Hiljaisin pakoputki/takavaimennin?
Valvoja: ffp jäsenet
Hiljaisin pakoputki/takavaimennin?
Onko se tehtaalla suunniteltu ja asennettu originel konversio se kaikista hiljaisin pakoputki? Vai onko mahdollista saada meteliä hiljaisemmaksi esim. jonkun muun tekniikkavaihtoehdon putkella?
Kyseessä siis tuollainen ihan perus kaksilitrainen kahdeksan venttiilinen maamoottori (AGG) ja mielestäni meteli on liian kova ihan vakio-kokoonpanossa. Tuossa kun on aika lyhyt 5-vaihteen välitys, tuppaa maantienopeuksissa (100km/h) olemaan jenkaa noin 3 tonnia ja sitä myöten myös meteliä. Ja sitä meteliä pitäisi saada pienemmäksi, vaikka sitten jollain muulla takavaimentimella...
Kataloogi näyttäisi pikaisesti katsottuna tarjoilevan mm. AAA-moottorille takavaimenninta ihan omalla osanumerolla, kuten myös ABF-moottorille on omalla osanumerollaan. Erona kuitenkin vain viimeinen kirjain, onko noilla jotain eroa ulkoisesti, vai sisäisesti? Sitten jo ihan eri numerolla on takavaimenninta, jota tarjotaan mm. noihin 8v 2.0 -moottoreihin (AGG, ADY, 2E, ym.), sekä esim. tuohon 8v 1.6 (AFT) koneeseen, ja olikohan vielä 8v 1.8 (ABS:ään)... Ja olihan siinä kai vielä jotain muitakin... Mutta eroaako tämä paljonkin ulkoisesti/sisäisesti noista ensin mainituista? Onko mahdollisuuksia pienempään meteliin noista jommallakummalla?
Sitten vielä kysymys sen poikittaisvälipöntön vaikutuksista meteliin. Elikkäs sen toiseksi viimeisen taka-akselin etupuolella olevan.
Tuossa AGG:ssähän siellä kuuluisi olla se epäsymmetrinen "litteähkö" vaimennin, mutta tuossa vajaa pari vuotta sitten tuli vaihdettua se sellaiseen perinteisemmän malliseen "soikeaan" vaimentimeen (rupesi pörisemään), joka taitaa tarkasti ottaen kuulua noihin 8v 1.8 moottoreihin (AAM, ABS). Varaosamyyjä oli sitä mieltä, että ei eroa siitä alkuperäisestä muuten, kuin ulkonäöltään ja edullisemmalla hinnallaan ja edullisempi hinta tietysti houkutteli... Mutta oliko se sitten huonompi ja meluisampi vaihtoehto...
Mutta että hankkiakko tuollainen uusi originel vai soveltaa jotain muuta pienemmän melun toivossa...?
Pienempi meteli = parempi.
Saa esittää kokemuksia ja tietoa aiheesta. Ja jos ei noista ole kumpaakaan, niin sitten saa esittää mielipiteensä. :)
Kyseessä siis tuollainen ihan perus kaksilitrainen kahdeksan venttiilinen maamoottori (AGG) ja mielestäni meteli on liian kova ihan vakio-kokoonpanossa. Tuossa kun on aika lyhyt 5-vaihteen välitys, tuppaa maantienopeuksissa (100km/h) olemaan jenkaa noin 3 tonnia ja sitä myöten myös meteliä. Ja sitä meteliä pitäisi saada pienemmäksi, vaikka sitten jollain muulla takavaimentimella...
Kataloogi näyttäisi pikaisesti katsottuna tarjoilevan mm. AAA-moottorille takavaimenninta ihan omalla osanumerolla, kuten myös ABF-moottorille on omalla osanumerollaan. Erona kuitenkin vain viimeinen kirjain, onko noilla jotain eroa ulkoisesti, vai sisäisesti? Sitten jo ihan eri numerolla on takavaimenninta, jota tarjotaan mm. noihin 8v 2.0 -moottoreihin (AGG, ADY, 2E, ym.), sekä esim. tuohon 8v 1.6 (AFT) koneeseen, ja olikohan vielä 8v 1.8 (ABS:ään)... Ja olihan siinä kai vielä jotain muitakin... Mutta eroaako tämä paljonkin ulkoisesti/sisäisesti noista ensin mainituista? Onko mahdollisuuksia pienempään meteliin noista jommallakummalla?
Sitten vielä kysymys sen poikittaisvälipöntön vaikutuksista meteliin. Elikkäs sen toiseksi viimeisen taka-akselin etupuolella olevan.
Tuossa AGG:ssähän siellä kuuluisi olla se epäsymmetrinen "litteähkö" vaimennin, mutta tuossa vajaa pari vuotta sitten tuli vaihdettua se sellaiseen perinteisemmän malliseen "soikeaan" vaimentimeen (rupesi pörisemään), joka taitaa tarkasti ottaen kuulua noihin 8v 1.8 moottoreihin (AAM, ABS). Varaosamyyjä oli sitä mieltä, että ei eroa siitä alkuperäisestä muuten, kuin ulkonäöltään ja edullisemmalla hinnallaan ja edullisempi hinta tietysti houkutteli... Mutta oliko se sitten huonompi ja meluisampi vaihtoehto...
Mutta että hankkiakko tuollainen uusi originel vai soveltaa jotain muuta pienemmän melun toivossa...?
Pienempi meteli = parempi.
Saa esittää kokemuksia ja tietoa aiheesta. Ja jos ei noista ole kumpaakaan, niin sitten saa esittää mielipiteensä. :)
Taitaapi eniten vaikuttaa takapönttö ja ulostulon(tulojen) koko. Eikös sulla nimenomaan nyt ole paikallaan jonkun muun moottorivaihtoehdon takapönttö kuin originelli?
Vois olettaa, että villeriston ja 16V:n rööri saattais olla halkasijaltaan isompi ja/tai sisusikaluiltaan paremmin hengittävä kuin "kansanmallien" putket. AAM:n putki taitaa olla halkasijaltaan pienempi ja kenties sisuskaluiltaan ahistavampi kuin kakslitrasen originaali, ja kenties sitä kautta hiljaisempi. Edellämainittujen todellista vaikutusta melusaasteeseen 2.0 8V:n jatkona on mahdoton sanoa, sillä kokemukset rajoittuu TDI:n 2E:n, AAM:n originaaleihin putkistoihin sekä muutamaan eri versioon hand-made 2,5" putkistosta erimoisilla vaimentajilla AAM:n ja AFT:n jatkona. Mutta siis keskenään noita originaaliosia ei ole tullut sotkettua.
Liiallisella kaasunpoiston ahdistelulla saattaa saada aikaiseksi hiljaisuuden lisäksi muitakin AAM:n ominaisuuksia, ja sitä tuskin haluat!
Mitäs jos laittaa AGG:n oman takavaimentimen, ja miettii muita äänenvaimennuskohteita jos edelleen on liian kova meteli?
Vois olettaa, että villeriston ja 16V:n rööri saattais olla halkasijaltaan isompi ja/tai sisusikaluiltaan paremmin hengittävä kuin "kansanmallien" putket. AAM:n putki taitaa olla halkasijaltaan pienempi ja kenties sisuskaluiltaan ahistavampi kuin kakslitrasen originaali, ja kenties sitä kautta hiljaisempi. Edellämainittujen todellista vaikutusta melusaasteeseen 2.0 8V:n jatkona on mahdoton sanoa, sillä kokemukset rajoittuu TDI:n 2E:n, AAM:n originaaleihin putkistoihin sekä muutamaan eri versioon hand-made 2,5" putkistosta erimoisilla vaimentajilla AAM:n ja AFT:n jatkona. Mutta siis keskenään noita originaaliosia ei ole tullut sotkettua.
Liiallisella kaasunpoiston ahdistelulla saattaa saada aikaiseksi hiljaisuuden lisäksi muitakin AAM:n ominaisuuksia, ja sitä tuskin haluat!
Mitäs jos laittaa AGG:n oman takavaimentimen, ja miettii muita äänenvaimennuskohteita jos edelleen on liian kova meteli?
Eikös sulla nimenomaan nyt ole paikallaan jonkun muun moottorivaihtoehdon takapönttö kuin originelli?
Joo, Dieselmoottorin takavaimennin ei oikein sovellu tuollaiseen bensiinimoottoriin, vaikka TDi:n kaksi alas kaartuvaa putkea ovat kyllä huomattavasti asiallisemmat, kuin se vakio yhdellä isolla putkella. :)
Liiallisella kaasunpoiston ahdistelulla saattaa saada aikaiseksi hiljaisuuden lisäksi muitakin AAM:n ominaisuuksia
Niinpä. Vaikka onnettoman hidas pulkka onkin, niin ei niitä ihan viimeisiä menohaluja ole tarkoitus poistaa melutason pienennyksen kustannuksella.
Onko muilla kokemuksia/tietoa aiheesta?
Lykkäät sinne taka-akselin etupuolelle sellasen AAA-mallin "salkkuvaimentimen", niin putkenpäästä tulee ainoastaan lempeä hönkäys...
Tosin jotain sovitteita joutuu laittamaan, kun putkikoko ei täsmää.
Niitä salkkuja varmaan löytyy VR6 omistajilta, kun niitä on kuitenkin heivattu mäkeen parempien murinoiden ja teho/paino suhteen toivossa ;)
Tosin jotain sovitteita joutuu laittamaan, kun putkikoko ei täsmää.
Niitä salkkuja varmaan löytyy VR6 omistajilta, kun niitä on kuitenkin heivattu mäkeen parempien murinoiden ja teho/paino suhteen toivossa ;)
Pykälää vanhemmassa mallissa eli umpikeulassa tuo "salkkuvaimennin" on vakiona jo 1.8 -mallissa (90 hp RP/ABS, 75 hp AAM oli ovaalilla). Kokemuksen mukaan salkkumallin ja ovaalimallin välillä on iso meluero, salkku on tosi hiljainen verrattuna ovaaliin. Eikö tuohon uudempaan 2.0-malliin sitten saa salkkumallia vaikka alkuperäisvaraosana?
EDIT: Kyllä siellä AGG-koneisessakin alunperin on se salkku ollut, ovaali on merkinnällä Alternate:
EDIT II: Jostain syystä näissä facelift-malleissa on jätetty yksi vaimennin pois verrattuna aikaisempaan, melutaso voi olla alhaisempi umpikeulassa johtuen kolmesta vaimentimesta? Tässä esimerkiksi 1.8 RP/ABS/PB/PF -koneisen putkisto (ja näitä oli myös KATilla, ja silti kolmella vaimentimella eli KATin lisäys ei yhtä vaimenninta ole hävittänyt):

EDIT: Kyllä siellä AGG-koneisessakin alunperin on se salkku ollut, ovaali on merkinnällä Alternate:

EDIT II: Jostain syystä näissä facelift-malleissa on jätetty yksi vaimennin pois verrattuna aikaisempaan, melutaso voi olla alhaisempi umpikeulassa johtuen kolmesta vaimentimesta? Tässä esimerkiksi 1.8 RP/ABS/PB/PF -koneisen putkisto (ja näitä oli myös KATilla, ja silti kolmella vaimentimella eli KATin lisäys ei yhtä vaimenninta ole hävittänyt):

Wolle kirjoitti:EDIT: Kyllä siellä AGG-koneisessakin alunperin on se salkku ollut, ovaali on merkinnällä Alternate
Niin on. Kuten tuolla yllä jo mainitsin se vaihtui tuossa pari vuotta sitten tuollaiseen "soikeaan", kun rupesi pörisemään. Säästi, kun osti soikean ja nyt hankkii sitten sellaisen uuden "salkkumallisen" takaisin? :) Voi vittu...
-Tonza- kirjoitti:Tosin jotain sovitteita joutuu laittamaan, kun putkikoko ei täsmää.
Onko tästä ihan faktaa, että AAA:n rööri on koko matkalta isompaa...?
Se "kardaanitunneli" voi käydä pian aika ahtaaksi jos sinne jotain muuta, kuin originellia rupeaa sovittelemaan, ei se kovin tilava ole. Ja sanon "ei kiitos" mahdollisuudelle, että putki sitten resonoi koriin koneen heiluessa.
Alkuperäisosa on kyllä vaihtoehto. Onko tietoa mitä tuollaisella käikäleellä on hintaa? Voisiko joku perhe-albumin (ja hinnaston) omaava katsoa tuon hinnan, itsellä ei nyt ole mahdollisuutta katsoa.
Taidan hankkia alkuperäisen yhdellä hännällä olevan takavaimentimen ja soveltaa tuollaisen KATin jälkeisen vaimentimen tuohon. Jos se ei riitä täytyy keksiä jotain muuta. Järkeviksi vaihtoehdoiksi sen jälkeen taitaa jäädä se "salkku"...
Alkuperäisosa on kyllä vaihtoehto. Onko tietoa mitä tuollaisella käikäleellä on hintaa? Voisiko joku perhe-albumin (ja hinnaston) omaava katsoa tuon hinnan, itsellä ei nyt ole mahdollisuutta katsoa.
Taidan hankkia alkuperäisen yhdellä hännällä olevan takavaimentimen ja soveltaa tuollaisen KATin jälkeisen vaimentimen tuohon. Jos se ei riitä täytyy keksiä jotain muuta. Järkeviksi vaihtoehdoiksi sen jälkeen taitaa jäädä se "salkku"...
Luulisin, että 96:sen AGG:n salkku on 357 253 409 C ja sille takapönttö 3A0 253 609 H. Katin ja salkun välistä vaimennin esim. '92 rumakeulasta 357 253 209 A joka on AAA:ssa ja long life versiona. Hinta lienee about 105e. 9E mosalle vastaava mutta viiminen kirjain E, 84,40. Noille kahelle ekalle AGG:n omille osille noin 115/kikkula.
Omalla vastuulla sitten ;)
Omalla vastuulla sitten ;)
Joo, Dieselmoottorin takavaimennin ei oikein sovellu tuollaiseen bensiinimoottoriin, vaikka TDi:n kaksi alas kaartuvaa putkea ovat kyllä huomattavasti asiallisemmat, kuin se vakio yhdellä isolla putkella. :)
Mitä tällä tarkoitat? Eli eikö vaimennus toimi vai mikä on... Ihan siksi kyselen, että pitäis tuohon käyttikseen vaihtaa putkistoa kun on aika säälittävän näköisessä kunnossa, ja varastosta löytyy 'priima' tdin putkisto, minkä meinasin tarkoitukseen käyttää..Tässä kohdassa 1.9tdi->1.3 bensa.. Virtaavuus? Äänet?
zero kirjoitti:Mitä tällä tarkoitat? Eli eikö vaimennus toimi vai mikä on...
Se TDi:n häntäpönttö nosti metelin ihan eri tasolle ajossa (lähinnä maantiellä) verrattuna alkuperäiseen. Liekkö sitten vähemmän tavaraa sisällä tms. painoissa noissa ei tosin kyllä mainittavaa eroa ollut (molemmat olivat alkuperäisiä). Mutta tämä kokemus painottui nyt siis vain tuohon autoon/malliin.
Kellään kokemuksia EUS -vaimentimista? Farkusta on takapönttö menossa ja sinne vois asentaa jonkin muun alkuperäisen tilalle jos sopivan hiljainen.
http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=2135
http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=2136
http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=2135
http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=2136
Takapönttö Variant 1,4/1,6 ja 1,8-55kW. . . . . . . . . . . 14-7419 49.90 ?
Takapönttö Variant 1,8-66kW ja 1,9TD/2,0 (ei 16V). . . . . 14-7420 42.00 ?
Ei kyllä paikkaamaan kannata alkaa, jos näkee vaivan vanhan irroittamiseksi niin samalla kannattaa heittää sinne uusi paikalleen. Ei se paikkaus kuitenkaan kauan kestä.
Jos itse et vaihda, niin haet vaikka Motonetista pöntön kainaloon ja vaihdatat jollain nyrkkipajalla.
E: Kannattaa kysäistä myös orkkiksen hintaa, kakkosgolfiin oli halvempi kuin tarvike.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
95e on töineen ja vien auton aamulla niin vaihtavat alle, on niin vittumaisessa paikassa että hankala tuo on tallin lattialla vaihtaa. Pönttö on putkineen muuten hyväkuntoinen mutta pöntön päällä nyrkin kokoinen reikä.
Kattelin noita pörinäpönttöjä mutta kun ei niistä tiedä kuinka humisevat.
Antaisin muuten olla ja pöristä mutta pitäis katsastaa helmikuun loppuun mennessä, jos tuota nyt enää leimataan.
Pöntön merkkiä en kysynyt mutta taitaa olla mufflex joka entisessä autossa kesta ainakin 5-6 vuotta ja koko putkisto vanhaan mersuun maksoi 100e asennettuna.
Kattelin noita pörinäpönttöjä mutta kun ei niistä tiedä kuinka humisevat.
Antaisin muuten olla ja pöristä mutta pitäis katsastaa helmikuun loppuun mennessä, jos tuota nyt enää leimataan.
Pöntön merkkiä en kysynyt mutta taitaa olla mufflex joka entisessä autossa kesta ainakin 5-6 vuotta ja koko putkisto vanhaan mersuun maksoi 100e asennettuna.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa