Golf2 joustenvaihto..
Valvoja: ffp jäsenet
Golf2 joustenvaihto..
Eli tarkoitus olis vk.loppuna pistää madallusjouset kakkikseen eli onko pahakin rasti?(en o vaihtanu ennen)mitä joutuu irrottaa ja tartteeks mitä erik.työkaluja?kaikki neuvot tarpeen..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jousipuristimet tarvit ja älä irrota iskarin varren (ala)pultteja ettei mee camberi heti ihan mettään.
Paitsi jos samassa paikassa säädät pyöränkulmat, tietty...
Paitsi jos samassa paikassa säädät pyöränkulmat, tietty...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 19.12.2007 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muuttuuhan se campeeri jo autoa laskettaessakin, joten kulmat joudut säädättämään. Ja campeerin muutos muuttaa auraustakin että siinä ei kannata säästellä.
Melko sissi saa olla jos vaihtaa jouset tolppaa irroittamatta ;) Jousipuristimia en ole kakkiksia madaltaessa tarvinnut.
Campeeri juurikin säädetään niistä tolpan alapulteista.
Melko sissi saa olla jos vaihtaa jouset tolppaa irroittamatta ;) Jousipuristimia en ole kakkiksia madaltaessa tarvinnut.
Campeeri juurikin säädetään niistä tolpan alapulteista.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun huoltomanuaali kieltää alapallosta säätämisen sen takia että vetoakselin liikevara säilyy samana.
Ja mulla kyllä saa jouset irroitettua ilman kyseisten alapulttien irroitusta. Niitä löysättiin vasta kun oli kulmien säädön aika. Ja juurikin siksi ne jätettiin kiinni että on heti lähempänä oikeita kulmien arvoja.
Ja mulla kyllä saa jouset irroitettua ilman kyseisten alapulttien irroitusta. Niitä löysättiin vasta kun oli kulmien säädön aika. Ja juurikin siksi ne jätettiin kiinni että on heti lähempänä oikeita kulmien arvoja.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko nyt joku informaatiokatkos johonkin suuntaan? Olenko ilmaissut itseni väärin vai onko minut ymmärretty väärin?
Tarkoitin että mulla otettiin se yläpään "peltikuppi", raidenivel ja alapallonivel auki, iskari jousineen ja pyörännapoineen olka-akseleineen pöydälle ja sitten irroitettiin joustintukilaakeri ja jousi oli irti. Tähän mennessä ei avattu camberin säätöpultteja.
Tarkoitin että mulla otettiin se yläpään "peltikuppi", raidenivel ja alapallonivel auki, iskari jousineen ja pyörännapoineen olka-akseleineen pöydälle ja sitten irroitettiin joustintukilaakeri ja jousi oli irti. Tähän mennessä ei avattu camberin säätöpultteja.
Moni ei varmaan tajunnut, että sen saa sieltä irti kaikkine romuineen ;)
Itse kyllä suosittelisin jousipuristimia ensikertalaiselle, kun edessä on kuitenkin pyöriensuuntaus. Työkaluiksi 7mm kuusiokolo, olikohan 21 vai 22mm avain yläpultille sekä alhaalta 2 pulttia 19mm kannalla... Ja käytä niitä puristimia vasta, kun paketti on irti ja maassa.
Itse kyllä suosittelisin jousipuristimia ensikertalaiselle, kun edessä on kuitenkin pyöriensuuntaus. Työkaluiksi 7mm kuusiokolo, olikohan 21 vai 22mm avain yläpultille sekä alhaalta 2 pulttia 19mm kannalla... Ja käytä niitä puristimia vasta, kun paketti on irti ja maassa.
joo nyt hivvasin asian :)
joo ei niitä jousipuristimia välttämättä tarvi käyttää... kuhan laskee paketin lattialle ja kattoo että jos jousi ja tolppa sattuu lähteen odottamattomasti liikkeelle ettei säry mitään vakavaa... eli löysätään pultteja... ei satu muistaan enään tarviko irroitukseen puristimia... jos esim. -40mm jousilla vakiotolpille laitetaan niin ei kyllä tarvi puristimia.
ja sit takapää on kohtuu v-mäinen irroittaa ne yläpään pultit jos ei käytä niitä muoveja irti ja itse en suosittele jos ne on niillä "pelti"pulteilla. nimittäin vaikea saaha kunnolla kiinni tai itse en ainaskaan osaa. rämisee niin pirusti. vai onko ne kierteet ihan normaalikierteillä?
ja takapää taitaa olla täysin 17mm avaimella sopiva. ja jako-avain jousien irroituksessa
joo ei niitä jousipuristimia välttämättä tarvi käyttää... kuhan laskee paketin lattialle ja kattoo että jos jousi ja tolppa sattuu lähteen odottamattomasti liikkeelle ettei säry mitään vakavaa... eli löysätään pultteja... ei satu muistaan enään tarviko irroitukseen puristimia... jos esim. -40mm jousilla vakiotolpille laitetaan niin ei kyllä tarvi puristimia.
ja sit takapää on kohtuu v-mäinen irroittaa ne yläpään pultit jos ei käytä niitä muoveja irti ja itse en suosittele jos ne on niillä "pelti"pulteilla. nimittäin vaikea saaha kunnolla kiinni tai itse en ainaskaan osaa. rämisee niin pirusti. vai onko ne kierteet ihan normaalikierteillä?
ja takapää taitaa olla täysin 17mm avaimella sopiva. ja jako-avain jousien irroituksessa
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Parilla mutterilla tuokin irtosi. Ainut kiusa oli että paketti oli painavampi.
Jos joku ei lukenut tuolta alusta että siinä on se etu että säilytetään camberin asento suhteellisen lähellä alkuperäistä jolloin on liukkaalla mukavampi ajaa säätämöön tai kesällä ei oo renkaan reunasta kankaat heti esillä. Samaten säätö on helpompi kun on jo arvot edes samalla tontilla.
Lisäksi nivelien ja puslien kunto tulee paremmin näkyviin.
Mulla säädettiin samassa paikassa kun osat asennettiin ja silti oltiin yhtä mieltä että helpompi alkaa säätämään näin.
Jos joku ei lukenut tuolta alusta että siinä on se etu että säilytetään camberin asento suhteellisen lähellä alkuperäistä jolloin on liukkaalla mukavampi ajaa säätämöön tai kesällä ei oo renkaan reunasta kankaat heti esillä. Samaten säätö on helpompi kun on jo arvot edes samalla tontilla.
Lisäksi nivelien ja puslien kunto tulee paremmin näkyviin.
Mulla säädettiin samassa paikassa kun osat asennettiin ja silti oltiin yhtä mieltä että helpompi alkaa säätämään näin.
Itsepäs vaihdoin jouset ja tolpat aivan normaalisti, sieltä alhaalta ne kaksi pulttia auki. Eivät olleet ne reijät yhtään väljät sille pultille, kuten ei myöskään ne iskarissa olevat reijät. Ja vaihdon jälkeen tarkistamaan kulmat, ja prikulleen kohdallaan olivat. Tiedä sitten tuosta, miten ne voi saada pieleen ylipäätänsä. Onko lie noissa vajaatehoisissa sitten moista säätöä ollenkaan. :D
Minkä takia pelkäätte avata niitä tolpan alapään ruuveja, eihän camberien kanssa ole mitään sekoamisvaaraa kun vain ensin merkkaa piirtopuikolla tai vastaavalla alkuperäisen asennon iskariin, saa asetettua takaisin täsmälleen samaan asentoon. Itsellä ei tulisi mieleenkään ottaa napoineen pois.
Muutenkin tuon camberkulman tuntuu saavan säädettyä jo silmälläkin aika kohdalleen, kokeilee vaan välillä pyörillään (ja ainakin siirtelee autoa ennekuin tekee johtopäätöksiä, että pyörät hakee luonnollisen asentonsa). Säätöarvoissa tuntuu olevan melko suuri toleranssi.
Tolppaa en arvaisi avata ilman puristimia varsinkaan vakiojousilla ilman puristimia, ovat sen verran pitkät että saattaa tapahtua jänniä. Jos ei ole puristimia niin eikö sen iskarin mutterin voisi avata auton ollessa vielä pyörillään, sitten vasta nostaisi ylös. Kasaus matalilla jousilla saattaakin onnistua ilman.
Muutenkin tuon camberkulman tuntuu saavan säädettyä jo silmälläkin aika kohdalleen, kokeilee vaan välillä pyörillään (ja ainakin siirtelee autoa ennekuin tekee johtopäätöksiä, että pyörät hakee luonnollisen asentonsa). Säätöarvoissa tuntuu olevan melko suuri toleranssi.
Tolppaa en arvaisi avata ilman puristimia varsinkaan vakiojousilla ilman puristimia, ovat sen verran pitkät että saattaa tapahtua jänniä. Jos ei ole puristimia niin eikö sen iskarin mutterin voisi avata auton ollessa vielä pyörillään, sitten vasta nostaisi ylös. Kasaus matalilla jousilla saattaakin onnistua ilman.
Kakkosessa kyllä pitäisi olkakappaleen toinen reikä olla soikea camperin säätöä varten, ja säätövara on todella suuri.Itsepäs vaihdoin jouset ja tolpat aivan normaalisti, sieltä alhaalta ne kaksi pulttia auki. Eivät olleet ne reijät yhtään väljät sille pultille, kuten ei myöskään ne iskarissa olevat reijät
Ei muuten saa, vaikka kuinka hyvät merkit tekee niin väkisin tulee heittoa, varsinkin jos vaihtaa iskarit niin se alapää ei kuitenkaan ole ihan samanlainen.Minkä takia pelkäätte avata niitä tolpan alapään ruuveja, eihän camberien kanssa ole mitään sekoamisvaaraa kun vain ensin merkkaa piirtopuikolla tai vastaavalla alkuperäisen asennon iskariin, saa asetettua takaisin täsmälleen samaan asentoon
No tuo on totta, vatupassilla tai luotilangalla camperin saa jo aika hyvin hollille.Muutenkin tuon camberkulman tuntuu saavan säädettyä jo silmälläkin aika kohdalleen, kokeilee vaan välillä pyörillään (ja ainakin siirtelee autoa ennekuin tekee johtopäätöksiä, että pyörät hakee luonnollisen asentonsa). Säätöarvoissa tuntuu olevan melko suuri toleranssi.
Ei onnistu, muistaakseni se jousta puristava mutteri ei edes ole näkyvissä silloin kun tukilaakeri on paikoillaan. Kannattaa suosiolla ostaa ne puristimet, ei ole iso investointi.Jos ei ole puristimia niin eikö sen iskarin mutterin voisi avata auton ollessa vielä pyörillään, sitten vasta nostaisi ylös.
E: Mielestäni ne iskarin alapään pultit kannattaa avata suosiolla, paljon suurempi homma koko navan irrotuksessa on. Varsinkin jos sinne jotain osia vaihtaa niin kulmat kannattaa muutenkin säätää/säädättää.
Jousipuristin kannattaa kyllä olla ettei tarvi keksiä hätäratkaisuja kuten itse jouduin kun unohdin puristimen. En suosittele kokeilemaan.
Onhan nuo tullu purettua tolpat pois ilman puristimia muutamaan kertaan, mutterit vaan yläpäästä irti auton ollessa pyörillään ja sitten tunkkailemaan. Kyllä se sisempikin on sieltä auennut talttapääruuvarilla ja vasaralla avittaen, ihan samalla tavalla kuin jos tolppa olisi maassa ja jousipuristimella puristettuna. Tosin tuo on aika kankeata autoissa, joissa on kallistuksenvakaaja koska se ei paljoa anna periksi, ja tunnetusti vakiojouset on pirun korkeat "vapautettuna".
Jousipuristimet vaan käyttöön niin ei tarvi jännittää, kun ei maltaita maksakkaan.
Jousipuristimet vaan käyttöön niin ei tarvi jännittää, kun ei maltaita maksakkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa