vw golf 1.3 -88 kaasutin, käyntiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
vw golf 1.3 -88 kaasutin, käyntiongelma
niin eli otsikon mukainen peltiläjä löytyisi. Toimii helkkarin hyvin...mut sitten silloin tällöin kun jätän sen tyhjäkäynnille..toimii hetken aikaa normaalisti..sitten alkaa kierrokset tippumaan ja hetken kuluttua auto sammuu..äsken kun ajoin sillä niin ei mitään ongelmaa..mut sitten eilen eukko sillä ajeli niin sama homma, tyhjäkäynnillä toimii hetken aikaa ja sen jälkeen sammuu...joskus se tekee sitä että kun ajaa jossain..kun laitan vauhdista kytkimen pohjaan..auto sammuu kun kierrokset tippuu normaaliksi ..? toivottavasti tosta sai jotain selvää..mut tommosia oireita olisi..
Pete
Pete
sammuuko kuin nopeasti? minkälainen sää on sillon ku tekee? ku itse ainaski huomannu lähellä nollaa lunta sataa niin matka-ajossa tehot loppuu (siis ne vähäisekki) eikä jaksa kiihtyä ollenkaan vaikka kaasu ois pohjassa. ja sit ku laittaa vapaalle niin kone sammuu. ainut minkä oon todennu vaikuttavan niin jäänesto ainetta tankkiin
Nyt on autoon laitettu uudet tulpat + johdot, virranjakajan kansi + pyöriä, ilmansuodatin ja bensasuodatin. On nyt tosi paljon parempi..ite asiassa luulin jo että nyt se perskule korjautui...tänään kuitenkin se sitte taas sammui matka- ajon jälkeen liikennevaloihin. hyvin se heti käyntiin lähtee ja pysyykin käynnissä kun pitää kierroksia. Joskus vain bensa haisee...ja nykkiminen hävisi noiden uusien osien myötä, mutta ilmeisesti sammuminen nyt johtuu jostain muusta...liekkö tuosta kaasuttimesta jostain.. yritin kyllä noita letkuja katella ja paikoillaa näyttäisi olevan ja ehjätkin. Noi ilmat nyt on ollut tossa pikkasen pakkasen puolella koko ajan...se on jännä kun tuntuu et välillä se toimii ihan normaalisti...niin..ja varsinkin kylmänä se toimii hyvin...kyllä tuntuisi että kun sen antaa hyrskytellä tyhjäkäynnillä niin hetken kuluttua käynnissä tapahtuu jotain kun se pikkasen alkaa vatkaa konetta..mut..tiä tuosta :) mitäpä sitten tekisi toho...?
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
1.3 malleissa bensapumppu on mekaaninen, ja löytyy kannen takapuolelta imusarjan yläpuolelta siitä kaasarin edestä suunnilleen. Eli releitä on turha etsiä ;)
Mulla oli samaa vikaa omassa 1.6 versiossa, enkä keksinyt siihen muuta ratkaisua kuin ottaa yks alipaineletku irti (jolloin tyhjäkäynti pomppasi aika pirun isolle, jenkakellon mukaan yli 2000rpm) ja siinä ku oli se säätöruuvi, niin säätelin siitä sen sitten pienemmälle siihen tonnin tuntumaan. Tuo on siis se korjausoppaissa esiintyvä "nopea joutokäynti". Ja siihen loppui tyhjäkäynnin oikuttelut.
E: uudemmissa 1.3:sissa missä on ruiskukone niin niissähän on sitten ihan sähköiset bensapumput jne. aivan kuin gti-malleissakin.
Mulla oli samaa vikaa omassa 1.6 versiossa, enkä keksinyt siihen muuta ratkaisua kuin ottaa yks alipaineletku irti (jolloin tyhjäkäynti pomppasi aika pirun isolle, jenkakellon mukaan yli 2000rpm) ja siinä ku oli se säätöruuvi, niin säätelin siitä sen sitten pienemmälle siihen tonnin tuntumaan. Tuo on siis se korjausoppaissa esiintyvä "nopea joutokäynti". Ja siihen loppui tyhjäkäynnin oikuttelut.
E: uudemmissa 1.3:sissa missä on ruiskukone niin niissähän on sitten ihan sähköiset bensapumput jne. aivan kuin gti-malleissakin.
Viimeksi muokannut Jak3, 5.12.2007 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Lainaan topicia ja laitan jatkoksi omat ongelmani 1.3 Polon Pierburilaisen kanssa:
Suoritetut toimenpiteet:
-kaasari putsattu kolmen kertaan sitruunahappoliuoksella
-asennettu uusi tiivistesarja
-toisiokurkkua avaava alipainekello vaihdettu jämäkämmin kiskovaan
-alipaineletkut + bensan suodatin + ilmanputsari uusittu
Ongelma:
Pientä nykimistä pintakaasulla-siinä paikkeilla kun ei ihan vedätetä tai moottorijarruteta.
Häipyy kun painaa enmmmän kaasua tai vastaavasti nostamalla jalkaa kaasulta.
Paikallaan kierroksia hitaasti nostettaessa, tietyssä kohdassa kone "prötää". Loppuu kun painaa enemmän kaasua. Ilmeisesti sama "pintakaasu-kohta".
Vian aiheuttajaksi olen tähän asti epäillyt kiihdytyspumpun toimintaa, mutta kun kalvot ym. himmelit ovat uudet, pumpun ruiskutusmäärän mittattu olevan suurinpiirtein ok eikä pumpun säätö poista ongelmaa... Alkaa homma hieman nyppiä. Millä tuon nykimisen saa loppumaan??!
Muuten ajoneuvo toimii ihan hyvin, liikkuu pirteästi ja raksuttaa tyhjäkäyntiä oikein mainiosti.
Suoritetut toimenpiteet:
-kaasari putsattu kolmen kertaan sitruunahappoliuoksella
-asennettu uusi tiivistesarja
-toisiokurkkua avaava alipainekello vaihdettu jämäkämmin kiskovaan
-alipaineletkut + bensan suodatin + ilmanputsari uusittu
Ongelma:
Pientä nykimistä pintakaasulla-siinä paikkeilla kun ei ihan vedätetä tai moottorijarruteta.
Häipyy kun painaa enmmmän kaasua tai vastaavasti nostamalla jalkaa kaasulta.
Paikallaan kierroksia hitaasti nostettaessa, tietyssä kohdassa kone "prötää". Loppuu kun painaa enemmän kaasua. Ilmeisesti sama "pintakaasu-kohta".
Vian aiheuttajaksi olen tähän asti epäillyt kiihdytyspumpun toimintaa, mutta kun kalvot ym. himmelit ovat uudet, pumpun ruiskutusmäärän mittattu olevan suurinpiirtein ok eikä pumpun säätö poista ongelmaa... Alkaa homma hieman nyppiä. Millä tuon nykimisen saa loppumaan??!
Muuten ajoneuvo toimii ihan hyvin, liikkuu pirteästi ja raksuttaa tyhjäkäyntiä oikein mainiosti.
Alkup. kysymykseen: omassa kakkiksessa oli kanssa tyhjäkäynti välillä hakusessa. Toisinaan toimi oiken ja toisinaan jonkin aikaa toimittuaan normaalisti, kone otti ja sammui. Syypääksi paljastui jokin kaasarille menevä johto (en nyt ulkoa muista mikä, saattoi olla joku maajohto), joka oli irrallaan ja sai välillä kosketuksen runkoon... Tuo piuha kun kytkettiin, on kloffi pelannut ihan oikein.
Kannattanee tarkistaa, ettei mitään piuhanpäitä heilu konehuoneessa irrallaan...
Kannattanee tarkistaa, ettei mitään piuhanpäitä heilu konehuoneessa irrallaan...
^Omaani vaihdoin silloin neulaventtiilin (ja saksalais-valmisteisen virranjakajan kannen) niin nykimiset katosi sillä.
Öö...Tarkoitat varmaan osa nro 5..?
Tällä hetkellä paikoillaan on uusi korjaussarjan mukana tullut. Pitää vissiin vaihtaa wanha takaisin ja kokeilla mitä se saa aikaan... :/
Jakajan kansi, tulpat ja johdot pari tuhatta km ajetut... tuskin sakemannien valmisteita.
Pitäisiköhän nämäkin nakata mäkeen ja vaihtaa tilalle vanhat... :)
Ihania nää kaasuttimet...
Jii_bee, juu tuo osa nro 5. Taisi olla tosin niin että vaihdoin koko sen kaasarin yläosan toisesta, enkä huomannu niissä muuta eroa kuin että neulaventtiili oli toisessa vähän jämäkämpi. Niin sillä rupesi toimimaan.
8v GTI:ssä oli italiaano jakajan kansi paikoillaan ~5000km ja ihmettelin kun sai muutaman viikon välein tyhjäkäyntiä säätää isommalle, sitten laitoin Bremin kannen ja auto tulille -> tyhjäkäynti n.1500rpm ja herkistyi muutenki kulku aika selvästi.
8v GTI:ssä oli italiaano jakajan kansi paikoillaan ~5000km ja ihmettelin kun sai muutaman viikon välein tyhjäkäyntiä säätää isommalle, sitten laitoin Bremin kannen ja auto tulille -> tyhjäkäynti n.1500rpm ja herkistyi muutenki kulku aika selvästi.
Kokeilepa vaihtaa kaasuttimen ja sylinterin kannen välinen maajohto ja puhdista kontaktipinnat.
Viikonloppuna Polosta hävisi nopea joutokäynti ja tyhjäkäynti alkoi seilaamaan riippumatta oliko kone kylmä vai lämmin.
Saattoi myös sammua itsekseen kun kävi jonkin aikaa tyhjäkäyntiä.
Vaihdoin kyseisen maajohdon > nopea joutokäynti toimii jälleen, tyhjäkäynti niin tasainen kuin kaasarilaitteessa nyt ylipäätään voi olla.
Kontaktipinnat kaasuttimen rungossa ja sylinterin kannessa olin jo aiemmin rapsutellut puhtaiksi, mutta näköjään piti uusia vielä johtokin...
Viikonloppuna Polosta hävisi nopea joutokäynti ja tyhjäkäynti alkoi seilaamaan riippumatta oliko kone kylmä vai lämmin.
Saattoi myös sammua itsekseen kun kävi jonkin aikaa tyhjäkäyntiä.
Vaihdoin kyseisen maajohdon > nopea joutokäynti toimii jälleen, tyhjäkäynti niin tasainen kuin kaasarilaitteessa nyt ylipäätään voi olla.
Kontaktipinnat kaasuttimen rungossa ja sylinterin kannessa olin jo aiemmin rapsutellut puhtaiksi, mutta näköjään piti uusia vielä johtokin...
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.12.2007 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Lisätäänpä ketjuun oman gollffin -86 1.3 käyntiongelmat: Nykii, rykii, sammuilee, tms.
Ongelmat ilmenevät kun autoa on lämmitetty webastolla, kylmänä käynnistettäessä ja koneen "normaalisti" lämmetessä ongelmia ei ole. Webasto on omalla polttoainesäiliöllä ja on liitetty tankille menevään paluukiertoon.
Uusittuja osia tähän mennessä: virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat. Tulpanjohdot ovat noin kaksi vuotta vanhat.
Kaasarin niin ikään putsasin ja vaihdoin muutaman alipaineletkun kun niiden päät olivat "sortuneet". Samalla putsailin ja rasvailin vivustot, yms. liikkuvat osat ja tarkistin ryypyn toiminnan.
Jotenkin itselläni on semmoinen aavistus että ongelmat liittyvät webaston lisäämiseen? Mikä virka esimerkiksi sillä "käikäleellä" kaasarissa on jonka läpi vesi kiertää? Mitä se säätää?
Aikaisemmin "normaalilla" lohkolämppärillä lämmitettäessä ei vastaavanlaisia ongelmia ole ollut.
Muutenhan tuo käy ja kukkuu kuin sveitsiläinen käkikello joten vika ei voi olla kovinkaan suuri.
Ongelmat ilmenevät kun autoa on lämmitetty webastolla, kylmänä käynnistettäessä ja koneen "normaalisti" lämmetessä ongelmia ei ole. Webasto on omalla polttoainesäiliöllä ja on liitetty tankille menevään paluukiertoon.
Uusittuja osia tähän mennessä: virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat. Tulpanjohdot ovat noin kaksi vuotta vanhat.
Kaasarin niin ikään putsasin ja vaihdoin muutaman alipaineletkun kun niiden päät olivat "sortuneet". Samalla putsailin ja rasvailin vivustot, yms. liikkuvat osat ja tarkistin ryypyn toiminnan.
Jotenkin itselläni on semmoinen aavistus että ongelmat liittyvät webaston lisäämiseen? Mikä virka esimerkiksi sillä "käikäleellä" kaasarissa on jonka läpi vesi kiertää? Mitä se säätää?
Aikaisemmin "normaalilla" lohkolämppärillä lämmitettäessä ei vastaavanlaisia ongelmia ole ollut.
Muutenhan tuo käy ja kukkuu kuin sveitsiläinen käkikello joten vika ei voi olla kovinkaan suuri.
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Kiitoksia näin aavistelinkin asian laidan olevan, eli webasto siis sekoittaa tuon ryypyn toiminnan.
Löytyisiköhän jostain kaaviota tuosta ko. vekottimen vedenkierrosta?
Vaikuttaa siltä että joko lämppärinkennon vaihdon tai webaston lisäämisen yhteydessä on tainnut tulla kytkettyä joku vesiletku väärin.
Löytyisiköhän jostain kaaviota tuosta ko. vekottimen vedenkierrosta?
Vaikuttaa siltä että joko lämppärinkennon vaihdon tai webaston lisäämisen yhteydessä on tainnut tulla kytkettyä joku vesiletku väärin.
Löytyisiköhän jostain kaaviota tuosta ko. vekottimen vedenkierrosta?
Vesipumpun kotelosta lähtevässä putkessa on haara josta lähtee letku rikastimen kanteen, toinen rikastimen letkuista taas yhdistyy sylinterin kannen päässä oleviin letkuihin (lämppärin tai imusarjan lämmityksen).
Tuli tuokin tarkistettua kun päivällä nappasin jälleen ystäväni 2E3:n irti... :)
Tällä kertaa päätettiin vaihtaa kiihdytyspumpun hilkkeet ja vaihtaa kaasuttimen kumilaippa.
Tilanne oli siis tämä:
Suoritetut toimenpiteet:
-kaasari putsattu kolmen kertaan sitruunahappoliuoksella
-asennettu uusi tiivistesarja
-toisiokurkkua avaava alipainekello vaihdettu jämäkämmin kiskovaan
-alipaineletkut + bensan suodatin + ilmanputsari uusittu
Ongelma:
Pientä nykimistä pintakaasulla-siinä paikkeilla kun ei ihan vedätetä tai moottorijarruteta.
Häipyy kun painaa enmmmän kaasua tai vastaavasti nostamalla jalkaa kaasulta.
Paikallaan kierroksia hitaasti nostettaessa, tietyssä kohdassa kone "prötää". Loppuu kun painaa enemmän kaasua. Ilmeisesti sama "pintakaasu-kohta".
Vian aiheuttajaksi olen tähän asti epäillyt kiihdytyspumpun toimintaa, mutta kun kalvot ym. himmelit ovat uudet, pumpun ruiskutusmäärän mittattu olevan suurinpiirtein ok eikä pumpun säätö poista ongelmaa... Alkaa homma hieman nyppiä. Millä tuon nykimisen saa loppumaan??!
Muuten ajoneuvo toimii ihan hyvin, liikkuu pirteästi ja raksuttaa tyhjäkäyntiä oikein mainiosti.
Kumilaipassa ei ollut päällisin puolin mitään vikaa, mutta osan irroitettuani huomasin sen "kurkun" halkeilleen. Uusi osa tuli siis tarpeeseen.
Kiihdytyspumppuun päätin hankkia uudet osat oikeastaan tämän topicin ja Tonise:n tekemien havaintojen pohjalta.
Pierburgin pakkauksessa tuli numeron 11 osoittama osakokonaisuus.
Aiemmin vaihdettuihin kaasuttimen korjaussarjan mukana tulleisiin osiin verrattuna Pierburgin kiihdytyspumpun kalvo liikkui paljon notkeammin, kalvon jousi oli hitusen jämäkämpi ja tuo tatin näköinen kumiventtiili oli ihan eri mallinen/pituinen.
Osia vaihtaessa havaitsin myös alkuperäiseen kiihd. pumpun kannen mekanismin kuluneen samoin kuinTonise:n tapauksessa.
Remontin tulokset:
Nykiminen pintakaasu-kohdassa häipyi... tai no, aivan onnettoman sellaisen jollain kaasun asennolla löydän kun oikein etsin. :)
Samoin poistui nykiminen liikkeelle lähdettäessä.
Tyhjäkäynti on nyt myös tasaisempi koskaan aiemmin... ilmeisesti vanha laippa aiheutti pientä imuvuotoa vaikka ei halkipoikki ollutkaan.
Vielä kun saa ryypyn toimimaan kuin ajatus niin Polohan on kuin uusi! =)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa