1.8i RP käy huonosti, jos käy ollenkaan
Valvoja: ffp jäsenet
1.8i RP käy huonosti, jos käy ollenkaan
'91 RP-koneista kakkista on jonkin aikaa vaivannut kylmäkäynnistyksen jälkeinen nykiminen sekä heikko tyhjäkäynti (500-1000, välissä sammuu). Eilen sitten nykiminen meni aivan mahdottomaksi ja lopuksi auto sammui, eikä enää käynnistynyt. Viimepäivät on ollu melko kosteita, mutten tiedä johtuuko ongelma siitä.
Tänäaamuna auto sitten lähti jotenkuten käyntiin, muttei tyhjäkäyntiä ole enää ollenkaan ja kone käy muutenki oudosti "pöpöttämällä". Käsittelin virranjakajan sekä puolan liittimet CRC:llä - ei vaikutusta. Myöskään uusi virranjakajan kansi ja pyörijä ei auttanu. Tänään otin lainaan vastaavasta golffista puolan, puolanjohdon sekä tulpanjohdot. Vaihdoin nuo yksitellen muttei auto edelleenkään käy kunnolla (tuskin kävi edes kaikilla pytyillä).
Mitä seuraavaksi? Tulpat autoon on ilmeisesti vaihdettu viimeisen 20-30tkm aikana, kipinää en tosin ole vielä testannut. Mulla on virranjakajakin lainassa mutten alkanu sitä vielä tuolla pimeässä vesisateessa vaihtamaan. Voisiko vika olla kuitenkin bensapuolella? Ajattelin tarkastaa alipaineletkut ja puhdistaa bensanpaineensäätimen. Kokonainen ruiskukin tuli kyllä otettua matkaan mutta kai tuohon joku helpompikin konsti löytyy kun alkaa summassa vaihtamaan osakokonaisuuksia...
Tänäaamuna auto sitten lähti jotenkuten käyntiin, muttei tyhjäkäyntiä ole enää ollenkaan ja kone käy muutenki oudosti "pöpöttämällä". Käsittelin virranjakajan sekä puolan liittimet CRC:llä - ei vaikutusta. Myöskään uusi virranjakajan kansi ja pyörijä ei auttanu. Tänään otin lainaan vastaavasta golffista puolan, puolanjohdon sekä tulpanjohdot. Vaihdoin nuo yksitellen muttei auto edelleenkään käy kunnolla (tuskin kävi edes kaikilla pytyillä).
Mitä seuraavaksi? Tulpat autoon on ilmeisesti vaihdettu viimeisen 20-30tkm aikana, kipinää en tosin ole vielä testannut. Mulla on virranjakajakin lainassa mutten alkanu sitä vielä tuolla pimeässä vesisateessa vaihtamaan. Voisiko vika olla kuitenkin bensapuolella? Ajattelin tarkastaa alipaineletkut ja puhdistaa bensanpaineensäätimen. Kokonainen ruiskukin tuli kyllä otettua matkaan mutta kai tuohon joku helpompikin konsti löytyy kun alkaa summassa vaihtamaan osakokonaisuuksia...
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Tarkista myös:
- ECU:n maadoitus, itsellä aiheutti omituisia nykimisiä ja käyntihäiriöitä
- Jako, omasta oli alahihnapyörän kiila sileenä -> jako pielessä
- Tyhjäkäyntimoottorin mikrokytkin, siinä moottorissa on 4-napainen liitin, josta 2 napaa kytkimelle ja 2 moottorin sähköille, en muista pinnijärjestystä. Jos mikro ei pelaa, kone ei tajua olevansa tyhjäkäynnillä -> oireita
Mitä tahansa teetkin, älä koske kaasuläppäpotentiometrin liitin/liuskapulikkaan. (kaasuläppäkotelon oikealla puolella) Ainakaan ennenkuin kaikki muut mahdolliset on tutkittu. Itse menin sitä räpeltämään, ja piru vie että oli vaikea saada takaisin oikealle paikalle. :)
- ECU:n maadoitus, itsellä aiheutti omituisia nykimisiä ja käyntihäiriöitä
- Jako, omasta oli alahihnapyörän kiila sileenä -> jako pielessä
- Tyhjäkäyntimoottorin mikrokytkin, siinä moottorissa on 4-napainen liitin, josta 2 napaa kytkimelle ja 2 moottorin sähköille, en muista pinnijärjestystä. Jos mikro ei pelaa, kone ei tajua olevansa tyhjäkäynnillä -> oireita
Mitä tahansa teetkin, älä koske kaasuläppäpotentiometrin liitin/liuskapulikkaan. (kaasuläppäkotelon oikealla puolella) Ainakaan ennenkuin kaikki muut mahdolliset on tutkittu. Itse menin sitä räpeltämään, ja piru vie että oli vaikea saada takaisin oikealle paikalle. :)
Nyt toimii taas kuin unelma. Ensin käynnistyksen jälkeen kävi oudosti röpöttäen mutta sitten kone kävi kuin uusi. Ajoin auton työpaikalle talliin sisälle ja ajattelin puhdistaa samalla kertaa nyt tuon bensanpaineensäätimen ja tarkastan tuon ECUn maadoituksen. Jako ei siis voi olla pielessä koska käy vaihteeksi taas hyvin. Alipainevuotoja en ole toistaiseksi löytänyt.
Löytyis nyt joku selkeä vika niin uskaltais ajella pidempää matkaa...
Löytyis nyt joku selkeä vika niin uskaltais ajella pidempää matkaa...
Bensanpaineensäädin voi olla syyllinen, noihin kertyy öljy/vesi/ruoste -moskaa, kun kannesta tuleva huohotinputki tiputtelee suoraan tuohon säätimeen. Jos paineensäädin on likainen, bensanpaine nousee >> suuttimen läpi menee tarkoitettua enemmän bensaa >> käy rikkaalla.
Oletko muuten vikakoodit lukenut ECUlta? Onnistuu RP:ssä ihan ledivirityksellä, tuosta ohjeet ja koodilista >> http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/pribor/cs1000/manual/vw_blink.pdf
Oletko muuten vikakoodit lukenut ECUlta? Onnistuu RP:ssä ihan ledivirityksellä, tuosta ohjeet ja koodilista >> http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/pribor/cs1000/manual/vw_blink.pdf
Paineensäätimessä ei ollut paljoa moskaa, mutta nyt se ainakin on puhdas. Kävin paljon sähköliittimiä CRC:n kanssa läpi (ECU, lämpötila-anturi ym.), mutta jotenkin tuntuu turhalta työltä kun tuo käy nyt nuin hyvin. Virranjakajaankin turautin tuota ihmeainetta joten kosteusongelma pitäis olla nyt suurimmilta osin eliminoitu. Tuo tyhjäkäyntimoottori minun täytyy tosin tarkistaa.
Vikakoodien luvusta puhuinkin puhelimessa autoasentajakaverin kanssa, harmi vain ettei sen työpaikalta löytyny "testeriä" nuin vanhaan autoon. Täytyy vielä seurata tilannetta ennen ledivirityksiä.
Saas nähdä lähteekö huomenna käyntiin aamulla... Harmittavaa jos ei löydy selvää vikaa, arveluttaa lähteä tuolla hakemaan kärryllä 200km päästä lisää kasiventtiilistä voimaa (Volvossa ei ole vetokoukkua).
Vikakoodien luvusta puhuinkin puhelimessa autoasentajakaverin kanssa, harmi vain ettei sen työpaikalta löytyny "testeriä" nuin vanhaan autoon. Täytyy vielä seurata tilannetta ennen ledivirityksiä.
Saas nähdä lähteekö huomenna käyntiin aamulla... Harmittavaa jos ei löydy selvää vikaa, arveluttaa lähteä tuolla hakemaan kärryllä 200km päästä lisää kasiventtiilistä voimaa (Volvossa ei ole vetokoukkua).
Hyvin tuo nyt toimii, tosin tyhjäkäynti oli kylmänä 2000 (kai normaalia) mutta koneen lämmettyäkin vielä n.1400 kierroksen paikkeilla. Ehkä siinä myös pientä huojuntaa oli. Käytin hetken mielijohteesta akunkengän pois, en tiedä vaikuttaako se tuohon. Jostain jäänyt mielikuva että se tyhjäkäynti säätyisi sitten pikkuhiljaa kohdilleen(?). Se imusarjanlämmittimen liittimen muovi oli sulanut, mutta kun mittailtin vastusta niin ohmeja oli yhtä paljon kuin kolariautosta lainaamassani imusarja/ruiskukombinaatiossa.
Noh, torstaiaamu kertonee paljon.
Noh, torstaiaamu kertonee paljon.
Ei se ihan noin kovilla kierroksilla kuulu käydä, kylmänä jotain 1100-1200 ja lämpösenä 900 kieppeillä. Tuo G3 käy 800-900 mittarin mukaan, mutta tasaisesti ja sievästi niin en ole jaksanu perehtyä asiaan..
Akun kenkää tosiaan kun käyttää irti jonku minuutin, niin se vikamuisti nollaantuu ja sillon pitäis käyä alkuun normaalisti tyhjäkäyntiä. Aikoinaan +400t ajettuun RP-Golffiin tuli kokeiltua, ja vikakoodit kävin luetuttamassa VW-liikkeessä ja lämpöanturia herjasi, mutteivät ruennu vaihtamaan vaikka mainitsin asiasta ettei käy kuumana normaalisti tyhjäkäyntiä vaan aivan liian isolla..
Akun kenkää tosiaan kun käyttää irti jonku minuutin, niin se vikamuisti nollaantuu ja sillon pitäis käyä alkuun normaalisti tyhjäkäyntiä. Aikoinaan +400t ajettuun RP-Golffiin tuli kokeiltua, ja vikakoodit kävin luetuttamassa VW-liikkeessä ja lämpöanturia herjasi, mutteivät ruennu vaihtamaan vaikka mainitsin asiasta ettei käy kuumana normaalisti tyhjäkäyntiä vaan aivan liian isolla..
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Tänään kävi taas niin sievästi ettei mitään rajaa, tyhjäkäynti oli 1000k/min heti kylmäkäynnistyksestä asti eikä mitään nykimistä ilmennyt. Ota tuosta nyt sitten selvää :) Tyhjäkäyntimoottorin (korjausoppaassa nimellä tyhjäkäyntikytkin?) kopan voisin käyttää auki jos alkaa vielä temppuilla, oli ne torxit vain niin ahtaassa paikassa etten saanu sitä tällä kertaa olemassa olevilla työkaluilla auki.
Tänäaamuna matka katkesi kerrasta. Ensin toimi hyvin (paitsi että tyhjäkäynti 2000k/min), sitten nykäs pari kertaa ja sen jälkeen hyytyi täysin eikä enää yrittänytkään käynnistyä vaikka kuinka starttasi. Ilma oli kuiva, jospa tuo vika olis sitten bensapuolella? Kokeilis vaihtaa vaikka bensapumpun seuraavaksi, saattaa löytyä samasta kolariautosta.
Miten tuosta ois helpointa testata bensapumpun toiminta? Tuossahan on ilmeisesti kaks pumppua, joista toinen auton alla tankin edessä ja toinen jossain tankin sisällä bensamittarin anturin yhteydessä. Jostain konehuoneesta letkua irti ja virrat päälle? Kumpikohan pumppu yleensä hajoaa? Virrat päällä ei kuulunu pumpun suunnalta mitään surinaa, olin tosin jo yrittänyt startata aikani sitä joten eikai se pumppukaan loputtomiin siellä jungaa vaan nostaako se bensanpaineet johonki tiettyyn rajaan ja sitten sammuu, en tiedä...
edit: Ruiskun ja imusarjan välinen laippa vaihdettu viimevuosina ed. omistajan toimesta.
edit: Ruiskun ja imusarjan välinen laippa vaihdettu viimevuosina ed. omistajan toimesta.
Bensapumppu vaihdettu ja auto rupes pelaamaan, ainakin toistaiseksi. Kyllä se pumppu surisi niinku pitää, mutta ku otin ruiskusta bensan tulolinjan irti niin siitä ei juuri bensaa tullu ku satunnaisia purskahduksia. Ehjällä pumpulla kokeiltaessa siitä tuli ensin aivan mustaa paskaa ja sen jälkeen selvästi puhtaampaa bensaa. Mahdollisesti ollaan vaimokkeen kans vuorotellen ajettu tankki niin tyhjäksi ("kyllä se varmaan huomenna tän tankkaa") että tankin pohjalta on tullu kaikki moskat pitkin bensalinjoja eikä huono pumppu jaksanu pumpata tarpeeksi. Aika tyhjänä tuo tankki oli remontin ajankin joten jos huono pumppu alkaa oireilla helpommin ku tankissa on vähän bensaa, niin sellainen tässä myös kävi.
Tyhjäkäynti oli lyhyen testiajon ajan 1000k/min, ennen se on "hörskyttänyt" 400-1000k/min välillä ja viimeisin villitys oli se 1500-2000k/min, löydä tuostakin sitten joku johdonmukaisuus... Huono tyhjäkäynti vois viitata tuohon bensapumpun heikkouteen? Kattellaan miten golffi alkaa pelaamaan.
Tyhjäkäynti oli lyhyen testiajon ajan 1000k/min, ennen se on "hörskyttänyt" 400-1000k/min välillä ja viimeisin villitys oli se 1500-2000k/min, löydä tuostakin sitten joku johdonmukaisuus... Huono tyhjäkäynti vois viitata tuohon bensapumpun heikkouteen? Kattellaan miten golffi alkaa pelaamaan.
Ei pelaa ei...
Ei tykkää lähteä enää käyntiin, ja jos lähtee niin tulee melkoisen mustaa savua ja röpöttää. Kävis liian rikkaalla? Ilmanputsari tarkastettu, OK.
Yks alipaineletku oli irti ruiskulta ja kun sen asensi takaisin niin tyhjäkäynti laski jostain 1500-2000rpm:stä tuhanteen josta se sitten pikkuhiljaa vaipuu alas kunnes sammuu. Lambdan johdon käytin irti muttei käynti ainakaan parantunu, itseasiassa sammui eikä lähteny enää käyntiin vaikka miten starttasi, vaikka tuon se kyllä ois saattanu tehdä muutenkin. Tuli mieleen moottorikelkka joka saa liikaa bensaa :)
Voisko tuota lambdaa jotenkin mitata, toimiiko se? Ei viittis kokeilla uudella 90€ osalla että onko vaikutusta.
Kaasuvaijeriki meni poikki ku äsken kävin kokeilemassa käyntiin, ...ttu :D
Sellanen vinkki tuossa tuli että pitää tarkastaa vielä kaikki sähköjohdot ja se jarrutehostajan ja ruiskun(?) välinen alipaineletku ettei se vuoda yhtään.
Ei tykkää lähteä enää käyntiin, ja jos lähtee niin tulee melkoisen mustaa savua ja röpöttää. Kävis liian rikkaalla? Ilmanputsari tarkastettu, OK.
Yks alipaineletku oli irti ruiskulta ja kun sen asensi takaisin niin tyhjäkäynti laski jostain 1500-2000rpm:stä tuhanteen josta se sitten pikkuhiljaa vaipuu alas kunnes sammuu. Lambdan johdon käytin irti muttei käynti ainakaan parantunu, itseasiassa sammui eikä lähteny enää käyntiin vaikka miten starttasi, vaikka tuon se kyllä ois saattanu tehdä muutenkin. Tuli mieleen moottorikelkka joka saa liikaa bensaa :)
Voisko tuota lambdaa jotenkin mitata, toimiiko se? Ei viittis kokeilla uudella 90€ osalla että onko vaikutusta.
Kaasuvaijeriki meni poikki ku äsken kävin kokeilemassa käyntiin, ...ttu :D
Sellanen vinkki tuossa tuli että pitää tarkastaa vielä kaikki sähköjohdot ja se jarrutehostajan ja ruiskun(?) välinen alipaineletku ettei se vuoda yhtään.
Lambdaa itse epäilisin. Koita mitata yleismittarilla lambdalta tuleva jännite kun kone on lämmin (ja lambda siis lämmennyt). Tarkista myös ettei pakosarjaan vuoda ilmaa ennen lambdaa.
(http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html)
Sensor output ranges from 0.2 Volts (lean) to 0.8 Volts (rich). A perfectly balanced or "stoichiometric" fuel mixture of 14.7 parts of air to 1 part of fuel gives an average reading of around 0.45 Volts.
(http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html)
Liitynpä kuoroon. RP-moottorilla varustettu Golfini pätkyttää samaan tyyliin. Oma veikkaus on, että ongelma liittyy jotenkin ryypyttämiseen, koska ongelmat ilmenee kun kelit kylmenee. Kone tuntuu käyvän vajailla pytyillä ja bensa haisee. Moottori ravistaa tosi paljon matalilla kierroksilla, joten tapaan yleensä nostaa kierrokset 2-3krpm tasolle, jotta käynti tasaantuisi. Mitä korkeammat kierrokset, sitä tasaisemmin käy. Kun moottori sitten lämpenee, niin ongelmat katoaa totaalisesti.
Pitääpä tarkastaa tuo ed. mainittu letku jahka homma korjaantuisi sillä.
Pitääpä tarkastaa tuo ed. mainittu letku jahka homma korjaantuisi sillä.
Kylläpä on samantapaisia oireita.... itsellä -90 1.8i RP-kone, monojetronic-ruiskulla. Toissa talvena oli pakkassilla oireita, johon auttoi paineensäätimen kalvoon porattu reikä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=54574&highlight=
Kone toimi pari vuotta nätisti, kulutus 7,2-9 litraa riippuen ajosta. Kaikkea muuta saikin korjata paitsi konetta :).
Noin kk sitten alkoi oireilla tyhjäkäynti, kierrokset ei sillon tällöin laskeneet ollenkaan ellei polkaissut hieman, vaijerista ei ollut kyse. Samalla oli vähän CO-arvojen kanssa ongelmaa joten lamda vaihdettiin ja ruiskua putsattiin, päästöt korjaantui mutta tyhjäkäynti jatkoi oireilua. Eivät laskeneet enää alle 1000rpm edes lämpimänä. Taas ruisku auki ja liittimien ja putkien tarkistus ja näytti olevan kunnossa siltä osalta.
Tyhjäkäynti lämpimänä alkoi tippua taas useammin 800 alueelle, mutta saattaa jäädä 1200 paikkeille eikä auta pikku polkasut enää. Pahinta on nyt se, että kylmänä käynnistyy hyvin ja käy n.5 sekuntia komiasti, sitten alkaa pöpötys ja röpötys ja kone saattaa sammua. Jos jaksaa lämmittää konetta minuutin tai kaksi pitämällä kierroksia niin käynti paranee ja käy lämpimänä komiasti, kulutus on silti 10-15 litraa satasella vaikka tuntuu normaalilta ajossa.
On auttanut se, että käynnityksen jälkeen juuri kun röpötys alkaa ottaa virrat pois ja hetken päästä starttaa niin käynti on tasaantuu nopeammin. Tai kun jättää röpöttämään ja käy tökkäämään sormella tyhjäkäyntimoottoriin säätöjouseen (olisko joutokäyntikytkin tarkalta nimeltä) sijaitsee siis ruiskun kyljessä kaasuvaijerin alapuolella. Sen koskettaminen päästää pienen suhahduksen, kuin painetta vapautuisi, ja käynti paranee välittömästi... mutta mutta, ei aina mitään vaikutusta tälläkään "operaatiolla".
Onkohan tuo Motonetin "Tyhjäkäyntisäädin jos Bosch-yksipiste (RP/GX-moott)" otettava hankintalistalle, entä mikä osa on "yksipisteruiskun kumilaippa" samasta puljusta?
Jollain on varmasti välähtänyt kuningasajatus mikä mahtaa olla vikana, toivottavasti. Vikakoodeja varten ei ole vielä lediviritystä, tyhmä kysymys mutta onko se vastus pakollinen (ohjeessa)?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=54574&highlight=
Kone toimi pari vuotta nätisti, kulutus 7,2-9 litraa riippuen ajosta. Kaikkea muuta saikin korjata paitsi konetta :).
Noin kk sitten alkoi oireilla tyhjäkäynti, kierrokset ei sillon tällöin laskeneet ollenkaan ellei polkaissut hieman, vaijerista ei ollut kyse. Samalla oli vähän CO-arvojen kanssa ongelmaa joten lamda vaihdettiin ja ruiskua putsattiin, päästöt korjaantui mutta tyhjäkäynti jatkoi oireilua. Eivät laskeneet enää alle 1000rpm edes lämpimänä. Taas ruisku auki ja liittimien ja putkien tarkistus ja näytti olevan kunnossa siltä osalta.
Tyhjäkäynti lämpimänä alkoi tippua taas useammin 800 alueelle, mutta saattaa jäädä 1200 paikkeille eikä auta pikku polkasut enää. Pahinta on nyt se, että kylmänä käynnistyy hyvin ja käy n.5 sekuntia komiasti, sitten alkaa pöpötys ja röpötys ja kone saattaa sammua. Jos jaksaa lämmittää konetta minuutin tai kaksi pitämällä kierroksia niin käynti paranee ja käy lämpimänä komiasti, kulutus on silti 10-15 litraa satasella vaikka tuntuu normaalilta ajossa.
On auttanut se, että käynnityksen jälkeen juuri kun röpötys alkaa ottaa virrat pois ja hetken päästä starttaa niin käynti on tasaantuu nopeammin. Tai kun jättää röpöttämään ja käy tökkäämään sormella tyhjäkäyntimoottoriin säätöjouseen (olisko joutokäyntikytkin tarkalta nimeltä) sijaitsee siis ruiskun kyljessä kaasuvaijerin alapuolella. Sen koskettaminen päästää pienen suhahduksen, kuin painetta vapautuisi, ja käynti paranee välittömästi... mutta mutta, ei aina mitään vaikutusta tälläkään "operaatiolla".
Onkohan tuo Motonetin "Tyhjäkäyntisäädin jos Bosch-yksipiste (RP/GX-moott)" otettava hankintalistalle, entä mikä osa on "yksipisteruiskun kumilaippa" samasta puljusta?
Jollain on varmasti välähtänyt kuningasajatus mikä mahtaa olla vikana, toivottavasti. Vikakoodeja varten ei ole vielä lediviritystä, tyhmä kysymys mutta onko se vastus pakollinen (ohjeessa)?
Tyhjäkäyntisäädin on se askelmoottori, joka säätää kaasuläpän asentoa. Monesta paikasta olen kuullut että kyseinen säätömoottori saattaisi olla koko suihkutuslaitteiston heikoin lenkki, eli säätö ei toimi niinkuin pitäisi. Silloin kierrokset saattaa jäädä liian korkealle tai jos ilmaa ei pääse tarpeeksi koneeseen niin kierrokset laskee liian matalalla ja rupeaa röpöttämään / sammuu.
Tyhjäkäynnin säätömoottori on tuo musta palikka tuossa alhaalla, jossa on punainen tarra: http://autowiki.fi/index.php/Kuva:Monojet.jpg.
Kumiläppä on se, mikä tulee imusarjan ja Monojetin väliin, tiivistäen Monojetin imusarjaan. Tämäkin on kulutusosa, hapertuu ajan myötä ja rupeaa falskaamaan. Päästää ilmaa Monojetin ohi imusarjaan ja käynti huonontuu. Vaihda vaikka varmuuden vuoksi, ei paljon menetä vaikka vika ei siinä olisikaan.
Hyvä käynti kylmänä (tai kuumana) mutta ei kuumana (tai kylmänä) voi johtua moottorin jäähdytysveden lämpöanturista (sininen(?) kanta, ylävesiletkussa).
Tyhjäkäynnin säätömoottori on tuo musta palikka tuossa alhaalla, jossa on punainen tarra: http://autowiki.fi/index.php/Kuva:Monojet.jpg.
Kumiläppä on se, mikä tulee imusarjan ja Monojetin väliin, tiivistäen Monojetin imusarjaan. Tämäkin on kulutusosa, hapertuu ajan myötä ja rupeaa falskaamaan. Päästää ilmaa Monojetin ohi imusarjaan ja käynti huonontuu. Vaihda vaikka varmuuden vuoksi, ei paljon menetä vaikka vika ei siinä olisikaan.
Hyvä käynti kylmänä (tai kuumana) mutta ei kuumana (tai kylmänä) voi johtua moottorin jäähdytysveden lämpöanturista (sininen(?) kanta, ylävesiletkussa).
Oli taas pakko vähän käyttää autoa vaikka mitään ei ole ehditty korjata....
Jälleen kerran käynnisty nätisti, kierrokset nousi eka ~1500 ja laski ~1000 kuten pitääki kylmänä, mutta n.5 s päästä tippui ~500 ja röpötti ja yski, tietenkin. No mulla oli valmiiks konepelti auki ja jä kävin nopeesti vähän vetelee kaasuvaijeria ettei sammua ehdi ja koskin jälleen siihen säätöjouseen. Heti kun sormi siihen osuu niin kuuluu ääni kuin paine kasvaisi (pihahdus) ja kone nostaa itse kierroksia ja alkaa käymään normaalisti.
Mikä on sen ruuvin tarkoitus, löysin jotain vieraskielistä teksitiä ja kuvia. Ekassa kuvassa 12V kohdalla ja tokassa aika itsestäänselvä.
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti/ll.jpg
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti/ll2.jpg
Sen verran saksaa osaan että verstellschraube on säätöruuvi. ;)
Mun ruuvissa on kyllä jousi ympärillä, tossa ei näyttäs olevan. Ainakin paikka on prikulleen sama joten nyt muutkin tietää mitä ruuvia tarkoitin. Mitä se pieni tökkäsy oikein muuttaa koneessa?
Jälleen kerran käynnisty nätisti, kierrokset nousi eka ~1500 ja laski ~1000 kuten pitääki kylmänä, mutta n.5 s päästä tippui ~500 ja röpötti ja yski, tietenkin. No mulla oli valmiiks konepelti auki ja jä kävin nopeesti vähän vetelee kaasuvaijeria ettei sammua ehdi ja koskin jälleen siihen säätöjouseen. Heti kun sormi siihen osuu niin kuuluu ääni kuin paine kasvaisi (pihahdus) ja kone nostaa itse kierroksia ja alkaa käymään normaalisti.
Mikä on sen ruuvin tarkoitus, löysin jotain vieraskielistä teksitiä ja kuvia. Ekassa kuvassa 12V kohdalla ja tokassa aika itsestäänselvä.
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti/ll.jpg
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti/ll2.jpg
Sen verran saksaa osaan että verstellschraube on säätöruuvi. ;)
Mun ruuvissa on kyllä jousi ympärillä, tossa ei näyttäs olevan. Ainakin paikka on prikulleen sama joten nyt muutkin tietää mitä ruuvia tarkoitin. Mitä se pieni tökkäsy oikein muuttaa koneessa?
Se on juuri se tyhjäkäynnin säätömoottori. Kun moottorinohjaus huomaa että kierrokset laskee liian alas tai että pitää käyttää korkeaa tyhjäkäyntiä niin säätömoottori pyörittää juuri tuota säätöruuvia ulospäin. Sillä on käytännössä sama vaikutus kuin kaasupolkimen painamisella kabiinista.
Säätömoottori taitaa olla jumissa. Koita irroittaa se ja rasvailla.
Säätömoottori taitaa olla jumissa. Koita irroittaa se ja rasvailla.
Tässä viikon jälkeisiä tunnelmia....
tyhjäkäynnin ongelmat katosi kun vaihtoi uuden säätömoottorin, pelkkä vanhan putsaus ei auttanu. Samalla katottiin sytytyksen ajoitus kohdalleen. Nyt tuntuu vievän bensaa taas sellaiset 8,5 l satasella, ihan kohtuullista kaupungiajossa.
Jäljelle jäi kylmänä käynnistysongelma. Kierrokset siis kohdillaan, jaksaa nyt pitää kierrokset 1100 paikkeilla ilman kaasuun koskemista mutta käy kuin kolmella. Onneks on lämmin talvi niin lämpiää nopeasti ja käy tosi nätisti sen jälkeen. Pitäs kuitenkin saada kuntoon....
Sininen lämpöanturi vaihdettiin vähän reilu vuosi sitten mutta hajoaahan noi tarvikevehkeet nopeasti.... millasia arvoja se ehjänä antaakaan? En nyt millään saa haulla vastausta ja muistiin ei ole luottamista.
tyhjäkäynnin ongelmat katosi kun vaihtoi uuden säätömoottorin, pelkkä vanhan putsaus ei auttanu. Samalla katottiin sytytyksen ajoitus kohdalleen. Nyt tuntuu vievän bensaa taas sellaiset 8,5 l satasella, ihan kohtuullista kaupungiajossa.
Jäljelle jäi kylmänä käynnistysongelma. Kierrokset siis kohdillaan, jaksaa nyt pitää kierrokset 1100 paikkeilla ilman kaasuun koskemista mutta käy kuin kolmella. Onneks on lämmin talvi niin lämpiää nopeasti ja käy tosi nätisti sen jälkeen. Pitäs kuitenkin saada kuntoon....
Sininen lämpöanturi vaihdettiin vähän reilu vuosi sitten mutta hajoaahan noi tarvikevehkeet nopeasti.... millasia arvoja se ehjänä antaakaan? En nyt millään saa haulla vastausta ja muistiin ei ole luottamista.
Jep se oli kylmänä 6,5 kohm, lämpimänä ~500 ohm. Vaihdoin uuden, kunhan se nyt kylmenee taas niin kattoo aamulla miten starttaa.
Osaisko joku suomentaa tämän toimenpiteen:
http://vwgolf.pl/porady/kody/
Onhan noista ledivirityksistä ollu täällä puhetta mutta ei tollasesta joka näyttää kaikista simppeleimmältä, työkalu löytyy ja tuon pistokkeen minäkin löydän moottorista ;) (RP). Joo mut... lämmin moottori ja mitä sit? Kone päällä, toi kiinni, johki maihin se ~5 sek, ja sit se alkaa vilkuttaa niinkö?
Osaisko joku suomentaa tämän toimenpiteen:
http://vwgolf.pl/porady/kody/
Onhan noista ledivirityksistä ollu täällä puhetta mutta ei tollasesta joka näyttää kaikista simppeleimmältä, työkalu löytyy ja tuon pistokkeen minäkin löydän moottorista ;) (RP). Joo mut... lämmin moottori ja mitä sit? Kone päällä, toi kiinni, johki maihin se ~5 sek, ja sit se alkaa vilkuttaa niinkö?
No ite tein vastaavan toimenpiteen juurikin. Itse tein jännitekynällä. Ei sen tarvitse olla mikään erikoisvehje. Kunhan on lamppu, joka syttyy kun siihen antaa 12V (ledissä oltava etuvastus, kärähtää muuten).
Sit asennat sen lampun tuon diagnoosipistokkeen ja akun plus-navan välille. Sen jälkeen etit jostain sopivan mittasen johdon ja laitat toisen pään myös siihen diagnoosipistokkeeseen. Kannattaa varmistaa, että johdot on koko ajan kontaktissa (eli ei irtoa kesken koodin lukemisen). Sit se johdon toinen pää on se millä toimit.
Tökkäät sen kiinni akun miinus-napaan. Lampun pitäisi syttyä. Sit irroitat sen (lamppu sammuu) ja odotat. Muistaakseni ensin lamppu palaa 2,5s ja sitten tulee koodi. Lamppu välkkyy nopeasti 1-4 kertaa (välkkymisen lukumäärä on siis numero, jonka otat ylös), sitten lamppu on sammuneena hetken ja sit tulee seuraava numero (samalla periaatteella kuin mainitsin aikasemmin). Tätä seuraa siis neljän numeron verran (nyt paperilla pitäisi olla nelinumeroinen koodi). Järjestelmä toistaa samaa koodia niin kauan kunnes tökkäät johdon taas akun miinus-napaan. Tästä ei pidä hämääntyä (huomaat koska koodi tulee uudestaan kun lamppu palaa sen 2,5s). Jos saat koodiksi 4444 on kaikki kunnossa, vikoja ei löytynyt. Saat siis uuden koodin aina kun laitat johdon miinus-napaan (lamppu palaa) ja otat irti jolloin lamppu palaa taas alussa 2,5s merkiksi siitä, että koodi alkaa. Kun kaikki koodit on käyty läpi. Järjestelmä vilkuttaa lamppua 2,5s ajan neljä kertaa (kun lamppu palaa 2,5s on se numero 0) eli koodiksi tulee 0000, joka tarkoittaa että diagnoosi on päättynyt, vielä kun tökkäset johdon miinus-napaan ja irroitat, lamppu sammuu lopullisesti.
Nyt se on ainakin väännetty rautalangasta ;)
E: niin tosiaan ja kone pitää olla lämmin ja käynnissä. Sit siinä oli jotain juttuja et jos se välkkyminen ei alakaan vaan lamppu palaa koko ajan tai ei pala ollenkaan on seoksessa vikaa tai lambda ei ole vielä valmis, mut uskoisin ettei noin käy. Ilmottele jos tulee ongelmia :)
Sit asennat sen lampun tuon diagnoosipistokkeen ja akun plus-navan välille. Sen jälkeen etit jostain sopivan mittasen johdon ja laitat toisen pään myös siihen diagnoosipistokkeeseen. Kannattaa varmistaa, että johdot on koko ajan kontaktissa (eli ei irtoa kesken koodin lukemisen). Sit se johdon toinen pää on se millä toimit.
Tökkäät sen kiinni akun miinus-napaan. Lampun pitäisi syttyä. Sit irroitat sen (lamppu sammuu) ja odotat. Muistaakseni ensin lamppu palaa 2,5s ja sitten tulee koodi. Lamppu välkkyy nopeasti 1-4 kertaa (välkkymisen lukumäärä on siis numero, jonka otat ylös), sitten lamppu on sammuneena hetken ja sit tulee seuraava numero (samalla periaatteella kuin mainitsin aikasemmin). Tätä seuraa siis neljän numeron verran (nyt paperilla pitäisi olla nelinumeroinen koodi). Järjestelmä toistaa samaa koodia niin kauan kunnes tökkäät johdon taas akun miinus-napaan. Tästä ei pidä hämääntyä (huomaat koska koodi tulee uudestaan kun lamppu palaa sen 2,5s). Jos saat koodiksi 4444 on kaikki kunnossa, vikoja ei löytynyt. Saat siis uuden koodin aina kun laitat johdon miinus-napaan (lamppu palaa) ja otat irti jolloin lamppu palaa taas alussa 2,5s merkiksi siitä, että koodi alkaa. Kun kaikki koodit on käyty läpi. Järjestelmä vilkuttaa lamppua 2,5s ajan neljä kertaa (kun lamppu palaa 2,5s on se numero 0) eli koodiksi tulee 0000, joka tarkoittaa että diagnoosi on päättynyt, vielä kun tökkäset johdon miinus-napaan ja irroitat, lamppu sammuu lopullisesti.
Nyt se on ainakin väännetty rautalangasta ;)
E: niin tosiaan ja kone pitää olla lämmin ja käynnissä. Sit siinä oli jotain juttuja et jos se välkkyminen ei alakaan vaan lamppu palaa koko ajan tai ei pala ollenkaan on seoksessa vikaa tai lambda ei ole vielä valmis, mut uskoisin ettei noin käy. Ilmottele jos tulee ongelmia :)
No perskeles, tulihan ne rautalanganvääntö ohjeet tuohon koodien lukuun viimein :) Pitääpä piruuttaan kokeilla tuohon omaan, vaikka se nyt toimiikin moitteetta. Paitsi päästöt epäilyttää, kun haisee aivan ihmeelliselle kuumana. Vaikkakin kulutus on 6-8 välillä.
Olikos se pistoke RP:ssä vaihekepin juurella, vai konehuoneessa se irtonainen keltainen liitin?
Olikos se pistoke RP:ssä vaihekepin juurella, vai konehuoneessa se irtonainen keltainen liitin?
Mitkä tekijät näissä vaikuttaa seokseen? Golffi on nykinyt etenkin kylmänä ja tänäaamuna matkanteko pysähtyi niin että minun täytyi käydä evakuoimassa vaimoke golffista talteen. Työpäivän jälkeen golffi lähti sitten hetken sahaamisen jälkeen käyntiin, mutta käy edelleen jotenkin rikkaalla, eli röpöttää ja pakoputkesta tulee melko mustaa savua. Tuntuma on, että tuo röpöttäminen ilmenee varsinkin kylmänä (auto tosin lyhyessä työmatka-ajossa joten kone ei ehdi aina kunnolla lämmetäkään).
Lambda mitattu ja ilmanputsari tarkastettu, mittaanko lämpötila-anturit seuraavaksi?
Lambda mitattu ja ilmanputsari tarkastettu, mittaanko lämpötila-anturit seuraavaksi?
^Sulla pitää äkkiä laittaa passatti iskuun, ja golffi sitte talliin projektiksi ;D
Hae kerralla siihen uus sininen lämpöanturi, jotain 15e maksaa. Ainakin kierrosten humpaaminen lakkas, ja semmoset satunnaiset nykäykset pikkukierroksilla ajaessa kun omaani vaihdoin. Ja ihan tarvikeosa.
Mites se koneen lämpimän ilman saanti? Alipaineletkujen kunto?
Hae kerralla siihen uus sininen lämpöanturi, jotain 15e maksaa. Ainakin kierrosten humpaaminen lakkas, ja semmoset satunnaiset nykäykset pikkukierroksilla ajaessa kun omaani vaihdoin. Ja ihan tarvikeosa.
Mites se koneen lämpimän ilman saanti? Alipaineletkujen kunto?
Huoh... Taas golffi jäi välille. Ensin terävää nykimistä (meinas pää kolahtaa tuulilasiin) kunnes sammu eikä lähteny enää heti käyntiin. Vähän aikaa ku odotteli niin käynnisty pitkän starttaamisen jälkeen, sitten ajeltiin kengurubensalla 1km takasin parkkiin.
Mittaan sen lämpötila-anturin tänään.
Alipaineletkuista: Ne kaks ohutta letkua ohjaa käsittääkseni kylmän/lämpimän ilman sisäänottoa koneeseen, ja sitten on se paksumpi letku joka tulee/menee jarrutehostajaan? Siitä vaihdoin imusarjan puoleisen pätkän, siinähän on joku takaiskuventtiili välissä. Onko tyypillistä että se toinenkin pätkä hajoaa, sitähän ei kovin helpolla korvaa millään kumiletkulla vaan täytyy hakea pörhöltä pätkä uutta letkua, tai putki kai se pikemminkin on?
Mittaan sen lämpötila-anturin tänään.
Alipaineletkuista: Ne kaks ohutta letkua ohjaa käsittääkseni kylmän/lämpimän ilman sisäänottoa koneeseen, ja sitten on se paksumpi letku joka tulee/menee jarrutehostajaan? Siitä vaihdoin imusarjan puoleisen pätkän, siinähän on joku takaiskuventtiili välissä. Onko tyypillistä että se toinenkin pätkä hajoaa, sitähän ei kovin helpolla korvaa millään kumiletkulla vaan täytyy hakea pörhöltä pätkä uutta letkua, tai putki kai se pikemminkin on?
Sillä putken kunnolla ei ole mitään merkitystä, jos se läppä siellä putsarikotelon sisällä ei toimi oikein. Itsellä oli reikä siinä alipaineletkussa, mikä ohjaa sen läpän toimintaa, pistin ehjän letkun niin eipä tuo ole jäätänyt. Tosin eniten haittasi kulkua sen imusarjan lämmittimen johdon irtoaminen kesken maantieajon.
Eikös nuo oireet ole juuri samat kuin aiemmin, kun huomasit sen putken olevan hajalla? Eipä sen paljoa tarvi vuotaa (siis yhtään) että rupeaa oikuttelemaan.. Onko muuten paikoillaan se "tutti" siinä yhdessä tapissa mikä sojottaa imusarjassa vähän taempana tuosta jarrutehostimen putkesta?
Jossain topikissa oli juttua että sen elektronisen sytytysyksikön tms. uusiminen oli auttanut kummallisiin nykimisiin, eikä tainnut kallis osa olla. Se tosin hajoaa yleensä kerrasta, omastani oli vaihdettu joku vuosi sitten ja diagnoosina luki kuitissa "auto sammunut kesken ajon".
Eikös nuo oireet ole juuri samat kuin aiemmin, kun huomasit sen putken olevan hajalla? Eipä sen paljoa tarvi vuotaa (siis yhtään) että rupeaa oikuttelemaan.. Onko muuten paikoillaan se "tutti" siinä yhdessä tapissa mikä sojottaa imusarjassa vähän taempana tuosta jarrutehostimen putkesta?
Jossain topikissa oli juttua että sen elektronisen sytytysyksikön tms. uusiminen oli auttanut kummallisiin nykimisiin, eikä tainnut kallis osa olla. Se tosin hajoaa yleensä kerrasta, omastani oli vaihdettu joku vuosi sitten ja diagnoosina luki kuitissa "auto sammunut kesken ajon".
Onko muuten paikoillaan se "tutti" siinä yhdessä tapissa mikä sojottaa imusarjassa vähän taempana tuosta jarrutehostimen putkesta?
Mikä tuon tutin idea muuten on? Tai siis miksi siinä pitää olla ylimääräinen letkunalku, joka kuitenkin on tukittu? Vai onko siitä esim. GTi mallissa vedetty letku kulutusmittarille?
No minäpä tutkin nuo luetellut letkuasiat. Niiden ohuiden alipaineletkujen kunnon selvittää varmaan jo sillä että ottaa toisen pään irti ja puhaltaa tai imee. Imusarjan lämmitinkin mitattiin syksyllä, oli OK.
Prkl... Omassa kakkiksessa oli aikoinaan pierupurkki ja mittarissa 50tkm enemmän, sekin pelas paremmin. Mukavahan näitä on harrastaa mutta tämä hankittiin ensisijaisesti kehonsiirtimeksi. No harrastamisen puolellehan se 17 vuotta vanhan auton kanssa kuitenkin menee, halusi tai ei ;)
Missäs muuten on Hall-anturi? Joskus syksyllä kun oli tuota samaa ongelmaa, niin käytin kolaroidusta vastaavasta kakkiksesta yksitellen puolan, puolanjohdon ja tulpanjohdot tuossa omassamme eikä se lähteny käyntiin. Eli kun vika oli päällä niin puolaa vaihtamalla ei korjaantunut.
Prkl... Omassa kakkiksessa oli aikoinaan pierupurkki ja mittarissa 50tkm enemmän, sekin pelas paremmin. Mukavahan näitä on harrastaa mutta tämä hankittiin ensisijaisesti kehonsiirtimeksi. No harrastamisen puolellehan se 17 vuotta vanhan auton kanssa kuitenkin menee, halusi tai ei ;)
Missäs muuten on Hall-anturi? Joskus syksyllä kun oli tuota samaa ongelmaa, niin käytin kolaroidusta vastaavasta kakkiksesta yksitellen puolan, puolanjohdon ja tulpanjohdot tuossa omassamme eikä se lähteny käyntiin. Eli kun vika oli päällä niin puolaa vaihtamalla ei korjaantunut.
Siellähän se on virranjakajan sisällä. Jostain jos saat lainaan toisen vastaavan jakajan niin kokeile vaihtaa, sillähän tuo selviää onko hallissa vika. Helpompi vaihtaa koko jakaja, kuin se anturi.. siis vain testin vuoksi.
E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=75614&highlight=
tuolla tarinaa siitä elektronisen sytytyksen ohjausyksiköstä..
E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=75614&highlight=
tuolla tarinaa siitä elektronisen sytytyksen ohjausyksiköstä..
Minäpä järjestän sen toisen virranjakajan kokeiltavaksi. Taitaa olla vähintään kaks eri vikaa nyt päällä, eli jostain syystä käy rikkaalla ja välillä kipinä on hukassa.
Se ilmanputsarikotelon kylkeen menevä letku varmistuu ehjäksi kai siten, että käyttää koneen lämpimäksi ja seuraa siellä ilmansuodatinkotelossa olevan läpän aukeamista? Kylmänä kai tuon täytyy olla kiinni.
Kakkis lähti taas avaimesta käyntiin, käy tyhjäkäyntiä OK mutta saattaa yhtäkkiä sammua kerralla, ja kun käynnistää uudelleen niin sama homma... Kai tuo sähköpuolelle viittais.
Se ilmanputsarikotelon kylkeen menevä letku varmistuu ehjäksi kai siten, että käyttää koneen lämpimäksi ja seuraa siellä ilmansuodatinkotelossa olevan läpän aukeamista? Kylmänä kai tuon täytyy olla kiinni.
Kakkis lähti taas avaimesta käyntiin, käy tyhjäkäyntiä OK mutta saattaa yhtäkkiä sammua kerralla, ja kun käynnistää uudelleen niin sama homma... Kai tuo sähköpuolelle viittais.
Petri R: Moottorin kuoleminen lämpöisenä viittaa tosiaan hall-anturiin. Vaihdoin omaan Golfiini aikoinaan virranjakajan ja sillä lähti kyseinen ongelma, muttei tämän threadin kylmäkäynnistysongelma. Minulla saattaa olla jäämistöissä yksi käytetty virranjakaja uudella hall-anturilla, jos on vielä tarvetta. Pidin sitä auton perässä varalla, ettei toisten jää välille. Sen verran k*rpiinnyin käyntiongelmiin, että vaihdoin Golfin pois.. Olihan se hemmetin kiva auto ajaa, mutta joskus kylmäkäynnistymiskykyäkin tarvisi.
Hain eilen kolariautosta taas ECUn ja virranjakajan lainaan, tänään olis tarkoitus reippailla tuolla pakkasessa, katsotaan miten käy. Jos ei pikkuhiljaa tokene niin lähtee vaihtoon koko auto ja tulloo korolla tilalle! :D
edit: Ja kuten viestien päivämääristä näkyy, niin ei hirveää motivaatiota ole tuon kakkiksen kans nyt ollu.
edit: Ja kuten viestien päivämääristä näkyy, niin ei hirveää motivaatiota ole tuon kakkiksen kans nyt ollu.
ECUn vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.
Lähti kyllä reilun viikon seisomisen jälkeen -10c pakkasesta ilman lämmitystä käyntiin, mutta se oli sitä samaa röpöttämistä ja sammahtelua koko touhu. Vaihdoin vanhan ECUn takaisin, virranjakajaa en alkanut enää vaihtamaan johtuen vitutuksen määrästä ja taajuudesta.
Välistä kuulostaa, että bensa palais vasta pakoputkessa.
Lähti kyllä reilun viikon seisomisen jälkeen -10c pakkasesta ilman lämmitystä käyntiin, mutta se oli sitä samaa röpöttämistä ja sammahtelua koko touhu. Vaihdoin vanhan ECUn takaisin, virranjakajaa en alkanut enää vaihtamaan johtuen vitutuksen määrästä ja taajuudesta.
Välistä kuulostaa, että bensa palais vasta pakoputkessa.
Mä nyt heitän tähään väliin omia juttuja kun sitä on tuolla aiemmin tahkottu. Sain koko romun kuntoon jo viikko takaperin, kiitos siitä vastanneille. Auttoi uusi tyhjäkäyntimoottori, sininen lämpötila-anturi ja lambda, sekä parin virtajohdon eristäminen. Sen jälkeen ei röpöttäny kylmänä, kierrokset pysy kohdallaan, kulutti normaalisti, eikä ollut vikakoodeja.
Kuitenkin sen verran karstaa ehti kerätä että lambdoja (toinen bosch ja toinen biltema) on joutunut putsailemaan 200 km välein kun tulee vikakoodi ettei anna signaalia. Todella mustia (nokisia, karstaisia) ovatkin mutta putsaus auttaa ja jännite 0,5V sen jälkeen, jonka jälkeen matka taittuu taas. Niin ja vikakoodi katoaa kunnes tulee taas lambdan nokistuessa.
Ajoin yhden tankin Fortea ja käytän ylikierroksia sekä annan kierroksia punaselle kun kykenee lämpimällä koneella kiihdyttäessä, jos vain karsta lähtis mutta tuntuu olevan tiukassa, ELLEI se sitten kehitä koko ajan uutta?
Villejä arvauksia että kauanko noita lambdoja joutuu putsailemaan vai onko tässä vielä joku noidankehä menossa...
EDIT: nii ja vaihdoin tulpat ja öljyn + suodattimen
Kone käy kyllä nätimmin mitä ikinä kolmeen vuoteen, eikä pakarista tule mainittavaa määrää mustaa karstaa valkoiseenkaan lumihankeen (muutamia partikkeleita).Verrattuna siihen että röpötyksen aikana oli hanki mustana.
Kuitenkin sen verran karstaa ehti kerätä että lambdoja (toinen bosch ja toinen biltema) on joutunut putsailemaan 200 km välein kun tulee vikakoodi ettei anna signaalia. Todella mustia (nokisia, karstaisia) ovatkin mutta putsaus auttaa ja jännite 0,5V sen jälkeen, jonka jälkeen matka taittuu taas. Niin ja vikakoodi katoaa kunnes tulee taas lambdan nokistuessa.
Ajoin yhden tankin Fortea ja käytän ylikierroksia sekä annan kierroksia punaselle kun kykenee lämpimällä koneella kiihdyttäessä, jos vain karsta lähtis mutta tuntuu olevan tiukassa, ELLEI se sitten kehitä koko ajan uutta?
Villejä arvauksia että kauanko noita lambdoja joutuu putsailemaan vai onko tässä vielä joku noidankehä menossa...
EDIT: nii ja vaihdoin tulpat ja öljyn + suodattimen
Kone käy kyllä nätimmin mitä ikinä kolmeen vuoteen, eikä pakarista tule mainittavaa määrää mustaa karstaa valkoiseenkaan lumihankeen (muutamia partikkeleita).Verrattuna siihen että röpötyksen aikana oli hanki mustana.
Viimeksi muokannut marta, 31.1.2008 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16.1.2008 8:35
Pistetään tämäkin saman otsikon alle kun on noita häiriöitä mullakin. Minkälainen puola on 1.8i -90 Golf 2:ssa? Itselläni on sellainen pyöreä puola, mutta kaikissa tarvikeliikkeissä tarjotaan kantikasta puolaa. Kertokaa viisaammat totuus.
Mittasin resistanssit ja ensiöllä on 0.9 ohm ja toisiolla 3 kOhm. Vaikuttaako normaalilta? Haynesin kirja antaa ensiölle 0.6 - 0.8 ohm ja toisiolle 6.8 - 8.5 kOhm, mutta ei noista aina tiedä.
Mittasin resistanssit ja ensiöllä on 0.9 ohm ja toisiolla 3 kOhm. Vaikuttaako normaalilta? Haynesin kirja antaa ensiölle 0.6 - 0.8 ohm ja toisiolle 6.8 - 8.5 kOhm, mutta ei noista aina tiedä.
Helvetti, mulla nousi kakkelissa kulutus melkeen litralla kun tein nuo RP-perusrempat!! Ihme vaikka kävi miten sattuu kylmänä ja nyki jne., niin silti menny juuri 7 litraa enempää. Tosin vaikuttanee asiaan, että tullu ajettua noiden huoltojen jälkeen enimmäkseen täydellä lastilla pitkää matkaa kovassa pakkasessa ja ilmanpaineita oli renkaissa rapiat 1 kilo hyvän tovin ennenkun huomasin tarkistaa, sekä tullu harrasteltua myös tuota karstanpoistoa :D Pitää ottaa vähän iisimmin seuraavat pari tankillista ja seurata tilannetta.. pitänee sitten laittaa ne vanhat hilut takaisin jos niillä kerran vie vähemmän :D
Pyöreä puola kuuluu olla kakkoskorisissa, kolmosissa vaihtuu kantikkaaksi.
Pyöreä puola kuuluu olla kakkoskorisissa, kolmosissa vaihtuu kantikkaaksi.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16.1.2008 8:35
Voi kilin kulkuset että menee hermo ton lamdan kanssa. Tein tänään kaks lenkkiä, 5 ja 15 km. Eilen viimeks putsasin lambdan ja tänään tokan lenkin jälkeen tuli vikakoodi että no signal, eli taas paskasena ja tukossa. Tiedän kyl että ihan puhtaaks en sitä saa ilman että polttaisin ne karstat sieltä sisältä, mutta kuitenkin sen verran että antaa 0,5 V arvon. Kone ei voi enää olla noin paskanen vaan joko ostan taas uuden eheän lambdan, tai sitten joku kertoo mikä saa sen karstoittumaan noinkin nopeaan eli 20 kilsan aikana. Tuntuu vaan että uuskin anturi olis ihan yhtä nopeesti mustana.
Mainittakoon että kulutus oli kaupunkiajossa 8,3 satasella... ja näillä keleillä talvirenkailla. :D
Mainittakoon että kulutus oli kaupunkiajossa 8,3 satasella... ja näillä keleillä talvirenkailla. :D
Kuten arvelinkin.... alussa uudella lambdalla hyppi jännite komeesti 0,3-,055 V (tai siihen suuntaan). Sitten ajoin 50 km ja jännite laski 0,15 V tasolle jossa se vähän pomppii ees taas. Ja tietty tulee vikakoodi. Taitaa olla vain ajan kysymys kun tuokin on kokonaan pois pelistä karstan vuoksi.
Eli ei kuluta öljyä, ei ole imuvuotoja. Imuletkut on tarkastettu ja suurin osa vaihdettukkin vuoden sisään. Ehdotuksia? Ainiin, heti uuden lambdan vaihdon jälkeen pikkaisen röpötti kylmänä, kuitenkin todella vähän aikaisempaan verrattuna. Mutta kun tässä välissä ei röpötelly yhtään vaikka oli paska bilteman lambda kiinni...
EDIT: 10 km lisämatkaa ja 0 V lamdalta, kaput. prkl.
Pakko se on uskoa että jossain on pienen pieni öljyvuoto, konetta vaan auki ensi viikolla (ei se musta karsta itsestään muodostu). Mutta ei sitä menekkiä kyllä tikusta ole huomannut jos jossain öljyvuoto on.
EDIT2: Koska mä en millään usko öljyvuotoon niin mikä sais koneen niin superrikkaalle että noin nopeesti menee lambda tukkoon? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
EDIT3: Laakkoselle ku soitin nii sanoivat että alkuperänen lambda saattas auttaa ku noista tarvikeosista on huonoja kokemuksia. Käsi pystyyn kuka uskoo. No eipä silläkään muuta tullu mieleen... hinta oli 180 euron paikkeilla joten jää hyllyyn.
Eli ei kuluta öljyä, ei ole imuvuotoja. Imuletkut on tarkastettu ja suurin osa vaihdettukkin vuoden sisään. Ehdotuksia? Ainiin, heti uuden lambdan vaihdon jälkeen pikkaisen röpötti kylmänä, kuitenkin todella vähän aikaisempaan verrattuna. Mutta kun tässä välissä ei röpötelly yhtään vaikka oli paska bilteman lambda kiinni...
EDIT: 10 km lisämatkaa ja 0 V lamdalta, kaput. prkl.
Pakko se on uskoa että jossain on pienen pieni öljyvuoto, konetta vaan auki ensi viikolla (ei se musta karsta itsestään muodostu). Mutta ei sitä menekkiä kyllä tikusta ole huomannut jos jossain öljyvuoto on.
EDIT2: Koska mä en millään usko öljyvuotoon niin mikä sais koneen niin superrikkaalle että noin nopeesti menee lambda tukkoon? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
EDIT3: Laakkoselle ku soitin nii sanoivat että alkuperänen lambda saattas auttaa ku noista tarvikeosista on huonoja kokemuksia. Käsi pystyyn kuka uskoo. No eipä silläkään muuta tullu mieleen... hinta oli 180 euron paikkeilla joten jää hyllyyn.
Mitenkäs toi ilmanoton läppä oikein toimikaan, tai lähinnä miten sen toimimattomuus ilmenee bensan palamisen kannalta? Tarkotan sitä ilmanputsarin kotelossa olevaa. Taitaa olla niin että mulla on läppä fiksattu yhteen asentoon jonkun toimesta. Näköjään saanu vähän iskua, tarvis uuden kotelon jos se pitää korjata.
No laitat uuden jakajan prikulleen samaan asentoon missä vanhakin oli. Ja ehdottomasti pyörijä samaten. Huomaat kun nostat sen vanhan jakajan ylös, ettei sitä akselia kovin moneen asentoon sinne saa menemään paikoilleen.
marta: Onko niissä uusissa lambdoissa ollut jotain suojarasvaa päällä? Sehän varmaan sitoo kaiken nöyhtän mikä putkessa ohi menee..
marta: Onko niissä uusissa lambdoissa ollut jotain suojarasvaa päällä? Sehän varmaan sitoo kaiken nöyhtän mikä putkessa ohi menee..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli parhaassa tapauksessa kokeilen 19 eri asentoa ja sitten 20. asento on se oikea? :)
Noh, onneksi tuossa ei kai ole sen kummempaa vaaraa vaikka meniski väärään asentoon. Eri asia jakohihnan kans (ei tosin näissä 8v koneissa mutta kuitenki).
Täytyy ottaa tänään tallilta työkalut matkaan, ehkä huomenillalla pääsette lukemaan miten kävi...
Noh, onneksi tuossa ei kai ole sen kummempaa vaaraa vaikka meniski väärään asentoon. Eri asia jakohihnan kans (ei tosin näissä 8v koneissa mutta kuitenki).
Täytyy ottaa tänään tallilta työkalut matkaan, ehkä huomenillalla pääsette lukemaan miten kävi...
Ei ole lamdoissa ollut rasvoja päällä, ainoastaan muovikupu suojaamassa. Eikä se rasva olis niin haitannu siinä ritilän päällä, sisältähän niitä ei sais sit millään pois. Mutta tosiaan, olen nyt puhdistellut noita lambdoja johdonpätkästä tekemällä karvapäällä, eli n. 4 cm kuparia. Sen saan sopivasti reikiin mahtumaan ja rassaamaan sisältä. Ei tollanen putsaus hyvää tee pitemmän päälle (nyt ei oo muita mahdollisuuksia), kun laitan putsatun lambdan niin saan jännitteet taas 0.3-0.6V ja pomppii komeesti. Eli se bilteman, joka anto tasasta 0.5V on ihan persiist alunperin. Mut nyt en kyl ymmärrä kun toi lambda pelaa selvästi.
Soitin yhteen pikkukorjaamoon ja tarinani jälkeen epäili että ecu sökö. En usko siihenkään koska se osaa tulkita kaikki vikakoodit jos niitä kehitän tarkoituksella. Mutta siinä se oli oikeessa että ei se kovin rikkaalla voi käydä jos saan tollasia kulutuslukemia kuin 8,5 satasella.
EDIT: niin mulla ei oo mitään mekanismia siinä läpässä ilmanputsarin kotelossa. Jousi on ainoa mikä on paikallaan, läppä on narulla kiinni jotta se ois hieman auki. Sitä alipaineletkuakaan ei ole olemassa joka tulee siihen kylkeen ja ohjaa läpän toimintaa. Kyljessä on sikaflexin jäämiä ja sekin on lohjennu... Saisko jostain kuvia löydettyä millanen sen systeemin pitäs olla kotelon sisällä, ja mihin se letkun toinen pää tulis? Että sapettaa taas... toisaalta mulla on ollu kyllä päästöt 2 vuotta kunnossa tätä ennen. (?)
Soitin yhteen pikkukorjaamoon ja tarinani jälkeen epäili että ecu sökö. En usko siihenkään koska se osaa tulkita kaikki vikakoodit jos niitä kehitän tarkoituksella. Mutta siinä se oli oikeessa että ei se kovin rikkaalla voi käydä jos saan tollasia kulutuslukemia kuin 8,5 satasella.
EDIT: niin mulla ei oo mitään mekanismia siinä läpässä ilmanputsarin kotelossa. Jousi on ainoa mikä on paikallaan, läppä on narulla kiinni jotta se ois hieman auki. Sitä alipaineletkuakaan ei ole olemassa joka tulee siihen kylkeen ja ohjaa läpän toimintaa. Kyljessä on sikaflexin jäämiä ja sekin on lohjennu... Saisko jostain kuvia löydettyä millanen sen systeemin pitäs olla kotelon sisällä, ja mihin se letkun toinen pää tulis? Että sapettaa taas... toisaalta mulla on ollu kyllä päästöt 2 vuotta kunnossa tätä ennen. (?)
Vaihdoin virranjakajan, meni peräti kerralla oikeaan asentoon. Ei kuitenkaan mitään vaikutusta ongelmaan. Eli auto lähti kylmänä käyntiin melko OK (ei ehkä käy kuitenkaan niin nätisti ku vois) mutta muutaman minuutin kun annoin käydä paikallaan niin sitten yhtäkkiä alko pätkiminen ja auto sammu. Sen jälkeen sai startata todella pitkään, eikä se käyny enää kunnolla vaan ainoastaan lyhyitä pörähtelyjä ja pakoputkessa paukkuu.
Harmi että tuo meri on jo jäässä, tuossa ois ihan lähellä veneenlaskupaikka josta tuon vois näppärästi työntää perämereen ja ostaa tojotan tilalle :D
Tähän asti siis vaihdettu toimivasta autosta:
- ECU
- Virranjakaja kokonaan (sis. Hall-anturi)
- Puola
- Tulpanjohdot
- Puolanjohto
Uutta osaa:
- Tulpat
- Virranjakajan kansi + pyörijä
- Alipaineletku imusarjan ja jarrutehostajan (tai pikemminkin sen takaiskuventtiilin) välistä
Mitattu:
- Lambda-anturi
- Sininen lämpötila-anturi
Muuta:
- Sähköliittimet käsitelty CRC:llä
- Bensanpaineensäädin puhdistettu
Harmi että tuo meri on jo jäässä, tuossa ois ihan lähellä veneenlaskupaikka josta tuon vois näppärästi työntää perämereen ja ostaa tojotan tilalle :D
Tähän asti siis vaihdettu toimivasta autosta:
- ECU
- Virranjakaja kokonaan (sis. Hall-anturi)
- Puola
- Tulpanjohdot
- Puolanjohto
Uutta osaa:
- Tulpat
- Virranjakajan kansi + pyörijä
- Alipaineletku imusarjan ja jarrutehostajan (tai pikemminkin sen takaiskuventtiilin) välistä
Mitattu:
- Lambda-anturi
- Sininen lämpötila-anturi
Muuta:
- Sähköliittimet käsitelty CRC:llä
- Bensanpaineensäädin puhdistettu
En ole vikakoodeja lukenut, kai tuo pitää jossain vaiheessa tehdä jos ei muu auta.
Imusarjan ja ruiskun väilinen kumilaippa on uusittu jossain vaiheessa (1-2v sitten), se unohtui tuossa ylempänä mainita. Samoiten imusarjan lämmitysvastus on mitattu, oli OK.
Kokonaan toinen ruisku löytyy samasta osaryppäästä kuin tuo virranjakajakin, kai tuo täytyy kokeilla vaihtaa. Ensin vois kuitenki kokeilla irrottaa tuon lambdan johdon, pitääkö tuon mennä sitten johonkin vikatilaan vai mitä on odotettavissa?
Äkkiseltään tuntus että ois sytytyspuolella vika, mutta voiko olla mahdollista että seos menee jostain syystä niin rikkaalle että kone ei enää käy? Mikä on sen punaisen lämpötila-anturin rooli ja vastusarvot?
Imusarjan ja ruiskun väilinen kumilaippa on uusittu jossain vaiheessa (1-2v sitten), se unohtui tuossa ylempänä mainita. Samoiten imusarjan lämmitysvastus on mitattu, oli OK.
Kokonaan toinen ruisku löytyy samasta osaryppäästä kuin tuo virranjakajakin, kai tuo täytyy kokeilla vaihtaa. Ensin vois kuitenki kokeilla irrottaa tuon lambdan johdon, pitääkö tuon mennä sitten johonkin vikatilaan vai mitä on odotettavissa?
Äkkiseltään tuntus että ois sytytyspuolella vika, mutta voiko olla mahdollista että seos menee jostain syystä niin rikkaalle että kone ei enää käy? Mikä on sen punaisen lämpötila-anturin rooli ja vastusarvot?
Jonkinlainen "varaohjelma" sieltä pitäis löytyä kun sen lambdan johdon irrottaa.
Ainakin tuossa omassa passatissa käynti korjaantui selvästi kun johdon irrotti vian ollessa päällä. Tästä päättelin sujuvasti että lambda-anturi oli rikki, niinkuin sitten olikin. Aluksi oli kyllä vaikea uskoa, että 2 viikkoa vanha lambda olisi kaput, mutta kai se oli sitten sitä biltema-laatua. Oireet olivat samat kun Petrillä, tosin tielle en jäänyt kertaakaan..
Ainakin tuossa omassa passatissa käynti korjaantui selvästi kun johdon irrotti vian ollessa päällä. Tästä päättelin sujuvasti että lambda-anturi oli rikki, niinkuin sitten olikin. Aluksi oli kyllä vaikea uskoa, että 2 viikkoa vanha lambda olisi kaput, mutta kai se oli sitten sitä biltema-laatua. Oireet olivat samat kun Petrillä, tosin tielle en jäänyt kertaakaan..
Irroitin lambdan johdon ja löin käyntiin, tulos sama eli ensin käy muutaman minuutin ihan hyvin mutta sen jälkeen alkaa taas sammahtelu.
Ruiskun ehdin jo irroittaa, mutta sitten tuo kaamos taas "yllätti", huomenna laitan toisen ruiskun paikalleen. Käyn ne alipaineletkut vielä samalla läpi.
Miten oireilee rikkinäinen virtalukon pohja?
Jos tuolla ruiskun vaihtamisella ei homma korjaannu niin sen jälkeen pitää alkaa hakemaan ratkaisua näennäisfysiikasta; jospa tuohon vaikuttaa esim. maasäteily tai kvanttimystiikka? :D
Ruiskun ehdin jo irroittaa, mutta sitten tuo kaamos taas "yllätti", huomenna laitan toisen ruiskun paikalleen. Käyn ne alipaineletkut vielä samalla läpi.
Miten oireilee rikkinäinen virtalukon pohja?
Jos tuolla ruiskun vaihtamisella ei homma korjaannu niin sen jälkeen pitää alkaa hakemaan ratkaisua näennäisfysiikasta; jospa tuohon vaikuttaa esim. maasäteily tai kvanttimystiikka? :D
Uhkaat ostaa Corollan niin johan se kakkis siitä tokenee =)
Yleensähän virtalukonpohja oireilee erilaisten sähkölaitteiden toimimattomuutena, voi se varmaan aiheuttaa sen sammumisenkin. Kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi se, kun on tyyppivika. Kun se meinaa sammua, niin liikutappa ihan sievästi avainta. Pienikin liikautus saattaa palauttaa kontaktia sen verran että ei sammukkaan.
Yleensähän virtalukonpohja oireilee erilaisten sähkölaitteiden toimimattomuutena, voi se varmaan aiheuttaa sen sammumisenkin. Kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi se, kun on tyyppivika. Kun se meinaa sammua, niin liikutappa ihan sievästi avainta. Pienikin liikautus saattaa palauttaa kontaktia sen verran että ei sammukkaan.
jaksaisko joku ottaa RP-koneen ilmanottokotelon läpästä pari kuvaa näkyville? tarvii rakentaa ite puuttuvia osia eikä noista räjäytyskuvista näy kaikkea. Mulla se läppä on paikallaan ja sen palautusjousi, sitä pikkuletkua ei tule kylkeen. Se jousi on aika jäykkä, niin musta tuntuu että siitä mekanismista puuttuu jotain että se letkusta tuleva ilmanpaine riittäis avaamaan sen läpän (kunhan askartelen letkulle liittimen ja laitan letkun).
^Vois tänään onnistua. Eikös tuo läppä aukea alipaineella?
Katalysaattori alkaa ilmeisesti helisemään, jos se särkyy? Näin muistelen audi-ajoilta jolloin sai valvoa yöt 900€ katalysaattorien takia, joita V-koneessa luonnollisesti oli kaksi. Sen tukkeutuminen on varmaan sitten jo hankalampi diagnosoida?
Katalysaattori alkaa ilmeisesti helisemään, jos se särkyy? Näin muistelen audi-ajoilta jolloin sai valvoa yöt 900€ katalysaattorien takia, joita V-koneessa luonnollisesti oli kaksi. Sen tukkeutuminen on varmaan sitten jo hankalampi diagnosoida?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92856
Tuossa yks topikki, missä katti tökki menoa. Ei tuolla ainakaan mainittu mistään kolinoista. Mutta kannattaa varmistaa jos ei auta ruiskun vaihtokaan, sillä ei tuolla kohta ole muuta vaihtoehtoa jos auto ei vaan toimi kaikkien noiden toimenpiteiden jälkeen.
Tuossa yks topikki, missä katti tökki menoa. Ei tuolla ainakaan mainittu mistään kolinoista. Mutta kannattaa varmistaa jos ei auta ruiskun vaihtokaan, sillä ei tuolla kohta ole muuta vaihtoehtoa jos auto ei vaan toimi kaikkien noiden toimenpiteiden jälkeen.
Kiitti Petri. Aukeishan se läppä alipaineella jos siihen tulis alipaineletku kotelon kylkeen. Mulla läppä on osittain auki koko ajan, kiitos jonkun kotimekaanikon.
Niin, tarkoitin sitä että aiemmin puhuit paineesta, ja läpän toiminta on juuri päinvastainen eli alipaine sen aukaisee, jos sinne se letku tulee. Mutta ei takerruta tähän :)
- Ruiskun vaihdolla ei vaikutusta.
- Releiden vaihdolla ei vaikutusta. Yks rele tosin jäi vaihtamatta kun ei ollut korvaavaa. Onko näissä kaikki releet siinä sulaketaulussa?
Auto kävi taas nätisti muutaman minuutin, jonka jälkeen alkoi olla outoa vaappumista ja sitten sammui. Avaimesta sai hetkeksi käyntiin mutta muutaman kerran jälkeen ei enää käynnistynyt. Pari minuuttia ku antaa olla niin sitten käy taas muutaman sekunnin starttauksen jälkeen. Ongelma siis täysin ennallaan.
Miten tuon polttoaineen siirtompumpun - joka on tankin sisällä - rikkoutuminen tulisi ilmetä? Jos katti olisi tukossa niin tuskin moottori kävisi hetkeäkään nätisti?
Niitä ilmanputsarikotelon kuvia ehdin ottaa muutaman, ennen ku kamerasta loppu akku: kuvat
- Releiden vaihdolla ei vaikutusta. Yks rele tosin jäi vaihtamatta kun ei ollut korvaavaa. Onko näissä kaikki releet siinä sulaketaulussa?
Auto kävi taas nätisti muutaman minuutin, jonka jälkeen alkoi olla outoa vaappumista ja sitten sammui. Avaimesta sai hetkeksi käyntiin mutta muutaman kerran jälkeen ei enää käynnistynyt. Pari minuuttia ku antaa olla niin sitten käy taas muutaman sekunnin starttauksen jälkeen. Ongelma siis täysin ennallaan.
Miten tuon polttoaineen siirtompumpun - joka on tankin sisällä - rikkoutuminen tulisi ilmetä? Jos katti olisi tukossa niin tuskin moottori kävisi hetkeäkään nätisti?
Niitä ilmanputsarikotelon kuvia ehdin ottaa muutaman, ennen ku kamerasta loppu akku: kuvat
Polttoaineen siirtopumppu hässäköineen vaihdettu, ja äkkiseltään vaikuttas että auto pelaa. Tyhjäkäynti oli kylmänä hieman vajaa 3000k/min, että VOE MAHOTON PAEKKA, AEVAN EHANAA! :D Huomenna viimeistelen asennuksen ja testailen autoa pidempään, oli ikkunat taas kummaltaki puolelta umpijäässä niin ei jaksanu tehdä testilenkkiä.
Siellä pakkanen haittana, täällä aevan mahoton kosteus joka nousee maasta (saameri kun ei ole tallia). Kiitti niistä kuvista, sain tarvittavat osat askarreltua limupullosta ja epoksikitistä, nyt on ainakin ilmanottokotelo kunnossa kaikinpuolin. Sellasta vielä kysyisin, että miten sen imuilman säätimen toiminnan voi varmistaa? Heti kun käynnistän koneen niin alipaine avaa läpän ja kylmän ilman tulo estyy (no ainakin estyy 95% koska en täysin tiivistänyt). Kuitenkaan en todennut että läppä missään vaiheessa olisi alkanut päästämään muuta kuin lämmintä ilmaa, tosin ajoin vaan 10 km mutta moottori oli kuuma ja flektikin alko pauhata. Elikkä se säädin mihin tulee 2 alipaineletkua.
jihuu, kaks kauppareissua eikä vieläkään vikakoodeja. Saameri kun toi lambda antaa vieläkin himpun alle 0,4 V niin ei oo optimaalinen. Millasia kulutuslukemia te 1,8i omistajat saatte näin Suomen talvella? oletuksena 13" renkaat nastoilla....
Olen ollut tyytyväinen 8,5-9,5 l kaupungissa ja hieman alle 8 l maantiellä.
Olen ollut tyytyväinen 8,5-9,5 l kaupungissa ja hieman alle 8 l maantiellä.
7 litraan pääsi kevyessä matka-ajossa kun omani ostin ja syttyosat sunmuut kaikki oli mitä sattuu, sininen lämpöanturi sökö jne. ja oli vielä edestä satula jumissa sekä takaa samaten sylinteri juminu. Kaikki laitettu kuntoon nyt niin perkele 8 litraa naukkasi viimeksi. Auto itessään käy jälleen sievästi, paitsi katti taitaa olla nyt vaihteeksi paskana..
Anteeksi jälleen kun häiritsen tyhmillä kysymyksillä.. ;)
Sen verta pohjustan että kaikki edellämainitut käyntihäiriöt on korjattu ja auto käynnistyy/kulkee todella hyvin. Jopa lambda pysyy nyt puhtaana(-hkona) jännitteen ollessa nyt 0,5 V keskiarvona.
Probleema on pieni mutta häiritsevä. Saan vikakoodin 2342 ("Oxygen Sensor Control - no signal - Check wiring, sensor."), ja nollaamalla vikakoodista pääsee eroon päiväkausiksi. Kysynkin että jos tuo jossain vaiheessa, vaikka vain hetkeksi, pääsee sellaiseen tilaan että ei anna signaalia, niin jatkaako ecu siitä lähtien ilman lambdan ohjeistusta, vaiko niin että signaalin palautuessa ecu alkaa jälleen vastaanottamaan sitä. Eli vain vikakoodi jäisi muistutukseksi pienestä tietokatkosta kun lambdan signaali jälleen kulkisi. Kysyn siksi, etten ole huomannut mitään vaikutusta ajossa, ja lambda on pysynyt puhtaana. Elikkä tarvinneeko tuosta niin huolestua vai joo?
Tarvinnee noita johtoja jälleen tutkia että vika loppuisi.
Sen verta pohjustan että kaikki edellämainitut käyntihäiriöt on korjattu ja auto käynnistyy/kulkee todella hyvin. Jopa lambda pysyy nyt puhtaana(-hkona) jännitteen ollessa nyt 0,5 V keskiarvona.
Probleema on pieni mutta häiritsevä. Saan vikakoodin 2342 ("Oxygen Sensor Control - no signal - Check wiring, sensor."), ja nollaamalla vikakoodista pääsee eroon päiväkausiksi. Kysynkin että jos tuo jossain vaiheessa, vaikka vain hetkeksi, pääsee sellaiseen tilaan että ei anna signaalia, niin jatkaako ecu siitä lähtien ilman lambdan ohjeistusta, vaiko niin että signaalin palautuessa ecu alkaa jälleen vastaanottamaan sitä. Eli vain vikakoodi jäisi muistutukseksi pienestä tietokatkosta kun lambdan signaali jälleen kulkisi. Kysyn siksi, etten ole huomannut mitään vaikutusta ajossa, ja lambda on pysynyt puhtaana. Elikkä tarvinneeko tuosta niin huolestua vai joo?
Tarvinnee noita johtoja jälleen tutkia että vika loppuisi.
Kävin testaamassa kakkista, en ole nyt viikkoon tehny tuolle mitään. Nyt tekee seuraavaa:
- Ei välttämättä ala starttaamaan ollenkaan, sisävalokin sammuu eikä koko autossa tunnu olevan sähköjä ollenkaan. Tarpeeksi kauan kun avainta ränklää virtalukossa niin virrat saattaa tulla takaisin, mutta katoaa.
- Jos auto lähtee käyntiin, kone käy siten että tyhjäkäynti nousee n.2000rpm paikkeille jollon katoaa virrat (tai ainakin kone "kuolee" siten ettei kaasupolkimen painaminen auta mitään), kierrokset tippuu ~500rpm paikkeille jolloin virrat tulee takasin, taas kierrokset nousee 2000rpm paikkeille ja tätä samaa vemputusta kunnes auto sitten sammuu.
Mitä IHMETTÄ teen tuon kans?!
- Ei välttämättä ala starttaamaan ollenkaan, sisävalokin sammuu eikä koko autossa tunnu olevan sähköjä ollenkaan. Tarpeeksi kauan kun avainta ränklää virtalukossa niin virrat saattaa tulla takaisin, mutta katoaa.
- Jos auto lähtee käyntiin, kone käy siten että tyhjäkäynti nousee n.2000rpm paikkeille jollon katoaa virrat (tai ainakin kone "kuolee" siten ettei kaasupolkimen painaminen auta mitään), kierrokset tippuu ~500rpm paikkeille jolloin virrat tulee takasin, taas kierrokset nousee 2000rpm paikkeille ja tätä samaa vemputusta kunnes auto sitten sammuu.
Mitä IHMETTÄ teen tuon kans?!
Uusi virtalukon pohja, uudet akunkengät ja virta-/maajohdot. Ylimääränen maajohto vielä koneesta lisäksi. Lisäksi veikkaisin vielä sitä sytytysmodulia. Vai oliko sulla nyt se toinen ecu kaikkinensa paikoillaan?
Omakin starttaa välillä pirun nihkeesti, eilen ajoin 200km ja sammutin sitte hetkeksi kaupan pihaan, hyvä että käymään jakso pyörittää hetkeä myöhemmin. Aamulla pyöri paremmin ja päivällä pyöritti niin että meinasi jo karkuun lähteä :D
Vaihtelis itekkin nuo johdot ja kengät ku joutaa.
Omakin starttaa välillä pirun nihkeesti, eilen ajoin 200km ja sammutin sitte hetkeksi kaupan pihaan, hyvä että käymään jakso pyörittää hetkeä myöhemmin. Aamulla pyöri paremmin ja päivällä pyöritti niin että meinasi jo karkuun lähteä :D
Vaihtelis itekkin nuo johdot ja kengät ku joutaa.
Koko se musta laatikko (jonka päällä on pienempi hopeinen palikka) siitä kuskin puolelta sadevesikaukalosta on vaihdettu.
Noh, kai se täytyy uudet akunkengät ostaa tai ainakin puhdistaa vanhat ja parantaa tuota maadoitusta. Virtalukonpohjavikaan en aivan heti uskois koska avaimeen koskeminen tai sen liikuttaminen ei vaikuttanu, vaan se oli lähinnä tuurissa koska oli virtaa ja koska ei. Näin ainakin haluan uskoa koska se virtalukonpohjan vaihtaminen on ilmeisesti vittumainen homma? Mitä maksaa uus virtalukonpohja?
Noh, kai se täytyy uudet akunkengät ostaa tai ainakin puhdistaa vanhat ja parantaa tuota maadoitusta. Virtalukonpohjavikaan en aivan heti uskois koska avaimeen koskeminen tai sen liikuttaminen ei vaikuttanu, vaan se oli lähinnä tuurissa koska oli virtaa ja koska ei. Näin ainakin haluan uskoa koska se virtalukonpohjan vaihtaminen on ilmeisesti vittumainen homma? Mitä maksaa uus virtalukonpohja?
Pienempi hopeinen palikka taisi olla se moduli.
Uudet akunkengät suosiolla, ei ne vanhojen orkkisten putsailut paljoa auta. Samalla johdot uusiksi sekä akulta startille että maajohdot.
Virtalukon pohja maksaa jotain alta pari kymppiä, eikä sen vaihto nyt kovin iso työmaa ole. Ratti ja ne muovit sunmuut vaan tieltä pois, mutta kannattaa siihen tunti pari aikaa varata.
Uudet akunkengät suosiolla, ei ne vanhojen orkkisten putsailut paljoa auta. Samalla johdot uusiksi sekä akulta startille että maajohdot.
Virtalukon pohja maksaa jotain alta pari kymppiä, eikä sen vaihto nyt kovin iso työmaa ole. Ratti ja ne muovit sunmuut vaan tieltä pois, mutta kannattaa siihen tunti pari aikaa varata.
Nyt tuli sitten mitta täyteen. Kaikilla asioilla vaan on alku ja loppu, ja nyt tämä minun taistelu kakkiksen kans pimeällä parkkipaikalla tuli päätökseen.
Vaihdoin akunkengät ja johdotuksen akulta startille. Lisäsin akulle maadoitustakin, mutta tilanne ei muuttunu mihinkään.
Alan selvittämään jotain edullista ja pätevää autokorjaamoa täältä Kemistä joka ois erikoistunu sähkövikoihin, eli tämä harrastaminen loppu nyt ja tuo auto laitetaan rahalla kuntoon. Sen jälkeen myydään helvettiin koko laite.
Kiitos tähän topikkiin osallistuneille kaikesta avusta.
Vaihdoin akunkengät ja johdotuksen akulta startille. Lisäsin akulle maadoitustakin, mutta tilanne ei muuttunu mihinkään.
Alan selvittämään jotain edullista ja pätevää autokorjaamoa täältä Kemistä joka ois erikoistunu sähkövikoihin, eli tämä harrastaminen loppu nyt ja tuo auto laitetaan rahalla kuntoon. Sen jälkeen myydään helvettiin koko laite.
Kiitos tähän topikkiin osallistuneille kaikesta avusta.
Heh, saman tyyppinen kokemus aikoinaan äitimuorin Fiestan kanssa. Pintakaasulla pystyi ajamaan, mutta millinkin jos painoi liikaa kaasua niin alkoi pauke ja nykiminen. Sytytyspuolelle vaihdettin kaikki muu paitsi tulpanjohdot, jotka oli pari vuotta aikaisemmin vaihdettu uusiin -> ei vaikutusta. Kaasari purettiin ja laitettiin korjaussarja - > ei vaikutusta. En muista enää mitä kaikkea muuta tehtiin, mutta lopulta meni hermot ja ajoin autosähkökorjaamolle jossa auto kytkettiin tietokoneeseen. Käynnistin auton ja ei mennyt kuin 5 sekunttia kun huoltomies käski sammuttaa. Sytytyskäyrissä näkyi kauheaa saha-aaltoa ja sytytyspuolelta sanoi vian löytyvän. Otettiin tulpanjohdot irti ja prkl... ne oli virranjakajan päästä ihan hapettuneet. Siis pari vuotta aikaisemmin vaihdetut silikonijohdot ja varmaan ainoat osat mitä ei vaihdettu oli syypäänä.
Vie vain korjaamolle, eiköhän se vika siellä löydy.
Vie vain korjaamolle, eiköhän se vika siellä löydy.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa