Ventoon 9x16 tms.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juusto-84
-
Viestit: 59
Liittynyt: 2.5.2005 22:36

Ventoon 9x16 tms.

ViestiKirjoittaja juusto-84 » 20.11.2007 23:56

Elikkä loppuviikosta ois tulossa autoksi -93 vento. Ja alustaksi täytyy heti tilata korkeus-säädettävä tuolta saksasta ja melko tonttiin on tarkotus ruuvata.
Mitenhän tommonen 9x16 et15 menee alle, ja millasella rengastuksella. Lokarin pokkaukset joutunee leikkaan/kääntään, vai riittääkö sekään.
Oisko vinkkiä? Kiitän jo etukäteen.
Viimeksi muokannut juusto-84, 21.11.2007 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ville V
ffp jäsen
Viestit: 303
Liittynyt: 17.8.2003 16:25

ViestiKirjoittaja Ville V » 21.11.2007 10:21

Kun kaarille tekee näin mahtuu eteen että taakse 9x16 et 15. Rengastuksena 215/40 R16.

Vakiokaarista tulee tolla setillä vielä kuviokin jonkun sentin yli. Reilummalla madalluksella pakkaa ottaan vieläkin renkaat kaariin kiinni.
Jos autosta haluaa sellaisen että sinne voi ottaa ihmisiä kytiin ja että sillä on mukava ajella ilman raapimis ääniä niin kaarille täytyy tehdä jotain.

juusto-84
-
Viestit: 59
Liittynyt: 2.5.2005 22:36

ViestiKirjoittaja juusto-84 » 21.11.2007 16:52

Mitkä ois 16 tuumasina leveyksiä ja et arvoi. Vanne rengas yhistelmiä jolla sais pyörimään pokkauksia kääntämällä ja kaaria hiukan ulospäin rullaamalla? Tarkoitus ois saaha vanteen reuna siihen lokarin reunalle tai hiukka yli. Spacereillä saa tietty sitte hieno säädettyy.
Saa laittaa useempia, jotta helpompi metästellä.
Jos on edullisesti tarjolla nii yv.nä viestiä.

Pete88
-
Viestit: 105
Liittynyt: 26.8.2007 22:02

ViestiKirjoittaja Pete88 » 21.11.2007 17:09

Onko kukaan sovitellut tuollaseen -96vm passattiin 9x16 vanteita? Saako millään pyörimään 60mm madalletussa autossa? Mikä ois sopiva ET, entäs minkä kokosella renkaalla ois paras? Löytyykö keltään kuvia tuon kokosista vanteista passatin alla? Toinen vaihtoehto ois joku 8x17 eteen ja taakse 9x17, Saako nuita pyöriin mitenkään?

Juhi_
-
Viestit: 470
Liittynyt: 25.4.2005 18:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juhi_ » 21.11.2007 17:16

Edessä vakiokaariin ei mitenkään mahdu et15 jos meinasit madaltaa.

Eteen saa mahtumaan mankeloimalla. Itellä 215/40, 9x16 ja ET09 edessä. Takana menee väkisin maalaushommiksi jos haluat tilaa pyörille.

Lukase tämä, pätee pitkälle myös ventossa.

juusto-84
-
Viestit: 59
Liittynyt: 2.5.2005 22:36

ViestiKirjoittaja juusto-84 » 23.11.2007 0:29

Tollanen 16 setti varmaan menis alle?
Leveys ja et: taakse 9" et 25 ja eteen 7,5" et20, etuvanteissa 205/45 ja takavanteilla 215/40.

marspatukka
-
Viestit: 133
Liittynyt: 21.9.2007 17:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 23.11.2007 2:12

Näyttää mun mielestä hölmöltä jos etuvetosessa autossa on takana leveemmät renkaat, yhtä paksua joka nurkkaan ni tulee hieno ;) .

Kaapataas samalla vähän lankaa, meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.

Juhi_
-
Viestit: 470
Liittynyt: 25.4.2005 18:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juhi_ » 23.11.2007 16:03

Kaapataas samalla vähän lankaa, meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.


Äkkiä mietittynä ET joku 20? Viisaammat valistakoon. Uskon että menee alle molemmilla alustoilla, kun noin matalalla kumilla olit suunnitellu.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.11.2007 16:11

meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.

Jos haluat vanteen reunan kurkistelevan kaarista mutta et kajota kaariin, alustan tulee ainakin olla todella jäykkä. Taakse ei myöskään tarvitse kuvitella ottavansa kyydittäviä tai muuta kuormaa.

Omassa Ventossa on takana 16x8 205/40 ET 22 yhdistelmä. Kumit eivät ole juurikaan venytetyt mutta vanteen reunan näkee kyllä sivupeilistä.
Edessä on 7x16 195/40 pyörät ja maltillisempi ET 35 johtuen siitä että FK:lla ei ole paksumpia 4x100>5x130 adaptereita.
Madallus on ollut 80-90 mm, 60 mm madalluksella renkaan ja kaaren väliin jäi mielestäni turhan paljon tilaa.

Takakaarien kanttien leveydestä on leikattu puolet pois, hipaisee silti isommalla kuormalla renkaan kylkeen.
Eteen ei ole tarvinnut tehdä muutoksia.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 23.11.2007 19:08

Kysyppä nimimerkki Kopalta josko myis sulle vanteet.Sillä on yhdet 9x16 jotka menee venton alle.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 23.11.2007 21:41

Tässä yks kuva missä golffin alla on 8x16" vanne 195/45-kumilla. Hitto ku en millään muista ET:tä, mut oisko ollu jotain 15 luokkaa...
Takarengas uppoaa nätisti kaaren sisään. Yksi huono kuva vielä noista.

9x16" ET15 215/40-16", aika ulos tulee eikä saa pahemmin madallettua...

Kaikissa kuvissa on kaaren kantti mankeloitu.

marspatukka
-
Viestit: 133
Liittynyt: 21.9.2007 17:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 23.11.2007 23:13

Takapenkillä kyllä tulis usein olemaan porukkaa, taitaa siis mennä siis kaarihommiin kun tosta madalluksen määrästä en tahdo tinkiä. Onko kaarien leikkely/taivuttelu (taitaa ilmeisesti mennä leikkaukseksi?) tällaselle ekakertalaiselle miten hankala homma, olisko mahdollisesti jotain DIY:tä tarjolla?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 23.11.2007 23:37

Lue toinen viesti tässä topicissa. Jos osaat käyttää hitsiä hyvin, niin eiköhän se silloin onnistu. Vakiokaarilla reipas madallus ja nuo vanteet, niin eipä tule toimimaan.

edit. tai itseasiassa tuosta 16x8 en oo ihan varma. Albanozollahan tuossa ei oltu kuin kantit rullattu, mutta 16x9 ei pyöri ilman suurempia modifointeja.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 23.11.2007 23:44

Joo siis jos haluaa päästä helpolla kaarien suhteen mut silti haluaa autosta matalan, ni suosittelen ehdottomasti tota 8x16" kokoa! Saa madaltaa reilusti ja raapimisista pääsee kokolailla eroon kunhan vaan mankeloi kaaret kunnolla. Ja kumina tietysti sellanen koko joka venyy, esim. just toi 195/45. 195/40 menee myös, mut ei täytä kaarta niin hyvin ja jos noilla haluaa kaaren täyteen, ottaa öljypohja maahan kiinni jo paikallaan ollessakin.

Mulla oli noissa kuvissa olevalla madalluksella kaari aika mukavasti täynnä ja öljypohjan propusta ei ollu jäljellä kuin pieni kulma ja se vuosi sieltä propun juuresta öljyä pihalle... Eli aika tontissa oli.

marspatukka
-
Viestit: 133
Liittynyt: 21.9.2007 17:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 23.11.2007 23:50

Migiä käyttäny viimeks 5v sitten ja silloinkin hitsailin jostain putkista kukkaruukkutelineen, vois siis sanoa ettei hitsin käyttö suju. Pitänee ensin testata vaan tuota taittamista, auton maalauttaminen kun tuskin tulee kysymykseen. Vasta hahmottelen tulevaa settiä, madalletaan ensin ja katsellaan keväämmällä vanteita ja kaaria. Säädettävä alustasarjahan olis paras vaihtoehto niin pääsis perän korkeuden kanssa kikkailemaan, valitettavasti kaikissa tuntuu olevan se +600e hintalappu.

Kiitokset vastauksista, olen taas viisaampi.

juusto-84
-
Viestit: 59
Liittynyt: 2.5.2005 22:36

ViestiKirjoittaja juusto-84 » 24.11.2007 0:12

Elikkä pitää etiskellä tommosia 8x16 tai 7,5x16 vanteita. Pitäs vaa saaha sitä huulta, enkä oikee tykkää jos ne puolat työntyy ulospäin. Eli sellasta keskin kt1 tyylin vannetta haluisin.
Ei ne alustat maksa todellakaan niin paljo! Tuommoseen 230 euroon tilasin just saksasta ventoon säädettävän alustan, tosin ei oo ku korkeus säätö. Edellisessä autossa oli tuollainen halpa saksalainen, kesti ja oli riittävän hyvä ajaa.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 24.11.2007 0:38

Säädettävä alustasarjahan olis paras vaihtoehto niin pääsis perän korkeuden kanssa kikkailemaan, valitettavasti kaikissa tuntuu olevan se +600e hintalappu.

Formelin saat alle 400e ja on ihan toimiva setti. :) Nimim. Audia4 myy nuita täällä ffp:llä.

Ylkka
-
Viestit: 80
Liittynyt: 12.5.2007 23:26

ViestiKirjoittaja Ylkka » 24.11.2007 15:12

Kysytään nyt täälä, että sopiiko g3 8x18 vanteet alle? Kummiksi joku 225/35

ylipaila
-
Viestit: 33
Liittynyt: 3.5.2007 19:58

ViestiKirjoittaja ylipaila » 24.11.2007 17:23

Kysytään nyt täälä, että sopiiko B4 Passattiin 9x16 vanteet alle? Ja minkähän kokoset kumit? Madallettu edestä 60 ja takaa 40mm.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 24.11.2007 18:45

Kysytään nyt täälä, että sopiiko g3 8x18 vanteet alle? Kummiksi joku 225/35

Sopii ne mutta vähän raapii jos paljon madaltaa... 215/35 kumi aika suositeltava. Kuvakin löytyy jostain foorumin syövereistä.

marspatukka
-
Viestit: 133
Liittynyt: 21.9.2007 17:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja marspatukka » 24.11.2007 23:05

Formelin saat alle 400e ja on ihan toimiva setti. :) Nimim. Audia4 myy nuita täällä ffp:llä.


Löytyiskö noista jostain jotain juttua ennen ostohommiin ryhtymistä? Google ei ollut avuksi.

juusto-84
-
Viestit: 59
Liittynyt: 2.5.2005 22:36

ViestiKirjoittaja juusto-84 » 25.11.2007 1:29

Juurikin tuo FormelK oli edellisessä autossa, nyt tilasin saman alustan samasta puljusta. Eli ebay.de kautta ja firma joka siellä mainosti niin oli kyseinen valmistaja. Ja hintaa tuli 189 +40 ups kuluja. Kotiovelle siis 229 eeroo.
Tuntuvasti halvempaa kuin suomesta tilais.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 25.11.2007 16:25

Minulla on tuo Formeli alla, ja ihan toimivan alusta se on.
Kierteetkään ei oo vielä jumineet, ja iskarit on pitäneet mehut sisällä =)

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 22.2.2009 21:44

Mites mahtuuko ventossa(94),40mm madalluksella pyörimään,vai ottaako pahasti kiinni joka paikkaan?Tuollaiset olisivat speksit
Etuvanteet 7,5Jx16H2 ET25,205/45
Takavanteet 9Jx16H2 ET15,215/40
osa porukkaa on sitä mieltä et menee ja osa ei..

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.2.2009 11:55

Etupyörien kanssa tuskin tulee ongelmia, ulkonäön kannalta parempi vaihtoehto renkaaksi voisi olla 195/45.
Takana kaarikontaktien määrä riippuu
- alustan jäykkyydestä
- auton kyydissä kuljetettavan massan määrästä
- renkaan merkistä
- ajotyylistä
- madalluksen/takarenkaille muodostuvan camperin määrästä

Kaaret olisi hyvä mankeloida varmuuden vuoksi, ET 25-30 voisi olla parempi "9:lle.
215/35 rengas antaa myös enemmän pelivaraa verrattuna 215/40 kumeihin (saattavat tosin näyttää huvittavan pieniltä 40mm madalluksella).

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.2.2009 23:43

Ja ventossahan siis madallus ei vaikuta takapyörien kulmiin, etenkään camberiin. Jäykkä taka-akseli nääs.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 24.2.2009 8:38

alustalta vento on kyllä erittäin jäykkä.Weitecin jouset ja tolpat on huolehtimassa madalluksesta.Pokkaukset näkyi olevan jo otettu pois(naputeltu tasaiseksi kaarta vasten),mankeloinnista en mene sanomaan,mutta edellisellä omistajalla 205/40/17 ja 3 miestä(70-80kg) kyydissä,ei ottanut mihinkään kiinni.Syynä riittävän suuri et 35,tiedä sitä.Autoa ei ole tarkoitus käyttää tavaran rahtaamiseen päivittäin,kuskinkeikoista puhumatta:)Kumit olikin jotkut marangonit,mutta niillä ei varmaan sen koomisempaa vaikutusta.Ajotapa on mitä on,mutta viimekesä meni ajellessa japanin ihmeellä 8cm maavaralla,joten kanttarit ja töyssyt on opittu varomaan kohtuudella.Hiekkateitä on varottu,mutta aina on menty sinne minne halutaan.Siinä lyhyttä stoorieta:)

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 24.2.2009 8:42

Ja ventossahan siis madallus ei vaikuta takapyörien kulmiin, etenkään camberiin. Jäykkä taka-akseli nääs.

Tämäkö estää bemareissa usein näkyvän ilmiön?Takarenkaat menevät "lintassa" /......\

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.2.2009 8:56

^kyllä.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 24.2.2009 23:07

Tohtisin ihan pikkuisen väittää että tarpeeksi madaltaessa jäykälläkin taka-akselilla pyörän kulmat muuttuvat, joskin ei ihan bemarimaisesti.
Muistelen että tälläkin foorumilla olisi aikoinaan vatvottu, pitääkö asia paikkaansa vai ei.
Camberia saattaa muodostua riippuen minkä mallinen jäykkä akseli on ja millaiset kulmat siihen on tehtaalla suunniteltu auton ollessa vakiokorkuinen. Korkeutta muutettaessa akselin muoto ei siis muutu vaan pyörien asento koriin nähden.

Voi myös olla niin että meikäläisen on aika käydä optikolla ja pysytellä hiljaa näistä jutuista. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 98 vierailijaa