HC-arvon vaikuttavat tekijät

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

HC-arvon vaikuttavat tekijät

ViestiKirjoittaja MarkusR » 3.12.2007 21:47

Elikkä mitkä anturit vaikuttaa eniten tuohon HC-arvoon?
Itellä katsastuksessa näytti tältä: Tyhjäkäynti 88ppm ja Kierroksilla 45ppm.
Katsastusmies sanoi ettei ole aivan kohillaan ja koneessa on myös pientä epätasaista käyntiä. Mikä neuvoksi?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 4.12.2007 11:03

se on palamatonta bensaa... eli sytkässä varmaan vikaa jos pätkiikin...

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 4.12.2007 12:18

Palamatonta bensaa ->käy rikkaalla, joten lambdavika voi olla kanssa.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 4.12.2007 15:58

Rikkinäiset katit ja kisakatit nostaa HC-arvoa myöskin. Mut jos kone käy epätasaisesti niin sytkä vikaa vois olla. Tulpat, puolat ja jne...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 4.12.2007 19:01

Pitäshän tuon mennä läpi katastuksesta kun raja-arvo on 100ppm ja jos on uudempi kun 2001 vuosmalli niin kuuluu EURO 3 päästöluokkaan jossa ei edes mitata päästöjä kun korotetulla pyörintänopeudella. joutokäynnillä on OBD-testi.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 4.12.2007 19:52

Kyllä se läpi meni katsastuksesta, mutta joutokäynnillä tuntee että kone ei käy aivan tasaisesti ja mukava se olisi saada kuntoon.
Tulpat, tulpanjohdot ja puola uusittu muutama viikko sitten.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2007 19:58

Eikä anna mitään vikakoodiakaan?

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 4.12.2007 20:56

Tuommonen koodi on tullut muutaman kerran 00561.
En ole käyny lukemassa koodeja tuon sytkän osien vaihdon jälkeen.

Puolan vaihdon jälkeen käynti on kuitenkin parantunut silloin se kävi joskus kylmänä käynnistäessä tosi huonosti ja auto nyki. (puolassa oli halkeama josta löi läpi)


Tuo koodi sisältää vain aika paljon mahdollisuuksia (selitykset katsottu autodatasta):

-Alhainen polttoainetaso (ei voi olla, tankki on täynnä)
-Polttoainepaine/-pumppu
-Vuoto imu-/pakopuolella (On tutkittu useampaan otteeseen mm. starttipilotilla)
-Sytytyskatko
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen
-Lämmitetty happitunnistin
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 4.12.2007 22:33

Pari täsmennystä, listasit näitä mahdollisia lähteitä. (olettaen että kirjoitat profiilisi autosta)

-Polttoainepaine/-pumppu, --> no onko paine kunnossa?
-Vuoto imu-/pakopuolella (On tutkittu useampaan otteeseen mm. starttipilotilla)
-Sytytyskatko --> eikös tässäkin moottorissa ole jo jokaiselle sylinterille oma puolansa?
-Ilmassan mittaimen hehkulangan puhdistuspalaminen, voi yrittää tarkastaa silmämääräisesti minkä näköinen imamassamittarin lanka on.
-Lämmitetty happitunnistin, lambda
-Haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili, EVAP vai mikäs se näissä vaggineissa nyt onkaan nimeltä
-Ruiskutus suutin(suuttimet)
-Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä, onko moottoriöljyn taso "kasvanut" haiskahtaako öljy tikussa ehkä hieman bensalle <-- voi johtua hyvinkin esim. lambda tai ilmamassamittariviasta.

EDIT.
Täällä kerrotaan tuosta vikakoodista seuraavaa

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.12.2007 14:24

Myös venttiilivika aiheuttaa HC-arvon nousemista.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 5.12.2007 15:37

Kyseessä on tosiaan profiilin auto.

- Polttoainepainetta ei ole testattu. Miten se testataan?
- Sytytyskatko-->on useampi puola ja se on yhtenäinen paketti.(se on siis vaihdettu ja ei ole sen jälkeen käynyt niin huonosti mitä aikasemmin)
- Ilmamassan lankaa ei ole tarkistettu, mutta kokeiltu ajaa varaohjelmalla (ei vaikutusta).
- Lambda merkkiliikkeen mukaan oli kunnossa
- Evap-venttiili nakuttelee (eli pitäisi olla kunnossa?)
- Ruiskun suuttimiin en oikein usko, että olis vikaa
- Liikaa polttoainetta moottoriöljyssä. Pitääpä haistella tikkua mille haisee.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 7.12.2007 19:20

Polttoaine kiskossa on sellainen venttiili josta paineen pystyy tarkistamaan, tarvitaan tosi tarkka mittari (merkkiliikkeessä PITÄISI olla) ja mielellään vähän muitakin parametrejä (sytytysennakko, kierrosluku, suihkutusaika yms.) vertailua varten ja tulkintaan tarvitaan ammattimies. Näitä ammattiäijiä on valitettavan harvassa. Tuohon vielä pakokaasuanalysaattori perään niin johan alkaa vika löytymään.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 9.12.2007 1:35

Imusarjan tiiviste jos vuotaa jonku pytyn kohdalta hieman niin saattaa tuollasta tehdä, nimenomaan tyhjäkäynnillä.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 14.12.2007 22:17

No niin tänään sain luettua vikakoodit boschin lukulaitteilla ja sieltä löytyi 0231 lambdasopeutus multiplik.liian korkea ja oli pysyvä vika.

Koodit nollattiin ja lähdin ajelemaan kotia kohti, niin auto alkoi kiihdytyksessä pätkimään. Voiko se nyt jotenkin sitten johtua siitä kun koodit nollattiin, että auto olisi jotenkin sopeuttanut itsensä jollekkin vara arvoille, kun se kerta pelasi paremmin ennen nollausta?

Kuitenkin nyt vaikuttais tuo lambda olevan rikki.
Varmistan sen vielä eli meinasin käydä viikon päästä uudestaan lukemassa koodit ja jos on sama koodi tullut niin vaihdan lambdan.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 20.12.2007 18:29

Nyt on lambda sitten tilattu ja koodit luettu uudestaan.
Sama koodi oli, muttei tällä kertaa pysävänä vikana.
Mitä ihmettä tuo multiplik.... meinaa oikein, kun asentaja sanoi että se voi olla jotain ilmamassa-anturin aiheuttamaa häiriötä vai onko jollain tarkempaa tietoa?

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 20.12.2007 18:45

Tuo koodi sanoo käytännössä että seos on liian laiha, ja että lambdan avulla säätyvä korjauskerroin(lambda integraattori) on ääriarvossaan rikkaalla, eli korjauskerroin ei riitä.

Johtuu pää-asiassa siitä että ilmamassamittarin lukema on liian pieni vrt. oikeaan moottoriin menevään ilmamassaan.
Joka johtuu siitä että A: ilmamassamittari sökö ja näyttää liian vähän.
B: vuotaa ilmaa imusarjaan jostain massamittarin ja sylinterikannen välistä(oma veikkaus tähän)

Lambda vika ei tee tuota koodia.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 20.12.2007 21:29

Se jäi mainitsematta, että lambda testattiin erikseen ja senhän pitäis muutella niitä voltti lukemia jotenkin. Testerissä voltit ei likkunu juuri mitenkään ja sitten se samalla piirsi suoraa viivaa, jonka olis asentajan mukaan pitänyt olla nouseva ja laskeva viiva.

Olenko oikeassa?
Vai tuliko lambda tilattua turhaa?

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 20.12.2007 22:15

Jarno.v voi olla oikeassa. Ilmamassamittarin vois testata lukemalla testerillä sen ilmoittamaa määrää ja verrata sitä vertailutaulukkoon (korjaamolla on). Jos mittari näyttää järkevää lukua voi tuo imuvuoto olla hyvinkin mahdollinen. Ja jos siellä nyt uusi lambda on, nii ei siinä sitten mitään vikaa ole. Sitten jos oikein harvinaiseksi menee, että siellä joku boksi rikki on niin....

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 21.12.2007 4:52

lambda on siis vasta tilattu. saa ens vuoden puolella paikoilleen.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.12.2007 13:17

Additive koodin lopussa tarkoittaa, että se esiintyy vaan tyhjäkäynnillä
Multiplicative lopussa tarkoittaa, että vika esiintyy koko kierros alueella.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 21.12.2007 20:54

lambda on siis vasta tilattu. saa ens vuoden puolella paikoilleen.


Jos mekaanikko on mitannut ettei lambda syki, voi se tosiaan olla rikki. Ja ku se kerran tilattu on niin paikalleen vaan.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 23.12.2007 13:14

Lambda ei syki myöskään silloin jos seos on niin laihalla/rikkaalla että säätöarvo ei riitä, ja tässähän se ei riitä kun koodikin on siitä.
Lambda makaa silloin jommassa kummassa ääriarvossaan(tässä n. 0-0,1v jos zirkoni anturi)
Jos anturi on rikki niin se yleensä näyttää n. 0,45-0,50v(zirkoni anturi).


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa