, ruisku yms. ihme mittaukset mitä esim. bosch huolto tarjoaa
Ja tuosta keskikulutuksesta niin ajotietokone näyttää sen 9 mutta sitten kun katsoo kuiteista niin 40€ --> ~30litraa pääsee 260-280km hikisesti!!! eli yli 10l/100km.
Olen tankannut silloin kun mittari näyttää aika nollaa (oranssin ylärajassa)
Viimeksikin tankkasin ~40€ eli reilu 30 litraa ja viisari on jo oranssin yläpuolella olevan valkoisen viivan alapuolella. kilsoja on n. 180-200.
Onko kellään sitten siitä tietoa että miten menee corradon bensamittarin asteikko
kun mittarissa on 55, muutama viiva, 30, muutama viiva, ja oranssi (varatankki 7l)
Onko kukaan jaksanut ottaa selvää
Olisiko kellään corradoon eng. tai suomenkielistä käyttäjän opasta mikä tulee auton mukana, netti linkki tms. itselläni saksalainen kuten varmaan monella muullakin mutta kieltä en vielä ole oppinut :)
Tuo autaa jo reilusti, kiitos.
Mitäs tuosta kannattaisi mitata, mittauttaa?
päästöt, ruisku yms. ihme mittaukset mitä esim. bosch huolto tarjoaa
Ja tuosta keskikulutuksesta niin ajotietokone näyttää sen 9 mutta sitten kun katsoo kuiteista niin 40€ --> ~30litraa pääsee 260-280km hikisesti!!! eli yli 10l/100km.
Olen tankannut silloin kun mittari näyttää aika nollaa (oranssin ylärajassa)
Viimeksikin tankkasin ~40€ eli reilu 30 litraa ja viisari on jo oranssin yläpuolella olevan valkoisen viivan alapuolella. kilsoja on n. 180-200.
Onko kellään sitten siitä tietoa että miten menee corradon bensamittarin asteikko
kun mittarissa on 55, muutama viiva, 30, muutama viiva, ja oranssi (varatankki 7l)
Onko kukaan jaksanut ottaa selvää
Olisiko kellään corradoon eng. tai suomenkielistä käyttäjän opasta mikä tulee auton mukana, netti linkki tms. itselläni saksalainen kuten varmaan monella muullakin mutta kieltä en vielä ole oppinut :)
Viimeksi muokannut Gorro, 21.8.2007 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Täällä olisi myös yksi joka hommasi äsken G60 Corradon ja olisi tietoa vailla. Ensinnäkin tuo ahtimen hihnapyörä vipattaa ja kitisee aika lailla. Kuinka vaarallista tuo on ja riittääkö pelkkä pyörän vaihto? Ja merkkiliikkeestäkö se pitää hakea?
Toiseksi pitkät ei pysy päällä muuten kuin että tosiaan vetää sitä viikseä koko ajan. Kun ne yrittää laittaa päälle, ne vain välähtävät mutta valokatkaisijan merkkivalo sammuu ja toisen kerran viiksestä vedettäessä se syttyy taas. Olisiko vika viiksessä, valokatkaisijassa vai jossain muualla?
Kolmanneksi puhaltimessa toimii vain suurin nopeus, edellinen omistaja sanoi että vika on "jossain releessä." Missä tuo rele sijaitsee, jos se vika tosiaan siinä on?
Eikä ne viat tosiaan tuohon loppuneet, mutta nuo olisi ne tärkeimmät saada kuntoon.
Autolle pääsen vasta viikonloppuna että ajattelin sillä aikaa kysellä neuvoja täältä....
Toiseksi pitkät ei pysy päällä muuten kuin että tosiaan vetää sitä viikseä koko ajan. Kun ne yrittää laittaa päälle, ne vain välähtävät mutta valokatkaisijan merkkivalo sammuu ja toisen kerran viiksestä vedettäessä se syttyy taas. Olisiko vika viiksessä, valokatkaisijassa vai jossain muualla?
Kolmanneksi puhaltimessa toimii vain suurin nopeus, edellinen omistaja sanoi että vika on "jossain releessä." Missä tuo rele sijaitsee, jos se vika tosiaan siinä on?
Eikä ne viat tosiaan tuohon loppuneet, mutta nuo olisi ne tärkeimmät saada kuntoon.
Autolle pääsen vasta viikonloppuna että ajattelin sillä aikaa kysellä neuvoja täältä....
Vaihda tuo ahtimen hihnapyörä, näyttää että siellä olis vielä kiinni orkkis peltinen pyörä. Tarkasta samalla noiden ohjainrullien kunto. Kysäse pyörylää vaikkapa tuolta www.mdcomprex.com
Puhaltimen esivastus paskana, löytyy siitä puhaltimen moottorin kopasta. Tarkennettuna apparinpuolen jalkatilasta.
Puhaltimen esivastus paskana, löytyy siitä puhaltimen moottorin kopasta. Tarkennettuna apparinpuolen jalkatilasta.
Viikseen voi auttaa hyvin yksinkertainen keino, itse vedin WD-40 litkua sinne kytkimen rakosiin joka puolelta oikein reilulla kädellä ja heiluttelin viiksiä, vikaa oli omassa myös vilkussa. Nyt tuon lotraamisen päälle se kytkinpakka on toiminut reilun kolme vuotta täysin ongelmitta, eli jotain kökköä siellä vaan oli. Itse en edes purkanut sitä pakkaa irti, vaan annoin hoitoa ihan paikallaan.
No eipä se viiksi pakka nyt kauhee homma ole purkaa irtikää niin ei tarvii roiskia koko sisustaa wd:llä. Ja jos lämppäri puhaltimesta toimii vain 4. asento niin siitä esivastuksesta on sillo rikki se diodi/lämpösulake mikä onkaa. Koko esivastus on muistaakseni jonkun 80e tarvikeliikkeestä. Kandee tosin purkaa moottorikin, ei noi yleensä itsestään pala?
Tehostajaa en ite ole yleensä tyhjentäny kauheen tarkkaan. Pumppu irti ja valuttelee mitä letkuista tulee, ratin pyörittely varmaan auttaa asiaan. Itse laitoin sitä vihreessä törpös olevaa vag tehostaja öljyä mitä löysin motonetistä, oisko ollu febiä tjsp.
Tehostajaa en ite ole yleensä tyhjentäny kauheen tarkkaan. Pumppu irti ja valuttelee mitä letkuista tulee, ratin pyörittely varmaan auttaa asiaan. Itse laitoin sitä vihreessä törpös olevaa vag tehostaja öljyä mitä löysin motonetistä, oisko ollu febiä tjsp.
No niin, nyt on Kasetilta haettu hihnapyörä paikoillaan eikä vipata enää. Ja tuo pitkien päällä pysymättömyys johtuu valokatkaisijasta, Jetasta kokeilin katkaisijaa ja alkoi toimimaan. Pikkuisen oli Jetan katkaisija väljä Corradoon, millin pari liian lyhyt, mutta kaipa sen helposti saa muokattua sopivaksi. Ja Motonetistä saisi näköjään koko lämppärin moottorin 67 eurolla, vielä en ole sitä hommannut. Ja uusia vikoja tulee sitä mukaa kun vanhoja korjaa, nyt ei jäähdytysnesteet meinaa pysyä sisällä ja ahtimen öljyletku vuotaa...
Tosiaan, se puhaltimen lämpösulake maksaa elektroniikkaliikkeessä n. pari euroa ja on 10min homma kolvata uusi tilalle. Tai no 30min jos purkaa moottorin ja putsaa sen samalla. Enivei, helppo ja halpa vika korjata.
Omaan Corroon vaihdoin kesällä nuo rullat + sen jousi/iskarikiristimen. Maksoi muistaakseni yhteensä 140 euroa Dopilta. Eli ei ees iuhan hirmusen kallista.
Rullien ja iskarin vaihtoon meni tosin aikaa hieman, kun on vähän mukavasti vesipumpun pyörän takana se ohjainrulla. Samalla joutui hieman shimmaamaan/säätämään sitä vesipumpun pyörää linjaan (vissiin tarvikepumppu, niin heitti hihnalinjasta jonkun 5mm).
Tuo hihnan vikinä saattaa siis tosiaan johtua siitäkin, että joku hihnapyörä ei ole linjassa, kuten itselläni.
Ja tosiaan, kaikille uusille Corradon omistajille:
Kuunnelkaa mootttorin ääniä. Yli 150tkm ajetussa Corradossa on melkovarmasti ensimmäinen kierros kiertokangen laakereita tiensä päässä. Jos et itse tunnista ääntä, pyydä joku sellainen kuuntelemaan, joka ymmärtää äänimaailman päälle jotain. Kuluneet laakerit johtaa öljynpainehävikkiin ja mahdollisiin nokka-akseli/ahdin/kampiakselivaurioihin.
Ja tuo ahtimen remppaus on kyllä parempi tehdä, jos ei ole ihan varma siitä, milloin se on tehty.
Osat maksaa alle 300e ja jos ei itse uskalla, niin Dopi kyllä remppaa ahtimen puolestasi. Halvempaa rempata muutamalla satasella, kun maksaa vajaa 1000e ehjästä ahtimesta, kun vanha meni rikki huollon puutteen takia...
Terveisin: tuleva ex-Corradonomistaja. :)
Omaan Corroon vaihdoin kesällä nuo rullat + sen jousi/iskarikiristimen. Maksoi muistaakseni yhteensä 140 euroa Dopilta. Eli ei ees iuhan hirmusen kallista.
Rullien ja iskarin vaihtoon meni tosin aikaa hieman, kun on vähän mukavasti vesipumpun pyörän takana se ohjainrulla. Samalla joutui hieman shimmaamaan/säätämään sitä vesipumpun pyörää linjaan (vissiin tarvikepumppu, niin heitti hihnalinjasta jonkun 5mm).
Tuo hihnan vikinä saattaa siis tosiaan johtua siitäkin, että joku hihnapyörä ei ole linjassa, kuten itselläni.
Ja tosiaan, kaikille uusille Corradon omistajille:
Kuunnelkaa mootttorin ääniä. Yli 150tkm ajetussa Corradossa on melkovarmasti ensimmäinen kierros kiertokangen laakereita tiensä päässä. Jos et itse tunnista ääntä, pyydä joku sellainen kuuntelemaan, joka ymmärtää äänimaailman päälle jotain. Kuluneet laakerit johtaa öljynpainehävikkiin ja mahdollisiin nokka-akseli/ahdin/kampiakselivaurioihin.
Ja tuo ahtimen remppaus on kyllä parempi tehdä, jos ei ole ihan varma siitä, milloin se on tehty.
Osat maksaa alle 300e ja jos ei itse uskalla, niin Dopi kyllä remppaa ahtimen puolestasi. Halvempaa rempata muutamalla satasella, kun maksaa vajaa 1000e ehjästä ahtimesta, kun vanha meni rikki huollon puutteen takia...
Terveisin: tuleva ex-Corradonomistaja. :)
Tietämystä/kokemuksia tarvitaan:
Takavalot laitoin uusiksi. Valoista tuli hianot ja istuivat hyvin.
Mutta ongelma tulikin siitä ,että huomasin autossa olevan jokin ihmeellinen sähkömömmö. Kun virrat ovat virtalukosta pois ja painaa suuntavilkun johonkin päin, niin kaikki parkit syttyvät. Kuulin, että saksan parkit olisivat siten, että viiksen osoittamaan suuntaan palaa parkit, kun virta pois. Nyt on siis ilmeisesti saksan parkit, mutta molemmille puolille.
(selvisi syy, miksi akkukin oli kerran kriittisesti tärkeätä reissua ennen tyhjä)
Kokemuksia tämän tyyppisestä sähkötyposta? Arveluita mistä etsiä vika? Joku gynther on säätänyt omia kytkentöjään?
Kaaviota koko auton sähköistä? Sytytysjärjestelmän kaavion hiljan sain täältä kyseltyäni.
Takavalot laitoin uusiksi. Valoista tuli hianot ja istuivat hyvin.
Mutta ongelma tulikin siitä ,että huomasin autossa olevan jokin ihmeellinen sähkömömmö. Kun virrat ovat virtalukosta pois ja painaa suuntavilkun johonkin päin, niin kaikki parkit syttyvät. Kuulin, että saksan parkit olisivat siten, että viiksen osoittamaan suuntaan palaa parkit, kun virta pois. Nyt on siis ilmeisesti saksan parkit, mutta molemmille puolille.
(selvisi syy, miksi akkukin oli kerran kriittisesti tärkeätä reissua ennen tyhjä)
Kokemuksia tämän tyyppisestä sähkötyposta? Arveluita mistä etsiä vika? Joku gynther on säätänyt omia kytkentöjään?
Kaaviota koko auton sähköistä? Sytytysjärjestelmän kaavion hiljan sain täältä kyseltyäni.
^ Pakollinen Euroopassa vai? -> Pikemminkin Keski-Euroopassa. [Suomikin on osa Eurooppaa]
Yleensä vilkun-viiksestä toimii puoliparkit, jolloin virta-avaimen ollessa 0-asennossa syttyy, joko vasemmat tai oikeat parkkivalot- sen mukaan kumpaan suuntaan vilkkuviikseä siirtää, ei suinkaan kaikki. Aikoinaan tämä ominaisuus piti poistaa esim. II Golfeista, mitkä tuotii esim. muuttoautona Saksasta. Nykyisin puoliparkit saa toimia, eikä niiden kytkentää tarvitse poistaa.
Yleensä vilkun-viiksestä toimii puoliparkit, jolloin virta-avaimen ollessa 0-asennossa syttyy, joko vasemmat tai oikeat parkkivalot- sen mukaan kumpaan suuntaan vilkkuviikseä siirtää, ei suinkaan kaikki. Aikoinaan tämä ominaisuus piti poistaa esim. II Golfeista, mitkä tuotii esim. muuttoautona Saksasta. Nykyisin puoliparkit saa toimia, eikä niiden kytkentää tarvitse poistaa.
Asentelin tuossa eilen autogaugen seosmittarin kun tuo auto on savutellut ja kuluttanut aika paljon.
Käynnistin auton ja jatkoi savuamista normaaliin malliin.
Käytetään asteikkona vaikka 1-5 (1 hieman laiha - 5 hieman rikas)
Mittarin mukaan seos oli kylmällä koneella 3 paikkeilla ja lämmetessään lähti kipuamaan kohti rikasta ja hieman lämminneellä koneella arvo 4 (melkein rikkaalla) (savuttaa edelleen ja paljon sekä aloitti epätasaisen käynnin)
Konetta kierrättäessä arvo ei paljoa muuttunut, edes rikkaan puolelle.
Tämän jälkeen arvo laski noin 2,5 paikkeille.
Tämän jälkeen kävin hieman kokeilemassa tuossa tiellä ja kaasutettaessa (ei täyskaasulla) arvo pysyi kokoajan 2,5 ja 4 välillä eli "normaalilla".
Auton kun sammutti, putkesta tuli vielä sellaista vaaleaa savua muutaman minuutin, hajua en tunnistanut. Miedosti imelä, ehkä.
Täytyy tänään katsoa jäähdytinnesteen tilanne että onko sieltä paljon kulunut eilisen jälkeen.
Tuosta olisi nyt käytävä ihmettelemään tuota savutusta sekä kulutusta.
Voisiko olla / Onko jollain ollut bensaletkuissa / suodattimissa tjsp. vuotoja josta voisi minun tapauksessani tuo kulutus johtua.
Kulutus 1kk sitten n. 16l / 100km ja ajotietokone näytti 9 paikkeilla.
Käynnistin auton ja jatkoi savuamista normaaliin malliin.
Käytetään asteikkona vaikka 1-5 (1 hieman laiha - 5 hieman rikas)
Mittarin mukaan seos oli kylmällä koneella 3 paikkeilla ja lämmetessään lähti kipuamaan kohti rikasta ja hieman lämminneellä koneella arvo 4 (melkein rikkaalla) (savuttaa edelleen ja paljon sekä aloitti epätasaisen käynnin)
Konetta kierrättäessä arvo ei paljoa muuttunut, edes rikkaan puolelle.
Tämän jälkeen arvo laski noin 2,5 paikkeille.
Tämän jälkeen kävin hieman kokeilemassa tuossa tiellä ja kaasutettaessa (ei täyskaasulla) arvo pysyi kokoajan 2,5 ja 4 välillä eli "normaalilla".
Auton kun sammutti, putkesta tuli vielä sellaista vaaleaa savua muutaman minuutin, hajua en tunnistanut. Miedosti imelä, ehkä.
Täytyy tänään katsoa jäähdytinnesteen tilanne että onko sieltä paljon kulunut eilisen jälkeen.
Tuosta olisi nyt käytävä ihmettelemään tuota savutusta sekä kulutusta.
Voisiko olla / Onko jollain ollut bensaletkuissa / suodattimissa tjsp. vuotoja josta voisi minun tapauksessani tuo kulutus johtua.
Kulutus 1kk sitten n. 16l / 100km ja ajotietokone näytti 9 paikkeilla.
Kipe_: Mulla tuota ihan samaa itselläkin, tosin kulutus hieman pienempi mutten olekkaan vähään aikaan ajellut.
Tuolle kun vain nyt keksisi että mitä kannattaisi testata koska auto olisi tarkoitus saada mahdollisimman nopeasti korjaukseen. Sitten se on kevääseen asti ajamattomassa kunnossa...
Corrado omistajat...
Voisiko joku katsoa digifantin liittimestä että kuinka moneen liittimeen ei tule johtoa.
Itse eilen mittaillessani lambdan johtojen ehjyyttä ihmettelin olevia tyhjiä liittimiä... Taisi olla 4-6kpl.
Kaikki muut lambda johdot löysin liittimeltä paitsi tuon johdon mikä menee lambdan liittimen jälkeen maihin. Oletan sen olevan digifantin lisämaadoitus, sitä en löytänyt liittimeltä.
Tuolle kun vain nyt keksisi että mitä kannattaisi testata koska auto olisi tarkoitus saada mahdollisimman nopeasti korjaukseen. Sitten se on kevääseen asti ajamattomassa kunnossa...
Corrado omistajat...
Voisiko joku katsoa digifantin liittimestä että kuinka moneen liittimeen ei tule johtoa.
Itse eilen mittaillessani lambdan johtojen ehjyyttä ihmettelin olevia tyhjiä liittimiä... Taisi olla 4-6kpl.
Kaikki muut lambda johdot löysin liittimeltä paitsi tuon johdon mikä menee lambdan liittimen jälkeen maihin. Oletan sen olevan digifantin lisämaadoitus, sitä en löytänyt liittimeltä.
Olen luullut ettei vanhemmissa corradoissa ole diagnostiikkaa eli vikamuistia. ODB porttia ei ole mutta vaihekepin muovin kuin irroittaa sieltä löytyy 2 tai 3 liitintä joihin jokaiseen tulee kaksi karvaa. Jostain äskettäin tälläkin sivulla pyörinyttä keskustelua lukiessani löysin linkin josta löytyi kuva tuosta "vanhemmasta" vaihtoehdosta ja taidettiin väittää että siitäkin saa viat otettua.
Onko näin että pystyisinkin luetuttamaan jossain autoni vikamuistin?
Minulle on jäänyt semmoinen muistikuva että vasta digifant II:ssa on tuo "vikamuisti"... Pitääkö paikkansa?
Voihan se olla että molemmatkin ovat oikein ja noista liitimistä saa vain abs / vast. vikoja luettua.
Tarvitsisi saada tiedettyä tuosta koneesta, että onko siellä kaikki hyvin...
Onko näin että pystyisinkin luetuttamaan jossain autoni vikamuistin?
Minulle on jäänyt semmoinen muistikuva että vasta digifant II:ssa on tuo "vikamuisti"... Pitääkö paikkansa?
Voihan se olla että molemmatkin ovat oikein ja noista liitimistä saa vain abs / vast. vikoja luettua.
Tarvitsisi saada tiedettyä tuosta koneesta, että onko siellä kaikki hyvin...
Puskurin irroitus?
Olen jo muutaman päivän ajan koittanut irroittaa corradosta etupuskuria, mutta en ole löytänyt muita kiinnityskohtia kuin lipan ja puskurin alaosan välissä olevat ruuvit.
Joten jos joku voisi infota että missä kaikkialla on klipsejä, pultteja, ruuveja tai vastaavia niin pääsisi fiksailuissakin eteenpäin.
Joten jos joku voisi infota että missä kaikkialla on klipsejä, pultteja, ruuveja tai vastaavia niin pääsisi fiksailuissakin eteenpäin.
Viimeksi muokannut Gorro, 30.10.2007 8:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tost puskurin irrotuksesta oli oma topikki ja se on tossa http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=54 ... n+irroitus
http://obi.1g.fi/kuvat/Corrado/teoria/g60ECU2.jpg/full
Oisko tosta mitää iloa siihe digifanti liittimen tulkintaan. Joissain versioissa yksi lamdan 4 johdosta menee maihin digifantin sijaan. Mulla kaikki 4 menee digifanttiin.
Oisko tosta mitää iloa siihe digifanti liittimen tulkintaan. Joissain versioissa yksi lamdan 4 johdosta menee maihin digifantin sijaan. Mulla kaikki 4 menee digifanttiin.
G60:ssa/Digifantissa ei ole vikamuistia. Ne liittimet (pitäisi olla muisteekseni 4kpl) vaihdekepin kehyksen alla on ABS:ien vikakoodien lukemiseen.
Ja 4-napaisessa lambda-anturissa, aka lämmitettävässä lambda-anturissa, 2 johtoa (yleensä valkoiset) on lämmitykselle (ei merkitystä kummin päin johdot kytkee, koska johtojen päässä on vain lämpövastus), yksi johto signaali (yleensä harmaa tai violetti, riippuen lambdan mallista/merkistä) ja se viimeinen (musta) on vain lambdan lisämaadoitus sitä varten, jos se lambda ei saa kunnon maata pakoputken kautta. Eli sen lisämaadoituksen voi vetää maihin vaikka suoraan lambdalta (kuten itsellänikin oli).
Eli siis moottorinohjauksen kannalta ei ole oikeastaan muuta väliä, kuin se, että lambdan signaalijohto menee boksille ja mielellään vielä oikeaan nastaan :) Lämmitys on vaan plussana toiminnan kannalta, koska kylmänähän lambda-anturi ei toimi (lämmitettävä lambda saaavuttaa toimintalämpötilan nopeammin, kun moottori käynnistetään kylmänä).
Mutta tosiaan, jos seosmittarin mukaan auto käy kokoajan rikkaalla puolella, niin jossain on vikaa. Kyllä sen normaaliajossa esim. maantiellä pitäisi mennä ihan lambdan arvolla about tasan 1, alamäessä yli yhden (laihallaan, kun kaasua ei paina/tekee moottorijarrutuksen) ja kaasua painaessa alle yhden (eli rikkaaalla seoksella, kun moottoria kuormitetaan paljon, etenkin reilumman ahtopaineen alaisena). Lämmällä koneella tyhjäkäynnilläkin arvon pitäisi olla about tasan yksi. Sehän on jo leimallakin määritelty, että lambda-arvo pitää olla 0,970-1,030. Eli jos se käy tyhjäkäynnilläkin rikkaalla seoksella, niin silloin on jossain vikaa (polttoaineen paineensäädin, lambda-anturi tms..).
Ja 4-napaisessa lambda-anturissa, aka lämmitettävässä lambda-anturissa, 2 johtoa (yleensä valkoiset) on lämmitykselle (ei merkitystä kummin päin johdot kytkee, koska johtojen päässä on vain lämpövastus), yksi johto signaali (yleensä harmaa tai violetti, riippuen lambdan mallista/merkistä) ja se viimeinen (musta) on vain lambdan lisämaadoitus sitä varten, jos se lambda ei saa kunnon maata pakoputken kautta. Eli sen lisämaadoituksen voi vetää maihin vaikka suoraan lambdalta (kuten itsellänikin oli).
Eli siis moottorinohjauksen kannalta ei ole oikeastaan muuta väliä, kuin se, että lambdan signaalijohto menee boksille ja mielellään vielä oikeaan nastaan :) Lämmitys on vaan plussana toiminnan kannalta, koska kylmänähän lambda-anturi ei toimi (lämmitettävä lambda saaavuttaa toimintalämpötilan nopeammin, kun moottori käynnistetään kylmänä).
Mutta tosiaan, jos seosmittarin mukaan auto käy kokoajan rikkaalla puolella, niin jossain on vikaa. Kyllä sen normaaliajossa esim. maantiellä pitäisi mennä ihan lambdan arvolla about tasan 1, alamäessä yli yhden (laihallaan, kun kaasua ei paina/tekee moottorijarrutuksen) ja kaasua painaessa alle yhden (eli rikkaaalla seoksella, kun moottoria kuormitetaan paljon, etenkin reilumman ahtopaineen alaisena). Lämmällä koneella tyhjäkäynnilläkin arvon pitäisi olla about tasan yksi. Sehän on jo leimallakin määritelty, että lambda-arvo pitää olla 0,970-1,030. Eli jos se käy tyhjäkäynnilläkin rikkaalla seoksella, niin silloin on jossain vikaa (polttoaineen paineensäädin, lambda-anturi tms..).
ohjaustehostimen putki
Kysästäänpä tähän jatkoksi hiukan g60 corradon ohjaustehostimesta.Eli ohjaustehostimelta lähtee letku,joka muuttuu putkeksi ja tekee keulassa koukkauksen syylarin alta eteen ja palaa sitten takaisin.
Miksi? siis miksi se putki tekee sen mutkan sinne auton etuosaan palkin läpi.
Lähinnä tällä kysymysellä haen tietoa siihen voinko poistaa tuon putken ja korvata sen suoralla pätkällä.
Onko sillä joku jäähdytystarkoitus? vai onko vaan gunther tehnyt liian pitkän putken ja se on pitänyt saada sopimaan johonkin?
Miksi? siis miksi se putki tekee sen mutkan sinne auton etuosaan palkin läpi.
Lähinnä tällä kysymysellä haen tietoa siihen voinko poistaa tuon putken ja korvata sen suoralla pätkällä.
Onko sillä joku jäähdytystarkoitus? vai onko vaan gunther tehnyt liian pitkän putken ja se on pitänyt saada sopimaan johonkin?
Onko porukka irrottanut tuota etusivuikkunaa korradosta? Minkäköhänlainen homma on kyseessä.
Ovipahvi pois, muovi pois, sitten ne kaks tankoa mitkä on ikkunan alareunan raudassa kiinni, lähtee esim kampeemalla meisselillä tms, ja kaks pulttia mitkä kiinnittää lasin siihen nostajaan. Tiiviste pois ja eikon ikkuna pois...vaatii hieman hakemista että saa sen ikkunan pois mut kyllä se sieltä tulee.
Motu: oliskos tuosta apua->
Corradon tuulilasin pyyhkijät
Ja tosiaan Lupon varsia ja sulkia käyttävät,mitä noilta ulkomaan foorumeilta olen lueskellut.Ei taida ollakkaan sellaista corrado foorumia missä ei noita huonoja pyyhkijöitä valiteta;)
Corradon tuulilasin pyyhkijät
Ja tosiaan Lupon varsia ja sulkia käyttävät,mitä noilta ulkomaan foorumeilta olen lueskellut.Ei taida ollakkaan sellaista corrado foorumia missä ei noita huonoja pyyhkijöitä valiteta;)
Osaisko joku sanoa, että mikä mahtaa olla vikana kun lakkasi tuo mfa:n öljynlämpömittari toimimasta. Normaalistihan se alkaa toimimaan siinä 50C hujakoilla mutta nyt ei toimi ollenkaan, näyttää pelkkiä viivoja koko ajan. Samaan aikaan alkoi veden lämpötilan merkkivalo vilkkumaan, mikään summeri ei kuitenkaan huuda. Veden lämpömittari näyttää kuitenkin toimivan oikein.
Hiljattain vaihdettu jäähdytinnesteet ja mittaristo käytetty irti.
Hiljattain vaihdettu jäähdytinnesteet ja mittaristo käytetty irti.
Tuli tehtyä tuossa uudet mittarin pohjat Corradoon kun en mistään löytänyt sopivia. Kyseessä siis G60 digitaalisella kilometrimittarilla.
Mittarinpohjat G60 PDF
Vaihdoin myös nuo näyttöjen vihreät taustavalot punaisiin ja samaten maalasin viisarit punaisiksi. Tuossa kuvassa nuo pohjat viimeistelemättä. Vielä kun vaihtaa noi polttimot kirkkaiksi ledeiksi niin ei ole niin "keltaista" se valo pimeällä.
Mittaristo
Mittarinpohjat G60 PDF
Vaihdoin myös nuo näyttöjen vihreät taustavalot punaisiin ja samaten maalasin viisarit punaisiksi. Tuossa kuvassa nuo pohjat viimeistelemättä. Vielä kun vaihtaa noi polttimot kirkkaiksi ledeiksi niin ei ole niin "keltaista" se valo pimeällä.
Mittaristo
ihan asiallisen näköistä. Täälä pitäis olla jossain ihan oma topicci mittaripohjille.
itselläkin tuo suunnitelmissa mutta v*ttumainen irroittaa tuo mittaristo. =D
purkautuuko tuo mittaristo helposti että pääsee liimaa noi pohjat?
Edit: Tuossahan se
itselläkin tuo suunnitelmissa mutta v*ttumainen irroittaa tuo mittaristo. =D
purkautuuko tuo mittaristo helposti että pääsee liimaa noi pohjat?
Edit: Tuossahan se
Kyllä sen mittariston sieltä aika helposti irti saa:
1. "etupaneeli" irti, kaksi ruuvia ylhäällä, kaksi alakulmissa (muovisten suojien alla). Ratti ala-asentoon niin lähtee helpommin irti.
2. mittariston molemmilla puolilla ruuvit irti jonka jälkeen mittaristo lähtee vetämällä
3. liittimet irti (sininen liitin kiinni ruuveilla) jonka jälkeen mittaristo on irrallaan. Ekalla kerralla voi olla vähän hakemista että miten sen saa siitä kolosta läpi.
Itse en noita pohjia liimannut mitenkään vaan ne pysyvät paikallaan kun se päällinen painaa ne kiinni, eli pohjat on vähän isommat kuin ne reijät. Sellanen vinkki vielä, että nopeus- ja kierroslukumittarien viisari kannattaa taivuttaa sen stoppari neulan yli ja katsoa mihin kohtaan viisari pysähtyy ja merkata ylös. Helpompi laittaa viisarit takas, eikä joudu moneen kertaan säätämään niitä että näyttävät oikein :)
Ja kannattaa käyttää jotain muovikalvoa, niin eivät ala kupruilemaan kosteudesta.
1. "etupaneeli" irti, kaksi ruuvia ylhäällä, kaksi alakulmissa (muovisten suojien alla). Ratti ala-asentoon niin lähtee helpommin irti.
2. mittariston molemmilla puolilla ruuvit irti jonka jälkeen mittaristo lähtee vetämällä
3. liittimet irti (sininen liitin kiinni ruuveilla) jonka jälkeen mittaristo on irrallaan. Ekalla kerralla voi olla vähän hakemista että miten sen saa siitä kolosta läpi.
Itse en noita pohjia liimannut mitenkään vaan ne pysyvät paikallaan kun se päällinen painaa ne kiinni, eli pohjat on vähän isommat kuin ne reijät. Sellanen vinkki vielä, että nopeus- ja kierroslukumittarien viisari kannattaa taivuttaa sen stoppari neulan yli ja katsoa mihin kohtaan viisari pysähtyy ja merkata ylös. Helpompi laittaa viisarit takas, eikä joudu moneen kertaan säätämään niitä että näyttävät oikein :)
Ja kannattaa käyttää jotain muovikalvoa, niin eivät ala kupruilemaan kosteudesta.
Piti tuossa aamulla lähteä tenttiin raadolla, mutta eipä se mihinkään käynnistynyt. Keskuslukko, kauko-ohjaus toimi ihan normaalisti. Virrat kun käänsin päälle niin valot syttyi, mutta paloi himmeällä, koitin startata mutta ei lähtenyt edes pyörittämään.
Mittasin jännitteen, näytti jotain 10,7V. Sitten apuvirtaa kehiin ja sen jälkeen lähti käyntiin. Ajoin pienen lenkin ja toimi ihan normaalisti. Latausjännite näytti 13,3V eli aika vähän?
Otin tuon hiili/latausjännite systeemin irti tässä kuva. Hiilet vaihtoon?
Onko tuossa kärryssä jotain paikkoja mitä kannattaa tarkastaa ettei vuoda virtaa? Voiko sellanen vaikuttaa noin paljon että luistais toi laturin hihna? Se vinkuu aika lailla. Kiristin rullien ja hihnan vaihdon jälkeen oli vähän aikaa hiljanen mutta nyt taas alkanut vinkumaan.
edit. Kävin mittaamassa jännitteen uusiks nyt kun seisonu 3,5h. Oli laskenu n. 0,3V eli ilmeisesti joku laite jää päälle.
Mittasin jännitteen, näytti jotain 10,7V. Sitten apuvirtaa kehiin ja sen jälkeen lähti käyntiin. Ajoin pienen lenkin ja toimi ihan normaalisti. Latausjännite näytti 13,3V eli aika vähän?
Otin tuon hiili/latausjännite systeemin irti tässä kuva. Hiilet vaihtoon?
Onko tuossa kärryssä jotain paikkoja mitä kannattaa tarkastaa ettei vuoda virtaa? Voiko sellanen vaikuttaa noin paljon että luistais toi laturin hihna? Se vinkuu aika lailla. Kiristin rullien ja hihnan vaihdon jälkeen oli vähän aikaa hiljanen mutta nyt taas alkanut vinkumaan.
edit. Kävin mittaamassa jännitteen uusiks nyt kun seisonu 3,5h. Oli laskenu n. 0,3V eli ilmeisesti joku laite jää päälle.
Katsohan, että sulla on se laturin hihna linjassa. Itsellä oli vesipumpun hihnapyörä noin 0,5cm liian sisällä ja hihna ulvoi jatkuvasti. Hihnanvaihdon jälkeen oli ehkä 3tkm hiljaa ja taas alko vinkuminen. (Oli meinaan kiva homma saada se hihnapyörä takas linjaan. Onhan siinä se kiilasäätö, mutta sekään ei riittänyt... Meni prikkahommiks.)
Toinen, mikä kannattaa katsoa, on kiristimen, ja samalla myös rullien, kunto. Jos saa painettua sen käsin kasaan ja paikalleen, niin melkovarmasti uusintakuntoinen. Uutta ja ehjää kiristintä nimittäin saa olla Mika Halvari painamassa, että se menee käsipelillä ilman siirtoleukapihtejä/puristinta paikalleen. :)
Ja kyllä, tuo virran vuotojuttu on ihan normaalia. Enemmän ominaisuus, kuin vika tuon ikäluokan VW:issä. Eli sähkölasien relerasiassa joku rele jumittaa/jättää päälle ja tyhjentää akun parin päivän seisomisella. Jos vähän huono akku, niin nopeamminkin. Korjaantuu joko ostamalla uusi "boksi" tai katkaisemalla ovien sisävalokatkaisijoilta tuleva johto rasialta (tuon viimeisen vinkin kuulin sähköasioihin vihkiytyneeltä VW:n huoltokorjaajalta, en ole kokeillut/todistanut toimivaksi).
Toinen, mikä kannattaa katsoa, on kiristimen, ja samalla myös rullien, kunto. Jos saa painettua sen käsin kasaan ja paikalleen, niin melkovarmasti uusintakuntoinen. Uutta ja ehjää kiristintä nimittäin saa olla Mika Halvari painamassa, että se menee käsipelillä ilman siirtoleukapihtejä/puristinta paikalleen. :)
Ja kyllä, tuo virran vuotojuttu on ihan normaalia. Enemmän ominaisuus, kuin vika tuon ikäluokan VW:issä. Eli sähkölasien relerasiassa joku rele jumittaa/jättää päälle ja tyhjentää akun parin päivän seisomisella. Jos vähän huono akku, niin nopeamminkin. Korjaantuu joko ostamalla uusi "boksi" tai katkaisemalla ovien sisävalokatkaisijoilta tuleva johto rasialta (tuon viimeisen vinkin kuulin sähköasioihin vihkiytyneeltä VW:n huoltokorjaajalta, en ole kokeillut/todistanut toimivaksi).
Missä tuo relerasia sijaitsee? En nyt tuolla pimeessä alkanut etsimään sitä. Tuli muuten mieleen että kun yritin startata sillä tyhjällä akulla niin kuului jotain epämääräistä "rutinaa" taka vasemmalta? Muistelisin että kun ikkunoita avaa ja sulkee niin samasta suunnasta kuuluisi jotain ääniä... Ehkä pelkkää kuvitelmaa :D
Mites onko tuo hiili/jännitteensäätö systeemi vielä toimivan näköinen, lähinnä minkä mittaset noiden hiilien pitäisi olla? Se siis tossa kuvassa vähän ylempänä...
edit. Mitäköhän sellanen boksi sitten mahtais suurin piirtein maksaa?
Mites onko tuo hiili/jännitteensäätö systeemi vielä toimivan näköinen, lähinnä minkä mittaset noiden hiilien pitäisi olla? Se siis tossa kuvassa vähän ylempänä...
edit. Mitäköhän sellanen boksi sitten mahtais suurin piirtein maksaa?
Tuollainen pitäs jossain olla siellä. Itse ihmettelin ko.boksin olemassaoloa kun tekniikka vaihtelin niin täällä kertoivat että sähkölasien joku boksi. Laitoin ja kytkin sen sitten vasemmalle puolen takapenkin alle,liekö mitään merkitystä kun ei ole sähkölasejakaan. =D
Ei saatana että alkaa menemään hermot. Kävin hakemassa uuden hiili/jännitteensäätösysteemin, 14e ja se tuntuu toimivan niinkuin pitää. Latausjännite korkeampi kuin aikaisemmin... Tuota sähkösyöppöä en vielä alkanut etsimään, katsoo nyt kuinka nopeasti tuo tyhjenee.
Sitten toinen ongelma. Tuo hihna vinkuu niin että kuuluu kolmen kilometrin päähän. Mitä tuolla pimeessä mitään näin, niin ei niistä pyöristä tai rullista mikään näkynyt "viipottavan". Kun oikeen tarkasti katoin nii näytti se vesipupunpyörä olevan vähän sisempänä kuin muut. Miten Mak383, kun sanoit siirtäneesi omaa pumppuasi ja että siinä olisi joku kiilasäätö? Tarviiko sen säätämiseen jotain erikoistyökaluja tai jotain niksejä antaa? Molemmat kiristinrullat on vaihdettu ja hihna samaten. Tuo jousi/iskarikiristin tuntui olevan ihan kunnossa, käsin sitä ei saanut lähellekään paikalleen. Voiko kulunut ahtimen pyörä aiheuttaa vinkunaa, hihnan luistoa?
Sitten toinen ongelma. Tuo hihna vinkuu niin että kuuluu kolmen kilometrin päähän. Mitä tuolla pimeessä mitään näin, niin ei niistä pyöristä tai rullista mikään näkynyt "viipottavan". Kun oikeen tarkasti katoin nii näytti se vesipupunpyörä olevan vähän sisempänä kuin muut. Miten Mak383, kun sanoit siirtäneesi omaa pumppuasi ja että siinä olisi joku kiilasäätö? Tarviiko sen säätämiseen jotain erikoistyökaluja tai jotain niksejä antaa? Molemmat kiristinrullat on vaihdettu ja hihna samaten. Tuo jousi/iskarikiristin tuntui olevan ihan kunnossa, käsin sitä ei saanut lähellekään paikalleen. Voiko kulunut ahtimen pyörä aiheuttaa vinkunaa, hihnan luistoa?
Taas tutkittu lisää sähköongelmaa. Eli syy näyttää löytyvän juurikin sieltä releboksista. Nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen niin ennen kauko-ohjauslukituksen piippaukset ovat olleet säännöllisen epäsäännöllisiä. Eli kuuluu piipata kerrran avattaessa ja 2 kertaa suljettaessa. Joskus ovet avatessani kuului yksi normaali piippaus + sellainen vaimea piippaus. Ei siis joka kerta vaan joskus. Nyt kun otin boksista johdot irti ja suljin ja availin niin piippaukset menivät joka kerta oikein, ei mitään ylimääräisiä piippauksia. Boksin kiinni ollessa siis kuului ehkä joka kolmas kerta sellainen vaimea toinen piippaus. Tästä voisi päätellä on tuo boksi on jotenkin yhteydessä kaukosäätöön/hälyyn ja kun boksissa joku rele jää jumittamaan nii ovet avattaessa kuuluu se toinen piippaus. Autossa myös hälytin.
Täytyy vielä tarkkailla tuota jännitettä ettei tuu tehtyä vääriä johtopäätöksiä.
Miten, pystyykö tuota releboksia ite korjaamaan/tietääkö joku että mikä rele siellä on vikana? Uuden hinta varmasti selviää vw:ltä, mutta jos jollain tietoa että jos tota sais käytettynä jostain tai jollain ylimääränen?
Sit vielä et onko toi raadon laturi tarpeeks tehokas että lataa ton kohtuu tyhjän, (11,9V) akun täyteen vai tarviiko ostaa erillinen laturi/viedä ladattavaks? Akku uus exide.
Täytyy vielä tarkkailla tuota jännitettä ettei tuu tehtyä vääriä johtopäätöksiä.
Miten, pystyykö tuota releboksia ite korjaamaan/tietääkö joku että mikä rele siellä on vikana? Uuden hinta varmasti selviää vw:ltä, mutta jos jollain tietoa että jos tota sais käytettynä jostain tai jollain ylimääränen?
Sit vielä et onko toi raadon laturi tarpeeks tehokas että lataa ton kohtuu tyhjän, (11,9V) akun täyteen vai tarviiko ostaa erillinen laturi/viedä ladattavaks? Akku uus exide.
Miten Mak383, kun sanoit siirtäneesi omaa pumppuasi ja että siinä olisi joku kiilasäätö? Tarviiko sen säätämiseen jotain erikoistyökaluja tai jotain niksejä antaa?
Ei tarttee. Kuusiokolot muistaakseni siinä hihnapyörässä. Ja semmonen perus simppeli kiilasäätö sen pyörän linjaamiseksi. Hihnapyörä pitää kyllä ottaa irti ja pöydälle, ennenkuin sen saa fiksusti säädettyä/purettua.... Kyllä se siitä sitten hahmottuu, kun sen hihnapyörän pöydälle saat. Itse jouduin laittamaan sinne vesipumpun akselin ja hihnapyörän väliin prikkoja, että sai sen kunnolla linjaan. Arvaa vaan, oliko v*ttumaista saada ne pysymään siellä niin kauan, et sai sen pyörän paikalleen... Taitaa olla jonkin sortin tarvikevesipumppujen ongelma tuo, ettei oo pyörä linjassa?
Voiko kulunut ahtimen pyörä aiheuttaa vinkunaa, hihnan luistoa?
Voi. Etenkin kulunut alumiininen hihnapyörä.
Sit vielä et onko toi raadon laturi tarpeeks tehokas että lataa ton kohtuu tyhjän, (11,9V) akun täyteen vai tarviiko ostaa erillinen laturi/viedä ladattavaks?
Kyllähän se auton laturi on yleensä ko. autoon suunniteltu ja lataa akun täyteen, jos vaikka ajat Helsingistä Ouluun. Mutta niin, laturilla kannattais ladata akku oikeasti täyteen aina välillä (suositus muistaakseni vähintään kerran-pari vuoteen. Useamminkaan ei ole pahitteeksi.). Etenkin jos ajaa pätkäajoa ja akku ei kunnolla kerkee latautumaan ajossa. Näin akku kestääkin pidempään.
Akku uus exide.
Huoh. Oisit nyt ees jonkun oikean akun ostanut ja unohtanut nuo Exidet ja Vartat kaikkine kennovikoineen...
Nyt on akku latauksessa, sain laturin lainaan. En ole enää yhtään varma tuon boksin ja vaimean piippauksen yhteydestä, vähän liian hätäinen päätelmä :) Nyt kuitenkin boksista johdot irti.
Täytyy joku päivä ryömiä tuonne auton alle äheltämään ton pyörän kanssa. Ja tuosta akusta, niin oisin kyl jonkun muun ottanu mutta kun sattui juuri juhannus edeltävänä päivänä vanha sanomaan sopimuksensa irti niin siinä ei hirveästi ehtinyt asiaan perehtyä kun piti reissuun lähteä :D
Kiitos neuvoista.
Täytyy joku päivä ryömiä tuonne auton alle äheltämään ton pyörän kanssa. Ja tuosta akusta, niin oisin kyl jonkun muun ottanu mutta kun sattui juuri juhannus edeltävänä päivänä vanha sanomaan sopimuksensa irti niin siinä ei hirveästi ehtinyt asiaan perehtyä kun piti reissuun lähteä :D
Kiitos neuvoista.
Apuva
Nyt on autoa purettu jonkin verran ja kannesta/tiivisteestä ei löytynyt mitään erikoista.
Vilkaiskaa tuolta, en ymmärrä miksi sinne ei kukaan kirjoita. Vaikea edetä kun ite ei paljoa noiden kanssa ole vielä ahertanut.
Toivottavasti teiltä tulisi apuja...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88232
Korjauslista:
kova kulutus, akku tyhjenee, kattoluukun hienosäätö, kone levällään (mitä kannattaa uusia).
Tuossa osa korjattavia.
Vilkaiskaa tuolta, en ymmärrä miksi sinne ei kukaan kirjoita. Vaikea edetä kun ite ei paljoa noiden kanssa ole vielä ahertanut.
Toivottavasti teiltä tulisi apuja...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88232
Korjauslista:
kova kulutus, akku tyhjenee, kattoluukun hienosäätö, kone levällään (mitä kannattaa uusia).
Tuossa osa korjattavia.
Akun tyhjeneminen minullakin vielä ongelmana. Mikäs muu tuota virtaa voisi syödä kuin tuo sähköikkunoiden releboksi? Takakontin valon tarkastin ja se toimii normaalisti. Akkua oon ladannut nyt jo aika kauan erillisella laturilla mutta eipä siihen akkuun vieläkään ole ilmestynyt sitä vihreää merkkisysteemiä että olisi täynnä. Jotain 14,5V näyttää nyt kun laturi kiinni siinä.
Testailin tarkemmin tuota auton latausjännitettä ja sain lopulta tulokseksi:
800 rpm 13,5V
2000rpm 13,6V
2500rpm 13,6V
Tämä siis ilman että oli valoja tai puhallinta päällä. Jotain häikkää tuossa on mutta mitä? Laturiin vaihdettu hiilet ja jännitteensäädin.
Testailin tarkemmin tuota auton latausjännitettä ja sain lopulta tulokseksi:
800 rpm 13,5V
2000rpm 13,6V
2500rpm 13,6V
Tämä siis ilman että oli valoja tai puhallinta päällä. Jotain häikkää tuossa on mutta mitä? Laturiin vaihdettu hiilet ja jännitteensäädin.
Kyllä tää sähkö on jännä keksintö. Nyt heitin ton latautuneen(?) akun kiinni autoon ja mittasin uusiks noi latausjännitteet: kierrokset ei juuri vaikuttanu vaan näytti noin 14V koko ajan.
Sit vielä vähän tyhmempi kysymys, eli miten tälläsellä yleismittarilla mitataan sitä virtaa mikä kuluu auton seistessä? Onnistuin polttamaan parikin sulaketta tästä mittarista kun testailin :)
edit: Ja niin, akku on kyllä puhdas. Tuli mieleen että onko tossa autossa jotain tiettyjä paikkoja missä kuluneet johdot vois aiheuttaa akun tyhjentymistä?
edit2: No nyt sain jonkunlaisen arvon. Mittari tossa 10A kohassa niin näyttää 0,03A.
Sit vielä vähän tyhmempi kysymys, eli miten tälläsellä yleismittarilla mitataan sitä virtaa mikä kuluu auton seistessä? Onnistuin polttamaan parikin sulaketta tästä mittarista kun testailin :)
edit: Ja niin, akku on kyllä puhdas. Tuli mieleen että onko tossa autossa jotain tiettyjä paikkoja missä kuluneet johdot vois aiheuttaa akun tyhjentymistä?
edit2: No nyt sain jonkunlaisen arvon. Mittari tossa 10A kohassa niin näyttää 0,03A.
Perus yleismittarissa laitat com porttiin mustan johtimen ja 10A reikään punaisen johdon. Mittarista valitset 10A asennon. Nyt kytket mittarin sitten akun plussan ja kengän väliin. Eli musta naru akunkenkään ja punainen akun napaan. Kenkä ei siis ole akussa kiinni!
Mulla akkua söi flektin rele. Joku oli laittanut tavallisen releen orkkiksen tillalle ja se rele veti aina, johtuen eri jalkajärjestyksestä.
Mulla akkua söi flektin rele. Joku oli laittanut tavallisen releen orkkiksen tillalle ja se rele veti aina, johtuen eri jalkajärjestyksestä.
Nyt on akku testattu ja se ainakin on kunnossa. Epäilen että tuo akun tyhjeneminen liittyy jotenkin hälyttimen toimintaan. Nyt kun testailin niin tuntuu että tuo hälytin elää ihan omaa elämäänsä. En millään onnistunut mittaamaan tuota virran kulutusta siten, että ovet olisivat lukossa. Aina alkoi häly huutamaan kun koitti mitata niin eihän siitä mitään tullut.
Onko kellään tietoa että miten voisi mitata noista ovenkahvoihin menevien johtojen liittimistä, että ne eivät jää jumittamaan ja purkamaan akkua?
Onko kellään tietoa että miten voisi mitata noista ovenkahvoihin menevien johtojen liittimistä, että ne eivät jää jumittamaan ja purkamaan akkua?
Tulipa mukava ylläri vastaan kun aukaisin oman ahtimen että vaihdan tiivisteet, oli siitä kierukasta (männästä) sen "sivuakselin" reikä kulunu väliäksi, noin 3-4mm väliää, ja samoin siitä vastakkaisesta kopasta akseli oli jyrsinyt pyöriessään noin 1mm verran tavaraa pois. Aika milenkiintoista. Ahdinhan siis on huollettu vasta noin 6000km sitten, ja tämän jälkeen tiivisteet alkanut vuotaan ja nytten paljastui tämä. Entisen omistajan mukaan huoltaessa ahdin oli kunnossa.
Elikkä sitä kyselen osaisiko kukaan kertoa (veikata) mistä voisi moinen johtua? Vahvastihan tuo kuullostaa että akseli asennettu viime avauksen yhteydessä väärin/ jotain jääny välistä/ tullu liikaa ja/tai jako ei ole ollut kohdillaan.
Ja oisko kellään nakata linkkiä tai kuvaa ahtimen räjäytyskuvaan, taikka jotain kuvia mistä näkisin tämän akselin ja siihen kuuluvat osat.
Auto toiminut normaalisti ennen ahtimen avausta ja ahtanut ehkä yllättävänkin hyvin n.1,2bar.
voi olla suht hankala ymmärtää kun on niin pirun vaikea selittääkkin, jos joku kiinnostuu tai saattaisi ymmärtääkin voin ottaa ja laittaa kuvia. :)
Ja tosiaan mitä materiaalia tämä kierukka (mäntä) on?
Elikkä sitä kyselen osaisiko kukaan kertoa (veikata) mistä voisi moinen johtua? Vahvastihan tuo kuullostaa että akseli asennettu viime avauksen yhteydessä väärin/ jotain jääny välistä/ tullu liikaa ja/tai jako ei ole ollut kohdillaan.
Ja oisko kellään nakata linkkiä tai kuvaa ahtimen räjäytyskuvaan, taikka jotain kuvia mistä näkisin tämän akselin ja siihen kuuluvat osat.
Auto toiminut normaalisti ennen ahtimen avausta ja ahtanut ehkä yllättävänkin hyvin n.1,2bar.
voi olla suht hankala ymmärtää kun on niin pirun vaikea selittääkkin, jos joku kiinnostuu tai saattaisi ymmärtääkin voin ottaa ja laittaa kuvia. :)
Ja tosiaan mitä materiaalia tämä kierukka (mäntä) on?
Onko kellään tietoa että miten voisi mitata noista ovenkahvoihin menevien johtojen liittimistä, että ne eivät jää jumittamaan ja purkamaan akkua?
Pihtimittarilla?
Ahdinhan siis on huollettu vasta noin 6000km sitten, ja tämän jälkeen tiivisteet alkanut vuotaan ja nytten paljastui tämä. Entisen omistajan mukaan huoltaessa ahdin oli kunnossa. Elikkä sitä kyselen osaisiko kukaan kertoa (veikata) mistä voisi moinen johtua?
Mites ahtimen öljyletku? Onko alkuperäinen, liian kova ölynpaine voisi puhaltaa stefan irti.
Nyt viikonlopun mittausten perusteella näyttää tuo akun tyhjeneminen ratkenneen (toivottavasti). Vika oli ilmeisesti konetilassa olevassa sinisessä johdossa joka oli irronnut akkukengästä. Johto näyttää menevän jonkun releen kautta puolalle, toinen johto releeltä haarautuu johonkin kojelaudan sisuksiin. Tietääkö kukaan mihin tämä johto liittyy? Käynnistyksenestoon?
Jälleen kerran liian aikaista riemua. Sen verran nyt selvinnyt että tuo purkaa akkua ainoastaan, kun ovet on lukittuna ja häly päällä. Prkl kun ei ole ohjeita tuohon hälyyn että miten sen saa kytkettyä pois päältä. Gemel merkkinen häly kyseessä.
Sellainen ajatus putkahti mieleen, että tuossahan on paineilmalla toimiva keskuslukitus eikö totta? Jos näin kylmien ilmojen tultua lukot jäykistyvät sen verran että pumppu ei jaksa niitä kääntää lukkoon kunnolla ja jää jokin jumittamaan ja syömään akkua? Pumppu tuntuu pyörivän noin 0,5sec kun ovet lukitsee. Tätä aikaa varmasti pystyy jotenkin säätämään mutta miten? Onko noissa letkuissa mitään yleistä vuotokohtaa tms. mistä kannattaa tarkastaa?
Ovet avatessa piippaa kerran kunnolla ja toisen kerran hiljempaa. Voisko tuo olla joku "virheilmotus"?
Nyt on kaikki neuvot tarpeen.
Sellainen ajatus putkahti mieleen, että tuossahan on paineilmalla toimiva keskuslukitus eikö totta? Jos näin kylmien ilmojen tultua lukot jäykistyvät sen verran että pumppu ei jaksa niitä kääntää lukkoon kunnolla ja jää jokin jumittamaan ja syömään akkua? Pumppu tuntuu pyörivän noin 0,5sec kun ovet lukitsee. Tätä aikaa varmasti pystyy jotenkin säätämään mutta miten? Onko noissa letkuissa mitään yleistä vuotokohtaa tms. mistä kannattaa tarkastaa?
Ovet avatessa piippaa kerran kunnolla ja toisen kerran hiljempaa. Voisko tuo olla joku "virheilmotus"?
Nyt on kaikki neuvot tarpeen.
Kyllä minä ainakin onnistuin ihan hyvin mittaamaan virrankulutuksen vaikka häly oli käytössä. Kunhan muisti sen konepellin kytkimen pitää auki.
Eli kytkin auki pellin alta ja mittari kiinni. Sitten lyöt hälyttimen kaukolla ovet kiinni ja ihmettelet mittarin näyttöä niin kauan kuin tarpeellista. Itsellä taisi olla kulutus jotain alta 30 mA?
Ainakin tuon oman mittarin 10 A asento kesti tuon keskuslukituksen ja hälyn kytkennän.
Eli kytkin auki pellin alta ja mittari kiinni. Sitten lyöt hälyttimen kaukolla ovet kiinni ja ihmettelet mittarin näyttöä niin kauan kuin tarpeellista. Itsellä taisi olla kulutus jotain alta 30 mA?
Ainakin tuon oman mittarin 10 A asento kesti tuon keskuslukituksen ja hälyn kytkennän.
Itsellänikin on hieman ongelmia corron koneen kanssa. Joulupäivänä käynnistin koneen ja öljynpaineen merkkivalo jäi vilkkumaan. Tällä hetkellä on tarkastettu molemmat paineanturit ja ne toimii. Lisäksi irroitin ahtimelle menevän öljy letkun ja pyöräytin konetta, öljyä ei tullut, eli paineet on hävinneet. Seuraavia asioita on ehdotettu tarkastettavaksi: öljypumpun imuputki, öljypumppu ja pumppua pyörittävä akseli sekä ylipaineventtiili. Onko kellään kokemusta moisesta viasta ja onko millainen työ irroittaa öljypohja ja tarkastaa kyseiset asiat? Itsellä on kokemus aika vähissä tuon tekniikan suhteen.
Vihdoin (kolmannen kerran) luulen löytäneeni syyllisen akun tyhjentymiseen. Syyllinen ilmeisesti matkustajan ovenkahvan mikrokytkin. Syksyllä katkesi siitä se metallipala mikä avaa oven, vaihdoin sen uuteen vahvempaan malliin. Asennuksessa ilmeisesti jäänyt se jousen pää vähän eri kohtaa kuin missä aiemmin oli, täten ovenkahva ei painunut aivan kiinni asti vaan jäi pari milliä "löysää" siihen kahvan liikkeeseen. Tästä johtuen keskuslukko joskus luulee että oven lukko on jäänyt auki ja yrittää sitä sulkea->pumppu jää pyörimään ja akku tyhjenee. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin ongelmia ilmaantui ensimmäisen kerran pakkasten tultua eli vesi jäätyy kahvan väliin-> liikauttaa snadisti kahvaa -> keskuslukko kytkee pumpun päälle-> akku tyhjenee.
Tarkkailin tuota akun jännitettä ja nypin yksi kerrallaan noita kytkimiä irti. Hankala löytää tollanen vika mikä ei ole mitenkään säännöllinen vaan ihan satunnaisesti jää jumittamaan :)
Jätin tuon mikrokytkimen liittimen irti. Voiko tuo vaikuttaa johonkin ratkaisevasti?
Tarkkailin tuota akun jännitettä ja nypin yksi kerrallaan noita kytkimiä irti. Hankala löytää tollanen vika mikä ei ole mitenkään säännöllinen vaan ihan satunnaisesti jää jumittamaan :)
Jätin tuon mikrokytkimen liittimen irti. Voiko tuo vaikuttaa johonkin ratkaisevasti?
Itsellänikin on hieman ongelmia corron koneen kanssa. Joulupäivänä käynnistin koneen ja öljynpaineen merkkivalo jäi vilkkumaan. Tällä hetkellä on tarkastettu molemmat paineanturit ja ne toimii. Lisäksi irroitin ahtimelle menevän öljy letkun ja pyöräytin konetta, öljyä ei tullut, eli paineet on hävinneet. Seuraavia asioita on ehdotettu tarkastettavaksi: öljypumpun imuputki, öljypumppu ja pumppua pyörittävä akseli sekä ylipaineventtiili. Onko kellään kokemusta moisesta viasta ja onko millainen työ irroittaa öljypohja ja tarkastaa kyseiset asiat? Itsellä on kokemus aika vähissä tuon tekniikan suhteen.
Ölppäpohja irtoaa kun otat sen lootan kylessä olevan peltilärpäkkeen irti ja sieltä alta otat pari pulttia auki sekä ne kaikki muut tietty. Tämän jälkeen saat venkoiltua pohjan irti ja öljypumppu onki sit siinä heti hollilla. Se on kahdella pultilla kiinni, joten irroitus parempaa tarkastelua varten on helppoa.
Loppuuko resonointi,jos nostaa hiukan kierroksia? mulla on tyhjäkäynti jotain karvan alle 900 eikä mitään ihme resonointia kuulu.Tietysti pakkasilla aina jotain...
Tilpehööriä voi tilailla vaikka www.mdcomprex.fi
Tilpehööriä voi tilailla vaikka www.mdcomprex.fi
Mulla tyhjäkäynti jossain 750 paikkeilla ja kyllä resonoi jonkin verran. Jostain luin että kuluneet moottorin tukikumit voi aiheuttaa resonointia. Vaihdoin tuossa syksyllä noi kumit, mutta tuntui että resonointi vain lisääntyi... Tosin suurin osa tosta oman kärryni resonoinnista johtuu varmasti äänekkäästä putkistosta.
Juu resonointi loppuu heti kun laittaa vähä kaasua.. sillee että kierrokset on jotai 800-900 nii ei resonoi ollenkaa. esim kylmällä kelillä ku kone käy vähä kovemmilla kierroksilla nii ei resonoi. hanskalokero rämisee ja sittte jossai siellä mankkarin ympäristössä kanssa välillä. pitänee koittaa laittaa joku kumitiivisteen pätkä siihen hanskalokeron luukkuun jos sen sais sillee jämäkämmin paikallee ja helpottas toi resonointi.
Resonointi tyhjäkäynnillä viittaa rikkinäiseen moottorin (etu)tukikumiin. Ja 3000rpm tienoilla jos on semmoinen "vibra-aalto" kiihdyttäessä, niin se viittaa kanssakin, todennäköisimmin siihen takimmaiseen moottorin hydraulikumiin. Enivei, jos jompikumpi hydraulikumi on paskana, niin täryyttää niin maan per**leesti.
Tokihan nuo kannattaa siis vaihtaa molemmat kerralla, että tulee hyvä. Toinen kun jää rikkinäiseks, niin se rikkoo sen ehjänkin pian. Kantapään kautta itse vaihtelin noita kumeja vuorotellen... Ainoa miinus tuossa vaihdossa on hinta, uudet kestävät kumit kun maksoi muistaakseni reilun parisen sataa.
Minään "AD" tms tarvikkeena noita ei kannata todellakaan ostella, itse ostelin ja vaihtelin 3kk päästä uudestaan. Ja tosiaan, noilla uusilla "AD"-tason varaosakumeilla resonointi tuntui vain pahenevan, kuten moottorin vatkaava nytkähtely liikkeellelähtiessä ja moottorijarruttaeessakin.
Ainakin Dopilta löytyy alkuperäistä vastaavaa kumia suht edullisesti. Sieltä itsellenikin vihdoin ne kestävät versiot sain järkihintaan.
Toki jos haluaa mennä vähän överimpään eli kestävämpään suuntaan, niin kannattaa googlettaa semmoista tuotemerkkiä kuin Vibratechnics. Noita vaan ei taida suomesta saada ainakaan, eli menee tilailuhommiksi..? Ja Vibratechnicsit antaa hieman resonanssia verrattuina vakioihin, jäykät kun ovat.
Että näin tälläkertaa.
Tokihan nuo kannattaa siis vaihtaa molemmat kerralla, että tulee hyvä. Toinen kun jää rikkinäiseks, niin se rikkoo sen ehjänkin pian. Kantapään kautta itse vaihtelin noita kumeja vuorotellen... Ainoa miinus tuossa vaihdossa on hinta, uudet kestävät kumit kun maksoi muistaakseni reilun parisen sataa.
Minään "AD" tms tarvikkeena noita ei kannata todellakaan ostella, itse ostelin ja vaihtelin 3kk päästä uudestaan. Ja tosiaan, noilla uusilla "AD"-tason varaosakumeilla resonointi tuntui vain pahenevan, kuten moottorin vatkaava nytkähtely liikkeellelähtiessä ja moottorijarruttaeessakin.
Ainakin Dopilta löytyy alkuperäistä vastaavaa kumia suht edullisesti. Sieltä itsellenikin vihdoin ne kestävät versiot sain järkihintaan.
Toki jos haluaa mennä vähän överimpään eli kestävämpään suuntaan, niin kannattaa googlettaa semmoista tuotemerkkiä kuin Vibratechnics. Noita vaan ei taida suomesta saada ainakaan, eli menee tilailuhommiksi..? Ja Vibratechnicsit antaa hieman resonanssia verrattuina vakioihin, jäykät kun ovat.
Että näin tälläkertaa.
Irroitin öljypohjan eilen ja tarkastettiin pumppu. Kaikki oli ihan kunnossa. Anoastaan ylipaineventtiili näyttäisi laskevan hieman läpi. Mutta se on ilmeisesti ollut sellainen koko ajan. Mutta mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään nyt?
Virranjakaja on alaosastaan ehjä ja pyörittää pumppua? Oliko kaikki öljysuuttimet lohkon sisällä paikoillaan? Vuotaako öljyä mistään? Onko g-laderin oma öljynsuodatin (pitäs olla pultti pohjas).
Virranjakaja on alaosastaan ehjä ja pyörittää pumppua?
Kyllä.
Oliko kaikki öljysuuttimet lohkon sisällä paikoillaan?
Ei tullut purettua kuin pumppu irti siinä kiireessä.
Vuotaako öljyä mistään?
Öljypohjan ympäriltä oli kostea. Uusi tiiviste tulee kunhan vika löytyy.
Onko g-laderin oma öljynsuodatin (pitäs olla pultti pohjas)
Käsitin hieman väärin, mutta ei ole pultillinen suodatin.
On vähän hidasta tämä korjaus kun auto on toisella paikkakunnalla ja viikot pitäisi käydä koulua.
Viimeksi muokannut Jarppa83, 21.1.2008 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa