HC-arvon vaikuttavat tekijät
Valvoja: ffp jäsenet
HC-arvon vaikuttavat tekijät
Elikkä mitkä anturit vaikuttaa eniten tuohon HC-arvoon?
Itellä katsastuksessa näytti tältä: Tyhjäkäynti 88ppm ja Kierroksilla 45ppm.
Katsastusmies sanoi ettei ole aivan kohillaan ja koneessa on myös pientä epätasaista käyntiä. Mikä neuvoksi?
Itellä katsastuksessa näytti tältä: Tyhjäkäynti 88ppm ja Kierroksilla 45ppm.
Katsastusmies sanoi ettei ole aivan kohillaan ja koneessa on myös pientä epätasaista käyntiä. Mikä neuvoksi?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuommonen koodi on tullut muutaman kerran 00561.
En ole käyny lukemassa koodeja tuon sytkän osien vaihdon jälkeen.
Puolan vaihdon jälkeen käynti on kuitenkin parantunut silloin se kävi joskus kylmänä käynnistäessä tosi huonosti ja auto nyki. (puolassa oli halkeama josta löi läpi)
Tuo koodi sisältää vain aika paljon mahdollisuuksia (selitykset katsottu autodatasta):
-Alhainen polttoainetaso (ei voi olla, tankki on täynnä)
-Polttoainepaine/-pumppu
-Vuoto imu-/pakopuolella (On tutkittu useampaan otteeseen mm. starttipilotilla)
-Sytytyskatko
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen
-Lämmitetty happitunnistin
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä
En ole käyny lukemassa koodeja tuon sytkän osien vaihdon jälkeen.
Puolan vaihdon jälkeen käynti on kuitenkin parantunut silloin se kävi joskus kylmänä käynnistäessä tosi huonosti ja auto nyki. (puolassa oli halkeama josta löi läpi)
Tuo koodi sisältää vain aika paljon mahdollisuuksia (selitykset katsottu autodatasta):
-Alhainen polttoainetaso (ei voi olla, tankki on täynnä)
-Polttoainepaine/-pumppu
-Vuoto imu-/pakopuolella (On tutkittu useampaan otteeseen mm. starttipilotilla)
-Sytytyskatko
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen
-Lämmitetty happitunnistin
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä
Pari täsmennystä, listasit näitä mahdollisia lähteitä. (olettaen että kirjoitat profiilisi autosta)
-Polttoainepaine/-pumppu, --> no onko paine kunnossa?
-Vuoto imu-/pakopuolella (On tutkittu useampaan otteeseen mm. starttipilotilla)
-Sytytyskatko --> eikös tässäkin moottorissa ole jo jokaiselle sylinterille oma puolansa?
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen, voi yrittää tarkastaa silmämääräisesti minkä näköinen imamassamittarin lanka on.
-Lämmitetty happitunnistin, lambda
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili, EVAP vai mikäs se näissä vaggineissa nyt onkaan nimeltä
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä, onko moottoriöljyn taso "kasvanut" haiskahtaako öljy tikussa ehkä hieman bensalle <-- voi johtua hyvinkin esim. lambda tai ilmamassamittariviasta.
EDIT.
Täällä kerrotaan tuosta vikakoodista seuraavaa
-Polttoainepaine/-pumppu, --> no onko paine kunnossa?
-Vuoto imu-/pakopuolella (On tutkittu useampaan otteeseen mm. starttipilotilla)
-Sytytyskatko --> eikös tässäkin moottorissa ole jo jokaiselle sylinterille oma puolansa?
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen, voi yrittää tarkastaa silmämääräisesti minkä näköinen imamassamittarin lanka on.
-Lämmitetty happitunnistin, lambda
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili, EVAP vai mikäs se näissä vaggineissa nyt onkaan nimeltä
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä, onko moottoriöljyn taso "kasvanut" haiskahtaako öljy tikussa ehkä hieman bensalle <-- voi johtua hyvinkin esim. lambda tai ilmamassamittariviasta.
EDIT.
Täällä kerrotaan tuosta vikakoodista seuraavaa
Kyseessä on tosiaan profiilin auto.
- Polttoainepainetta ei ole testattu. Miten se testataan?
- Sytytyskatko-->on useampi puola ja se on yhtenäinen paketti.(se on siis vaihdettu ja ei ole sen jälkeen käynyt niin huonosti mitä aikasemmin)
- Ilmamassan lankaa ei ole tarkistettu, mutta kokeiltu ajaa varaohjelmalla (ei vaikutusta).
- Lambda merkkiliikkeen mukaan oli kunnossa
- Evap-venttiili nakuttelee (eli pitäisi olla kunnossa?)
- Ruiskun suuttimiin en oikein usko, että olis vikaa
- Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä. Pitääpä haistella tikkua mille haisee.
- Polttoainepainetta ei ole testattu. Miten se testataan?
- Sytytyskatko-->on useampi puola ja se on yhtenäinen paketti.(se on siis vaihdettu ja ei ole sen jälkeen käynyt niin huonosti mitä aikasemmin)
- Ilmamassan lankaa ei ole tarkistettu, mutta kokeiltu ajaa varaohjelmalla (ei vaikutusta).
- Lambda merkkiliikkeen mukaan oli kunnossa
- Evap-venttiili nakuttelee (eli pitäisi olla kunnossa?)
- Ruiskun suuttimiin en oikein usko, että olis vikaa
- Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä. Pitääpä haistella tikkua mille haisee.
Polttoaine kiskossa on sellainen venttiili josta paineen pystyy tarkistamaan, tarvitaan tosi tarkka mittari (merkkiliikkeessä PITÄISI olla) ja mielellään vähän muitakin parametrejä (sytytysennakko, kierrosluku, suihkutusaika yms.) vertailua varten ja tulkintaan tarvitaan ammattimies. Näitä ammattiäijiä on valitettavan harvassa. Tuohon vielä pakokaasuanalysaattori perään niin johan alkaa vika löytymään.
No niin tänään sain luettua vikakoodit boschin lukulaitteilla ja sieltä löytyi 0231 lambdasopeutus multiplik.liian korkea ja oli pysyvä vika.
Koodit nollattiin ja lähdin ajelemaan kotia kohti, niin auto alkoi kiihdytyksessä pätkimään. Voiko se nyt jotenkin sitten johtua siitä kun koodit nollattiin, että auto olisi jotenkin sopeuttanut itsensä jollekkin vara arvoille, kun se kerta pelasi paremmin ennen nollausta?
Kuitenkin nyt vaikuttais tuo lambda olevan rikki.
Varmistan sen vielä eli meinasin käydä viikon päästä uudestaan lukemassa koodit ja jos on sama koodi tullut niin vaihdan lambdan.
Koodit nollattiin ja lähdin ajelemaan kotia kohti, niin auto alkoi kiihdytyksessä pätkimään. Voiko se nyt jotenkin sitten johtua siitä kun koodit nollattiin, että auto olisi jotenkin sopeuttanut itsensä jollekkin vara arvoille, kun se kerta pelasi paremmin ennen nollausta?
Kuitenkin nyt vaikuttais tuo lambda olevan rikki.
Varmistan sen vielä eli meinasin käydä viikon päästä uudestaan lukemassa koodit ja jos on sama koodi tullut niin vaihdan lambdan.
Tuo koodi sanoo käytännössä että seos on liian laiha, ja että lambdan avulla säätyvä korjauskerroin(lambda integraattori) on ääriarvossaan rikkaalla, eli korjauskerroin ei riitä.
Johtuu pää-asiassa siitä että ilmamassamittarin lukema on liian pieni vrt. oikeaan moottoriin menevään ilmamassaan.
Joka johtuu siitä että A: ilmamassamittari sökö ja näyttää liian vähän.
B: vuotaa ilmaa imusarjaan jostain massamittarin ja sylinterikannen välistä(oma veikkaus tähän)
Lambda vika ei tee tuota koodia.
Johtuu pää-asiassa siitä että ilmamassamittarin lukema on liian pieni vrt. oikeaan moottoriin menevään ilmamassaan.
Joka johtuu siitä että A: ilmamassamittari sökö ja näyttää liian vähän.
B: vuotaa ilmaa imusarjaan jostain massamittarin ja sylinterikannen välistä(oma veikkaus tähän)
Lambda vika ei tee tuota koodia.
Se jäi mainitsematta, että lambda testattiin erikseen ja senhän pitäis muutella niitä voltti lukemia jotenkin. Testerissä voltit ei likkunu juuri mitenkään ja sitten se samalla piirsi suoraa viivaa, jonka olis asentajan mukaan pitänyt olla nouseva ja laskeva viiva.
Olenko oikeassa?
Vai tuliko lambda tilattua turhaa?
Olenko oikeassa?
Vai tuliko lambda tilattua turhaa?
Jarno.v voi olla oikeassa. Ilmamassamittarin vois testata lukemalla testerillä sen ilmoittamaa määrää ja verrata sitä vertailutaulukkoon (korjaamolla on). Jos mittari näyttää järkevää lukua voi tuo imuvuoto olla hyvinkin mahdollinen. Ja jos siellä nyt uusi lambda on, nii ei siinä sitten mitään vikaa ole. Sitten jos oikein harvinaiseksi menee, että siellä joku boksi rikki on niin....
Lambda ei syki myöskään silloin jos seos on niin laihalla/rikkaalla että säätöarvo ei riitä, ja tässähän se ei riitä kun koodikin on siitä.
Lambda makaa silloin jommassa kummassa ääriarvossaan(tässä n. 0-0,1v jos zirkoni anturi)
Jos anturi on rikki niin se yleensä näyttää n. 0,45-0,50v(zirkoni anturi).
Lambda makaa silloin jommassa kummassa ääriarvossaan(tässä n. 0-0,1v jos zirkoni anturi)
Jos anturi on rikki niin se yleensä näyttää n. 0,45-0,50v(zirkoni anturi).
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa