Ventoon 9x16 tms.
Valvoja: ffp jäsenet
Ventoon 9x16 tms.
Elikkä loppuviikosta ois tulossa autoksi -93 vento. Ja alustaksi täytyy heti tilata korkeus-säädettävä tuolta saksasta ja melko tonttiin on tarkotus ruuvata.
Mitenhän tommonen 9x16 et15 menee alle, ja millasella rengastuksella. Lokarin pokkaukset joutunee leikkaan/kääntään, vai riittääkö sekään.
Oisko vinkkiä? Kiitän jo etukäteen.
Mitenhän tommonen 9x16 et15 menee alle, ja millasella rengastuksella. Lokarin pokkaukset joutunee leikkaan/kääntään, vai riittääkö sekään.
Oisko vinkkiä? Kiitän jo etukäteen.
Viimeksi muokannut juusto-84, 21.11.2007 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun kaarille tekee näin mahtuu eteen että taakse 9x16 et 15. Rengastuksena 215/40 R16.
Vakiokaarista tulee tolla setillä vielä kuviokin jonkun sentin yli. Reilummalla madalluksella pakkaa ottaan vieläkin renkaat kaariin kiinni.
Jos autosta haluaa sellaisen että sinne voi ottaa ihmisiä kytiin ja että sillä on mukava ajella ilman raapimis ääniä niin kaarille täytyy tehdä jotain.
Vakiokaarista tulee tolla setillä vielä kuviokin jonkun sentin yli. Reilummalla madalluksella pakkaa ottaan vieläkin renkaat kaariin kiinni.
Jos autosta haluaa sellaisen että sinne voi ottaa ihmisiä kytiin ja että sillä on mukava ajella ilman raapimis ääniä niin kaarille täytyy tehdä jotain.
Mitkä ois 16 tuumasina leveyksiä ja et arvoi. Vanne rengas yhistelmiä jolla sais pyörimään pokkauksia kääntämällä ja kaaria hiukan ulospäin rullaamalla? Tarkoitus ois saaha vanteen reuna siihen lokarin reunalle tai hiukka yli. Spacereillä saa tietty sitte hieno säädettyy.
Saa laittaa useempia, jotta helpompi metästellä.
Jos on edullisesti tarjolla nii yv.nä viestiä.
Saa laittaa useempia, jotta helpompi metästellä.
Jos on edullisesti tarjolla nii yv.nä viestiä.
Onko kukaan sovitellut tuollaseen -96vm passattiin 9x16 vanteita? Saako millään pyörimään 60mm madalletussa autossa? Mikä ois sopiva ET, entäs minkä kokosella renkaalla ois paras? Löytyykö keltään kuvia tuon kokosista vanteista passatin alla? Toinen vaihtoehto ois joku 8x17 eteen ja taakse 9x17, Saako nuita pyöriin mitenkään?
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Näyttää mun mielestä hölmöltä jos etuvetosessa autossa on takana leveemmät renkaat, yhtä paksua joka nurkkaan ni tulee hieno ;) .
Kaapataas samalla vähän lankaa, meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.
Kaapataas samalla vähän lankaa, meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.
Kaapataas samalla vähän lankaa, meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.
Äkkiä mietittynä ET joku 20? Viisaammat valistakoon. Uskon että menee alle molemmilla alustoilla, kun noin matalalla kumilla olit suunnitellu.
meneekö 16x8" 195/40 renkailla 50/40 tai 60/40 madalluksella ilman kaariduunia? Ja millä ET:llä? Samanlainen look hakusessa kuin ketjun aloittajalla, venytetyt renkaat joiden reuna kurkistaa kaaresta.
Jos haluat vanteen reunan kurkistelevan kaarista mutta et kajota kaariin, alustan tulee ainakin olla todella jäykkä. Taakse ei myöskään tarvitse kuvitella ottavansa kyydittäviä tai muuta kuormaa.
Omassa Ventossa on takana 16x8 205/40 ET 22 yhdistelmä. Kumit eivät ole juurikaan venytetyt mutta vanteen reunan näkee kyllä sivupeilistä.
Edessä on 7x16 195/40 pyörät ja maltillisempi ET 35 johtuen siitä että FK:lla ei ole paksumpia 4x100>5x130 adaptereita.
Madallus on ollut 80-90 mm, 60 mm madalluksella renkaan ja kaaren väliin jäi mielestäni turhan paljon tilaa.
Takakaarien kanttien leveydestä on leikattu puolet pois, hipaisee silti isommalla kuormalla renkaan kylkeen.
Eteen ei ole tarvinnut tehdä muutoksia.
Tässä yks kuva missä golffin alla on 8x16" vanne 195/45-kumilla. Hitto ku en millään muista ET:tä, mut oisko ollu jotain 15 luokkaa...
Takarengas uppoaa nätisti kaaren sisään. Yksi huono kuva vielä noista.
9x16" ET15 215/40-16", aika ulos tulee eikä saa pahemmin madallettua...
Kaikissa kuvissa on kaaren kantti mankeloitu.
Takarengas uppoaa nätisti kaaren sisään. Yksi huono kuva vielä noista.
9x16" ET15 215/40-16", aika ulos tulee eikä saa pahemmin madallettua...
Kaikissa kuvissa on kaaren kantti mankeloitu.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Takapenkillä kyllä tulis usein olemaan porukkaa, taitaa siis mennä siis kaarihommiin kun tosta madalluksen määrästä en tahdo tinkiä. Onko kaarien leikkely/taivuttelu (taitaa ilmeisesti mennä leikkaukseksi?) tällaselle ekakertalaiselle miten hankala homma, olisko mahdollisesti jotain DIY:tä tarjolla?
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Lue toinen viesti tässä topicissa. Jos osaat käyttää hitsiä hyvin, niin eiköhän se silloin onnistu. Vakiokaarilla reipas madallus ja nuo vanteet, niin eipä tule toimimaan.
edit. tai itseasiassa tuosta 16x8 en oo ihan varma. Albanozollahan tuossa ei oltu kuin kantit rullattu, mutta 16x9 ei pyöri ilman suurempia modifointeja.
edit. tai itseasiassa tuosta 16x8 en oo ihan varma. Albanozollahan tuossa ei oltu kuin kantit rullattu, mutta 16x9 ei pyöri ilman suurempia modifointeja.
Joo siis jos haluaa päästä helpolla kaarien suhteen mut silti haluaa autosta matalan, ni suosittelen ehdottomasti tota 8x16" kokoa! Saa madaltaa reilusti ja raapimisista pääsee kokolailla eroon kunhan vaan mankeloi kaaret kunnolla. Ja kumina tietysti sellanen koko joka venyy, esim. just toi 195/45. 195/40 menee myös, mut ei täytä kaarta niin hyvin ja jos noilla haluaa kaaren täyteen, ottaa öljypohja maahan kiinni jo paikallaan ollessakin.
Mulla oli noissa kuvissa olevalla madalluksella kaari aika mukavasti täynnä ja öljypohjan propusta ei ollu jäljellä kuin pieni kulma ja se vuosi sieltä propun juuresta öljyä pihalle... Eli aika tontissa oli.
Mulla oli noissa kuvissa olevalla madalluksella kaari aika mukavasti täynnä ja öljypohjan propusta ei ollu jäljellä kuin pieni kulma ja se vuosi sieltä propun juuresta öljyä pihalle... Eli aika tontissa oli.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Migiä käyttäny viimeks 5v sitten ja silloinkin hitsailin jostain putkista kukkaruukkutelineen, vois siis sanoa ettei hitsin käyttö suju. Pitänee ensin testata vaan tuota taittamista, auton maalauttaminen kun tuskin tulee kysymykseen. Vasta hahmottelen tulevaa settiä, madalletaan ensin ja katsellaan keväämmällä vanteita ja kaaria. Säädettävä alustasarjahan olis paras vaihtoehto niin pääsis perän korkeuden kanssa kikkailemaan, valitettavasti kaikissa tuntuu olevan se +600e hintalappu.
Kiitokset vastauksista, olen taas viisaampi.
Kiitokset vastauksista, olen taas viisaampi.
Elikkä pitää etiskellä tommosia 8x16 tai 7,5x16 vanteita. Pitäs vaa saaha sitä huulta, enkä oikee tykkää jos ne puolat työntyy ulospäin. Eli sellasta keskin kt1 tyylin vannetta haluisin.
Ei ne alustat maksa todellakaan niin paljo! Tuommoseen 230 euroon tilasin just saksasta ventoon säädettävän alustan, tosin ei oo ku korkeus säätö. Edellisessä autossa oli tuollainen halpa saksalainen, kesti ja oli riittävän hyvä ajaa.
Ei ne alustat maksa todellakaan niin paljo! Tuommoseen 230 euroon tilasin just saksasta ventoon säädettävän alustan, tosin ei oo ku korkeus säätö. Edellisessä autossa oli tuollainen halpa saksalainen, kesti ja oli riittävän hyvä ajaa.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 21.9.2007 17:48
- Viesti:
Etupyörien kanssa tuskin tulee ongelmia, ulkonäön kannalta parempi vaihtoehto renkaaksi voisi olla 195/45.
Takana kaarikontaktien määrä riippuu
- alustan jäykkyydestä
- auton kyydissä kuljetettavan massan määrästä
- renkaan merkistä
- ajotyylistä
- madalluksen/takarenkaille muodostuvan camperin määrästä
Kaaret olisi hyvä mankeloida varmuuden vuoksi, ET 25-30 voisi olla parempi "9:lle.
215/35 rengas antaa myös enemmän pelivaraa verrattuna 215/40 kumeihin (saattavat tosin näyttää huvittavan pieniltä 40mm madalluksella).
Takana kaarikontaktien määrä riippuu
- alustan jäykkyydestä
- auton kyydissä kuljetettavan massan määrästä
- renkaan merkistä
- ajotyylistä
- madalluksen/takarenkaille muodostuvan camperin määrästä
Kaaret olisi hyvä mankeloida varmuuden vuoksi, ET 25-30 voisi olla parempi "9:lle.
215/35 rengas antaa myös enemmän pelivaraa verrattuna 215/40 kumeihin (saattavat tosin näyttää huvittavan pieniltä 40mm madalluksella).
alustalta vento on kyllä erittäin jäykkä.Weitecin jouset ja tolpat on huolehtimassa madalluksesta.Pokkaukset näkyi olevan jo otettu pois(naputeltu tasaiseksi kaarta vasten),mankeloinnista en mene sanomaan,mutta edellisellä omistajalla 205/40/17 ja 3 miestä(70-80kg) kyydissä,ei ottanut mihinkään kiinni.Syynä riittävän suuri et 35,tiedä sitä.Autoa ei ole tarkoitus käyttää tavaran rahtaamiseen päivittäin,kuskinkeikoista puhumatta:)Kumit olikin jotkut marangonit,mutta niillä ei varmaan sen koomisempaa vaikutusta.Ajotapa on mitä on,mutta viimekesä meni ajellessa japanin ihmeellä 8cm maavaralla,joten kanttarit ja töyssyt on opittu varomaan kohtuudella.Hiekkateitä on varottu,mutta aina on menty sinne minne halutaan.Siinä lyhyttä stoorieta:)
Tohtisin ihan pikkuisen väittää että tarpeeksi madaltaessa jäykälläkin taka-akselilla pyörän kulmat muuttuvat, joskin ei ihan bemarimaisesti.
Muistelen että tälläkin foorumilla olisi aikoinaan vatvottu, pitääkö asia paikkaansa vai ei.
Camberia saattaa muodostua riippuen minkä mallinen jäykkä akseli on ja millaiset kulmat siihen on tehtaalla suunniteltu auton ollessa vakiokorkuinen. Korkeutta muutettaessa akselin muoto ei siis muutu vaan pyörien asento koriin nähden.
Voi myös olla niin että meikäläisen on aika käydä optikolla ja pysytellä hiljaa näistä jutuista. :)
Muistelen että tälläkin foorumilla olisi aikoinaan vatvottu, pitääkö asia paikkaansa vai ei.
Camberia saattaa muodostua riippuen minkä mallinen jäykkä akseli on ja millaiset kulmat siihen on tehtaalla suunniteltu auton ollessa vakiokorkuinen. Korkeutta muutettaessa akselin muoto ei siis muutu vaan pyörien asento koriin nähden.
Voi myös olla niin että meikäläisen on aika käydä optikolla ja pysytellä hiljaa näistä jutuista. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 82 vierailijaa