Katin poisto.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

Katin poisto.

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 15.12.2007 11:42

Saakohan katalysaattorin riipaista dieselistä pois, kun katselin ettei minulla rekisteriotteessa mainita erikseen katalysaattoria.
Bensavehkeissähän se on erikseen mainittu jos pitää olla.

Vai riittääkö sana "vähäpäästöinen" siihen että mihinkään saastepuolen kojeisiin ei tarvitse koskea tai se on syy katsastuksen hylkäämiseen.. totta, helppohan se on sinne joka vuosi vaihtaa ennen katsastusta tammikuussa -20 asteen pakkasessa kerrostalon parkkipaikalla auton omalla tunkilla =)


edit:.. no sieltähän se AKEn sivuilta löytyi:
http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_ajon ... äästöt.htm

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.12.2007 12:15

Sitten kun BKD:n hevosvoimalukema ylittää 230 niin alat oikeasti harkitsemaan käryttelyä ilman kattia ;).

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 15.12.2007 13:33

Katti irti ja rautakanki käteen. Lyö kangella sisustan palasiksi niin että ei tarvi kattia leikellä auki. Ei sitä kukaan huomaa vaikka katti on tyhjennetty, eikä vaikuta mitattaviin päästöihin. Hyötyä siitä tosin ei välttämättä ole kuin vain silloin kun katti on jo melko tukossa, jotakin hyötyä voi olla jos autoa on enemmälti viritelty.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 15.12.2007 14:59

Käryää ikävästi katin tyhjentämisen jälkeen.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 15.12.2007 15:02

Kyllä minä näkisin että jos ei lue kattia niin sitä ei tarvita. Koska se lukee kun se tarvitaan.

Eipä ollut mulla kemiran kisakatin ja kokonaan ilman mitään huomattavaa eroa pakopaineissa. Pois kuitenkin nyt on ja luokkasaumaa molemmissa päissä kattia. Sille kun vuoden syöttää suolaa niin sitä ei inssisetä erota.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 15.12.2007 15:12

Kyllä minä näkisin että jos ei lue kattia niin sitä ei tarvita. Koska se lukee kun se tarvitaan.

Minä taas näkisin niin, että jos lukee katalysaattori eikä vähäpäästöinen, niin katin saa poistaa muutoskatsastuksella kunhan sen rekisteröintiajankohdan päästövaatimukset täyttyvät.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.12.2007 15:45

kisakattia vaan peliin niin ei oo insinöörisedällä sitten valittamista..Jos joku jaksais niin mittais katin yli vaikuttavan paine-eron niin sais vähän käsitystä onko sen poistosta mitään oleellista hyötyä..
Motonetistä saa alle satkuun 60mm lähdöillä olevan catin niin luulis sen jo virtaavan "riittävästi" näihin meidän tekeleisiin,ainenkin omiini = )

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 15.12.2007 17:54

Ainut pikku pointti mikä pitää muistaa on se, että tärpätti ja voimasavukoneisiin on erilaiset katit.
Poistaavat siis erilaisia päästöjä pakokaasuista.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 15.12.2007 18:52

Ennemmin se katsastusetä rupeaa siitä kisakatista valittaman kuin tyhjennetystä vakiokatista, uudemmassa autossa pitää olla ainakin e-hyväksytty, katti että laillinen olisi. Tyhjentää vaan sen vakiokatin niin ei huomaa ellei mee tarkemmin kolistelemaan pöttöä, päästöihinkään se katti ei dieseleissä hirveitä vaikuta. Mitattaviin ei ollenkaan.

Jos halua laillisempaa tietä mennä ja rahaa on laittaa, niin voi sen e-hyväksytyn kisakatin laittaa.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 15.12.2007 22:25

Lukikohan kukaan tuota linkkiäni..?
AKEn sivuilta kirjoitti:Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin.


Tollanen se vakio on:
http://i9.ebayimg.com/08/i/000/c4/51/2d5e_1.JPG

Hajun takia en edellisessä tehnyt muutoksia kattiin ja tässä funtsinkin että olisiko se sitten pelkkä katbackin laitto..
Eipä tuota kattia varmaan edes auton alta näy ja ajattelin että olisin ton koko kurvin vaihtanut putkeen, niin ei tule turhaan pumppaushäviöitä painemuutoksista siinäkään ja tuo on kyllä pahin paikka alkaa painetta keräämään pakopuolelle.
Tuskin uudessa autossa katin sisuskaluja ihan heti saa ahdistamaan jollei voimaa ala tulemaan ylen määrin kevväämmällä, muoto vaan ei ole kovin hyvä.

Tuntuvat olevan muutenkin aika herkkiä pakopaineille, kun vanhassa Ocussakin kulutus tippui 2dl pelkän takapöntön vaihdolla ja voisin uskoa että vaatii tarkat mittarit mikäli matka ajossa haluaa paine eron löytää.

TDiFreakin on ihan turha siellä kuumoitella moisilla.. minuahan ei saa viritys hommiin houkuteltua.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.12.2007 22:59

Jos ei virittämään ala niin aika hölmöä minusta alkaa tuota kattia silpomaan. Tulee vain niitä ns. sivuvaikutuksia.
Olis muuten BKD:n 175 kW viriahdin irrallaan :D, tuli jo uusi 1856:n laitettua paikoilleen.

proxy23
-
Viestit: 50
Liittynyt: 14.11.2003 21:25

Vakio AHU / tyhjentäminen selkeästi kannatti

ViestiKirjoittaja proxy23 » 16.12.2007 6:09

Ei katin tyhjentämisessä mitään hölmöä ole. Omassa ex hopassa tyhjentämisen vaikutus oli tuntuva. Tosin olihan autolla rullattu jo +300 kilokilometriä. Omassa teholuokassaan vaisusta menijästä tuli yleisesti reippaaksi kehuttu. En havainnut mitään sivuvaikutuksia. Katti tukkeentuu kilometrien myötä. Pakokaasujen haju oli about yhtä paha katin kanssa ja ilman. Pakokaasut olivat jotenkin pistävän hajuisia.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 16.12.2007 10:45

Jokaisella on tietysti oma mielipide asiaan, mutta kannattaa vähän miettiä ennenkuin alkaa uudesta/uudehkosta autosta kattia puukottamaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 16.12.2007 11:34

Juu ennemmin tekisin sinne uuden DPn ilman kattia kun tuohoaisin uuden auton orkkiksen. Eipähän sitten myyntitilanteessakaan tule ongelmia jos katsastukset menisivätkin kunnialla läpi.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 16.12.2007 19:19

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä kannattanut itsekin jättää katti ehjäksi... Alkanut hiukan ärsyttämään tuo käry... TOSIN koneen herääminen parani huomattavasti katin poiston myötä, ainakin silloisella vakioahtimella.
Tuo vaihto-dp -idea kuulostaa hyvältä...

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 17.12.2007 11:14

Laillisuuteen, www.finlex.fi löytyy ajoneuvojen rakennetta ja varusteita koskeva asetus, sen liitteissä kerrotaan voimaantulot kullekkin osan hyväksyntävaatimukselle jne. sekä mihin EY-säädökseen nuo perustuvat. Sitten selailemaan ko. EY-tekstejä.
Katsastusasemilta on nykyisin turha kysyä mitään näistä asioista, kun vastauksia saa yhtä monta kuin on vastaajiakin, ja AKE kun on siirtänyt teknisen neuvonnan katsastusasemille, ei sieltäkään saa tietoa...

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 17.12.2007 19:14

Millä voi kokeilla/mistä tietää onko katti tukossa tai hajalla? Pakopaineen mittauksella?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.12.2007 22:34

Pakosarjan paine antaa viitteitä, varsinkin jos on kovasti tukossa. Esim jos tyhjäkäynnillä tulee jo selvästi vastapainetta pakosarjaan niin jossain on tukos. Varmiten katin tilan tietää kun mittaa paineen ahtimen jälkeen dp:sta ja ottaa samalla pakoputken liitoksen auki dp:n jälkeen.

ema
-
Viestit: 12
Liittynyt: 14.4.2004 20:58

ViestiKirjoittaja ema » 18.12.2007 9:53

voiko moottorin ohjauksen vikavalo syttyä jos katti on tukossa.
Ajettu yleensä peinillä kierroksilla.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 18.12.2007 15:14

No aika tukossa se varmaan saa olla... Ennen vikavalon syttymistä menee tod.näk. ainakin vikatilaan (mikä ei sytytä valoa) kun ahtopaine karkaa yli pidemmissä vedätyksissä.

Tarpeeksi kun ahdistaa, niin saattaa tuo alkaa jo mafiakin herjaamaan...

Jos epäilet tukosta, niin käytä ensin takaputki pönttöineen irti ja käy kokeilemassa... Saattaapi siellä olla se jarru...

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 18.12.2007 20:08

Mulla just karkaa se paine kun vaikka kolmosella vedättää. Eka paineet ottaa piikin, sitte laskee ja tasottuu ja sitte rupee taas hiljalleen nousemaan ja vikatilaan. Mittasin noi ahto pyynnit/saannit niin ahto koko ajan enemmän ku pyysi, viittaisko se putkiston tukkoisuuteen?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 19.12.2007 18:02

Jos paineet tosiaan kiipeää kierrosten mukana ylös,
niin kyllä siellä putki voi ahdistaa. Mulla teki just noin,
ja syylliseksi paljastui takapönttö...

nieminen
-
Viestit: 43
Liittynyt: 9.4.2006 10:48

ViestiKirjoittaja nieminen » 10.1.2008 20:20

Ajattelin jatkaa tähän samaan..

Eli olen tossa lueskellut täältä maagisesta internetistä juttua pakopaineista ja katista.

niin profiilin autolla on ajettu +400tkm ja tossa syksyn aikana ku seuraili ahto paineita niin loppu kesästä huippu ahdot oli 1.1baria.
Sit alkoi ala mäki jossain vaiheessa ahtoja ei saanut nousemaan kuin vedättämällä 0.5bariin.
Sit yks kerta motarin rampilla ku joku bimmeri työnti vauhtia niin tuli "PUF" ilmiö just kun vilkasin peiliin bimmeri hävis savu pilveen. eli tuli sellainen pölähdys putkesta.
Varovasti ajelemaan seuraavalle rampille ja tutkimaan ja kun ei mitään löytynyt niin kotiin ja ahtoja sit löytykin taas 0.8 baria.
nyt on taas alkanut laskemaan ahtoja ja ei näillä keleillä pääse edes motarille kunnolla polkasemaan.

Elikkä kysymys koskee
Miten ja mihin on helpoin asentaa pakopainemittari?
Mikä on suunnilleen "normaali" pakopaine?
Miten saa selville edes hieman katin kuntoa?
kun putki ei ainakaan helise.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.2.2008 17:59

Eipä ole omassa Cordossa ollut kattia sitten marraskuun jolloin tuli myöskin ahdinkin vaihdettua :) Putkikin on täysin pelkkää putkea, ei yhtään pönttöä vaimentamassa ääntä :D Äänet on sellaiset että en niistä halua luopua, sisälle kuuluu sopivan mureat äänet ja ulos aika karseat röpinät, ainakin kunnon vedätyksellä :) Eipä poliisi tai inssi ole mitään sanonut koko putkesta, inssi ei löytänyt autosta edes yhtään vikaa katsastuksessa ja katti oli tosiaan tallin nurkassa ja on siellä vieläkin :) Pelkkä tyhjä katti saattaa alkaa rämisemään, ennemmin laittaisin putken katin sisään jos laittaisin katin... Karalassa kun kävin penkissä niin oli todellaki kuulosuojaimille käyttöä :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa