jetta 1,8 1991 koneen kunnostus ekaa kertaa asialla

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

jetta 1,8 1991 koneen kunnostus ekaa kertaa asialla

ViestiKirjoittaja masaV » 6.2.2007 11:38

nyt kävi niin että kone hajosi jostain,pitää ottaa auki ja kunnostaa(kolisee ja mustaa savua lykkää)
samalla ajattelin piristää ja asentaa mgasquirt systeemin 1 tai 2 tai 4 piste ruiskulla,
nykyinen siis kaasarilla.
mitä' pitää huomioida,tarvitsen ja tuleeko suuria muutoksia ?

mistä nokkaa,kansia,imusarjaa osia?

aikaisempaa kokemusta on vain V8 koneiden kanssa ja ne ovat kyllä helppoja.

mistä kaivan tarkemmat tiedot mikä kone tuossa edes on ja mitkä osat,esm,golfin, sopivat tuohon koneeseen?
pojan kakkosauto ja ajattelin aikani kuluksi ensi kesänä korjata/modernisoida emännälle ? itselle työautoksi+poweria samalla lisää.
googlella en juuri löytänyt mitään viritysosaa ja pajoja.
paljon tietoa kaivaten.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.2.2007 12:32

Jos kerran kyseessä 1.8 kaasari kone niin moottorikoodi on GU. Prikulleen samaa on käytetty samanikäluokan golffeissa. Alakerta aikalailla sama kuin GTI versioissa. Jarrut joutuu päivittämään mikäli teho kasvaa hieman enemmän, eli eteen isommat laikat ja taakse myöskin levyt. GTI versioista löytää helpoiten.

Perusvirityksiä tuohon koneeseen; kannesta kanavat kuntoon, tuplakaasarit kiinni, peltisarja + 2,5" putkisto, jyrkempi nokka yms. pikkuhilua niin ollaan varmaankin jo päälle 120hv. Lisänä vielä vauhtipyörän kevennykset yms. riippuen millaista käytöstä hakee moottorille.

Itse hankkisin 8-venttiilisen GTI:n kannen (4:lle suuttimelle paikat imusarjan yläpuolella) tuohon ja Megasquirt hilut kiinni.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 6.2.2007 16:49

jetta gti osia siis hakuun. mistähän noita kansia voisi kysellä SALO-TURKU akselilta?
ei hajuakaan noista kuka myy,käyttyä mieluummin .
megaaguirtin kyllä kolvaa äkkiä kasaan rak,sarjasta kyllä,mutta se ilmaläppäjuttu siihen ?
onko mitään linkkejä antaa missä joku olisi noita tehnyt niin saisi hieman kuvaa mitä koneeseen tulisi.
saisi nyt hyvällä ajalla kylminä talvipäivinä kerättyä kasaan hilut ja kuntoon kesän purkua varten,kun ei ole A-talliakaan.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 6.2.2007 18:36

vm91 taitaa olla vähäpäästöinen?

Eikös tässä tapauksessa megan asentaminen vaatsisi samat päästömittaukset kuin vähäpäästöistä ahdettaessa?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.2.2007 18:58

^niin mutta jos kyseessä on kaasarikone legendaarisella Pierpurkilla niin on vähäpäästösyyet kaukana! :)

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 6.2.2007 19:13

Kaasaristahan tuossa puhuttiinkin. Jotenkin elin siinä uskossa että pierburgeista olisi luovuttu ennen vuotta 91. Väärässä taisin olla.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 6.2.2007 20:21

jos nyt oikein innostut ja virittelet, ni tarvittaessa multa löytyy jarrut ja akselit gti konversioon... :)

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 7.2.2007 11:41

noo,virittelyt nyt katotaan,mutta kunhan tuon koneen saa kuntoon ja modernisoituakin ensin ruiskuksi.
tai ruiskun motti jostain halavalla.ei hajuakaan edes hinnoista kun eilenkin 4H googletin ties missä ja mitään ei tunnu löytyvät osia.
saati kunnollista tietoa kaikista osista mottiin.
mitkä on hyvät,mitkä kelvollisia sopii yms, kompromissejähän sekarotusessa kyllä joutuu vissiin tekeen sitten.
käsitin että kansi+imupuoli uusiks riittäis raudassa alkuun,sitten se yksikkö megaq2.
eli ei paljoa tarvis että saisi perustan ok.parilla sataa kait tollasen jo läjäyttää kun 8koneenkin teki kaikki kuntoon 4000mk mummon aikaan ja silloin oli osat paljon kalliimpia kuin nyt kirppuihin.
v8 maksoi jo yksi mäntä sen mitä ww koko kone jo silloin saati nykyisin,tosin 8 hinnat pudonnut aika hyvin
mut infoo kun tiedätte nykyisistä paremmin.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 7.2.2007 12:30

Onkos se Jettasi on rekisteröity 1991, ja rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen"? Jos näin on, Megaruutat ym. omavalmisteet saat unohtaa.

Koneen vaihto onnistuu kyllä, mutta vain tehdasvalmisteiseen, samassa mallisarjassa esiintyneeseen voimanlähteeseen.

Herppa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 9.8.2003 11:48

ViestiKirjoittaja Herppa » 7.2.2007 20:21

Mulla oli samat suunnitelmat, mutta päädyttiin suoraan tohon 2E koneeseen, ku pääsi niin paljo helpommalla. Kaikki anturitki ruuttaa varten valmiina (lukuunottamatta MAT). Mut senki sai näppärästi siihen lisärikastussuuttimen (tai mikä nyt liekkään) paikalle

|jake||
-
Viestit: 107
Liittynyt: 14.5.2006 23:30

ViestiKirjoittaja |jake|| » 7.2.2007 21:59

sitä vaan että se sun jettas ei voi olla kaasarikoneella kun se on -91 koska -90 on tullut ruisku ja -89 tekniikkaa on vielä osisa jetoissa esim: mulla on 1.6 kaasari joka on vm -90

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 8.2.2007 1:10

Minulla olisi myydä 8v gti kovanostaja motti ilman apulaitteita. siinähän on sitten ne suutin reijätkin.
hintaa alle kaks-sataa toimitus tavasta riippuen.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.2.2007 8:21

sitä vaan että se sun jettas ei voi olla kaasarikoneella kun se on -91 koska -90 on tullut ruisku ja -89 tekniikkaa on vielä osisa jetoissa esim: mulla on 1.6 kaasari joka on vm -90

Meikäläisen ex-Golperon 1.8 tekniiika oli napattu -91 yksilöstä ja ihan Pierburg siinäkin oli.
Toki kyseinen tekniikan luovuttanut ajoneuvo voi olla esim. valmistettu -90 puolella ja rekisteröity -91... Poikkeuksia löytyy varmasti.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 9.2.2007 12:03

jekku:kunhan tässä saa kaikki ensin varmistettua(esm,vähpäästö yms.)niin otetaan yhteyttä,kiinnostais se kone kyl,ellei kiirettä?
autokin tuolla takapihalla niin jäässä ettei sisään pääse hakeen rek,otetta edes pois :(
2v seissyt jo niin ei paljon mikään liiku :/

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 28.5.2007 8:04

no niin,tuli jetta avattua eli pääsi sisään hakeen rekkarin.4D jetta cl-1800-19E-j/247
vm,91
tuollaiset tiedot löytyy rekkarista mitä lie nuokin kaikki tarkoittaa?

ikäväkyllä lukee vähäpäästöinen,

enpunktinsprutning,sysensor,trestegskatalysator,aktivkolfilter,mitä nuo sitten tarkoittanee.

käsitin ettei saa ruiskua laittaa kun lukee tuo "vähäpäästöinen"
eli menee peruskoneen hommaamiseen :(
konepellin ja laturinkin kerkesin jo irroittaa sitten rupes satamaan eilen niin jäi työt kesken,ja pressu päälle.
kunhan nyt saa tuon kolisevan ulos nokalta ja rahhoo jostain ni ostan koneen sitten siihen.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 28.5.2007 9:56

enpunktinsprutning,sysensor,trestegskatalysator,aktivkolfilter,mitä nuo sitten tarkoittanee.

1-pisteruisku, happitunnistin, kolmitoimikatalysaattori, aktiivihiilisuodatin. Tai jotain.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 28.5.2007 19:58

hmmm,tuonmukaan (rek,ote)siinä olis ruisku jo,kaasarilta se kyllä näytti kun otin pirusti piuhoja tänään irti siitä,sais vaan ne imu+pakosrj:n pultit auki jollain konstilla :)
pitäisi kai joku korjauskirja hommata että näkis mikä on mikin helpottais hieman töitä :)
no ajankanssa pikkuhiljaa ropailen sitä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.5.2007 20:48

Ota kunnollinen kuva sieltä nokkapellin alta niin ihmetellään yhdessä. Oma veikkaus olisi RP-kone (1.8 Monojet).

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 1.6.2007 17:38

ei oo tikikameraa,kännyssä on surkea kamera mut mihin ne kuvat saa tunkettua?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 1.6.2007 17:49


Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.6.2007 0:11

Kyllä siellä se Monojetronic lymyää aivan varmasti, ei ole 1.8-litraisia pierpurkki moottoriversioita vähäpäästöisenä.

Lienee ainut(/helpoin?) vaihtoehto (jos tehoa haluaa lisää), hankkia 1.8 16v katilla varustettu tekniikka siihen. Tämä tosin vaatii bensapumpun ja levyjarrullisen taka-akseliston vaihtamisen itse moottorin lisäksi, + vielä muut tykötarpeet.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 2.6.2007 15:09

Eipä se inssi sitä välttis huomaa jos monojetin aivolaatikko muuttuu megaks. Tosin sen se kyllä varmaa huomaa jos tulee yhen suuttimen tilalle neljä. Eli mä näkisin että voit sä sinne megan laittaa, pistät vaa boxi piiloo etkä tee mitää kauheita johtovirityksiä, tosin joudut käyttää niitä monojetin 1-piste ruiskuhilppeitä aika pitkälle.

Toisen koneen ostamalla saat kyllä tilalle vaan jonku toise miljoonan ajetun motin, et oo miettiny jos koneen alakerran hoonais ja pistäis uudet männänrenkaat ja laakerit? Kansi varmaa enemmä kilisee, sen korjauttaminen maksaa ammattilaisella ehkä about 500e riippuen kaikesta.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 2.6.2007 17:05

Kerran piti toteuttaa vähäpäästöiseen autoon (mk3 golf) ykspisteruiskun tilalle nelipisteruutta projekti. Mentiin katsastuskonttorilta kyselee et päästääkö sitä kukaan läpi niin sanoivat vaan et jos päästöt on kohdallaan niin heittämällä menee läpi. Vaikkei se laillista olisikaan niin kovinkaan montaa katsaria ei luulis kiinnostavan nuinkin vanhassa autossa tollanen polttoaineensyötön parannus. Kiinni vaan ja kovaa ajoa. On niitä hurjempiakin vehkeitä viety katsarille. Plussaa on tietty jos on tuttu katsari. Mä en ainakaan ressais noin vanhan auton katsastusta nelipisteruutalla.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 2.6.2007 21:25

tuolla on kuva kaasarista
Kuva

ja samahan se minkäikäinen tuo rotisko on,kunhan ajankuluksi rakentelee,omaksi iloksi,ei minkään auton oli uusi tai 20V vanha rakentelu ole järkevää/kannattavaa millään laskuopilla.

enempi nämä on ajankulua ja harrastusta.

on siinä 17"vanteetkin jo alla ja madallus sarjat,levikkeet kyljissä+helmoissa,keulaspoilerit yms.(tuli ostossa mukana moiset)
maalaan kait sen sitten kunhan kone on kunnossa,jollain noilla uusilla läpinäkyvillä/väriävaihtavilla maaleilla voisi piruuttaan kokeilla myös.
pojan 2 autohan tuo on sillä kun on uudehko madallettu ja tuunattu civikki alla kaikenmailman dvd näytöillä kuorrutettuna yms.
oma camry pitää kait maalailla kanssa tossa jokukerta kunhan jettalta kerkiää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.6.2007 22:01

Tuo on 1-pisteruisku eikä kaasari vaikka siltä hieman näyttääkin.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.6.2007 2:54

Jep, Boschilainen Mono Jetronic. Eli kyseessä on RP.

02:54 < entropia> !mootkood rp
02:54 <@Fishtrap> 'RP' 1.8 mäntä 81mm 9,0:1 66kW 8/88-7/91 Monojet

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 3.6.2007 13:37

mistä nokkaa,kansia,imusarjaa osia?

Dbilas tekee hyviä nokkia ja montaa erilaista tuohon autoos. Ei mitää pahan hintasiakaan.

Jos kerran kyseessä 1.8 kaasari kone niin moottorikoodi on GU. Prikulleen samaa on käytetty samanikäluokan golffeissa. Alakerta aikalailla sama kuin GTI versioissa. Jarrut joutuu päivittämään mikäli teho kasvaa hieman enemmän, eli eteen isommat laikat ja taakse myöskin levyt. GTI versioista löytää helpoiten.

Jos moottoria muuttamalla lisätään tehoja, ei tartte jarruista välittää.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 4.6.2007 0:18

Tere kaikille tasapuoleisesti...
Ostin tuossa jokin aika sitten itelle tuollaisen samanlaisen Jetan ja nyt on onkelma auton kanssa.

Tyhjäkäynti seilailee ihan tolkuttomasti oli kone sitten kylmä taikka kuuma. Muutenkin auto tekee ihan satunnaisesti ihan kummaa sekoilua. Esim. tänään liikennevaloihin pysähtyessäni katsoin kiekkamittaria kun viisari pomppi n.100 ja 2000rpm:n välillä aivan sairasta vauhtia. :D En edes tiennyt että tuo jetta osaa ottaa noin nopeesti kierroksia.. Pieni polkaisu kaasua ja homma korjaantui. Mikä voi aiheuttaa tuollaista? Entä mikä muuten voi olla vikana, kun tuo tyhjäkäynti seilaa 700 ja 1200 kierroksen välillä. Käynti voi tasoittua välillä hetkeksi, mutta sitten alkaa taas ontuminen...:S

EDIT: Niin tuli toinen juttu vielä tuosta jetasta mieleen. Onkos tuossa autossa ohjaustehostin noin niinku vakiona? Ku jotenki tuntuu että omassa jetassa ei joko ko. tuotetta ole taikka sitten se on pahasti rikki. Kaksin käsin saa rattia parkkipaikalla veivailla jos meinaa auton liikkeelle saada. Ajossa eroa ei juurikaan huomaa... Mikäs tuollaisesta tehostajasta hajoaa, jos se yleensäkin menee rikki?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 4.6.2007 1:45

Jos et tiedä onko sulla tehostajaa niin jos nää löytyy niin sitten on.
-akun lähellä runkopalkissa noin 1l säiliö jossa kummallakin puolella letkulähtö
-alavesiletkulähdön alapuolella mötikkä jossa hihnapyörä ja kaksi letkua kulkee moottorin etupuolelta
-kaksi eri kiilahihnaa

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.6.2007 10:18

Ja todellakaan tehostin ei ole vkiovaruste, parkkipaikalla saa kyllä veivata varsinkin jos on leveämmät nakit alla.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 4.6.2007 11:30

jenkkien tehostajia olen joskus korjaillut ja pumppu niistä menee.
jollei öljyä ole niin turhan jäykkä on siitäkin syystä :) ja rikkoo pumpun.

tuosta jettistin käynnin pomppimisesta tuli mieleen yhdessä jenkissä oli sama vika(ruisku) tyhjäkäynnin seilaaminen yms,samaa, syy on yleensä kylmäkäynnistys anturi/solenoidi(autom,ryyppy) tai alipaineletku rikki/irti.
joissakin myös jokin epv/eps venttiilinkalvo puhki(korjaantuu kalvon vaihdolla/lekurin kumihanskan kalvoksi modaamisella jollei uutta saa),
eli se katin ilmasäätöventtiili tms.mikä se nyt oli,(on aikaa jo moisten kanssa ropailusta 10V)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.6.2007 13:51

Jettisti: tarkista ensimmäisenä anturit, Monojetissä niitä on kolme. Imuilman lämpötila (suihkutusyksikössä), moottorin jäähdytysveden lämpötila (sininen anturi?) sekä lambda pakosarjassa. Veikkaisin että lambda antaa ihan-mitä-sattuu lukemia ja tästä syystä ohjausyksikkö yrittää korjata tilannetta ihan-miten-sattuu. :)

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 4.6.2007 18:04

Juuh siis tehostaja tuosta kyllä löytyy, mutta todennäköisesti rikkinäinen sellainen. Onko vaikea/kallis korjata jos sieltä on vaikka pumppu rikki? Ja todellakin tuota öljyäkään ei kyllä ollut säiliössä tarpeeksi. Sen lisääminen ei kuitenkaan korjannut tilannetta eli pummpu sieltä varmaan rikki on...

Itsekkin ensin ajattelin tuota lambda-anturia, mutta kun auto on mennyt tammikuussa kuitenkin katsastuksesta läpi hyvin päästöarvoin, niin voiko se sit olla lambda?

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 4.6.2007 19:17

Itsekkin ensin ajattelin tuota lambda-anturia, mutta kun auto on mennyt tammikuussa kuitenkin katsastuksesta läpi hyvin päästöarvoin, niin voiko se sit olla lambda?

Onhan tammikuusta jo aikaa. Vikakoodit kannattaa tarkistaa, ja ne diagnoosiplugit löytyvät vaihdekepin juurelta. Ohjeet. Koodista 2122 ei tarvitse välittää, jos moottori ei ole käynnissä.

Mikäli vika löytyy happitunnistimesta, niin tilalle kannattaa laittaa ainoastaan Boschin tekele, sillä edullisimmat tarvikeanturit eivät välttämättä kestä (kokemusta on) montaakaan kuukautta.

E: Alipainevuotoja kannattaa myös metsästää. Yleensä vuotaa joko jarrutehostimelle menevä letkunpätkä tai ruiskuyksikön alla oleva kumilaippa.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 5.6.2007 16:38

vikakoodeista tuli mieleen onko noin vanhassa jettassa 91 liitintä tuolle obd-1/2 vehkeelle niin voisi ajankuluksi tehdä mokoman kun näyttää olevan senverran yksinkertainen kapine että heittää kamat kasaan silmätkiinni melkein.
samoin onkohan 89-90 toyota camryissä myös kun siinä jokin diagnos liitin konehuoneessa mutten kyllä löydä vastaavaa liitintä mistään.
Kuva[/img]
Kuva

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 21.6.2007 23:22

JEE!!!

Alkuun näytti niin pirun hyvältä ja jetta kulki niin kuin pitikin... Sit tuli mieli päästä testaa vähän ton pappa-mobilen kulkupuolta, eli suunta paimion moottoritielle. 16okm/h sain kerättyä tauluun kunnes peruutuspeilistä näkyy AIVAN VALTAVA sininen savupilvi ja meno hiukan niinkuin hyytyi. Tänään otin kärryn hallille tutkittavaksi ja kahdesta sylinteristä oli puristukset hävinnyt lähes kokonaan ja pientä kolinaa kuuluu koneesta. Männänrenkaat sieltä vissiin sit poksahti. No sain sit tänään jo kannen revittyä irti ja vietyä plaaniin, et eiköhän tää taas tästä. Huomenna taikka maanantaina selvii et missä kunnossa ne renkaat todellisuudessa siellä on... :) Ei vaan taida nä sakemannien keksinnöt oikeen kestää entistä japsiauton kuljettajaa... :P No nyt tulee sit tehtyä täydellinen koneremppa tuohon kärryyn, ni eiköhän pitäis alkaa sit kestää munki kaasujalan... ...HOPE SO...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 21.6.2007 23:27

Ei vaan taida nä sakemannien keksinnöt oikeen kestää entistä japsiauton kuljettajaa... :P
Kyllä ne kestää vähintäänkin samanlailla. Ei ehjä kone ajamalla hajoa, jotain vikaa siellä on jo ennestään ollut. Oliko jakopää kunnossa?

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 22.6.2007 10:11

itsekin sain koneen pois nokalta eilen ja kannenkin revittyä irti,1 ja 4 sylinteri täynnä karstaa kolisee ja savuaa mustaa,eli epäilen että renkaat itselläkin mennyt tai venttiilit,päällisin puolin missään ei kyllä näy mitään vikaa eli sylinterit naarmuttomat ja venat paikoillaan.pitää jussin jälkeen purkaa enemmän eli mukit pois että näkee renkaat ja alakerran laakerit missä hantissa ovat.
2 ja 3 syl,normaalissa karstassa eli noihin pääty syl on öljyä kyllä jostain pruutannut liikaa .

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 24.6.2007 14:07

mulla taas 2 ja 4 heikossa hapessa. Maanantaina saan kannen plaanista ja pitäis alkaa kasaamaan tuota keksintöä. Tuleepahan nyt sitten samalla korjattua koko motti ja vaihdeltua jakoremmi ym ym... Millastas sisäänajoa porukat on näissä koneissa ajanut, kun on vaihdettu männänrenkaat ja kk-lakrut?

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 25.6.2007 22:28

Tadaa!!!

Eipäs sitten kasailtukaan konetta vielä tänään. Ykkös ja kolmos sylinterissä oli vain ylemmät renkaat jumissa. Noi kakkos ja nelos sylinterit mis oli huonot puristukset, niin syykin niihin löytyi. Molemmat renkaat jumissa ja palasina urissaan ja öljyrenkaat poikki. Onneksi noin ettei ole lohko pilalla... Eikä siinä vielä kaikki, vaan myös molemmat männät rikki. Toinen helmasta alemman renkaat uraan asti halki ja toisesta urien "väliseinää" puuttuu noin 7cm matkalta. Vittu minkä pommin menin ostamaan!! Uusia mäntiä ei saa vissiin tarvikkeena, kun turun nurkilla oleviin liikkeisiin soittelin. VW autossa männät on 212€/kpl!!

No kävin sitten hakemassa vaihtomosan jettaan, ku tollasta summaa en ajatellut männistä maksaa. Vaihtomosa oli suht edullinen... :)

Nyt vois olla sitten vaikka jollekkin hyvä 1.8 lohko, kiertokanget ja kansi myytävänä, et jos jollain tarvetta ois...

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 29.6.2007 19:03

mistä mihinhintaan kannen tarkastus ja kunnostus saisi halavalla, turku-salo alueelta?
venttiilit,niiden holkit,yms,pitäisi katsoa onkohan kunnossa kun en itse saa katottua ilman erikoisia työkaluja,vent pihdit/vinka,mittakello,yms.
entä hyvä kansi vaihdossa?
muuten myynnissä?
8V 1,8L konehan oli kyseessä.

alakertaa en vielä kerennyt purkamaan mukeineen.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 2.9.2007 11:47

no niin homma jatkuu vihdoinkin, sain mukit pois ja hoonattua koneen,renkaat vaihdettu ja alakerran laakeritkin uudet,

puuttuu varmasti kunnollinen kansi vielä kun omasta en tiedä onko hyvä,

pitää Ö-pumppu ja Ö-pohja mennä nyt ruoan jälkeen tässä vielä kiinnittämään paikoilleen niin saa tältä vklpulta olla siihen asti kun saa kannen.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 9.12.2007 16:39

no niin pitkän tauon jälkeen sain taas konetta kasaan,kiirettä muualla pidellyt.
kokeilin käyntiin muttei vain suostu,yskii.
eli kyssäri,kun kirjaston korjauskäsikirjoista ei apua löytynyt.
kun kampiakselin merkki on kohdallaan vasten virranjakajan merkkiä(kirjan mukaan)
missä kuuluu olla nokkaakselin merkki ?
kirjapinojen mukaan 3 vaihtoehtoa mutta todennäköisesti joko suoraan ylöspäin tai siitä 90astetta eteenpäin ??
päästä katsottuna kampiA ylhäällä,hieman oikealla kohti virranjakajan akselia,virranjakajanpyörä kohti kampiA merkkiä,nokka siis joko suoraan ylös tai 90 ast,oikealle siitä..
tuohonkun saisi varmistuksen kun ohjeita on kirjoissa useampaakin erilaista,kun on noita 1,3L 1,6L ja tämä tuo 1,8L kone,8vent.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 9.12.2007 17:11

1. sylinterin ollessa YKK:ssa, kampiakselin hihnapyörässä (siis se musta joka pyörittää laturia ja vesipumppua) oleva ja apuakselin hihnapyörän merkkien tulee olla kohdakkain sekä nokka-akselin hihnapyörän sisäpinnalla oleva merkki venttiilikopan tiivistepinnan tasalla (koneen "etupuolella").

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.12.2007 18:48

Lisäksi virranjakajan reunassa on lovi jota kohti pyörijän kuuluu sojottaa. Myös suojamuoveissa saattaa jakopäässä olla selvät nuolet, ainakin mulla saman ikäisessä koneessa on.

E: Nokkapyörän nuolen (ulkopinnassa) kuuluu sojottaa suoraan ylös taustamuovissa olevaa nuolta vastaavasti. Vastaavasti nokkapyörän _sisäpuolen_ merkki tulee venakopan etureunan tasalle, kuten edellä jo todettiinkin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 9.12.2007 19:23

Ja jos ei ala laulamaan vaikka on merkit kohdallaan, niin ykköspytystä tulppa irti ja pyörittelemään konetta, jollain tikulla kokeilla millon se ykköspytty on YKK:ssa ja sitten jakajan kansi auki ja katsoa mihin tulpanjohtoon pyörijä osoittaa. Siitä vaan jakajaa pyörittämään/johtojen järjestystä muuttamaan, mikäli ei ole kohillaan.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 10.12.2007 9:38

hmmm,kyllä nuo merkit sitten ovat oikein,kun alakerta on ok,eli apuakseli ja kampia ovat merkit kohdakkain ja nokkakin juuri kuvaamalla tavalla eli ulkomerkki kannen suuntaisesti eli ylhäältä 90 ast oikealle,
näkyi olevan tuo pyörijän merkkikin siinä lovessa ja ykköspytyllä.ei vaan inahdakaan kun veivaa starttia,mutta kun jakajaa kääntää vastapvään melkein puolikierrosta niin alkaa jopa yrittämään eli yskii jo muttei starttaa kunnolla sentään .

eli jakajasta vastapvään niin tulee selvä kynnys kun yrittää startata,ensin kynnys jossa ei meinaa edes< startilla pyörähtää sitten alkaa sytyttämään ok yskii.eteenpäin kun kääntää niin sitten loppuu eikä mitään taas eli selvä alue missä mahdollisesti starttaisi muttei vaan lähde. epäilen vieläkin nokan ajoitusta.

rtuo kyllä pitää tarkistaa vielä nokkapyörän etu ja takapuolen merkit,en muista kumman puolen merkkiä käytin eli näkyikö edes toisella puolella kun säätö pyörä paikallaan(ei mahdu hihnasuoja senkanssa kyllä kiinni)

pitää hihnasuoja tehdä pellistä hieman leveämpi uusi yläkertaan.kun nuo kuusiokolopultit vie tilaa liikaa ettei muovikoppa mene enää paikalleen.

mutta kiitos informaatiosta,menenkin tästä koke3ilemaan josko saisi sen kuntoon.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.12.2007 12:09

Ulkopuolen merkki ylöspäin siihen vastamerkkiin tai sisäpuolen merkki tiivistepinnan tasoonn.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.12.2007 0:37

Aivan:
Ei näin:
masaV kirjoitti:ulkomerkki kannen suuntaisesti eli ylhäältä 90 ast oikealle

Vaan näin:
ifa kirjoitti:Ulkopuolen merkki ylöspäin siihen vastamerkkiin tai sisäpuolen merkki tiivistepinnan tasoonn.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 11.12.2007 10:26

ok,selvä,kunhan ilma tosta lämpenee niin menen pihalle ropaamaan taas,ei viitti näin kylmällä ja kostealla ilmalla olla siellä,hrrr,tupakalla kun kävi niin olipas kosteaa ja kylmää.

jossainvaiheessa kun vielä nuo ovenkahvat saisi ehjät.

mitähän uusi tuulilasi mahtaa maksaa?

pieni halkeama näkyy olevan,olisi paras ottaa pois ja maalata etulasin alareuna(ruostetta,muualla ei mitään kyllä löytynyt)

letkuja nyt vaihdellut uusiin ja levyt eteen,eli kohta on kuin uusi peli.

ja jotain tolkkua kun saisi tuohon kaukosäätö/ovilukko hommaan,alipaineohjattu kait on,ei vaan kaikki ovet toimi.

tuli vain jo liian aikaisin sisustus kasattua takaisin,ei muistanut noita keskuslukon letkuja siinä tohinassa tarkastettua yhtään :(
no aikaa on jos vaikka ensi kesänä sitten.
kivaa harrastella jotain kunhan vain olisi kunnon lämpimät tilat niin voisi jotain isompaakin projektia tehdä eli alusta asti kunnolla kaikki käydä läpi.eli ensin kori täydelliseen kuntoon ja parannuksia+vahvistuksia ja sitten vasta tekniikka ja lisäosat.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.12.2007 22:24

mitähän uusi tuulilasi mahtaa maksaa?
Noin 100...130e riippuen vähän lasin väristä.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ruiskukone tarjolla

ViestiKirjoittaja masaV » 29.8.2008 19:03

olisi purkuprojekti nyt jettan kunnostuksen jälkeen edessä,eli jos joku tarvitsee yhden pytyn menettäneen toyota camry 16V 2Litrasesta koneesta ruiskuosat esm,golf gti tms,modifioimiseen niin tuossa olisi halvalla purettavissa camryn läppärunko,ruiskupakka,yms,osat.
saa viedä 500 eeroon koko korinkin mennessään.

Spede90
-
Viestit: 10
Liittynyt: 1.9.2008 14:56

ViestiKirjoittaja Spede90 » 6.9.2008 9:13

Offtopic tähän väliin. Käykö -90 g2 1.8 mono-jettiin 4-piste ruiskutin passatista ilman kannen vaihtoa ja kannattaako moinen jos ruisku on käytännössä ilmainen? Vai onko jotain hinta/hyöty suhteeltaan järkevämpiä tapoja?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.9.2008 10:00

Eikös nää 1-pisteruiskut olleet kaasarimallin kansilla eli ruiskun imusarja ei sovi suoraan? Siis suuttimien paikat puuttuu.
Viimeksi muokannut jyri.h, 12.12.2011 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 6.9.2008 10:40

Noin 100...130e riippuen vähän lasin väristä.


Ai? Ei kai missään kakkiksissa vielä liimalasia ole, vai mikä noissa muka noin maksaa? Omaan golfiin maksoi joskus 3 vuotta takaperin n. 50 euroa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.9.2008 13:06

Tuulilasien hinnat on nousseet aivan kipeesti muutamassa vuodessa, järkytyin itsekin kun tilasin Jettaan 2-sävylasin.

Ainoastaan G60 ja Rallye-Golfissa on liimalasit, muissa perinteisellä tiivisteellä.

masaV
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.2.2007 10:03

ViestiKirjoittaja masaV » 19.9.2008 18:50

komento takaisin,joku sytkä häiriö tuossa camryssä vain on kun käy ja kukkuu hyvin kierroksilla,ajoin just yli 200km reissun sillä hyvinkäälle ja takaisin.
hieman oli veto poissa väillä mutta pelaa,500 saa toimivan pelin kuka tarvi8ikin osia,esm,ruiskukoneen,

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 20.9.2008 7:47

Tässä kun golffiin vaihdatutin lasin nii 90e oli töineen, tämä Tampereen seudulla


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa