Golf2 joustenvaihto..

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Vw4real
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.11.2007 14:15

Golf2 joustenvaihto..

ViestiKirjoittaja Vw4real » 19.12.2007 22:31

Eli tarkoitus olis vk.loppuna pistää madallusjouset kakkikseen eli onko pahakin rasti?(en o vaihtanu ennen)mitä joutuu irrottaa ja tartteeks mitä erik.työkaluja?kaikki neuvot tarpeen..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.12.2007 22:46

Jousipuristimet tarvit ja älä irrota iskarin varren (ala)pultteja ettei mee camberi heti ihan mettään.

Paitsi jos samassa paikassa säädät pyöränkulmat, tietty...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 19.12.2007 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 19.12.2007 23:16

Jousipuristimet tarvit ja älä irrota iskarin varren pultteja ettei mee camberi heti ihan mettään.

Miten ne jouset meinasit vaihtaa jossei tolppia irrota?:)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.12.2007 23:23

Ei ainakaan edestä camberit miksikään mene iskarin pulttien irroituksella, jos siis niitä kahta pulttia meinaat millä iskarin alapää on olkakappaleessa kiinni? Itsellä ne reiät on ainakin olleet ihan pyöreät ja yllättävän jämptin kokoiset.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.12.2007 23:24

Mulla taasen ovat soikeat ja niistä säädetään camber.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 20.12.2007 8:47

Muuttuuhan se campeeri jo autoa laskettaessakin, joten kulmat joudut säädättämään. Ja campeerin muutos muuttaa auraustakin että siinä ei kannata säästellä.

Melko sissi saa olla jos vaihtaa jouset tolppaa irroittamatta ;) Jousipuristimia en ole kakkiksia madaltaessa tarvinnut.

Campeeri juurikin säädetään niistä tolpan alapulteista.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 20.12.2007 10:05

jos en ihan väärin muista niin tietyn ikäisissä säädetään kulmat alapallon pulteilla...
viisaat korjatkoon jos tuo ei pidä paikkaansa...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 20.12.2007 10:31

Sieltäkin löytyy säätövaraa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2007 16:20

Mun huoltomanuaali kieltää alapallosta säätämisen sen takia että vetoakselin liikevara säilyy samana.

Ja mulla kyllä saa jouset irroitettua ilman kyseisten alapulttien irroitusta. Niitä löysättiin vasta kun oli kulmien säädön aika. Ja juurikin siksi ne jätettiin kiinni että on heti lähempänä oikeita kulmien arvoja.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.12.2007 18:10

joo ihme jos saa vaihettua ilman tolppien irroitusta... helpompi irroittaa tolpat ja vaihtaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2007 18:22

Onko nyt joku informaatiokatkos johonkin suuntaan? Olenko ilmaissut itseni väärin vai onko minut ymmärretty väärin?

Tarkoitin että mulla otettiin se yläpään "peltikuppi", raidenivel ja alapallonivel auki, iskari jousineen ja pyörännapoineen olka-akseleineen pöydälle ja sitten irroitettiin joustintukilaakeri ja jousi oli irti. Tähän mennessä ei avattu camberin säätöpultteja.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 20.12.2007 19:26

Moni ei varmaan tajunnut, että sen saa sieltä irti kaikkine romuineen ;)

Itse kyllä suosittelisin jousipuristimia ensikertalaiselle, kun edessä on kuitenkin pyöriensuuntaus. Työkaluiksi 7mm kuusiokolo, olikohan 21 vai 22mm avain yläpultille sekä alhaalta 2 pulttia 19mm kannalla... Ja käytä niitä puristimia vasta, kun paketti on irti ja maassa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.12.2007 20:34

joo nyt hivvasin asian :)

joo ei niitä jousipuristimia välttämättä tarvi käyttää... kuhan laskee paketin lattialle ja kattoo että jos jousi ja tolppa sattuu lähteen odottamattomasti liikkeelle ettei säry mitään vakavaa... eli löysätään pultteja... ei satu muistaan enään tarviko irroitukseen puristimia... jos esim. -40mm jousilla vakiotolpille laitetaan niin ei kyllä tarvi puristimia.

ja sit takapää on kohtuu v-mäinen irroittaa ne yläpään pultit jos ei käytä niitä muoveja irti ja itse en suosittele jos ne on niillä "pelti"pulteilla. nimittäin vaikea saaha kunnolla kiinni tai itse en ainaskaan osaa. rämisee niin pirusti. vai onko ne kierteet ihan normaalikierteillä?

ja takapää taitaa olla täysin 17mm avaimella sopiva. ja jako-avain jousien irroituksessa

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 20.12.2007 21:35

No niin. hiffasin minäkin vihdoin tuon purkukonstin. Mielestäni on vaan turhan työläs.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 20.12.2007 23:30

Moni ei varmaan tajunnut, että sen saa sieltä irti kaikkine romuineen ;)

Tai sitten moni varmaan tajusi ettei siinä ole mitään helvetin järkeä kun iskarin saa pari pulttia avaamalla irti. ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2007 23:35

Parilla mutterilla tuokin irtosi. Ainut kiusa oli että paketti oli painavampi.

Jos joku ei lukenut tuolta alusta että siinä on se etu että säilytetään camberin asento suhteellisen lähellä alkuperäistä jolloin on liukkaalla mukavampi ajaa säätämöön tai kesällä ei oo renkaan reunasta kankaat heti esillä. Samaten säätö on helpompi kun on jo arvot edes samalla tontilla.

Lisäksi nivelien ja puslien kunto tulee paremmin näkyviin.

Mulla säädettiin samassa paikassa kun osat asennettiin ja silti oltiin yhtä mieltä että helpompi alkaa säätämään näin.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 21.12.2007 2:14

Itsepäs vaihdoin jouset ja tolpat aivan normaalisti, sieltä alhaalta ne kaksi pulttia auki. Eivät olleet ne reijät yhtään väljät sille pultille, kuten ei myöskään ne iskarissa olevat reijät. Ja vaihdon jälkeen tarkistamaan kulmat, ja prikulleen kohdallaan olivat. Tiedä sitten tuosta, miten ne voi saada pieleen ylipäätänsä. Onko lie noissa vajaatehoisissa sitten moista säätöä ollenkaan. :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.12.2007 9:21

no jos on asialliset suuntauslaitteet liikkeessä niin ne kyllä saa varmasti tehtaan arvoihin ne campperit säädettyä

TMa
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.10.2004 14:12

ViestiKirjoittaja TMa » 1.1.2008 1:34

Minkä takia pelkäätte avata niitä tolpan alapään ruuveja, eihän camberien kanssa ole mitään sekoamisvaaraa kun vain ensin merkkaa piirtopuikolla tai vastaavalla alkuperäisen asennon iskariin, saa asetettua takaisin täsmälleen samaan asentoon. Itsellä ei tulisi mieleenkään ottaa napoineen pois.

Muutenkin tuon camberkulman tuntuu saavan säädettyä jo silmälläkin aika kohdalleen, kokeilee vaan välillä pyörillään (ja ainakin siirtelee autoa ennekuin tekee johtopäätöksiä, että pyörät hakee luonnollisen asentonsa). Säätöarvoissa tuntuu olevan melko suuri toleranssi.

Tolppaa en arvaisi avata ilman puristimia varsinkaan vakiojousilla ilman puristimia, ovat sen verran pitkät että saattaa tapahtua jänniä. Jos ei ole puristimia niin eikö sen iskarin mutterin voisi avata auton ollessa vielä pyörillään, sitten vasta nostaisi ylös. Kasaus matalilla jousilla saattaakin onnistua ilman.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 1.1.2008 10:59

Jousenvaihto menossa parhaillaan. Tolpat ruuvipenkkiin ja jouset puristimilla+pulttikoneella pois = 15min./ puoli. Kulmat on hyvä säädättää välillä joka tapauksessa, ja niin aion tehdä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.1.2008 15:26

Itsepäs vaihdoin jouset ja tolpat aivan normaalisti, sieltä alhaalta ne kaksi pulttia auki. Eivät olleet ne reijät yhtään väljät sille pultille, kuten ei myöskään ne iskarissa olevat reijät
Kakkosessa kyllä pitäisi olkakappaleen toinen reikä olla soikea camperin säätöä varten, ja säätövara on todella suuri.

Minkä takia pelkäätte avata niitä tolpan alapään ruuveja, eihän camberien kanssa ole mitään sekoamisvaaraa kun vain ensin merkkaa piirtopuikolla tai vastaavalla alkuperäisen asennon iskariin, saa asetettua takaisin täsmälleen samaan asentoon
Ei muuten saa, vaikka kuinka hyvät merkit tekee niin väkisin tulee heittoa, varsinkin jos vaihtaa iskarit niin se alapää ei kuitenkaan ole ihan samanlainen.

Muutenkin tuon camberkulman tuntuu saavan säädettyä jo silmälläkin aika kohdalleen, kokeilee vaan välillä pyörillään (ja ainakin siirtelee autoa ennekuin tekee johtopäätöksiä, että pyörät hakee luonnollisen asentonsa). Säätöarvoissa tuntuu olevan melko suuri toleranssi.
No tuo on totta, vatupassilla tai luotilangalla camperin saa jo aika hyvin hollille.

Jos ei ole puristimia niin eikö sen iskarin mutterin voisi avata auton ollessa vielä pyörillään, sitten vasta nostaisi ylös.
Ei onnistu, muistaakseni se jousta puristava mutteri ei edes ole näkyvissä silloin kun tukilaakeri on paikoillaan. Kannattaa suosiolla ostaa ne puristimet, ei ole iso investointi.

E: Mielestäni ne iskarin alapään pultit kannattaa avata suosiolla, paljon suurempi homma koko navan irrotuksessa on. Varsinkin jos sinne jotain osia vaihtaa niin kulmat kannattaa muutenkin säätää/säädättää.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.1.2008 16:34

Jousipuristin kannattaa kyllä olla ettei tarvi keksiä hätäratkaisuja kuten itse jouduin kun unohdin puristimen. En suosittele kokeilemaan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.1.2008 19:35

no mutta aina ku auton korkeus muuttuu niin sillon muuttuu kulmat jonkun verran eli ihan turha alkaa suurta vaivaa näkemään että repii navat irti että saa tolpat vaihettua ilman että kulmat muuttuis.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 1.1.2008 20:00

Onhan nuo tullu purettua tolpat pois ilman puristimia muutamaan kertaan, mutterit vaan yläpäästä irti auton ollessa pyörillään ja sitten tunkkailemaan. Kyllä se sisempikin on sieltä auennut talttapääruuvarilla ja vasaralla avittaen, ihan samalla tavalla kuin jos tolppa olisi maassa ja jousipuristimella puristettuna. Tosin tuo on aika kankeata autoissa, joissa on kallistuksenvakaaja koska se ei paljoa anna periksi, ja tunnetusti vakiojouset on pirun korkeat "vapautettuna".

Jousipuristimet vaan käyttöön niin ei tarvi jännittää, kun ei maltaita maksakkaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa