passatissa vaihteisto- tai kytkinongelmia...
Valvoja: ffp jäsenet
passatissa vaihteisto- tai kytkinongelmia...
auto passat 1.9 tdi 66kW vuosimallia -98 ja 5v manuaalilootalla. ajomäärä noin 304tkm
-eli laatikosta kuuluu (ainakin) tyhjäkäynnillä kohinaa, joka loppuu kun painaa kytkimen pohjaan.
-vaihteet eivät meinaa kytkeytyä kunnolla aina, tosin välillä toimii ihan hyvin, mutta varsinkin kun on paikallaan ja yrittää laittaa vaikka 1 vaihdetta tai pakkia pesään niin on ongelmia...
-taajama ajossa kuulee pientä vinkunaa/ujellusta, joka ei tule turbosta.
eli olisiko laatikosta pääakselin / muiden akselien laakerit sökönä? tai kytkimessä jotain muuta hänksää? painelaakerin äänihän tuo kohina ei ole kun ei painelaakeri kytkin ylhäällä pyöri ollenkaan... vai mikähän mahtaisi olla vikana?
samalla kyllä menee näillä näkymin kytkin vaihtoon jo nyt kun kerran joutuu laatikon irroittamaan ja tarkoitus on muutenkin ottaa hiukka lisää tehoja koneesta
-eli laatikosta kuuluu (ainakin) tyhjäkäynnillä kohinaa, joka loppuu kun painaa kytkimen pohjaan.
-vaihteet eivät meinaa kytkeytyä kunnolla aina, tosin välillä toimii ihan hyvin, mutta varsinkin kun on paikallaan ja yrittää laittaa vaikka 1 vaihdetta tai pakkia pesään niin on ongelmia...
-taajama ajossa kuulee pientä vinkunaa/ujellusta, joka ei tule turbosta.
eli olisiko laatikosta pääakselin / muiden akselien laakerit sökönä? tai kytkimessä jotain muuta hänksää? painelaakerin äänihän tuo kohina ei ole kun ei painelaakeri kytkin ylhäällä pyöri ollenkaan... vai mikähän mahtaisi olla vikana?
samalla kyllä menee näillä näkymin kytkin vaihtoon jo nyt kun kerran joutuu laatikon irroittamaan ja tarkoitus on muutenkin ottaa hiukka lisää tehoja koneesta
Kyllähän se painelaakeri juuri noin oireilee yleensä. Eli kytkin ylhäällä kohisee ja kytkin pohjassa hiljenee...
Ja muutenkin ongelma kuulostaisi hyvin kytkinperäiselle. Juuri tuo, että ykkönen ja pakki ei meinaa paikallaan mennä päälle, kielisi kytkimen kuluneisuudesta (levy niin kulunut, että säätövara ei riitä irroittamaan enää kunnolla). Että siltä suunnalta itse lähtisin ongelmaa metsästämään.
Ja muutenkin ongelma kuulostaisi hyvin kytkinperäiselle. Juuri tuo, että ykkönen ja pakki ei meinaa paikallaan mennä päälle, kielisi kytkimen kuluneisuudesta (levy niin kulunut, että säätövara ei riitä irroittamaan enää kunnolla). Että siltä suunnalta itse lähtisin ongelmaa metsästämään.
mites se painelaakeri pitää ääntä jos se kytkin ylhäällä ei nimen omaan pyöri? eikös sen pitäisi kohista vasta sitten kun painaa kytkimen pohjaan eli juuri toisinpäin kun nyt on... tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin...
eli siis miten painelaakeri voi pitää tuollaista kohisevaa ääntä jos ei pyöri ollenkaan?
eli siis miten painelaakeri voi pitää tuollaista kohisevaa ääntä jos ei pyöri ollenkaan?
Kytkimen/laatikon suunnan äänet
Laatikon pääakseli siinä on kait lähes kuivilla ja huonoilla öljyillä.
Vaihdappa uudet äljyt laatikkoon ja ainakin kaikki kolme stefaa, eli kytkinakselille ja vetolautasten taakse vaihteiston kylkiin ja rukoile parasta. Jos kahinat ei enää poistu tuolla huollolla, on edessä laatikon laakerointi.
Kun kerran kytkimen vaihdat, niin vaihda myös kampiakselin stefa vauhtipyörän taakse. Tuommoinen neljän stefan sarja ei kallis ole.
Vaihdappa uudet äljyt laatikkoon ja ainakin kaikki kolme stefaa, eli kytkinakselille ja vetolautasten taakse vaihteiston kylkiin ja rukoile parasta. Jos kahinat ei enää poistu tuolla huollolla, on edessä laatikon laakerointi.
Kun kerran kytkimen vaihdat, niin vaihda myös kampiakselin stefa vauhtipyörän taakse. Tuommoinen neljän stefan sarja ei kallis ole.
mites jos olis edessä vaihteiston laakerointi niin tarviikohan vaihtaa välttämättä muuta kun pääakselin laakerit jos muissa ei näy silmin mitään vikaa...
ja onko kellään tietoa paljon nuo laakerit kustantaa...?
parempihan se olisi kerralla tehdä hyvä niin ei joka viikonloppu tarviis laatikkoa ottaa irti...
ja onko kellään tietoa paljon nuo laakerit kustantaa...?
parempihan se olisi kerralla tehdä hyvä niin ei joka viikonloppu tarviis laatikkoa ottaa irti...
Mulla piti kanssa Golffin loota samanlaista ruksutusta ja loppu kun paino kytkimen pohjaa. Laakerit oli finaalissa.Vaihdoin kotikonstein kaikki laakerit ja laakerit maksoi marmoritiskiltä reilut 250€. Luulen et samoja laakereita löytyy passatin laatikostakin. Olihan siinä oma homma, mutta omalla kohdalla ainakin kannatti.
Kyllähän se painelaakeri pyörii kytkin ylhäälläkin. Vai meinaatko, että painelaakerin keskeltä läpi menevä pääakseli lopettaa pyörimisen, kun kytkin on ylhäällä?
Kytkin ylhäällä painelaakerin alkava välys tulee paremmin ilmi, kun koolit ei puristu rullia vasten -> kohiseva ääni tulee ilmi. Kytkin pohjassa koolit puristuu rullia vasten ja näinollen rullat saa paremman kontaktin kooliin, välys pienenee ja ääni hiljenee/häviää.
Itsellä ainakin pari kertaa parissa eri autossa juurikin tuolla tavalla, kytkin ylhäällä, pitänyt kohinaa/rallatusta ja painelaakerihan se on ollut, mikä on ollut vaihtokunnossa.
Eli itse ainakin ensimmäisenä kattoisin sen painelaakerin, ennenkuin alan laatikkoa purkamaan. Tokihan vika voi olla myös laatikon laakereissa, mutta tämä siis vain omakohtaisita kokemuksista..
Kytkin ylhäällä painelaakerin alkava välys tulee paremmin ilmi, kun koolit ei puristu rullia vasten -> kohiseva ääni tulee ilmi. Kytkin pohjassa koolit puristuu rullia vasten ja näinollen rullat saa paremman kontaktin kooliin, välys pienenee ja ääni hiljenee/häviää.
Itsellä ainakin pari kertaa parissa eri autossa juurikin tuolla tavalla, kytkin ylhäällä, pitänyt kohinaa/rallatusta ja painelaakerihan se on ollut, mikä on ollut vaihtokunnossa.
Eli itse ainakin ensimmäisenä kattoisin sen painelaakerin, ennenkuin alan laatikkoa purkamaan. Tokihan vika voi olla myös laatikon laakereissa, mutta tämä siis vain omakohtaisita kokemuksista..
joo en minä näistä niin ole perillä mut luulin tosiaan että painelaakeri vika tulisi paremmin ilmi silloin kun laakeri on kuormituksella niinkuin yleensä laakeriviat...
nooh irti se aski pitää kuitenkin ottaa niin sitten sen näkee että mitä on paskana... mutta pitipä ajoitus olla taas helvetin hyvä kun ei tässä jouluna olis muutakaan ostettavaa ollut...
nooh irti se aski pitää kuitenkin ottaa niin sitten sen näkee että mitä on paskana... mutta pitipä ajoitus olla taas helvetin hyvä kun ei tässä jouluna olis muutakaan ostettavaa ollut...
Kyllä se 99% varmuudella laatikosta kuuluu. Öljynvaihtoa voi vielä kokeilla.
Tämä alkaa kyllä olla jo esson paarin salatiedettä.
Kytkin ylhäällä painelaakerin alkava välys tulee paremmin ilmi, kun koolit ei puristu rullia vasten -> kohiseva ääni tulee ilmi. Kytkin pohjassa koolit puristuu rullia vasten ja näinollen rullat saa paremman kontaktin kooliin, välys pienenee ja ääni hiljenee/häviää.
Tämä alkaa kyllä olla jo esson paarin salatiedettä.
No niin laatikko on irti ja onnekseni voin sanoa että tällä hetkellä näyttää siltä että "Mak383" oli oikeassa eli painelaakeri näyttäisi olevan tiensä päässä eli siitä on kytkimen puoli kulunut metallille kun vastaavasti uudessa laakerissa on joku ( ehkä hiilipinnoite)...tossa kuva vasemmalla vanha laakeri ja oikealla uusi
http://www.pixbox.fi/pic_show_id17014618.html
samalla tiensä vanhan kaksoismassahelvetin ja vanhan kuluneen kytkimen tilalle löysi S2 audin kytkinlevy ja sasch race engineering asetelma ja uusi painelaakeri + kaikki stefat uusiksi jotta öljyt pysyy koneessa + laatikossa eikä kytkin levyn pinnalla...nyt pitäisi kytkimen alkaaa pitää vaikka vähän vääntöäkin olisi tulossa...
kiitos kaikille vastauksista! onnellinen loppu kuitenkin kun laatikon laakerit oli kunnossa...
http://www.pixbox.fi/pic_show_id17014618.html
samalla tiensä vanhan kaksoismassahelvetin ja vanhan kuluneen kytkimen tilalle löysi S2 audin kytkinlevy ja sasch race engineering asetelma ja uusi painelaakeri + kaikki stefat uusiksi jotta öljyt pysyy koneessa + laatikossa eikä kytkin levyn pinnalla...nyt pitäisi kytkimen alkaaa pitää vaikka vähän vääntöäkin olisi tulossa...
kiitos kaikille vastauksista! onnellinen loppu kuitenkin kun laatikon laakerit oli kunnossa...
Äläpäs nuolaise ennen ku tipahtaa...
Piti oikeen käydä tallista etsimässä vanha paininlaakeri esille kun näin noi sun kuvat. Jos ja kun tuo on orggis paininlaakeri niin siinä ei ole koskaan ollutkaan tuota "hiilipintaa" niinkuin uudessa.
Eli vanhassa paininlaakerissa on vaan tuo metallipinta. Näin ainakin meikäläisellä.
Piti oikeen käydä tallista etsimässä vanha paininlaakeri esille kun näin noi sun kuvat. Jos ja kun tuo on orggis paininlaakeri niin siinä ei ole koskaan ollutkaan tuota "hiilipintaa" niinkuin uudessa.
Eli vanhassa paininlaakerissa on vaan tuo metallipinta. Näin ainakin meikäläisellä.
no voi heeelvetti!!!
huomasin tänään meinaa että ei ihan kovinpaljoa ainakaan vetarin reijästä tullut öljyä ulos kun ei saanu vielä proppua auki kun on niin erikoinen kanta siinä propussa...
täytyy nyt sitten katsoa että pitääkö se laatikko purkaa ja vaihtaa ne laakerit nyt kun kerran on irti...
ei viitsisi laittaa lodjua kiinni ja sitten todeta että kohinaa kuuluu vieläkin...ja taas purkuun koko paska.
huomasin tänään meinaa että ei ihan kovinpaljoa ainakaan vetarin reijästä tullut öljyä ulos kun ei saanu vielä proppua auki kun on niin erikoinen kanta siinä propussa...
täytyy nyt sitten katsoa että pitääkö se laatikko purkaa ja vaihtaa ne laakerit nyt kun kerran on irti...
ei viitsisi laittaa lodjua kiinni ja sitten todeta että kohinaa kuuluu vieläkin...ja taas purkuun koko paska.
Passatin kytkimen "kaksoisvauhtipyörä?"
Mulla on kytkin menossa omasta Passatistani (V6 syncro). Onko kytkimen mukana jokin "kaksoisvauhtipyörä" jonka hinta on n. 900 €.
Asentaja pelotteli jo että sekin on jo saattanut mennä jo pilalle kun kytkin on luistanut.
Asentaja pelotteli jo että sekin on jo saattanut mennä jo pilalle kun kytkin on luistanut.
itellä olis kanssa hiukkasen ongelmia tuon voimansiirron kanssa. Kytkin ja ahu:n kiintee vauhtipyörä on vaihdettu muutama kuukaus takaperin. Nyt kuitenkin varsinkin taajama-ajossa kuuluu hirvee vouvotus ja ulina, ja tuossa eilen parkkiksella rumppasin kytkintä silleen nopeesti pohjaan ylös pohjaan ylös, ni joku pieni klonks sieltä laatikon seudulta kuuluu joka kerta ku kytkimen nostaa rivakkaasti ylös auto vapaalla. Miten tuo kytkin nyt niinku yleensä autossa pelaa? Helpottais omaa pähkäilyä, ku näkis jostain sivulta jonku kaavion mitä siellä tapahtuu ku kytkimen painaa kabiinissa lattiaan..joku haarukka vetää jotain akselia, vaiko työntää vai miten? Meneekö noita laatikon laakereita miten usein? (5-v manuaali afn), sisemmät vetarit vois olla kans arvauslistalla, mut käsittääkseni niitä ei kauhean usein mene, eikä noissa tunnu sivuttaisvälystä.
OT: Lainaan hieman aihetta, kun en pienen asian takia viitsi uutta avata.
Onko tämä ihan normaalia: kun vaihdoin renkaita ja pyörittelin eturengasta toisen puolen rengas on maassa, eikä pääse pyörimään. Rengasta pystyi pyörittämään n. 10 astetta, eli kehällä noin 5-7cm? Pyörii siis vetoakselit myös.
Voi olla että on ihan normaalia, mutta yritän vain paikallistaa auton omituista käyttäytymistä kiihdyttäessä, kun aina kolisee ja nykäisee.
Onko tämä ihan normaalia: kun vaihdoin renkaita ja pyörittelin eturengasta toisen puolen rengas on maassa, eikä pääse pyörimään. Rengasta pystyi pyörittämään n. 10 astetta, eli kehällä noin 5-7cm? Pyörii siis vetoakselit myös.
Voi olla että on ihan normaalia, mutta yritän vain paikallistaa auton omituista käyttäytymistä kiihdyttäessä, kun aina kolisee ja nykäisee.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa