Eipä saanut päästöarvoja mitattua katsastuksessa 1.9TDI...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

Eipä saanut päästöarvoja mitattua katsastuksessa 1.9TDI...

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 22.11.2007 15:06

Käytinpä A4:sen katsastuksessa, mutta ongelmia matkaan tuli, kun päästömittauksessa kierroksia nostettaessa auto alko käymään epätasaiseen ja savuttamaan, ikäänkuin kaikki sylinterit ei olisi mukana. Tyhjäkäynnillä kun auto pyöri sen jälkeen, käynti tasaantui normaaliksi 20 sekunnissa.

Onko hyviä ideoita, mistä moinen vika voisi johtua? Kone on AFN-mallia, johon turbo huollettu ja N75 vaihdettu keväällä. Samoiten kaikki suodattimet vaihdettu jo. Kone käy ja kukkuu nätisti ajossa, mutta jos 1. vaihteella kierrätät kovalla kaasulla yli 3500rpm, tekee tuon saman "hyytymishomman". Loppuu järki ja leima pitäs saada muutaman viikon päästä...

Lisäys: VAG-Comilla ei myöskään mitään vikakoodia löydy...

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 22.11.2007 15:46

Pumpun ajoitus? Väljä syöttöpumppu? Nokkahihnan jako (vähän kaukaa haettu kyllä)?

Paljonko ajettu?

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 22.11.2007 16:21

Pumpun ajoitus? Väljä syöttöpumppu? Nokkahihnan jako (vähän kaukaa haettu kyllä)?
Paljonko ajettu?


Taulussa noin 330tkm. Nokkahihnan kunto on myös tarkistettu, joten "ei pitäisi" olla siinä. Mitenkä tuon syöttöpumpun voisi testata/todeta, onko mitään helpompaa ja edullisempaa tapaa kuin uusia koko pumppu? Pystyykö ko. mallissa noita syöttöjä säätämään miten, olisiko VAG-Comilla (löytyy kotoa) katsoa jotain arvoja, mitkä auttaisi vian etsinnässä? Arvot kun on itselle aikalailla hepreaa mitä sieltä löytyy...

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 22.11.2007 18:44

Vanhemmissa koneissa on "tyyppivikana" tuollaista:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=344470#344470

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 22.11.2007 19:35

Vanhemmissa koneissa on "tyyppivikana" tuollaista:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=344470#344470


Toi yksi linkki ei näköjään toimi... Olisiko siellä ollut jotain tarkemmin?
"Lukekaa toi Peksin postaus: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 036#233036"

Mitä ihmettä toi meinaa että öljypumppuun tehtäisiin reikiä?... En ole automekaanikko, mutta mielestäni kuulostaa aika pelottavalta alkaa pudottamaan öljynpaineita.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 22.11.2007 19:53

Mitä ihmettä toi meinaa että öljypumppuun tehtäisiin reikiä?


Käsittääkseni kelpaa merkkihuollolle. :)
Eli tuollaista vaivaa epäilisin sullakin olevan..

-Peksi vois kommentoida, jos vielä aiheesta muistaa ja selailee näitä dieseli-sivuja.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 23.11.2007 9:16

ei tuo harvinaista ole että pumppu tuottaa niin paljon painetta että nostajat kivettyy. Henkilökohtaisia kokemuksia lähinnä pakkas aamuna ja vanhemmissa moottoreissa

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.11.2007 10:09

Jousella säädetään paineita, poraavatko paluulinjaa paineensäätimen takaa suuremmaksi?

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 23.11.2007 12:19

mut jos siihen öljypumppuun porataan reikä niin miten sitten lämpimillä oljyillä saadaan paineet pidettyä.

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 23.11.2007 15:18

Käytin autoa huollossa, jossa selvisi että ahtopaineet ihmeellisesti heittävät välillä ylös. Ihan kuin jokin anturivika tms... Esim paineet nousee ensin tasaisesti 1.4 asti ja yhtäkkiä mittariin vilahtaa suoraan 2.5 ja auto rykäisee samalla ja iskee mustaa savua hetken.

Saatiin mitattua päästöarvot kolme kertaa peräkkäin alle tuon raja-arvon (alle <3 piti saada).
Noin 2.5 arvoja saatiin kun ahtimen kellotankoa(?) säädettiin. Kokonaan vika ei siis kuitenkaan korjaantunut, mutta parani sen verran että sai katsastuksen suoritettua.

Olisiko vika mahdollisesti moottoriohjainyksikössä sijaitsevassa ahtopaineanturissa vai mikähän tuota voisi aiheuttaa sitten, turbo kun kuitenkin on huollettu ja n75 venttiili vaihdettu...

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 23.11.2007 19:39

Mulla teki edelline auto samaa (406 HDI) Vika ilmeni aina kun oli liikaa ahtopaineita. pikku hiljaa pystyi nostamaan kierrokkset tappiin mutta ei kerta laakista.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 23.11.2007 22:31

Olisiko vika mahdollisesti moottoriohjainyksikössä sijaitsevassa ahtopaineanturissa


Ecun sisällä oleva kumiletkun pätkä on voinut vanhuuttaan hapertua ja alkaa vuotamaan.

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 24.11.2007 14:56

Vika on varmaankin kovissa pakopaineissa. Pakoventtiilit ei sulkeudu ja öljy ehtii täyttämään venttiilin nostimen. Venttiiili jää auki ja puristukset puuttuu-kone ei käy.

Voipi joutua turboa huoltamaan.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.11.2007 19:17

VNT-varsi oli noin 5 kierrosta liian lyhyellä, ja pakopainetta varmasti aivan törkeästi. Ei ollut onnistunut turbon asentajalta eikä paikalliselta dieselhuollolta säätö sinnepäinkään. Onneksi ahdin ja kone tuntuisi olevan kunnossa.

Zuuppovi
-
Viestit: 89
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Zuuppovi » 26.11.2007 16:33

VNT-varsi oli noin 5 kierrosta liian lyhyellä, ja pakopainetta varmasti aivan törkeästi. Ei ollut onnistunut turbon asentajalta eikä paikalliselta dieselhuollolta säätö sinnepäinkään. Onneksi ahdin ja kone tuntuisi olevan kunnossa.


Nyt on säädön jälkeen kertynyt n. 400km ajoa ja tuntuisi pelaavan nyt mainiosti tuon suhteen, ottaa kierroksia hyvin ja ei toistaiseksi ole ilmennyt enää ongelmia. Suurkiitokset TDIfreak:lle asiantuntevasta avusta! Hienoa että jostain vielä löytyy asiantuntemusta tarpeen tullen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa