Miten tehoja, ilman turboa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

Miten tehoja, ilman turboa?

ViestiKirjoittaja arko » 9.12.2007 10:56

Eli auto g3 gti 2,0 8v vm-94. Miten sais tehoja pikkasen lisää ilman mitään turbon asennuksia? kärsiikö näistä bensa koneen kansista ottaa pientä lastua pois, dieseli koneen kansi ei tykännyt ideasta. Miten suuttimet, venttiilit jos suurentas pikkasen, säädettävä nokkapyörä ja kireempi nokka. olisiko noista mitään apua pääsiskö 115hv paremmalle puolelle.

Niin ja sit tuli mieleen tollanen kysymys et saako tohon g3 laittaa audin vapaasti hengittävän 5 pyttysen koneen se kestäs kuulemma kutittelua, vai kestääkö? Pitääkö auton josta koneen siirtää niin olla saman ikäinen tai uudempi kuin kanta auton?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 9.12.2007 13:18

Vaparin viritykseen on perinteiseti mennyt älytön määrä rahaa ilman mullistavia tehonlisiä..

Muistaakseni moottorin koko saa nousta jotain ~20% suurimmasta alkuperäismoottorisen tilavuudesta, tehot suunnilleen saman verran.. Jos vanha pata on vähäpäästöinen, olettaisin, että uudenkin pitää olla.

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 9.12.2007 14:28

Laita siihen GTi:n 16V kansi, niin sillä saa tehoa helposti! Ja sit sitä 16V kantta voi hieman laskea, nokka-akselia ja nokkapyrää, niin sulla on n.180hv pellin alla...

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 9.12.2007 14:39

Eli tohon passaa suoraan se 16v kansi, lohko on sama 8 v ja 16v koneissa?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 9.12.2007 15:19

Edit: moottoria ei voikaan vaihtaa kun on vähäpäästöinen?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 9.12.2007 15:45

kyllä koneen voi vaihaa kunhan uusikin kone on vähäpäästöinen ja samalla tai uudemmalla päästönormeilla varustettu. esim 1.8T. itse vähäpäästöiseen moottoriin ei saa tehdä muutoksia.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.12.2007 16:59

Paitsi että vähäpäästöistä vaparia saa virittää ja muuttaa kunhan ei ahda sitä tai teho/paino raja ylity tai tehot kasva +20% tehokkaimmasta mallista.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 9.12.2007 17:58

Kyllähän tuosta aihiosta on vaikea ilman turboa tehoa taikoa. Kevennä autoa kaikilta osin mitä pystyt.

Artemis
-
Viestit: 34
Liittynyt: 23.10.2007 16:37

ViestiKirjoittaja Artemis » 9.12.2007 22:56

Lohkot on ihan samat! oon samaa mieltä tosta että heitä siihen se 16v kansi vaan, ja jotkut lievät katunokat... mut mites sitten on noiden ruiskuhommien kanssa? rupeeko sieltä ahdistaan?

Sit tosta kannesta vielä, niin ite otin omasta golfin 16v kannesta muistaakseni 0.50 pois, ja lohkosta sit 0.25.. männät on nyt sillein kun laittaa kannentiivisteen, niin männänlaki tulee tiivisteen yläpuolelle, ja männän reuna aika lähelle tiivisteen yläreunaa... Mut jos nokkia vaihdat, niin laske TARKASTI ja HUOLELLISESTI että mahtuu venat aukeen ilman kolinaa.. ;)

PS. kokemusta on niistä, et "joo, kyllä ne venat mahtuu aukee, eihän ne nyt voi ottaa mäntään" asennuksista.. ;);)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 10.12.2007 9:10

Mielenkiintoinen aihe, mutta huono aihio jos asiaa spekuleeraa lain sallimissa puitteissa.
Laillisesti vähäpäästöseen ei saa vaihtaa juuri muuta kuin ilmaputsarin ja pakoputken. Noilla toimenpiteillä saa mahottomasti lisää ääntä ja henkisiä hevosia, eli silkkaa rahan hukkaa.
Toinen laillinen keino on vaihtaa koko moottori, sen todellinen hyöty tietysti riippuu moottorin valinnasta. Työmäärää ja rahamäärää jos suhteuttaa auton hintaan, niin järkevästi sitä ei voi perustella mitenkään...

Jos ei keskity katsastusjeesusteluun, niin vaikeasti hengittävän mootorin viritys on siltikin vaativa taiteenlaji. Pääasiassa käytettävyyden heikentämistä isolla rahalla, eikä loppupeleissä kuitenkaan pääse kovin kummoisiin teholukuihin. Mut mikäs siinä jos sellasesta harrastelusta tykkää.

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 10.12.2007 15:56

Tarkoituksena olisi saada koneeseen noin 150hv. miten sen 16v kannen kans jos sen laittaa niin muuttuuko pakokaasu arvot paljoa 8v verrattuna. Eli 16v 8v koneiden erona ei ole muu kuin kans, muut moottorin osat on samoja.? Paljon toi 16v kansi maksaa noin suurin piirtein+ virinokat ja säädettävät nokkapyörät? miten sen turbon laita jos sen innostuu laittaan, niin sitten sen katsastus?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 10.12.2007 16:26

Kuten JariN totesi niin vähäpäästöisiä koneita ei ihan tuosta vaan mennä sorkkimaan. Tuollainen kannenvaihto on semmoinen operaatio että siihen ei riitä että konttorin päästömittarit näyttävät vihreää, vaan tarvitaan käytönaikainen päästömittaus jonka teettäminen sitten maksaa persettä vaille hevosen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.12.2007 17:17

Edit: aivopieru (taas). Saisko moottorinohjausta päivittämällä lisätehoa?

Jos moottorin vaihtoa harkitsee niin ABF-koneesta lähtee jo vakiona se 110kW mitä hait takaa. Konehan on 2.0 16V vapari.

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 27.12.2007 20:56

Ei muutaku laita se koko GTi 16V:n motti sinne. Siinä on 150hv vaparina potkua.. Siihen ku ymppäät em. asiat (puristuksien nosto > kannen lasku, sporttinokat ja säädettävät nokkapyörät), niin siinä on n.180hv vapaasti hengittävää konia.. Sit jos halutaan lisää poweria, niin ohjelmoitavaa ruiskua (Hestec, Haltech, Motec tms.) sekä läppärunkoja.. niin sit se rupee pelittään. Tosin aika kallista on tuo ruiskun "virittäminen"..

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 27.12.2007 22:34

Rakenna toinen kone jolla ajat katsastuksen välit - ei sitä montaa tuntia vaihda jos ei katko johtosarjoja kassaralla. Halvin ja laittomin vaihtoehto-->paras, eikä kukaan itke päästöesteistä jne. Käsityö kunniaan. :)

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 28.12.2007 8:43

Jonde, eikös tuo 20% mallisarjan tehokkaimmasta koske ainoastaan ahdettuja autoja? Vapareissa ainoastaan tuo teho / paino esteenä viritysasteelle, jos päästöt ei hannaa vastaan. Tällaisen lapun muistelen nähneeni.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.12.2007 8:52

Kyllä se 20% lisää tehoa ja 25% iskutilavuutta koskee ihan kaikkia pelejä. +tietty vähäpäästöisyysmääräykset vähäpäästöisissä ajoneuvoissa.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 28.12.2007 11:22

Säästä rahaa ja osta sinne edellämainituista vaihtoehdoista se 2.0 16V jossa on se 150 hp. Bolt on ratkaisu 1500 eurolla. Jos haluat enemmän jumppaa ja harrastusta vaihda sinne 1.8T 20V. Jos et pidä rakentamisesta vaihda autosi tehokkaampaan. Kansia virittämällä saat 30 heppaa ja rahaa kuluu ainakin tuo 1500€.

Ei se vaparin virittäminen sen enempää taiteen laji ole kuin turpon virittäminen. Kummassakin menee samat palikat vaihtoon kun voimaa yritetään houkutella. Turpossa tosin enemmän potentiaalia pelkällä ahtamisella.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 28.12.2007 18:02

Onkohan tämä sivu vuodelta käpy: http://www.tmuukkonen.fi/Finska_sidor/m ... sastus.htm

Tuolla vaan tuosta vapari / ahdetun virityserosta. Ei mikään aken sivu, mutta sieltäkään virallista tietoa lähtenyt sen paremmin hakemaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.12.2007 19:17

Finlex:
6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Viimeksi muokannut kilpijoki, 28.12.2007 20:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 28.12.2007 19:23

Tuossahan on puhe moottorinvaihdosta, ei olemassa olevan vireistämisestä. Vai olenko puusilmä :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.12.2007 19:30

Samat pelisäännöt vaikuttavat. Eikös kannenvaihto esim rinnasteta moottorinvaihtoon?

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 28.12.2007 19:47

Juu, kannenvaihto kyllä. Jos menisi tämän mukaan:

Ahtaamattomat autot saadaan melko vapaasti virittää kunhan seuraava ehto täyttyy:

Omamassan suhde nettotehoon on muutoksen jälkeen suurempi kuin 7 kg/kW (§5 mom 2 kohta i).

Ahtaamattomaan moottoriin saa tehdä seuraavat toimenpiteet ilman poikkeuslupaa (§6 mom 1) :

-vaihtaa kaasutinta
-asentaa polttoaineen suihkutusta tai muuttamalla sitä, eli esim. chip-viritys tai lisäboksit.
-muuttamalla sytytyslaitteistoa, taas puhutaan myös chip-virityksestä tai lisäboksista.
-muuttamalla puristusta
-vaihtaa nokka-akselia
-muuttaa kanavat tai vaihtaa imu-, pakosarjaa.
-iskutilavuuden suurentaminen 10 %:iin asti sallitaan. Isompia muutoksia vaatii poikkeuslupaa.

Sylinterikannen vaihto vaatii lakitekstin mukaan muutoskatsastus (§6 mom 2) samoin kuin ahtimen asennus (§6 mom 4).

Käytännössä jos auton omamassa on esimerkiksi 1300 kg saadaan tehoa lisätä maksimissaan 1300/7 => 185 kW:iin (250 hv) asti ilman muutoskatsastusta ! Ahtaattoman moottorin teholastutus, vapaavirtaussuodatin ja pakojärjestelmän muutos antaa yleensä noin 10-15 % tehonlisäys. Katsastusviranomaiset katsovat kuitenkin tehonlisäys lastuttamisessa olevan 10 % ellei muuta osoiteta (§6 mom 1).


Tuo kiinnostaa, pitääkö edelleen paikkansa. Tuo kopio tästä:


Liikenneministeriön päätös

N:o 779/ 1998

Muutokset N:o 1256/ 2002 huomioitu
(maininta tekstin jälkeen)

Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998


kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.12.2007 20:05

6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Taitaa pitää paikkaansa, mutta ymmärsin että vain ei vähäpäästöisessä ajoneuvossa. tai ainakin vähäpäästöisessä tulee mukaan vähäpäästöisyyden todistaminen muutoksien jälkeen.

Se, että onnistuuko vaparista saamaan moista teholisäystä kantta vaihtamatta on sitten jo toinen asia.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 28.12.2007 20:17

Juuri näin. Mutta vaikkapa vanha vähäpäästöinen viitonen, voisi olla vaparikohteena ihan mielenkiintoinen :-) Turbojen rinnalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa