TDI ahtopaineista

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

TDI ahtopaineista

ViestiKirjoittaja Ilexi » 15.9.2007 18:08

Laitoin tuossa ahtopainemittarin kiinni, kun lähdin koeajolle mittarin asennuksen jälkeen niin täyskaasukiihdytyksessä painetta oli piikkiä 1,8 bar ja tasoittu 1,4 bariin.

autossahan on gt17494v ahdin ja raceja vastaavat suuttimet sekä 3bar mappi

onko tuo normaalia että paineet on noin korkeat että voiko tuo map anturi nostaa painetta noin paljon??

uskaltaako noita paineita vielä nostaa että kestääkö kone/ahdin?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 15.9.2007 19:10

Tuolle 1749V ahtimelle on porukka suositellut maksimissaan 1.3bar jatkuvia paineita, alkaa sen jälkeen kestävyys kuulemma kärsimään kiihtyvällä tahdilla.
Ja jos sulla on raceja vastaavat suuttimet paikallaan niin todennäköisesti pakopaineet on taivaissa tuolla ahtimella poletettaessa.
Porukka on onnistunut katkomaan akseleita/tuhoomaan ahtimen laakereita noista 1749v:n ahtimista raceloiden avulla jonkin verran, jopa pienemmilläkin suuttinkärjillä.

Tuon mapin vaihto nostaa nuo ahdot tuonne tasolle mitä mittarisi näyttää.
Ahtopaine on jo enemmän 3bar mapilla mitä ahdin kestää pitkä ikäisesti, eli en ala enää suosittelemaan paineen nostamista, vaan ennemimmin katselemaan suoraan isompaa ahdinta sinne pellin alle, etes 1749VA ahdin(130pd) ja suosittelen isompaa.

Itselläni tuo VA-malli ja raceilla yhdestä ahtimesta jo antautui laakeri...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 16.9.2007 15:41

No empä ole ihan satavarma tuosta ahtimen malli merkinnästä mut sen pitäs olla sama kun 150 heppasessa TDI:ssä.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 16.9.2007 16:01

Jos on sama kuin 150hp koneessa, niin se on silloin gt 1749VB malli.
Ja Jolloin tuo 1.4bar on ihan ok paine vielä =)

En tiedä tuolle VB-mallille jatkuvan maximi ahdon määrää...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 16.9.2007 18:36

Tdiclub.com foorumilla oli jotain juttua että suositelteva jatkuva ahtopaine ei olisi yli 22psi:tä, elikkäs noin 1.5Bar suurempi.
Se on taas eri asia että voiko mihinkään netissä olevaan juttuun luottaa, mutta kokeilemalla varmasti selviää, tosin voi tulla aika kalliit kokeilut.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 16.9.2007 19:16

Sellasta muistelisin jostain kuulleeni, että vb on suunniteltu 1.5bar ahdoille!

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 17.9.2007 14:51

Joo no hyvä tietää että pitäs kestää ahtimen mut yllättävän kova paine on tehoihin verrattuna.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.9.2007 14:53

Eihän nämä laitteet ilmalla kulje, joten ruokaa myös sen paineen kaveriksi.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 17.9.2007 15:22

Se on kyllä totta, esim itsellä 1.2bar ahdoilla va-ahtimella polttaa kaiken mitä saa raceista läpi vakionestepäällä. Eli siis ei anna yhtään voimasavua.

anzelmi-
-
Viestit: 42
Liittynyt: 17.7.2007 18:39

ViestiKirjoittaja anzelmi- » 17.9.2007 20:54

vähän off topic, mistä kohtaa kannattaa mitata pakopaineet? jos asentelis mittarin pakopäähänkin..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.9.2007 21:31

Laita egr:n laippaan se pakopainemittari. n. 20cm putkea ja sitten letkulla loppu matka.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 29.12.2007 16:10

missäköhän mahtaisi vika olla. alaväännöt on kateissa ja ahtopaineet nousee vasta 3000rpm:n jälkeen.
eilen irrotin piuhan n75-venttiiliiltä, sen jälkeen ei kyllä ollut vetoja olleskaan.
mahtaakohan ne turbon siivet jumia vai pitäisikö kokeilla uudella n75-venttiiliä ja uutta maffia?
autona siis seat leon 1.9tdi. va-ahdin,pp502 ja karalan lastu.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 29.12.2007 17:53

Mitä se ahtaa yläkierroksilla?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.12.2007 21:52

Kuulostaisi että ei tule alipainetta ollenkaa ahtimen kellolle. Jossain alipainevuoto tai sitten N75 ei toimi. Alipaine voi karata esim. viallisen EGR-solenoidin kautta, on sellainenkin ihme nähty.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 30.12.2007 0:50

Mulla teki noin kun oli se alipaineletku irti joka tulee ilmanputsariin kiinni.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 30.12.2007 9:54

malandio wrote:
Se on kyllä totta, esim itsellä 1.2bar ahdoilla va-ahtimella polttaa kaiken mitä saa raceista läpi vakionestepäällä. Eli siis ei anna yhtään voimasavua.


malandio: Paljon sulla on IQ? Kyllä vakionestepäällä ja raceilla pitäis niin paljon tulla kakkua, että VA:lla voimasavua tulee ja paljon! Tulee nimittäin VB:lläkin niin halutessa.... =)

Ilexi: Onko sulla vakio downpipe/putkisto? Siellä tulee tosiaan pakopuolella aika ahdasta tuolla setupilla, eli pakopaineet on kovat. Pakopesä itsessään käy jo ahtaaksi... Mulla helpotti toi ahtojen karkailu vähän, kun vaihdoin takapöntön paikalle läpivirtaavan mallin.Kesän toimi jotenkin... Nyt piikittää taas välillä samoin kun sulla, luulen että vnt vähän jumittelee... No, täytyy käyttää turbo irti ja putsata. Samalla vois vähän modata pakopesää ja laittaa 2,5" db:n, niin loppuu piikittely.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 30.12.2007 23:25

Kane: iq on noin 1.2 tällä hetkellä.
Jos menee alta yhden niin alkaa ilmestymään savua ja 0.7 alkaa rynkyttämään.
Semmoinen usva kyllä irtoo jonka voi havaita takana tulevan ajo valoja vasten, mutta ei tuolla 1.2:n iq:lla puhdasta savua vielä irtoa.
Painetta 1.3, eikä piikitä ollenkaan, vakio ic ja ahtoputkisto. Pakopuoli läpeensä 2.5"/3" putkea yhdellä ahdistamattomalla kammio vaimentimella.
Ja kai sitä woimaakin on jonkin verran kun taittuu tuo 60-120 alta 6s, tuo tulee paria vaihdetta käyttäen, kun ei riitä 3:lla vetävät kierrokset ohjelman takia 120 asti. 4:s vaihteella pelkästään sain ajaksi 6.2s
Ainut ongelma joka nykyään on ilmaantunut, on se että kytkin levy ei kestä fyysisesti, eli paukkuu oletattavasti alaväännön takia levyn keskiön jouset kappaleiksi.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 31.12.2007 20:07

en oo kokeillu mitä se ahtaa yläkierroksilla.
tuossa maffilta otin piuhan irti ja kokeilin niin osakaasulla kyllä vielä vetää mutta sit jos enenpi painaa kaasua pohjaan niin hyytyy.

pitää käydä tuossa kaikki letkut läpi, näkeepähän jos jokin on irti.

kauhia pihinä ja puhina kyllä kuuluu kun alkaa jostain 1700rpm:n kieppeiltä kaasua painamaan.
että varmaankin joku letku sieltä on jonkin verran irti?

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 1.1.2008 19:54

Ilexi: Onko sulla vakio downpipe/putkisto? Siellä tulee tosiaan pakopuolella aika ahdasta tuolla setupilla, eli pakopaineet on kovat. Pakopesä itsessään käy jo ahtaaksi...


Joo on vielä vakiot mutta vaihtuu koko putkisto ja down pipe 3" rosteriin kunhan saan laipat leikattua.

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 13.1.2008 13:33

mistähän voi johtua kun vaihdettiin kaverin 1.9tdi cordobaan 3bar mappi ni ahot laski 0,1-0,2bar ennen 0,9 nyt 0,7-0,8??
moottorintyyppi agr ja sillä on joku psi-boxi siinä kiinni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa