Kumpi vahvistin SPL Dynamics S-2604 vai S-2604 "MK1&
Valvoja: ffp jäsenet
Kumpi vahvistin SPL Dynamics S-2604 vai S-2604 "MK1&
Olis tarjolla käytetty halpa vanhemman mallinen S-260
Rupesin sitten vertailemaan uuden ja vanhan tietoja:
Vanha:
RMS Power 4 Ohm 4 x 65W
RMS Power 2 Ohm 4 x 95W
RMS Power 4 Ohm mono 2 x 180W
THD (A-weight) < 0,05%
Input sensitivity 200mV - 4 V
Low Pass (18 dB/oct) 40 - 600 Hz
High Pass (18 dB/oct) 40 - 600 Hz
Uusi:
RMS Power 4 Ohm 4 x 65W
RMS Power 2 Ohm 4 x 100W
RMS Power 4 Ohm mono 2 x 200W
THD (A-weight) < 0,08%
Input sensitivity 200mV - 4.5 V
Low Pass (24 dB/oct) 40 - 4000 Hz
High Pass (24 dB/oct) 15 - 4000 Hz
Mikä merkitys noilla kaistanpäästösuotimien (dB/oct) lukemalla on kun vanhassa on 18 ja uudessa 24? Ja onko noilla vahvistimilla mitään vallan mahdotonta eroa toisiinsa nähden, jonka takia pitäisi pulittaa yli 100€ enemmän tuohon uuden malliseen vahvistimeen? Ja eikö tuo "MK1" ole ihan pätevä erillissarjaa pyörittämään?
Tarkoituksena olisi aluksi laittaa pelkkä erkka ja ehkä myöhemmin subi ja äänenlaadulta vaadin todella puhdasta ja miellyttävää soundia.
Omistan nyt Spl Dynamicsin Pro 6.2 erillissarjan joka olis tarkoitus laittaa auton orggiskajarien tilalle ja niille tuo vahvistin olisi tulossa.
Onko kenelläkään tuosta sarjasta kuulokokemuksia, vai tarviiko hommata jonkun pätevämmän erillissarjan jolla tulee huomattavasti puhtaampi ja hifistyneempi ääniero ko. SPL:n sarjaan?
Subikin saisi olla joku 8" tai 10" jolta iroaisi ns. matalaa ja muhkean hienosti, ei niinkään tärykalvonkutitus paineita tarvi yrittää. Ja tarttis saada se vielä viemään todella vähän tilaa koteloineen että mahtuu lastenrattaatkin vielä peräloosteriin. Suosituksia?
Ainakin Hertzin ES / HX sarjan subeista olen kuullut kehuja hyvästä äänestä ja toimii pienisä suljetuissa antaen matalaa?
Rupesin sitten vertailemaan uuden ja vanhan tietoja:
Vanha:
RMS Power 4 Ohm 4 x 65W
RMS Power 2 Ohm 4 x 95W
RMS Power 4 Ohm mono 2 x 180W
THD (A-weight) < 0,05%
Input sensitivity 200mV - 4 V
Low Pass (18 dB/oct) 40 - 600 Hz
High Pass (18 dB/oct) 40 - 600 Hz
Uusi:
RMS Power 4 Ohm 4 x 65W
RMS Power 2 Ohm 4 x 100W
RMS Power 4 Ohm mono 2 x 200W
THD (A-weight) < 0,08%
Input sensitivity 200mV - 4.5 V
Low Pass (24 dB/oct) 40 - 4000 Hz
High Pass (24 dB/oct) 15 - 4000 Hz
Mikä merkitys noilla kaistanpäästösuotimien (dB/oct) lukemalla on kun vanhassa on 18 ja uudessa 24? Ja onko noilla vahvistimilla mitään vallan mahdotonta eroa toisiinsa nähden, jonka takia pitäisi pulittaa yli 100€ enemmän tuohon uuden malliseen vahvistimeen? Ja eikö tuo "MK1" ole ihan pätevä erillissarjaa pyörittämään?
Tarkoituksena olisi aluksi laittaa pelkkä erkka ja ehkä myöhemmin subi ja äänenlaadulta vaadin todella puhdasta ja miellyttävää soundia.
Omistan nyt Spl Dynamicsin Pro 6.2 erillissarjan joka olis tarkoitus laittaa auton orggiskajarien tilalle ja niille tuo vahvistin olisi tulossa.
Onko kenelläkään tuosta sarjasta kuulokokemuksia, vai tarviiko hommata jonkun pätevämmän erillissarjan jolla tulee huomattavasti puhtaampi ja hifistyneempi ääniero ko. SPL:n sarjaan?
Subikin saisi olla joku 8" tai 10" jolta iroaisi ns. matalaa ja muhkean hienosti, ei niinkään tärykalvonkutitus paineita tarvi yrittää. Ja tarttis saada se vielä viemään todella vähän tilaa koteloineen että mahtuu lastenrattaatkin vielä peräloosteriin. Suosituksia?
Ainakin Hertzin ES / HX sarjan subeista olen kuullut kehuja hyvästä äänestä ja toimii pienisä suljetuissa antaen matalaa?
Viimeksi muokannut In Flames, 7.12.2007 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuolla laitteistolla ja budjetilla ei saa tuota haettua todella puhdasta ja miellyttävää soundia.
Jostain on siis pakko tinkiä ja se on juuri se soundi. Eli ihan sama, kumman valitset. Molemmat ovat yhtä 'hyviä'.
Oikeasti todella puhtaan äänen tuottamasta setistä voi tuolla budjetillasi juuri ja juuri saada yhden diskantin - tarvikkeista ja muusta laitteistosta puhumattakaan.
Hyviä merkkejä tässä muutama listattuna: alpine, clarion, pioneer, dls, focal, gz, helix, scanspeak, jl audio, vibroplat, dynamat. Näiden merkkien kalliimman pään kalustolla voidaan päästä tavoitteeseen. Ja tällöin suunnittelussa, asennuksessa ja säätämisessä pitää olla rutkasti tietotaitoa mukana.
Kyseisiä merkkejä kannattaa ostaa vaikka käytettynä, ja vaikka tässä järjestyksessä:
dsp soitin
erillissarja
vaimennustarvikkeet
kunnolliset signaali-, kaiutin- ja virtakaapelit
vahvistin tai pari
subi
prossu
Herneitä voi ostaa kaupastakin, mutta näin se vaan menee.
Jostain on siis pakko tinkiä ja se on juuri se soundi. Eli ihan sama, kumman valitset. Molemmat ovat yhtä 'hyviä'.
Oikeasti todella puhtaan äänen tuottamasta setistä voi tuolla budjetillasi juuri ja juuri saada yhden diskantin - tarvikkeista ja muusta laitteistosta puhumattakaan.
Hyviä merkkejä tässä muutama listattuna: alpine, clarion, pioneer, dls, focal, gz, helix, scanspeak, jl audio, vibroplat, dynamat. Näiden merkkien kalliimman pään kalustolla voidaan päästä tavoitteeseen. Ja tällöin suunnittelussa, asennuksessa ja säätämisessä pitää olla rutkasti tietotaitoa mukana.
Kyseisiä merkkejä kannattaa ostaa vaikka käytettynä, ja vaikka tässä järjestyksessä:
dsp soitin
erillissarja
vaimennustarvikkeet
kunnolliset signaali-, kaiutin- ja virtakaapelit
vahvistin tai pari
subi
prossu
Herneitä voi ostaa kaupastakin, mutta näin se vaan menee.
Jos nelikanavaista vahvaria mietit, niin ehdottomasti Helixin DB4. Saksalaisen Autohifi-lehden testivoittaja, paras ääni alle 350e päätteissä.
Erkaksi Rainbow SAX, vaikka tuota kyllästymiseen asti tarjotaankin. Se vaan on niin hyvä ;)
Subiksi joku oman maun ja asennuspaikan mukaan, merkkejä löytyy. Esim. Ground Zero Radioactive voisi läiskyttää hyvin, kun on herkkä elementti, toimii pienessä kotelossa.
Soittimessa olisi hyvä olla tuo dsp, kerrankun sellaisen omistat, et tule ilman toimeen ;)
JA EHDOTTOMASTI KUNNOLLINEN VAIMENNUS! Mikään ei tuhoa toistoa niinkuin lärisevät pellit midbassojen takana. Ite en tota uskonut ennenkuin vaimensin ovet, midiä alko tulla varmaan 6db lisää :D
Erkaksi Rainbow SAX, vaikka tuota kyllästymiseen asti tarjotaankin. Se vaan on niin hyvä ;)
Subiksi joku oman maun ja asennuspaikan mukaan, merkkejä löytyy. Esim. Ground Zero Radioactive voisi läiskyttää hyvin, kun on herkkä elementti, toimii pienessä kotelossa.
Soittimessa olisi hyvä olla tuo dsp, kerrankun sellaisen omistat, et tule ilman toimeen ;)
JA EHDOTTOMASTI KUNNOLLINEN VAIMENNUS! Mikään ei tuhoa toistoa niinkuin lärisevät pellit midbassojen takana. Ite en tota uskonut ennenkuin vaimensin ovet, midiä alko tulla varmaan 6db lisää :D
Paras on kun sanot summan jonka olet valmis sijoittamaan laitteistoon.
Varmasti tuokin Dynamicsin vahvistin riittää. Luulenpa että harva huomaa eroa ajaessaan onko kontissa parinsadan vai neljä kertaa kalliimpi vahvistin. Huomattavan eron saat kun hankit paremman erillissarjan.
Minusta on hiukan kornia kun joka jätkälle joka kysyy "millaiset hifit" tarjotaan helvetillistä autonpurkua ja vaimennusta, kalliita vehkeitä ja kolmea akkua. Ihan perusvermeet riittää jo sellaiseen ääneen että moni pitää jo tarpeeksi hifinä.
DSP soitin, vahvistin, joku 150-250€ erillisarja, satasen subi. Jos vielä haluaa panostaa perusasennusta enemmän niin ovien vaimennus ja tukeva midin kiinnitys oveen. Soittimen ja vahvistimen voi hankkia käytettynä ja säästää sievoisen summan rahaa. Kaiuttimet melkein ostaisin uutena.
Merkkejä on muitakin kuin Avikaisen aina mainostamat Helix, Rainbow ja Ground Zero. Eikä yhtään sen huonompia.
Varmasti tuokin Dynamicsin vahvistin riittää. Luulenpa että harva huomaa eroa ajaessaan onko kontissa parinsadan vai neljä kertaa kalliimpi vahvistin. Huomattavan eron saat kun hankit paremman erillissarjan.
Minusta on hiukan kornia kun joka jätkälle joka kysyy "millaiset hifit" tarjotaan helvetillistä autonpurkua ja vaimennusta, kalliita vehkeitä ja kolmea akkua. Ihan perusvermeet riittää jo sellaiseen ääneen että moni pitää jo tarpeeksi hifinä.
DSP soitin, vahvistin, joku 150-250€ erillisarja, satasen subi. Jos vielä haluaa panostaa perusasennusta enemmän niin ovien vaimennus ja tukeva midin kiinnitys oveen. Soittimen ja vahvistimen voi hankkia käytettynä ja säästää sievoisen summan rahaa. Kaiuttimet melkein ostaisin uutena.
Merkkejä on muitakin kuin Avikaisen aina mainostamat Helix, Rainbow ja Ground Zero. Eikä yhtään sen huonompia.
Noniin, vahvistin "MK1" on hommattu hintaan 80€.
Huomenna masentamaan ja vaihtaa samalla nuo orggis etupään soosit, noihin Slpälärin erillissarjoihin.
Kykenkö erillissarjan suosista kahteen kanavaan 65W/rms per puoli ja jätän mahdollisesti tulevalle subille toiset kanavat tyhjiksi. Vai vedänkä erillissarjan sillattuna neljään kanavaan 180W/rms per puoli.
Ajattelin vain, ettei tule sitten pettymyksiä kun ostan subin ja joutuu kytkeä erillissarjan 180W -> 65W ja huomaakin erillissarjan huonontuneen kertaheitolla. Vai vaikuttaako tuo huomattavalla tavalla vetääkö normina vai sillattuna erillissarjan kiinni?
Subia voi suositella hintaluokassa 80-150€ ja mieluiten pienessä kotelossa mahtavasti ja matalastikin soivaa 8"-10".
Hertzin ES200 tai HX200 on tällähetkellä harkinnassa, lähinnä kiinnostaisi niiden ero kuunneltavuudessa.
Huomenna masentamaan ja vaihtaa samalla nuo orggis etupään soosit, noihin Slpälärin erillissarjoihin.
Kykenkö erillissarjan suosista kahteen kanavaan 65W/rms per puoli ja jätän mahdollisesti tulevalle subille toiset kanavat tyhjiksi. Vai vedänkä erillissarjan sillattuna neljään kanavaan 180W/rms per puoli.
Ajattelin vain, ettei tule sitten pettymyksiä kun ostan subin ja joutuu kytkeä erillissarjan 180W -> 65W ja huomaakin erillissarjan huonontuneen kertaheitolla. Vai vaikuttaako tuo huomattavalla tavalla vetääkö normina vai sillattuna erillissarjan kiinni?
Subia voi suositella hintaluokassa 80-150€ ja mieluiten pienessä kotelossa mahtavasti ja matalastikin soivaa 8"-10".
Hertzin ES200 tai HX200 on tällähetkellä harkinnassa, lähinnä kiinnostaisi niiden ero kuunneltavuudessa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Noniin, vahvistin "MK1" on hommattu hintaan 80€.
Huomenna masentamaan ja vaihtaa samalla nuo orggis etupään soosit, noihin Slpälärin erillissarjoihin.
Kykenkö erillissarjan suosista kahteen kanavaan 65W/rms per puoli ja jätän mahdollisesti tulevalle subille toiset kanavat tyhjiksi. Vai vedänkä erillissarjan sillattuna neljään kanavaan 180W/rms per puoli.
Itse ainakin kytkisin tuon sillattuna.
Ajattelin vain, ettei tule sitten pettymyksiä kun ostan subin ja joutuu kytkeä erillissarjan 180W -> 65W ja huomaakin erillissarjan huonontuneen kertaheitolla. Vai vaikuttaako tuo huomattavalla tavalla vetääkö normina vai sillattuna erillissarjan kiinni?
Kokeilemalla selviää, että kuinka vaikuttaa. Jos toteat myöhemmin, että ei soikkaan nätisti, kun subi on lisätty, niin sitten vaan subille toinen vahvistin.. Ja näin päästään siihen kierteeseen, että mikään ei riitä :) Toisaalta harvoin käytetään niitä maksimitehoja, mutta lujempaa soitettaessa voi tulla eroa. Tietysti mahdollisuus laiterikkoonkin lisääntyy, jos säädöt ei ole kohillaan ja/tai soitetaan liian lujaa.
Subia voi suositella hintaluokassa 80-150€ ja mieluiten pienessä kotelossa mahtavasti ja matalastikin soivaa 8"-10".
Hertzin ES200 tai HX200 on tällähetkellä harkinnassa, lähinnä kiinnostaisi niiden ero kuunneltavuudessa.
Tuosta HX200:sta kuullut paljon hyvää ja luultavasti itsellekin tulee sellaisia kaksi kappaletta autoon. Kymppituumaisista Rainbow Hammeria on kovasti kehuttu. HX200:sta kuulin kommentin: "Älä säikähdä vaikka onkin 8" kokoinen."
Saa nähdä miten sitten käy, kun siirtyy 15" kahteen 8" subbariin. Tuleeko itku vai ollaanko tyytyväisiä.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Yksi pikkusubi, mikä on erittäin mielenkiintoinen tapaus on ScanSpeakin 9". Hinta kylläkin karkaa tuosta 150€ tuplahintaan eli 300€. Pitäis testata, että minkäkokoiset kotelot saa tehtyä tuonne farkku-Xantian takakontin sivuihin. Siinä on tosin nuo "huolto"-luukut, niin niiden sisään kuidusta. Voi olla, että tulee sen verta pienet kotelot, että pitää laittaa tosin nuo Hertzin 8-tuumaiset. Tuollaiset ScanSpeakit vaatii kuitenkin n.17-litraiset kotelot, joten niin isoja ei välttämättä pysty tekemään.
No asensin tänään sen SPL Dynamics Pro 6.2A sarjan autooni ja yhdistin ne mukana tuleviin passiivisiin jakosuotimiin kiinni. Omasta mielestäni ääni tuli jonkin verran puhtaammaksi, mutta bassoa ei tule niinkään paljon kuin orggiskaiuttimista.
Pitää huomenna asentaa se vahvistin ja katsoa auttaako se yhtään asiaan ja bassontoistoon.
Eli nyt kun laitoin nuo passiivisuotimet niin kannattako pitää vahvistimen omia suotimia päällä ollenkaan?
Pitää huomenna asentaa se vahvistin ja katsoa auttaako se yhtään asiaan ja bassontoistoon.
Eli nyt kun laitoin nuo passiivisuotimet niin kannattako pitää vahvistimen omia suotimia päällä ollenkaan?
Tuli vahvistinkin asennettua erillissarjan kaveriksi, ainut haittapuoli on tuo vitun vinkuminen.
Kun auton käynnistää ja kaasuttaa niin vinkuminen menee kierroksien mukaan.
Ja ilmeisesti toinen erillissarjan bassokin on risa, kun pitää samankuuloista ääntä niinku joku johto ottaisi kalvoon sisäpuolella "rutinaa" kovemmilla voluumeilla.
Kun auton käynnistää ja kaasuttaa niin vinkuminen menee kierroksien mukaan.
Ja ilmeisesti toinen erillissarjan bassokin on risa, kun pitää samankuuloista ääntä niinku joku johto ottaisi kalvoon sisäpuolella "rutinaa" kovemmilla voluumeilla.
^^ Voisitko hieman tarkentaa? Tuosta saa käsityksen, että vedetään maapiuhoja ristiin rastiin pitkin autoa ja ilman tolkkua ja ymmärrystä mitä on tekemässä.
Ehkä tuo on se viimeisin ja varmin keino, mutta ei millään huvita johdottaa kaikkia laitteita uudestaan kun vika voi olla jossakin yksinkertaisessakin seikassa.
Esim yks. mikä vois aiheuttaa on, että laitoin vahvistimen poraruuveilla takapenkin (peltiseen) selkänojaan kiinni joka johtaa maihin. Kun olen lukenut jostakin, että vahvistimen runko ei saa koskea maihin. Mutta toisaalta ristiriitainen, kun vahvari kuitenkin kytketään maihin piuhalla. WTF?
Toinen voi olla, että vika on RCA ja kaiutinpiuhoissa, kun ne menee samalla puolella virtajohdon kanssa vierekkäin, mutta tätä en oikein jaksa uskoa todeksi. Ennemmänkin joku myytti mikä on lähtenyt liikkeelle vuosia sitten. Koska edellisessä autossa ne meni kans vierekkäin mutta mitään vinkunaa ei kuulunut.
Ehkä tuo on se viimeisin ja varmin keino, mutta ei millään huvita johdottaa kaikkia laitteita uudestaan kun vika voi olla jossakin yksinkertaisessakin seikassa.
Esim yks. mikä vois aiheuttaa on, että laitoin vahvistimen poraruuveilla takapenkin (peltiseen) selkänojaan kiinni joka johtaa maihin. Kun olen lukenut jostakin, että vahvistimen runko ei saa koskea maihin. Mutta toisaalta ristiriitainen, kun vahvari kuitenkin kytketään maihin piuhalla. WTF?
Toinen voi olla, että vika on RCA ja kaiutinpiuhoissa, kun ne menee samalla puolella virtajohdon kanssa vierekkäin, mutta tätä en oikein jaksa uskoa todeksi. Ennemmänkin joku myytti mikä on lähtenyt liikkeelle vuosia sitten. Koska edellisessä autossa ne meni kans vierekkäin mutta mitään vinkunaa ei kuulunut.
Maadoitukset vedetään ristiin rastiin autoa sen takia, että jokaiselle äänentoistoon kuuluvalle laitteelle saadaan sama maataso. Jos ei ymmärrä tai halua sitä tehdä, niin se on oma häpeä.
Rungon 'kelluminen' ehkäisee tuota maaongelmaa. Jos maakontakti on huono, vahvistin maadoittaa itsensään rungon kautta. Jos näin haluttaisiin, voisi koko maapiuhan jättää kytkemättä.
Se, että edellisessä autossa ei vinkunut, ei tarkoita sitä ettei se voisi tehdä sitä nyt. Yleensä virrat ja muut kaapeloidaan eri puolille autoa varmuuden vuoksi. Joko vinkuu tai sitten ei, mutta eipä tarvitse tehdä kaapelointia kahteen kertaan.
Ota rca-kaapeli irti vahvistimesta ja kokeile, jos vinkuu silloinkin, vika voi olla kaiutinkaapeloinnissa. Jos ei, kytke kaapeli kiinni vahvistimeen ja ota se soittimesta irti. Jos sitten vinkuu, vika voi olla rca-kaapelissa.
Rungon 'kelluminen' ehkäisee tuota maaongelmaa. Jos maakontakti on huono, vahvistin maadoittaa itsensään rungon kautta. Jos näin haluttaisiin, voisi koko maapiuhan jättää kytkemättä.
Se, että edellisessä autossa ei vinkunut, ei tarkoita sitä ettei se voisi tehdä sitä nyt. Yleensä virrat ja muut kaapeloidaan eri puolille autoa varmuuden vuoksi. Joko vinkuu tai sitten ei, mutta eipä tarvitse tehdä kaapelointia kahteen kertaan.
Ota rca-kaapeli irti vahvistimesta ja kokeile, jos vinkuu silloinkin, vika voi olla kaiutinkaapeloinnissa. Jos ei, kytke kaapeli kiinni vahvistimeen ja ota se soittimesta irti. Jos sitten vinkuu, vika voi olla rca-kaapelissa.
Kannattaa ensin kokeilla tuota rca:n irrotusta.
Kaapeloinnissa siis soitin ja vahvistimet samaan pisteeseen auton runkoon ja akun+laturin maadoitukset moottoritilassa auton runkoon, kaapeli saman paksuista kuin virtakaapelikin.
Laturin tai akun maadoitusta ei siis kannata sisätiloihin asti vetää.
Minkä merkkinen soitin sulla on? Pioneereista nimittäin hajoaa 'helposti' rca:n maadoituspuolelta sulake (tai nimellä maafolio tms.). Sen palaminen aiheuttaa pahoja häiriöitä ääneen.
Kaapeloinnissa siis soitin ja vahvistimet samaan pisteeseen auton runkoon ja akun+laturin maadoitukset moottoritilassa auton runkoon, kaapeli saman paksuista kuin virtakaapelikin.
Laturin tai akun maadoitusta ei siis kannata sisätiloihin asti vetää.
Minkä merkkinen soitin sulla on? Pioneereista nimittäin hajoaa 'helposti' rca:n maadoituspuolelta sulake (tai nimellä maafolio tms.). Sen palaminen aiheuttaa pahoja häiriöitä ääneen.
Joo eli mulla menee tällähetkellä 2 rca paria soittimelta vahvistimeen sininen (en muista merkkiä) ja violetti (vivanco) tjsp.
Kun tuon violetin ottaa pois niin vinkuna lakkaa. Ja sinisellä ei vingu vaikka vaihtaa vahvistimessa toiseen sisääntuloon, mutta violetilla vinkuu molemmissa sisääntuloissa.
Eli ilmeisesti vika soittimen toisessa rca lähdössä tai itse violetissa rca kaapelissa eikö vain?
Tuon violetin johdon keskellä menee herätevirtajohto samassa, mutta tuskin se sitä aiheuttaa?
Tarvii varmaan hommata joku toinen rca kaapeli ja kokeilla toimiiko, josko toi toinen olis joku halpa suojaamaton rca kaapeli.
Ja soitin on Blaukkarin LA MP72
Kun tuon violetin ottaa pois niin vinkuna lakkaa. Ja sinisellä ei vingu vaikka vaihtaa vahvistimessa toiseen sisääntuloon, mutta violetilla vinkuu molemmissa sisääntuloissa.
Eli ilmeisesti vika soittimen toisessa rca lähdössä tai itse violetissa rca kaapelissa eikö vain?
Tuon violetin johdon keskellä menee herätevirtajohto samassa, mutta tuskin se sitä aiheuttaa?
Tarvii varmaan hommata joku toinen rca kaapeli ja kokeilla toimiiko, josko toi toinen olis joku halpa suojaamaton rca kaapeli.
Ja soitin on Blaukkarin LA MP72
Kokeile vaihtaa soittimen päästä rcat ristiin ja testaa, vinkuuko sama violetti kaapeli vieläkin.
Herätepiuha voi aiheuttaa pienen häiriön, mutta jos virtakaapelikin kulkee vieressä koko matkan, niin todennäköisesti sieltä indusoituu vinkua enemmän kuin herätteestä.
Jos et käytä soittimen säätöjä, voit poistaa toisen rca-piuhan ja haaroittaa kontissa sen jäljelle jääneen y-haaralla (jos semmoiset y-haarat sattuu olemaan valmiina).
Herätepiuha voi aiheuttaa pienen häiriön, mutta jos virtakaapelikin kulkee vieressä koko matkan, niin todennäköisesti sieltä indusoituu vinkua enemmän kuin herätteestä.
Jos et käytä soittimen säätöjä, voit poistaa toisen rca-piuhan ja haaroittaa kontissa sen jäljelle jääneen y-haaralla (jos semmoiset y-haarat sattuu olemaan valmiina).
Onnistuukos se niin että ostaa 2 x Y-haaroitinta ja yhdistää ne siihen häiriöttömään kaapeliin ja laittaa vaikka vasemman rca:n haaroitetut päät 1,2 kanaville (erillissarja) ja oikean rca: haaroitetut päät 3,4 kanaville (sillattu subi)?
Sitten voisi säätää balancella subien tasoa erillissarjaan nähden, mutta erillissarjojen balancea ei voi säätää, mutta eihän sitä koskaan tarvikaan säätää ku balance pidetään aina keskellä ;)
Menikä oikein vai kuseeko tuossa yhdistelmässä joku?
Sitten voisi säätää balancella subien tasoa erillissarjaan nähden, mutta erillissarjojen balancea ei voi säätää, mutta eihän sitä koskaan tarvikaan säätää ku balance pidetään aina keskellä ;)
Menikä oikein vai kuseeko tuossa yhdistelmässä joku?
Periaatteessa noin voi kytkeä, mutta silloin sulla tulee koko etupäästä vain left tai right molemmilta puolilta. Toinen puoli tulee vain subista.
Parempi olisi leftistä haaralla molempien vahvareiden leftiin ja rightista haaralla molempien righteihin.
Subivahvistimen gainilla sitten sille sopiva taso erkkasarjaan nähden.
Parempi olisi leftistä haaralla molempien vahvareiden leftiin ja rightista haaralla molempien righteihin.
Subivahvistimen gainilla sitten sille sopiva taso erkkasarjaan nähden.
Pitää nyt vielä miettiä, tuolla paremmallakin rca kaapelilla kuuluu aivan pientä surinaa.
Mutta se ei reagoi kierroksiin ja se on riippuvainen volumen tasosta, tosin kuin tuo kaasun mukaan vinkuminen joka kuului vaikka volumea ei olis ollenkaan.
Että en tiiä pitäskö ostaa joku "pro" suojattu kaapeli hakaradiosta jossa on 4 x rca ja pituus 5m hintaan 40€ ja vetää se toiselta puolen autoa kuin virtakaapeli. Vai johtuukohan tuo lievä häiriösurina maadoituksista?
Mutta se ei reagoi kierroksiin ja se on riippuvainen volumen tasosta, tosin kuin tuo kaasun mukaan vinkuminen joka kuului vaikka volumea ei olis ollenkaan.
Että en tiiä pitäskö ostaa joku "pro" suojattu kaapeli hakaradiosta jossa on 4 x rca ja pituus 5m hintaan 40€ ja vetää se toiselta puolen autoa kuin virtakaapeli. Vai johtuukohan tuo lievä häiriösurina maadoituksista?
ensimmäiseksi tarkistaisin maadoitukset. ja akulta laturille ja maihin ei tekis pahaa laittaa vaikka vähän paksumpaa piuhaa. niinkuin jakke78 jo sanoikin
eikä ois paha vaikka maattokaapeli olisi vaikka vähän paksumpaakin kuin virtsakaapeli
huolellisesta asennuksesta ei ikinä ole haittaa! hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Kaapeloinnissa siis soitin ja vahvistimet samaan pisteeseen auton runkoon ja akun+laturin maadoitukset moottoritilassa auton runkoon, kaapeli saman paksuista kuin virtakaapelikin.
eikä ois paha vaikka maattokaapeli olisi vaikka vähän paksumpaakin kuin virtsakaapeli
huolellisesta asennuksesta ei ikinä ole haittaa! hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Ostin uuden rca piuhan ja ajattelin vaihtaa sen vinkuvan uuteen, mutta säädin vahvistimelta gainin erillissarjalle minimiin ja vinkunaa ei kuulu enää. Eli haittaako se ns. piilo vinkuna esim. subbarin tai erillissarjan toiminnalle vaikka sitä ei kuulukaan enää? Että antaako se mahdollisesti jotain säröä aikasemmin yms?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa