Ikkunan rikkoutumisesta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kumustelija
-
Viestit: 209
Liittynyt: 26.8.2006 22:00

Ikkunan rikkoutumisesta

ViestiKirjoittaja Kumustelija » 23.12.2007 15:43

Sainpas minäkin hienon joulu lahjan, rikkoutuneen takaikkunan..Jee! Vakuutus yhtiö on osa sponssaajan ollut tuohon lahjaan, on ne niin kivoja ne tätit siellä..=)

Aloin mitimään että mikä on maailmassa todennäköisyys että ikkuna menee rikki itsestään? Kyseessä siis farmari auto. Illalla lasi oli ehyt, mutta aamulla ei.. Onneksi on kalvot niin on pysynyt sentään kasassa ja paikallaan.. Jotain pieniä säröjä ulkopuolella on, joihin mahdollisesti olisi joku osunut, paha sanoa..

Mutta tuo vakuutusyhtiö ihmetyttää, miksi lasit ei kuulu ilkivaltavakuutukseen? Pitäisi olla joku lasiturva muka, hohhoijaa... Ja niitäkään ei saa noin vanhaan autoon.. kyllä on tullu taas kerran maksettua niin turhasta että ihan itkettää..=(

Ja asiaan, mitähän suurinpiirtein tommoset lasin vaihdot maksaa? Auto on siis -91 pasuuna. Entä tiedättekö kuka tekisi Joensuussa/Kuopiossa tummennuksia ikkunoihin edukkaasti ja hyvin?

Kaikesta huolimatta oikein hyvää joulua vielä kaikille..;)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.12.2007 16:02

Mahdollisuus että karkaistu lasi hajoaa "itsestään" ei ole ihan mitätön. Kun on tarpeeksi heikko kohta ilmestynyt siihen niin pienikin täräys tai ilmanpaine saattaa hajoittaa sen.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 24.12.2007 16:58

karkaistu lasi voi tosiaan räjähtää ihan itsestään, ilman että sitä kukaan koskee.....
jos valmistuksessa sihen on jäänyt jännityksiä....voi hajota vasta pitkänkin ajan päästä....
valmiista lasista ei pysty kukaan sanomaan, onko siinä jännitystä vai ei....

eli erittäin arvaamattomia nuo joskus ovat...

takalasi lämmityksellä voi olla erittäin arvokas...+sihen asennus päälle....

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 25.12.2007 10:30

kaverin astrasta meni originaali lasi ku laitto takaluuun kiinni, sitte vaihdatettiin BilClintonin lasi, ja 3 viikon päästä taas murusiksi tavaratilaan. Kolmas lasi on kestäny viimeset 4 vuotta...

progress
-
Viestit: 144
Liittynyt: 5.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja progress » 25.12.2007 11:33

naapurilla uudehko s-sarjan mersu,kuukauden sisällä kolme takaikkunaa palasiksi ihan ajosta kuulemma,neljäs on nyt kestänyt puolisen vuotta.
oletettavasti nuo voi asentaakkin päin peetä mutta voisi olettaa vehon osaavan hommansa...

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 25.12.2007 12:07

Itelläkin putosi astrasta takalasi sisään kun pistin kuskin oven kiinni. Oli aika koomisen näköstä :)

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 25.12.2007 12:10

Itelläkin putosi astrasta takalasi sisään kun pistin kuskin oven kiinni. Oli aika koomisen näköstä :)
Been there, done that, iv farkku golffiin hyppäsin aamul ja vetäsin oven kii, kerkesin virtalukkoon lyömää avaimen enkä vielä edes starttaa ni ihmettelin vaa ku lirinä kävi.
Takalasihan sieltä tuli alas:D

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 25.12.2007 12:23

karkaistu lasi voi tosiaan räjähtää ihan itsestään, ilman että sitä kukaan koskee.....
jos valmistuksessa sihen on jäänyt jännityksiä....voi hajota vasta pitkänkin ajan päästä....
valmiista lasista ei pysty kukaan sanomaan, onko siinä jännitystä vai ei....


Rikkoutuminen johtuu siitä, että joskus lasimassaan on jäänyt nikkelisulfiittikiteitä, jotka ajan kuluessa muuttuvat ja aiheuttavat näin lasin hajoamisen. Lasi voidaan testata ns. Heat-Soak-menetelmällä, jolloin nähdään hajoaako lasi mahdollisesti ajan kuluessa.

Periaattessa karkaistu lasi voi hajota jo sopivasti osuvasta pistemäisestä osumasta, autonikkunaan sopivasti lentänyt kivenmurikka voi aiheuttaa hajoamisen.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.12.2007 14:17

Lasi voidaan testata ns. Heat-Soak-menetelmällä, jolloin nähdään hajoaako lasi mahdollisesti ajan kuluessa.

tapahtuu käytännössä miten..??

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.12.2007 15:32

Nimi Heat-Soak vaikuttaisi siltä että sitä iskukuumennetaan/-jäähdytetään ja silloin se hajoaa jos on hajotakseen, tai sitten lämmitetään pitkään ja hartaasti.

Anyway, tutun Ventosta hajosi alle vuoden ikäisenä takalasi pakkasilla joskus 90-luvun alussa. En muista oliko tuttu mennyt ravaamaan sitä auki vai mitä, mutta sen jälkeen se olikin yhtäkkiä ollut murusina hattuhyllyllä.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.12.2007 15:38

Nimi Heat-Soak vaikuttaisi siltä että sitä iskukuumennetaan/-jäähdytetään ja silloin se hajoaa jos on hajotakseen, tai sitten lämmitetään pitkään ja hartaasti.

missä/kuka tuota testiä tekee..? ei millään pahalla, mutta kuulostaa todella oudolta testiltä...

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 26.12.2007 17:15

Nimi Heat-Soak vaikuttaisi siltä että sitä iskukuumennetaan/-jäähdytetään ja silloin se hajoaa jos on hajotakseen, tai sitten lämmitetään pitkään ja hartaasti.

missä/kuka tuota testiä tekee..? ei millään pahalla, mutta kuulostaa todella oudolta testiltä...


Testi tehdään yleensä karkaisun jälkeen ja sitä käytetään laseihin, jotka eivät saa missään tapauksessa rikkoutua. Jos et usko, niin alla on esimerkiksi linkki Lumonin sivuille, jotka testin pystyvät toteuttamaan.

http://www.lumon.fi/default.asp?id=1945

Ja tuossa kuinka se toteutetaan.

http://www.glassonweb.com/articles/article/97/

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.12.2007 17:46

niin tarkoitat nyt turvalaseja, juu juu....esim. venton normaaleja karkaistuja takalaseja, tai mihin autoon tahansa...noita testejä harvemmin tehdään....voisin väittää että todella harvoin...

turvalasit on tehty "rajumpaan" käyttöön, kuin normaali karkaistu henkilöauton lasi..

Tompsukka
-
Viestit: 76
Liittynyt: 7.11.2006 15:41

ViestiKirjoittaja Tompsukka » 26.12.2007 17:52

Väittäisin kyllä, että turvalasi on juurikin karkaistua lasia... Nämä "järeämmät" lasit mitä tarkoitat, ovat yleensä karkaistuja laseja, jotka on laminoitu yhteen.

Ja en väittänyt, että niitä autonlaseille tehdään, vaan että karkaistun lasin kestävyys on mahdollista testata.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 26.12.2007 17:58

Väittäisin kyllä, että turvalasi on juurikin karkaistua lasia.....
juu oikeessa oot...
samoista asioista voidaan käyttää monia käsitteitä....

turvalasista kun puhutaan, tarkoitetaan yleensä "näitä rajumpia" laseja....

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 27.12.2007 14:01

Hajoaahan niitä duralex lasejakin (siis juomalasi) ihan itsestään.. Niissäkin on vahva "pintajännitys", ja kestävät x määrän koviakin iskuja (lattialle tippumisia tms.), mutta saattavat oman jännitystilansa takia hajota itsestäänkin..
Nimim. kerran siivonnut tiskipöytää murusista kun lasi poksahti omia aikojaan kuivauskaapissa..

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 27.12.2007 17:06

Minulla hajosi kerran lasi pöydälle. Olin juuri laittanut siihen maitoa, ja se vaan "räjähti" täysin sirpaleiksi. Vähän kyllä olin ihmeissäni.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.12.2007 18:00

Joskus omistin lasikantisen pöydän. Siivotessani siirsin pöytää hieman ja kansi putosi lattialle. Kansi suorastaan räjähti ja sirpaleet sinkoilivat toiselle puolen huonetta -onneksi ei osunut ihmistä kohdalle. Koskaan en enää lasista pöytää itselleni hanki.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa