Ei käynnisty *Kiireellinen
Valvoja: ffp jäsenet
Ei käynnisty *Kiireellinen
Vaihdoin suutinrungot kokonaisuudessaan ja nyt ongelmana on auton totaalinen käynnistymättömyys.
Ilmaus suoritettiin löysäämällä suuttimien päällä olevia muttereita ja starttaamalla, dieseliä tulee kyllä suuttimille (Ei vuoda kovin suurella paineella).
Tämänkään jälkeen auto ei käynnistynyt ja ilmattiin suuttimet uudestaan siten että:
1. sylinterin suuttimen nipasta otettiin sokkotulppa pois ja tästä letku säiliöön jossa on dieseliä.
4. sylinterin suuttimen nipasta ja jakajapumpun banjoliittimen nipasta letkut samaan säiliöön.
Ilmaa tulee reilusti ja loputtomasti tällä tavalla yrittäessä (joka on ainakin minun mielestä hieman outoa)
Pienen mietiskelyn jälkeen ajateltiin jakajapumpun olevan tyhjä jostain kumman syystä, iskettiin tankkiin painetta (paluu letkun kautta) ja ilmaa näytti tulevan näinkin taas.
Huomioita:
4. suuttimen ja jakajapumpun välissä olevaan paluu letkuun pistettiin keskelle pätkä kirkasta letkua ja tästä havaittiin että nesteen virtausta tapahtuu molempiin suuntiin. (Oman käsityksen mukaan pitäisi virrata vain poispäin, eli jakajapumppuun ja tästä tankille)
Kokeilimme tähän letkuun myös takaisku venttiiliä, ilman tulosta.
Polttoainesuodattimelta pumpulle menevä läpinäkyvä polttoaineletku sisältää koko aika ilmaa nesteen mukana.
Vuotoja ei näy olevan missään.
Olen vaihtanut aiemmin uuden polttoainesuodattimen ja siihen kuuluvat tiivisteet, vaihdon jälkeen autoa sai sahata käyntiin aika kauan, koska suodatin ei ollut aivan täynnä.
Mitään ilmausta en suorittanut tällöin, joten voisiko ongelma juontaa juurensa siihen, että kyseinen suodatin ei ole täysin vapaa ilmasta ja vaikuttaisi tällä tavoin paineen muodostumiseen suuttimille?
(Lisäsimme suodattimeen nyt vielä muutaman desilitran dieseliä paluupuolen liittimestä, joka aiheutti sen että ilmakuplat pumpulle menevässä letkussa vähenivät huomattavasti)
EDIT:
Auto on Seat Leon 1.9TDI ALH moottorilla, mutta samanlaiset rekkulat löytyy melkeinpä kaikista muistakin TDI koneista.
Ilmaus suoritettiin löysäämällä suuttimien päällä olevia muttereita ja starttaamalla, dieseliä tulee kyllä suuttimille (Ei vuoda kovin suurella paineella).
Tämänkään jälkeen auto ei käynnistynyt ja ilmattiin suuttimet uudestaan siten että:
1. sylinterin suuttimen nipasta otettiin sokkotulppa pois ja tästä letku säiliöön jossa on dieseliä.
4. sylinterin suuttimen nipasta ja jakajapumpun banjoliittimen nipasta letkut samaan säiliöön.
Ilmaa tulee reilusti ja loputtomasti tällä tavalla yrittäessä (joka on ainakin minun mielestä hieman outoa)
Pienen mietiskelyn jälkeen ajateltiin jakajapumpun olevan tyhjä jostain kumman syystä, iskettiin tankkiin painetta (paluu letkun kautta) ja ilmaa näytti tulevan näinkin taas.
Huomioita:
4. suuttimen ja jakajapumpun välissä olevaan paluu letkuun pistettiin keskelle pätkä kirkasta letkua ja tästä havaittiin että nesteen virtausta tapahtuu molempiin suuntiin. (Oman käsityksen mukaan pitäisi virrata vain poispäin, eli jakajapumppuun ja tästä tankille)
Kokeilimme tähän letkuun myös takaisku venttiiliä, ilman tulosta.
Polttoainesuodattimelta pumpulle menevä läpinäkyvä polttoaineletku sisältää koko aika ilmaa nesteen mukana.
Vuotoja ei näy olevan missään.
Olen vaihtanut aiemmin uuden polttoainesuodattimen ja siihen kuuluvat tiivisteet, vaihdon jälkeen autoa sai sahata käyntiin aika kauan, koska suodatin ei ollut aivan täynnä.
Mitään ilmausta en suorittanut tällöin, joten voisiko ongelma juontaa juurensa siihen, että kyseinen suodatin ei ole täysin vapaa ilmasta ja vaikuttaisi tällä tavoin paineen muodostumiseen suuttimille?
(Lisäsimme suodattimeen nyt vielä muutaman desilitran dieseliä paluupuolen liittimestä, joka aiheutti sen että ilmakuplat pumpulle menevässä letkussa vähenivät huomattavasti)
EDIT:
Auto on Seat Leon 1.9TDI ALH moottorilla, mutta samanlaiset rekkulat löytyy melkeinpä kaikista muistakin TDI koneista.
Tankki on lähes puolillaan.
Akku on vedetty tyhjäksi kertaalleen ja nyt parin akkulaturin voimin sitä lataillaan.
Koitin myös vaihtaa sokkotulpan ja suuttimien paluuletkun paikkoja keskenään, tälläkään ei ollut merkitystä.
Eniten ihmetyttää kyllä tuo, että miksi suodattimelta pumpulle tulevassa letkussa on ilmaa koko ajan.?
Akku on vedetty tyhjäksi kertaalleen ja nyt parin akkulaturin voimin sitä lataillaan.
Koitin myös vaihtaa sokkotulpan ja suuttimien paluuletkun paikkoja keskenään, tälläkään ei ollut merkitystä.
Eniten ihmetyttää kyllä tuo, että miksi suodattimelta pumpulle tulevassa letkussa on ilmaa koko ajan.?
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Oletko vaihtanut suodattimen päällä olevan takaiskuvenan? Itsellä aikanaan oli V6 tdi Audissa samanlainen homma(vaikkakin erilainen pumppu kyseessä), joka ilmeni juurikin pa-suodattimen vaihdon jälkeen. Riipi ilmoja ja eikä lähtenyt käyntiin. Erillinen takaiskuvena piti laittaa (eli ei auttanut vaikka vaihtoi suodattimen päällä olevan venttiilin.), sen jälkeen ei mitään ongelmia.
Viimeksi muokannut diesel power, 29.12.2007 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koska se on irti myös suodattimen päästä, ja tukin sen termostaatin sieltä molempiin suuntiin.
Tällä tavalla on nyt yritetty sahata ja aina vaan tuolta pumpun paluusta tulee ilmaa ja erittäin reilusti.
Nyt on ainoana vaihtoehtona minun mielestä että suuttimissa on oltava joku vika ja se sitä kautta päästää ilmaa tuonne polttoaineen painelinjaan.
Tällä tavalla on nyt yritetty sahata ja aina vaan tuolta pumpun paluusta tulee ilmaa ja erittäin reilusti.
Nyt on ainoana vaihtoehtona minun mielestä että suuttimissa on oltava joku vika ja se sitä kautta päästää ilmaa tuonne polttoaineen painelinjaan.
Ota nyt vielä tuo paluupuolen banjohässäkkä kokonaan pois pumpun kannesta ja ime sitä kautta pumppu täyteen ainetta.
AIka huonosti on suuttimet kasattu jos sieltä pääsee ilmaa systeemiin ja miten se voi päästä tuonne suodattimen ja pumpun välille sieltä hyppäämään, en ymmärrä. Onhan suuttimien ja pumpun välissä kuitenkin paineventtiilit.
AIka huonosti on suuttimet kasattu jos sieltä pääsee ilmaa systeemiin ja miten se voi päästä tuonne suodattimen ja pumpun välille sieltä hyppäämään, en ymmärrä. Onhan suuttimien ja pumpun välissä kuitenkin paineventtiilit.
Vikahan oli suuttimessa, suuttimien kokoaja (minä) oli hukannut ykkössuuttimen sisimmän shimmilevyn ja täten suutin vuosi sylinteripaineet tuonne polttoainelinjaan.
Nyt probleemoksi muodoistui sellainen asia, että jokin jurisee ja nuputtaa ajossa kun lähdetään vedättämään alle 25...2700rpm.
Mahtaneeko kyseessä olla kaksoismassavauhtis, jos virityksinä on nyt ainoastaan 110hv:n suuttimet?
Nyt probleemoksi muodoistui sellainen asia, että jokin jurisee ja nuputtaa ajossa kun lähdetään vedättämään alle 25...2700rpm.
Mahtaneeko kyseessä olla kaksoismassavauhtis, jos virityksinä on nyt ainoastaan 110hv:n suuttimet?
Paljonkos sulla on km mittarissa...? Tuntuu vaan että noissa massapyörissä on eroja aika paljon km mukaan ja muutenkin... Joillakin jyristää jo 350nm väännöillä ja toisilla ei... Mulla ajettu nyt 197tkm, eikä vauhtis ole jyrissyt vaikka kesällä kytkinkin vielä piti... Ja vääntöä kuitenkin on se +350nm....
Ahtaako kuitenkin noilla kierroksilla hyvin? Jos siellä turbo yrittää sakata, kun ei ehdi mukaan oikein ja soppaa tulee nyt reilummin...?
Ahtaako kuitenkin noilla kierroksilla hyvin? Jos siellä turbo yrittää sakata, kun ei ehdi mukaan oikein ja soppaa tulee nyt reilummin...?
143 000km, vääntöä ja tehoa ei ole kyllä kovin kummoisesti vakiota enempää, mutta siltikin jokin jyristää.
Ihan pintakaasulla ei jyristä alkuunkaan, mutta mitenkään rajusti ei tarvitse vedättää että alkaa ravistus ja jyrinä.
EDIT:
Hetkonen, voiko tuollaista tärinää ilmaantua jos syöttöä on paljolti enemmän mitä koneessa oleva ilmamäärä riittää polttamaan?
Koska tuo vehje pölläytti vakiokunnossakin ripeästi lähettäessä jonkun verran, niin voisiko ahdin olla loppusuoralla?
Ihan pintakaasulla ei jyristä alkuunkaan, mutta mitenkään rajusti ei tarvitse vedättää että alkaa ravistus ja jyrinä.
EDIT:
Hetkonen, voiko tuollaista tärinää ilmaantua jos syöttöä on paljolti enemmän mitä koneessa oleva ilmamäärä riittää polttamaan?
Koska tuo vehje pölläytti vakiokunnossakin ripeästi lähettäessä jonkun verran, niin voisiko ahdin olla loppusuoralla?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Mikä tahansa on mahdollista, kyllä mä yritin ne kasata lateksi hanskat kädessä ja jokaisen osan vielä varmuudella paineilmalla puhaltaen.
Shimmit on paikoillaan kyllä ja oikeassa järjestyksessä.
Melkein voisin väittää että tuo tärinä ei tule voimansiirrosta vaan itse moottorista, joten taitaapi edessä olla taas suuttimien vaihtokeikka.
Kaikkea sitä oppii ja nyt tietää että tästä lähin en itse noita suuttimia enää purkaa.
Tuollahan voi olla nyt ruiskutusajat ja hetket ihan mitä vaan, niin ei varmasti kannata turhaan ajella tuon vehkeen kanssa?
EDIT:
Vaihdoin suuttimen takaisin vakioiksi ja nyt ei ole mitään ongelmia missään.
Tehoeroa ei ole kovin kummoisesti 110 ja 90hv suuttimien välillä ajossa huomattavissa , mutta kuitenkin eräässä testipaikassa jossa olen suorityskykyä vertaillut, niin samalla pätkällä:
60-90 kerkeää vakiokunnossa
60-100 noilla 110hv suuttimilla.
Shimmit on paikoillaan kyllä ja oikeassa järjestyksessä.
Melkein voisin väittää että tuo tärinä ei tule voimansiirrosta vaan itse moottorista, joten taitaapi edessä olla taas suuttimien vaihtokeikka.
Kaikkea sitä oppii ja nyt tietää että tästä lähin en itse noita suuttimia enää purkaa.
Tuollahan voi olla nyt ruiskutusajat ja hetket ihan mitä vaan, niin ei varmasti kannata turhaan ajella tuon vehkeen kanssa?
EDIT:
Vaihdoin suuttimen takaisin vakioiksi ja nyt ei ole mitään ongelmia missään.
Tehoeroa ei ole kovin kummoisesti 110 ja 90hv suuttimien välillä ajossa huomattavissa , mutta kuitenkin eräässä testipaikassa jossa olen suorityskykyä vertaillut, niin samalla pätkällä:
60-90 kerkeää vakiokunnossa
60-100 noilla 110hv suuttimilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 42 vierailijaa