Miten tehoja, ilman turboa?
Valvoja: ffp jäsenet
Miten tehoja, ilman turboa?
Eli auto g3 gti 2,0 8v vm-94. Miten sais tehoja pikkasen lisää ilman mitään turbon asennuksia? kärsiikö näistä bensa koneen kansista ottaa pientä lastua pois, dieseli koneen kansi ei tykännyt ideasta. Miten suuttimet, venttiilit jos suurentas pikkasen, säädettävä nokkapyörä ja kireempi nokka. olisiko noista mitään apua pääsiskö 115hv paremmalle puolelle.
Niin ja sit tuli mieleen tollanen kysymys et saako tohon g3 laittaa audin vapaasti hengittävän 5 pyttysen koneen se kestäs kuulemma kutittelua, vai kestääkö? Pitääkö auton josta koneen siirtää niin olla saman ikäinen tai uudempi kuin kanta auton?
Niin ja sit tuli mieleen tollanen kysymys et saako tohon g3 laittaa audin vapaasti hengittävän 5 pyttysen koneen se kestäs kuulemma kutittelua, vai kestääkö? Pitääkö auton josta koneen siirtää niin olla saman ikäinen tai uudempi kuin kanta auton?
Lohkot on ihan samat! oon samaa mieltä tosta että heitä siihen se 16v kansi vaan, ja jotkut lievät katunokat... mut mites sitten on noiden ruiskuhommien kanssa? rupeeko sieltä ahdistaan?
Sit tosta kannesta vielä, niin ite otin omasta golfin 16v kannesta muistaakseni 0.50 pois, ja lohkosta sit 0.25.. männät on nyt sillein kun laittaa kannentiivisteen, niin männänlaki tulee tiivisteen yläpuolelle, ja männän reuna aika lähelle tiivisteen yläreunaa... Mut jos nokkia vaihdat, niin laske TARKASTI ja HUOLELLISESTI että mahtuu venat aukeen ilman kolinaa.. ;)
PS. kokemusta on niistä, et "joo, kyllä ne venat mahtuu aukee, eihän ne nyt voi ottaa mäntään" asennuksista.. ;);)
Sit tosta kannesta vielä, niin ite otin omasta golfin 16v kannesta muistaakseni 0.50 pois, ja lohkosta sit 0.25.. männät on nyt sillein kun laittaa kannentiivisteen, niin männänlaki tulee tiivisteen yläpuolelle, ja männän reuna aika lähelle tiivisteen yläreunaa... Mut jos nokkia vaihdat, niin laske TARKASTI ja HUOLELLISESTI että mahtuu venat aukeen ilman kolinaa.. ;)
PS. kokemusta on niistä, et "joo, kyllä ne venat mahtuu aukee, eihän ne nyt voi ottaa mäntään" asennuksista.. ;);)
Mielenkiintoinen aihe, mutta huono aihio jos asiaa spekuleeraa lain sallimissa puitteissa.
Laillisesti vähäpäästöseen ei saa vaihtaa juuri muuta kuin ilmaputsarin ja pakoputken. Noilla toimenpiteillä saa mahottomasti lisää ääntä ja henkisiä hevosia, eli silkkaa rahan hukkaa.
Toinen laillinen keino on vaihtaa koko moottori, sen todellinen hyöty tietysti riippuu moottorin valinnasta. Työmäärää ja rahamäärää jos suhteuttaa auton hintaan, niin järkevästi sitä ei voi perustella mitenkään...
Jos ei keskity katsastusjeesusteluun, niin vaikeasti hengittävän mootorin viritys on siltikin vaativa taiteenlaji. Pääasiassa käytettävyyden heikentämistä isolla rahalla, eikä loppupeleissä kuitenkaan pääse kovin kummoisiin teholukuihin. Mut mikäs siinä jos sellasesta harrastelusta tykkää.
Laillisesti vähäpäästöseen ei saa vaihtaa juuri muuta kuin ilmaputsarin ja pakoputken. Noilla toimenpiteillä saa mahottomasti lisää ääntä ja henkisiä hevosia, eli silkkaa rahan hukkaa.
Toinen laillinen keino on vaihtaa koko moottori, sen todellinen hyöty tietysti riippuu moottorin valinnasta. Työmäärää ja rahamäärää jos suhteuttaa auton hintaan, niin järkevästi sitä ei voi perustella mitenkään...
Jos ei keskity katsastusjeesusteluun, niin vaikeasti hengittävän mootorin viritys on siltikin vaativa taiteenlaji. Pääasiassa käytettävyyden heikentämistä isolla rahalla, eikä loppupeleissä kuitenkaan pääse kovin kummoisiin teholukuihin. Mut mikäs siinä jos sellasesta harrastelusta tykkää.
Tarkoituksena olisi saada koneeseen noin 150hv. miten sen 16v kannen kans jos sen laittaa niin muuttuuko pakokaasu arvot paljoa 8v verrattuna. Eli 16v 8v koneiden erona ei ole muu kuin kans, muut moottorin osat on samoja.? Paljon toi 16v kansi maksaa noin suurin piirtein+ virinokat ja säädettävät nokkapyörät? miten sen turbon laita jos sen innostuu laittaan, niin sitten sen katsastus?
Kuten JariN totesi niin vähäpäästöisiä koneita ei ihan tuosta vaan mennä sorkkimaan. Tuollainen kannenvaihto on semmoinen operaatio että siihen ei riitä että konttorin päästömittarit näyttävät vihreää, vaan tarvitaan käytönaikainen päästömittaus jonka teettäminen sitten maksaa persettä vaille hevosen.
Ei muutaku laita se koko GTi 16V:n motti sinne. Siinä on 150hv vaparina potkua.. Siihen ku ymppäät em. asiat (puristuksien nosto > kannen lasku, sporttinokat ja säädettävät nokkapyörät), niin siinä on n.180hv vapaasti hengittävää konia.. Sit jos halutaan lisää poweria, niin ohjelmoitavaa ruiskua (Hestec, Haltech, Motec tms.) sekä läppärunkoja.. niin sit se rupee pelittään. Tosin aika kallista on tuo ruiskun "virittäminen"..
Säästä rahaa ja osta sinne edellämainituista vaihtoehdoista se 2.0 16V jossa on se 150 hp. Bolt on ratkaisu 1500 eurolla. Jos haluat enemmän jumppaa ja harrastusta vaihda sinne 1.8T 20V. Jos et pidä rakentamisesta vaihda autosi tehokkaampaan. Kansia virittämällä saat 30 heppaa ja rahaa kuluu ainakin tuo 1500€.
Ei se vaparin virittäminen sen enempää taiteen laji ole kuin turpon virittäminen. Kummassakin menee samat palikat vaihtoon kun voimaa yritetään houkutella. Turpossa tosin enemmän potentiaalia pelkällä ahtamisella.
Ei se vaparin virittäminen sen enempää taiteen laji ole kuin turpon virittäminen. Kummassakin menee samat palikat vaihtoon kun voimaa yritetään houkutella. Turpossa tosin enemmän potentiaalia pelkällä ahtamisella.
Onkohan tämä sivu vuodelta käpy: http://www.tmuukkonen.fi/Finska_sidor/m ... sastus.htm
Tuolla vaan tuosta vapari / ahdetun virityserosta. Ei mikään aken sivu, mutta sieltäkään virallista tietoa lähtenyt sen paremmin hakemaan.
Tuolla vaan tuosta vapari / ahdetun virityserosta. Ei mikään aken sivu, mutta sieltäkään virallista tietoa lähtenyt sen paremmin hakemaan.
Finlex:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Viimeksi muokannut kilpijoki, 28.12.2007 20:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juu, kannenvaihto kyllä. Jos menisi tämän mukaan:
Tuo kiinnostaa, pitääkö edelleen paikkansa. Tuo kopio tästä:
Ahtaamattomat autot saadaan melko vapaasti virittää kunhan seuraava ehto täyttyy:
Omamassan suhde nettotehoon on muutoksen jälkeen suurempi kuin 7 kg/kW (§5 mom 2 kohta i).
Ahtaamattomaan moottoriin saa tehdä seuraavat toimenpiteet ilman poikkeuslupaa (§6 mom 1) :
-vaihtaa kaasutinta
-asentaa polttoaineen suihkutusta tai muuttamalla sitä, eli esim. chip-viritys tai lisäboksit.
-muuttamalla sytytyslaitteistoa, taas puhutaan myös chip-virityksestä tai lisäboksista.
-muuttamalla puristusta
-vaihtaa nokka-akselia
-muuttaa kanavat tai vaihtaa imu-, pakosarjaa.
-iskutilavuuden suurentaminen 10 %:iin asti sallitaan. Isompia muutoksia vaatii poikkeuslupaa.
Sylinterikannen vaihto vaatii lakitekstin mukaan muutoskatsastus (§6 mom 2) samoin kuin ahtimen asennus (§6 mom 4).
Käytännössä jos auton omamassa on esimerkiksi 1300 kg saadaan tehoa lisätä maksimissaan 1300/7 => 185 kW:iin (250 hv) asti ilman muutoskatsastusta ! Ahtaattoman moottorin teholastutus, vapaavirtaussuodatin ja pakojärjestelmän muutos antaa yleensä noin 10-15 % tehonlisäys. Katsastusviranomaiset katsovat kuitenkin tehonlisäys lastuttamisessa olevan 10 % ellei muuta osoiteta (§6 mom 1).
Tuo kiinnostaa, pitääkö edelleen paikkansa. Tuo kopio tästä:
Liikenneministeriön päätös
N:o 779/ 1998
Muutokset N:o 1256/ 2002 huomioitu
(maininta tekstin jälkeen)
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Taitaa pitää paikkaansa, mutta ymmärsin että vain ei vähäpäästöisessä ajoneuvossa. tai ainakin vähäpäästöisessä tulee mukaan vähäpäästöisyyden todistaminen muutoksien jälkeen.6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Se, että onnistuuko vaparista saamaan moista teholisäystä kantta vaihtamatta on sitten jo toinen asia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa