Muutama kysymys laillisuudesta (penkit/valot & värit)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

Muutama kysymys laillisuudesta (penkit/valot & värit)

ViestiKirjoittaja malfean » 23.12.2007 1:29

Eli muutama kysymys, ja jollei kenelläkään ole tietoa, niin onko jollakin
tietoa mistä kysyä emaililla tai puhelimella?

Kysmys 1:
Onko laillista laittaa yksöis xenon lamppuun PITKIEN polttimoiden tilalle xenon polttmo?
Ajovaloissahan korkeus säätö ja pesurit pitää olla, kuitenkaan niitä ei tarvitse olla pitkissä.
Yleisin vastaus että ei, mutta onko tästä faktaa, ja jos on, mihin vedoten?

Kysymys 2:
Penkkien airbagit, onko ne pakolliset jos penkin vaihtaa?
Yleisin vastaus on että ei, mutta esim uudet Audi A3 ja Golf tulevat istuin airbageillä,
mutta S3 ja R32 saa recaroilla joissa ei ole airbagiä. (mm. camoliossa samat).
Toki istuimet saa airbageilläkin, mutta onko se laillisesti PAKKO?

Kysymys 3:
Sumuvalojen polttimoiden värit?
Onko keltaiset polttimot kiellossa vai onko molemmat sallittuja? Ainakin pikaisesti lakia
tutkiessa, löytyi kohta että ennen 94 olevissa autoissa saa olla keltaiset ajovalot, mutta
ei sen jälkeen. Mutta erikseen sumuvaloille on mainittu että väri saa olla keltainen tai
valkoinen. Keltainen auttaisi juuri siinä säässä kun niitä yleensä käytetään.
Onko laitonta sitten ajaa keltaisilla sumuvaloilla valkoisten ajovalojen kanssa?

Edit:
Vastaus 3: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ul-koreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisi-men näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on va-paaehtoinen mutta suotava.
Viimeksi muokannut malfean, 23.12.2007 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 23.12.2007 1:55

1. Umpion täytyy olla hyväksytty xenonille, muuten se on laiton.

3. Keltaiset valot on kielletty 93-94 nurkilla uusissa autoissa euroopassa ja se koskee myös sumuvaloja. Se on eriasia kiinnittääkö siihen joku huomiota :P

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 23.12.2007 4:12

1. Umpion täytyy olla hyväksytty xenonille, muuten se on laiton.


Umpiohan on hyväksytty xenon-lähivaloille, mutta miten erottaa onko pitkien xenon-polttimoille?

Keltaiset valot on kielletty 93-94 nurkilla uusissa autoissa euroopassa ja se koskee myös sumuvaloja.


Ooke. Sinänsä outoa, että myydään sumuvaloja vieläkin keltaisena.
Ja juuri keltainen auttaisi huonoissa oloissa ajaessa.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 23.12.2007 9:46

Penkkien airbagit, onko ne pakolliset jos penkin vaihtaa?
Yleisin vastaus on että ei, mutta esim uudet Audi A3 ja Golf tulevat istuin airbageillä,
mutta S3 ja R32 saa recaroilla joissa ei ole airbagiä.


Sanoisinpa että on. S3 ja R32 todennäköisesti ingenjöörien mukaan lasketaan eri malleiksi kun perus Golf tai A3 joten niihin ei verrata.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 23.12.2007 9:59

S3 ja R32 todennäköisesti ingenjöörien mukaan lasketaan eri malleiksi kun perus Golf tai A3 joten niihin ei verrata.


Sama kori ja turvavarusteissa ei eroa. S3/R32 istuimet kuitenkin saatavissa airbageillä ja ilman.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 23.12.2007 10:17

1. Katso mitä merkintöjä umpiosta löytyy. Lähivalon xenon hyväksyntä on DC ja pitkien xenon hyväksyntä on DR. Halogeeneilla vastaavasti HC ja HR. Esim. B6 audin umpion muovivalusta löytyy HC, DC ja HR merkinnät, vaikka umpiota ei olekaan xenon hyväksytty. Todellinen hyväksyntä löytyy umpion päällä olevasta tarrasta, josta löytyy ainoastaan HC ja HR.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 23.12.2007 12:02

Tuohon xenon muutokseen lisäten. Halogeeni polttimon korvaava xenon sarja ei ole hyväksytty tieliikenne käyttöön.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 23.12.2007 12:05

jad, millä perustein? Mikäli umpiossa on hyväksyntä xenon-polttimolle, mikäli ajovalojenpesurit löytyvät ja se automaattinen tasonsäätö on paketti laillinen. Niinjoo ja pitäähän se siitä jälkiasennus-satsista vielä löytyä hyväksynnät.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 23.12.2007 12:09

Tuohon xenon muutokseen lisäten. Halogeeni polttimon korvaava xenon sarja ei ole hyväksytty tieliikenne käyttöön.


Tämä vastaus ei antanut mitään aiheelle. Jos sanot noin, vähän tarvitsee faktaa mihin väitteesi perustat. Eli tarkempaa kokemusta tai faktaa, kiitos.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 23.12.2007 15:15

Eiköhän toi jadin fakta perustu siihen että samassa umpiossa ei ole hyväksyntää sekä halogeenille ja kaasupurkaukselle. Vai onko joku löytänyt tuollaisen umpion?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.12.2007 17:36

2. Käsittääkseni jos automallia on saanut ilman airbagillisiä penkkejä sellaiset saa myös vaihtaa tilalle.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 23.12.2007 20:25

EsaT, volvon 70 sarjassa on ollut umpiota jossa hyväksyntä molemmille poltintyypeille.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.12.2007 21:52

Käsittääkseni jos automallia on saanut ilman airbagillisiä penkkejä sellaiset saa myös vaihtaa tilalle.

2. Näin se on. Toki pitää ottaa selvää onko S3 ja R32 mallit vertailu kelpoiset.
Vaikka kori olisikin sama, niin se ei välttämättä ole vertailtavissa, kun vaihtelee osia viritys tai muussa mielessä.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 23.12.2007 21:58

Ainakin r32 myydään pakollisten kattobägien kanssa jos on bägittömät penkit. eli ne pitäs löytyä autosta jos penkit vaihtaa.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 23.12.2007 22:21

Ainakin r32 myydään pakollisten kattobägien kanssa jos on bägittömät penkit.
Eli ne pitäs löytyä autosta jos penkit vaihtaa.


Jepjep, kuinkahan pitävä tämä on katsastuksessa... Mutta loogistahan tuo olisi.
Pitänee vielä käydä konttorilla kuitenkin haastelemassa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 23.12.2007 23:09

EsaT, volvon 70 sarjassa on ollut umpiota jossa hyväksyntä molemmille poltintyypeille.


Juu itselläkin mersussa hyväksyntä ilmeisesti lähivalo xenoneille eli D2R muistaakseni lukee.

Ei se siitä asennuksesta laillista tee vaikka olis umpiossa hyväksynnät, automaattiset korkeus-säädöt ja pesurit jos itse poltin on halogeeni polttimon kannalla ja muutenkin hyväksymätön.

Kumma ettei ihmisten päähän meinaa mahtua ettei nuista jälkiasennus kiina xenoneista saa suomen maassa laillisia millään. Eri sitten jos laitetaan oikeilla xenon kannoilla olevat umpiot jne...

Itsekkin tätä laittomuutta harrastan eikä sille mitään voi...

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 23.12.2007 23:34

Kumma ettei ihmisten päähän meinaa mahtua ettei nuista jälkiasennus kiina xenoneista saa suomen maassa laillisia millään. Eri sitten jos laitetaan oikeilla xenon kannoilla olevat umpiot jne...


Kerrotko miten pitkien xenonien umpio eroaa tavallisesta?
Entä xenon lisävalot? Kummassakaan ei tarvitse olla pesimiä tai automaattista säätöä.
Lisäksi polttimothan on nykyään tehty suoraan vastaamaan alkuperäistä, joten hajavaloakaan tule paljoa. Mutta joo, tästä asiasta on ollut juttua toisaalla.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 24.12.2007 15:05

Kerrotko miten pitkien xenonien umpio eroaa tavallisesta?


Ainakin siten että siinä on kiinnike D2S tms malliselle "oikealle" xenon polttimolle. Ei valmistajat ole suunnitelleet umpiota millekkään kiinan poikain pilipali H kantaisille xenon polttimoille.

Sitten tietenkin tulee asiallinen ja laillinen asennus jos xenon hyväksyttyyn umpioon vaihtaa xenonille tarkoitetun polttimon pidikkeen. Sitten vain kiinni hyväksyttyä tyyppiä olevat polttimot ja ballastit.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 24.12.2007 15:34

Matti M, ihan konttorilta kysyttyä on tuo?

Meinaan minä ainakin sain vastauksen että mikäli umpio (tai lähinnä se linssiumpiomötikkä) on hyväksytty sekä halogeenille että xenonille, ja automaattinen tasonsäätö löytyy sekä lampun pesurit, sarja on E-hyväksytty -> ei ongelmaa vaan on ihan laillinen paketti (luonnollisesti myös valokuvion pitää olla ok). Oli kyseessä sitten halpiskiinaxenoni tai Hellan jälkiasennus-sarja.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 25.12.2007 12:35

Eipä ole vielä E-hyväksyttyä H-kantaista xenon sarjaa tullut vastaan. Ballasteissahan joissakin on hyväksynnät, mutta ei polttimoissa. Kun tuo tuollainen H-kantainen xenon polttimo ei ole minkään standartien eikä hyväksyntien mukainen. Varsinkaan H4 runkoiset xenonit jotka mutu tuntumalla aiheuttavan eniten hajavaloa ja joillakin sarjoillakin valokuvio mitä sattuu.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 25.12.2007 13:20

Matti M vastasikin puolestani. Ohje sääntö, mistä tietää onko jokin tuote oikeasti hyväksytty tieliikenne käyttöön. Se mitä paketissa lukee on valitettavasti yhtä tyhjän kanssa. Se mitä kiinni laitettavassa tuotteessa on merkintöjä, niin sillä on väliä. Jos laitaa autoosi uudet jarrupalat, niin paloissa itsessään tulee näkyä hyväksyntä merkinnät. Jos vaihdat polttimot niin polttimoissa pitää olla hyväksynnät merkittynä. Ja halogeení polttimokannalla olevissa xenon-polttimoissa ei ole hyväksyntiä.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 25.12.2007 13:36

Vanhemman Opel Omegan umpioista (myös tarvike) löytyy hyväksynnät sekä halogeneille, että xenoneille, eli umpiossa lukee HC HR, DC HR ja näitä on leimattu jälkiasennus-xenoneilla. Autot on sen ikäisiä, että manuaalikorkeussäätö riittää ja pesurithan noissa onkin vakiona.
Vakionahan tuollaisissa linssiumpioissa on ilmeisesti D2S polttimot, joten sitä en tiedä mitenkä sinne voi käydä sekä halogen että xenon, eli toisinsanoen onko siellä joku irtosovitin tms. koska hyväksyntä on kuitenkin molemmille. Ja hyväksyntä taas kaiketi käsittää koko valaisimen, eli polttimon mukaanlukien.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 25.12.2007 19:26

Merkinnät on siis tuossa Omegan umpiossa täysin samat kuin B6:n halogeeni umpiossa. Pitkille ei tuossakaan ole xenon hyväksyntää (DR ei löydy). B6:n tapauksessa asian selittää se että samaa muovirunkoa käytetään sekä xenon että halogeeniumpioissa. Linssiosa on luonnollisesti eri kummassakin umpiossa, ja polttimoita ei saa käymään ristiin. Todellinen hyväksyntä löytyy tarrasta joka on joskus ollut umpion päällä. D2S ja Hx kantaista polttimoa ei käsittääkseni saa millään samaan pohjaan.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 25.12.2007 20:38

^Tuossa Opelin tapauksessa nuo hyväksymismerkinnät löytyy valettuina umpion lasista, eli ihan niinkuin missä muussa tahansa umpiossakin on. Sitä en tiedä onko niissä jotain tarroja vielä erikseen. Voihan toki olla (ja varmasti onkin) että Opelissakin umpioiden sisuskalut on vielä erilaiset xenon/halogen, mutta valaisin muuten sama ja siksi molemmat merkinnät lasissa. Aika outoa, että se "virallinen" tieto olisi pelkän tarran varassa, joka taas on ristiriidassa stanssattujen merkintöjen kanssa. Toisinsanoen katsastussedällä ei pitäisi olla sanomista mikäli umpiossa lukee DC, sisältä löytyy hyväksytty xenon-kynttilä ja pesuri- sekä korkeussäätö-asiat on muuten kunnossa.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 25.12.2007 21:02

Ei liene valittamista jos sekä kynttilästä että ballastista löytyy e leimat.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 25.12.2007 23:25

Ei liene valittamista jos sekä kynttilästä että ballastista löytyy e leimat.


+umpiosta.

Näytäppä meille nyt sellainen Hx kantainen xenon polttimo josta tuo leima löytyy.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.12.2007 21:19

ja varmasti tulee hajavaloa enemmän ku halogenillä koska xenonissa on suurempi valoteho eli yhtälö
2x enemmän valotehoa=2xenemmän hajavaloa. vai onko valo sen verran fiksu että tajuaa miten sen pitää valaista?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 30.12.2007 21:24

Linssityyppisistä ei juuri hajavaloa tulekkaan. Sais kieltää koko xenonit muissa kuin linssiumpioissa.

Jotku tahvot vielä laittelee nuita xenoneita sumuvaloihinkin. Sen merkki että ne alkavat olla liian halpoja. :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.12.2007 21:35

matti_m: tuo on totta mutta tarkoitin normaalilaseissa. itsellä meinaa alkaa kiehumaan välissä ku joku bensalenkkari saanu säästettyä rahaa että sais xenoni-sarjan laitettua johonki iänvanhaan corollaan ja sit ihan innoissaan ajelee hurua niillä ja valot paistaa suoraan vastaantulijan silmiin. ja poliisilla ei nähtävästi kiinnosta koko asia mut sit jostain valojen tummentamisesti tai kalvoista kyllä valitetaan. on se niin väärin.

alkaa kohta tulemaan kattiloita keulaan ;)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 30.12.2007 21:58

Sanokaas miksi noita edes tehdään jos missään ei saa käyttää.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.12.2007 22:12

HUOM. ne eivät ole tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä... saahan suomestä 100w hehkujaki mutta ne eivät ole tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.12.2007 23:54

Melkein pitäis yksi ainoa itku topikki laittaa jonnekki syrjään mihin kaikki hermojansa kiristävät pääsisi purkamaan sydäntään. Mahoton parku alkanu näistä xenoneista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa