Matkailuautojen verovapaus
Valvoja: ffp jäsenet
Matkailuautojen verovapaus
Kiehtoisi ajatus hakea saksasta vähän tuoreempi diesel T4 Multivan.
Joissakin malleissa on noita korotettavia kattoja (vähän rupinen malli). Jokaisessa suomalaisessahan asuu pieni piru joka haluaa kiertää veroja jos suinkin mahdollista. Siispä onkohan tuollaista korotettavalla katolla varustettua autoa mahdollista tuoda matkailuautona maahan? Jos lisäisi keittolevyn niin täyttyykö nuo vaatimukset? Korkeuttahan ei ajoasennossa ole 1,9 metriä, mutta katon nostamalla sekin täyttyy. Painoa lienee vaaditut 1875 kg? En tiedä T4 painoa vaikka pihalla sellainen onkin...
Toisaalta taas olisi kai noita tuotu jo enemmänkin suomeen jos se olisi mahdollista tuoda verottomana matkailuautona. Multivaneja on muutenkin todella vähän täällä härmässä, lienee verotus huolehtinut siitä ettei niitä varmaan uutena ole suomessa edes myyty.
AKE sanoo näin:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Joissakin malleissa on noita korotettavia kattoja (vähän rupinen malli). Jokaisessa suomalaisessahan asuu pieni piru joka haluaa kiertää veroja jos suinkin mahdollista. Siispä onkohan tuollaista korotettavalla katolla varustettua autoa mahdollista tuoda matkailuautona maahan? Jos lisäisi keittolevyn niin täyttyykö nuo vaatimukset? Korkeuttahan ei ajoasennossa ole 1,9 metriä, mutta katon nostamalla sekin täyttyy. Painoa lienee vaaditut 1875 kg? En tiedä T4 painoa vaikka pihalla sellainen onkin...
Toisaalta taas olisi kai noita tuotu jo enemmänkin suomeen jos se olisi mahdollista tuoda verottomana matkailuautona. Multivaneja on muutenkin todella vähän täällä härmässä, lienee verotus huolehtinut siitä ettei niitä varmaan uutena ole suomessa edes myyty.
AKE sanoo näin:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Jossain pykälässä lukee että nostettavalla katolla varustetun auton sisäkorkeus mitataan katon ollessa ala-asennossa. Eli se siitä... :)
Itse tuota samaaa mietin noin vuosi sitten.
E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=44 ... ht=#447489
Itse tuota samaaa mietin noin vuosi sitten.
E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=44 ... ht=#447489
Siis onko "retkeilyauto" joku urbaani legenda? Aina välillä kuulee puheita, että joku jossakin oli katsastanut jonkun pakettiauton retkeilyautoksi. Kuulemma pitää olla kaksi tilapäissänkyä ja keittolevy. Mikä juttu tämä on ja mitä iloa tuollaisesta retkeiluautosta olisi? Joku verovapaus?
Niin, kävin tuossa työasioissa paikalisessa FORD-liikkeessä ja siellä on transhit joka oli retkeilyautoksi rekisteröity. Tai niin myyjä väitti. Voi ajaa HA kortilla ja sisällä oli istuimia ainakin viidelle. Muistutti kovasti isoa pakettiautoa, joka lisäistuimien vuoksi joudutaan rekisteröimään kuorma-autoksi.
Aken sivut ei tosiaan tämmöistä hommaa tunne, että mistä tuo juttu on lähtenyt.
Niin, kävin tuossa työasioissa paikalisessa FORD-liikkeessä ja siellä on transhit joka oli retkeilyautoksi rekisteröity. Tai niin myyjä väitti. Voi ajaa HA kortilla ja sisällä oli istuimia ainakin viidelle. Muistutti kovasti isoa pakettiautoa, joka lisäistuimien vuoksi joudutaan rekisteröimään kuorma-autoksi.
Aken sivut ei tosiaan tämmöistä hommaa tunne, että mistä tuo juttu on lähtenyt.
Ittelläni 9 hengen entinen taksi rekisteröity matkailuautoksi.
Etuna tuossa on dieselvero verrattuna siihen että olisi henkilöautoksi rekisteröity. Ja taitaa vähän vakuutuksissakin säästää. Haittapuolena 80 km/h nopeusrajoitus, tosin lätkää ei perässä ole. Tuon saisi muutoskatsastuksella 100km/h rajoituksella, kun inssisetä toteaisi että auto painaa alle 3500 kg, on ABS:t ja kuskin airbag.
Kuulemma nykyisin tuo riittävä säilytystila tarkoittaa vaatekaappia. ennen riitti 30x30x30 muovilaatikko kiinteästi asennettuna.
Matkailuauton tuominen on taas eri juttu, sen saa autoverovapaasti. Silloin pitää täyttyä tuo sisäkorkeus.
Retkeilyautoja ei virallisesti olekaan.
Etuna tuossa on dieselvero verrattuna siihen että olisi henkilöautoksi rekisteröity. Ja taitaa vähän vakuutuksissakin säästää. Haittapuolena 80 km/h nopeusrajoitus, tosin lätkää ei perässä ole. Tuon saisi muutoskatsastuksella 100km/h rajoituksella, kun inssisetä toteaisi että auto painaa alle 3500 kg, on ABS:t ja kuskin airbag.
Kuulemma nykyisin tuo riittävä säilytystila tarkoittaa vaatekaappia. ennen riitti 30x30x30 muovilaatikko kiinteästi asennettuna.
Matkailuauton tuominen on taas eri juttu, sen saa autoverovapaasti. Silloin pitää täyttyä tuo sisäkorkeus.
Retkeilyautoja ei virallisesti olekaan.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Jos vähän selvennetään käsitteitä noviiseille.
Laki ei tunne käsitettä retkeilyauto. On olemassa verollisia ja verovapaita matkailuautoja. Verollisista matkailuautoista käytetään kansan suussa usein nimitystä retkeilyauto. Sitten niitä vaatimuksia.
Verollinen matkailuauto:
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla
varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan.
Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
+dieselvero pienempi
+vakuutus pienempi
+muutokset niin vähäisiä että pikkubusseista voi helposti muuttaa
-80km/h rajoitus (100km/h rajoitus, jos autossa on ABS, Airbag kuskille ja enintään 3500kg)
Verovapaa matkailuauto:
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen
rakennettu ja varustettu liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä
M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeuden tulee olla vähintään 1,9 metriä alueella,
jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40% asunto-osan pituudesta.
ARVA 17 §, 1256/92 + 703/98
Otteita LiikMp matkailuautoista ja -koreista 20.12.1990:
- istumapaikkoja ajon aikana käytettäväksi enintään kulj + 8
- asunto-osan pituuden tulee olla vähintään puolet auton kokonaispituudesta, tällöin
ohjaamon päällä mahdollisesti olevaa vuodetilaa ei lueta asunto-osan pituuteen
- vähintään yhdestä oviaukosta tulee olla vähintään 1,6m x 0,4 m vapaa kulkutila
asunto-osan sisään. Kulkutilojen leveyden tulee muutoinkin olla vähintään 0,4
metriä
- ohjaamon ja asunto-osan välillä tulee olla näköyhteys ja vähintään 1,2 m korkea
ja 0,4 m leveä kulkuyhteys ohjaamosta siihen tilaan, jossa on ajon aikana
käytettäväksi hyväksyttyjä istuimia
- matkailuautossa tulee olla vähintään seuraavat kiinteät varusteet: istuimia, vuodepaikkoja,
kaappeja, liesi, pesuallas, työtaso, jääkaappi, pöytä, lämmityslaite
- vuodepaikkoja tulee olla vähintään kahdelle aikuiselle. Toisaalta niitä tulee olla
vähintään puolet auton sallitusta matkustajamäärästä tarvittaessa pyöristettynä
lähimpään suurempaan kokonaislukuun, kuitenkin enintään sallitulle
matkustajamäärälle.
Aikuisten vuodepaikoista ainakin yhden tulee olla kiinteä.
Istumapaikat saavat olla muutettavissa vuoteiksi, pelkällä selkänojan alaslaskemisella
aikaansaatua vuodetta ei kuitenkaan hyväksytä.
- ilmanvaihdon tulee täyttää std. SFS 3681 mainitut vaatimukset
- lämmityslaitteen tulee olla riippumaton auton moottorin toiminnasta ja auton
käyttöpaikasta
- rekisteröintikatsastuksessa ( tai muutos- ) tulee esittää selvitys riittävästä lämmöneristyksestä
ja lämmityslaitteen tehosta
- mikäli autoon on asennettu nestekaasua käyttäviä varusteita, rekisteröintikatsastuksessa
( tai muutos- ) tulee esittää hyväksytyn kaasuasennusliikkeen antama
tarkastustodistus
- mikäli autoon on asennettu vahvavirtaverkkoon liitettävä sähköjärjestelmä, rekisteröintikatsastuksessa
( tai muutos- ) tulee esittää sähköurakointioikeudet
omaavan sähköurakoitsijan antama ajoneuvon sähkölaitteiston käyttöönottotarkastuspöytäkirja
tai ajoneuvon sähkölaitteissa on oltava CE-merkintä ja sen lisäksi
on oltava erillinen valmistajan vakuutus siitä, että ajoneuvo täyttää pienjännitedirektiivin
turvallisuusvaatimukset.
AKEn ohje 2438/204/99 matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista.
+verovapaa
-ei voi tehdä yleensä pikkubusseista
Laki ei tunne käsitettä retkeilyauto. On olemassa verollisia ja verovapaita matkailuautoja. Verollisista matkailuautoista käytetään kansan suussa usein nimitystä retkeilyauto. Sitten niitä vaatimuksia.
Verollinen matkailuauto:
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla
varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan.
Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
+dieselvero pienempi
+vakuutus pienempi
+muutokset niin vähäisiä että pikkubusseista voi helposti muuttaa
-80km/h rajoitus (100km/h rajoitus, jos autossa on ABS, Airbag kuskille ja enintään 3500kg)
Verovapaa matkailuauto:
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen
rakennettu ja varustettu liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä
M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeuden tulee olla vähintään 1,9 metriä alueella,
jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40% asunto-osan pituudesta.
ARVA 17 §, 1256/92 + 703/98
Otteita LiikMp matkailuautoista ja -koreista 20.12.1990:
- istumapaikkoja ajon aikana käytettäväksi enintään kulj + 8
- asunto-osan pituuden tulee olla vähintään puolet auton kokonaispituudesta, tällöin
ohjaamon päällä mahdollisesti olevaa vuodetilaa ei lueta asunto-osan pituuteen
- vähintään yhdestä oviaukosta tulee olla vähintään 1,6m x 0,4 m vapaa kulkutila
asunto-osan sisään. Kulkutilojen leveyden tulee muutoinkin olla vähintään 0,4
metriä
- ohjaamon ja asunto-osan välillä tulee olla näköyhteys ja vähintään 1,2 m korkea
ja 0,4 m leveä kulkuyhteys ohjaamosta siihen tilaan, jossa on ajon aikana
käytettäväksi hyväksyttyjä istuimia
- matkailuautossa tulee olla vähintään seuraavat kiinteät varusteet: istuimia, vuodepaikkoja,
kaappeja, liesi, pesuallas, työtaso, jääkaappi, pöytä, lämmityslaite
- vuodepaikkoja tulee olla vähintään kahdelle aikuiselle. Toisaalta niitä tulee olla
vähintään puolet auton sallitusta matkustajamäärästä tarvittaessa pyöristettynä
lähimpään suurempaan kokonaislukuun, kuitenkin enintään sallitulle
matkustajamäärälle.
Aikuisten vuodepaikoista ainakin yhden tulee olla kiinteä.
Istumapaikat saavat olla muutettavissa vuoteiksi, pelkällä selkänojan alaslaskemisella
aikaansaatua vuodetta ei kuitenkaan hyväksytä.
- ilmanvaihdon tulee täyttää std. SFS 3681 mainitut vaatimukset
- lämmityslaitteen tulee olla riippumaton auton moottorin toiminnasta ja auton
käyttöpaikasta
- rekisteröintikatsastuksessa ( tai muutos- ) tulee esittää selvitys riittävästä lämmöneristyksestä
ja lämmityslaitteen tehosta
- mikäli autoon on asennettu nestekaasua käyttäviä varusteita, rekisteröintikatsastuksessa
( tai muutos- ) tulee esittää hyväksytyn kaasuasennusliikkeen antama
tarkastustodistus
- mikäli autoon on asennettu vahvavirtaverkkoon liitettävä sähköjärjestelmä, rekisteröintikatsastuksessa
( tai muutos- ) tulee esittää sähköurakointioikeudet
omaavan sähköurakoitsijan antama ajoneuvon sähkölaitteiston käyttöönottotarkastuspöytäkirja
tai ajoneuvon sähkölaitteissa on oltava CE-merkintä ja sen lisäksi
on oltava erillinen valmistajan vakuutus siitä, että ajoneuvo täyttää pienjännitedirektiivin
turvallisuusvaatimukset.
AKEn ohje 2438/204/99 matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista.
+verovapaa
-ei voi tehdä yleensä pikkubusseista
No mites tuollainen multivan ilman nostokattoa tai sen kanssa, voiko sen siis tuoda verollisena matkailuautona? Paljonkohan tuollaisen käyttövoimavero mahtaa olla? Onko kukaan täällä hengailijoista tuonut Multivania suomeen?
Vai pitääkö auto tuoda ensin henkilöautona ja sitten alkaa muutoskatsastamaan sitä ns. retkeilyautoksi eli verolliseksi matkailuautoksi? Viddu mitä kikkailua... Kyllä tässä maassa osataan hankaloittaa kansalaisen elämää keinotekoisilla rajoituksilla, huoh... Välillä tekisi tosiaankin mieli muuttaa köpikseen ja anoa ruotsin kansalaisuutta.
Vai pitääkö auto tuoda ensin henkilöautona ja sitten alkaa muutoskatsastamaan sitä ns. retkeilyautoksi eli verolliseksi matkailuautoksi? Viddu mitä kikkailua... Kyllä tässä maassa osataan hankaloittaa kansalaisen elämää keinotekoisilla rajoituksilla, huoh... Välillä tekisi tosiaankin mieli muuttaa köpikseen ja anoa ruotsin kansalaisuutta.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Eipä sillä ole käytännössä mitään väliä olisiko se Multivan matkailuauto vai henkilöauto, jos löytyy ABS ja airbag = saa ajaa 100km/h. Verojen kannalta hyöty on kyllä merkittävä.
Tuo matkailuautojen 80km/h nopeusrajoitus on taas lainsäätäjän aiheuttama tahallinen kiusa. Samalla matkailuautolla saa ajaa esim. Saksassa ihan laillisesti 100 km/h, mutta suomessa se onkin jostain syystä laitonta touhua. Pieni rangaistus siitä kun ei maksa täysiä ajoneuvoveroja.
Tuo matkailuautojen 80km/h nopeusrajoitus on taas lainsäätäjän aiheuttama tahallinen kiusa. Samalla matkailuautolla saa ajaa esim. Saksassa ihan laillisesti 100 km/h, mutta suomessa se onkin jostain syystä laitonta touhua. Pieni rangaistus siitä kun ei maksa täysiä ajoneuvoveroja.
>Eipä sillä ole käytännössä mitään väliä olisiko se Multivan matkailuauto vai
>henkilöauto, jos löytyy ABS ja airbag = saa ajaa 100km/h.
Henkilöautona sillä saa ajaa sataakahtakymppiä. :)
>Tuo matkailuautojen 80km/h nopeusrajoitus on taas lainsäätäjän aiheuttama
>tahallinen kiusa. Samalla matkailuautolla saa ajaa esim. Saksassa ihan laillisesti 100 km/h
Saksassa saa alle 3500-kiloisella matkailuautolla ajaa paanalla niin paljon kuin se kulkee. :)
Mutta miten käy matkailuautojen ajoneuvoveron vuonna 2010... Rinnastetaanko ne edelleen pakettiautoihin vai meneekö päästöjen/painon mukaan. Siitä ei oikein tunnu olevan selvää tulkintaa missään.
>henkilöauto, jos löytyy ABS ja airbag = saa ajaa 100km/h.
Henkilöautona sillä saa ajaa sataakahtakymppiä. :)
>Tuo matkailuautojen 80km/h nopeusrajoitus on taas lainsäätäjän aiheuttama
>tahallinen kiusa. Samalla matkailuautolla saa ajaa esim. Saksassa ihan laillisesti 100 km/h
Saksassa saa alle 3500-kiloisella matkailuautolla ajaa paanalla niin paljon kuin se kulkee. :)
Mutta miten käy matkailuautojen ajoneuvoveron vuonna 2010... Rinnastetaanko ne edelleen pakettiautoihin vai meneekö päästöjen/painon mukaan. Siitä ei oikein tunnu olevan selvää tulkintaa missään.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 7.12.2007 11:50
henkilömäärä
Makella kun tuntuu olevan tietoa, niin sanoppa miten tuo henkilömäärä lasketaan kun muutoskatsastetaan täyden autoveron matkailuautoksi? Mun Transporterissa on kantavuus 2800 ja omamassa 2080 kg. Rekisteröity 9:lle.
Kiitos etukäteen.
Kiitos etukäteen.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Ei sillä henkilömäärällä ole väliä. Laissa sanotaan vain että matkustamossa täytyy olla istuimia. Pysyy 9 rekisteröitynä edelleenkin. Vaaditaan vain nuo muutokset mitä tuolla yllä kirjoittelin. Itsellä on 8 rekisteröity versio. Katsastusasemalta vain rohkeasti kysymään. Mua ainakin auttoivat ihan ystävällisesti siellä. Ei tää oo mitään laitonta tai salailtavaa hommaa. :)
Jotkut väittää että jossain paikassa X saa helpommin muutettua, mutta ite tein niin että menin lähimmälle konttorille ja kysyin mitä muutoksia tarvitaan. Ystävällistä neuvontaa sain ja tarvittavat muutokset tein. Sitten vain muutoskatsastaan. Joku mulle väitti jälkeenpäin että konttori, jossa kävin, ois muka tiukin tällä alueella. Tiedä häntä sitten. Vippaskonsteja ku välttää ja tekee vaan kiltisti ne kaikki muutokset ni ei pitäs tulla ongelmia. Kikkailemaan jos alkaa tai väitteleen ni sitte tulee ongelmia.
Jotkut väittää että jossain paikassa X saa helpommin muutettua, mutta ite tein niin että menin lähimmälle konttorille ja kysyin mitä muutoksia tarvitaan. Ystävällistä neuvontaa sain ja tarvittavat muutokset tein. Sitten vain muutoskatsastaan. Joku mulle väitti jälkeenpäin että konttori, jossa kävin, ois muka tiukin tällä alueella. Tiedä häntä sitten. Vippaskonsteja ku välttää ja tekee vaan kiltisti ne kaikki muutokset ni ei pitäs tulla ongelmia. Kikkailemaan jos alkaa tai väitteleen ni sitte tulee ongelmia.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 7.12.2007 11:50
Muutos matkailuautoksi
> Ei sillä henkilömäärällä ole väliä.
Eri mieltä! Kaksi kaveriani, toinen Lempäälästä ja toinen Valkeakoskelta, muutoskatsasti hiljattain pikkubussinsa matkailuautoksi ja molemmat joutuivat punnituksen seurauksena irrottamaan yhden penkin. Toisella oli Transporter ja toisella Hiace.
> Jotkut väittää että jossain paikassa X saa helpommin muutettua, mutta ite tein niin että
> menin lähimmälle konttorille ja kysyin mitä muutoksia tarvitaan. Ystävällistä neuvontaa
> sain ja tarvittavat muutokset tein. Sitten vain muutoskatsastaan. Joku mulle väitti
> jälkeenpäin että konttori, jossa kävin, ois muka tiukin tällä alueella. Tiedä häntä sitten.
>Vippaskonsteja ku välttää ja tekee vaan kiltisti ne kaikki muutokset ni ei pitäs tulla
>ongelmia. Kikkailemaan jos alkaa tai väitteleen ni sitte tulee ongelmia.
Eri mieltä! Toisissa paikoissa menee läpi helpommin ja toisissa vaikeammin, riippuen onko ko. asemalla kokemusta kyseisistä muutoksista. Itse olin tehnyt muutokset valmiiksi, kun tiesin mitä vaaditaan. Valkeakosken kaverilla oli ollut sähkölevy ja katsastusmies oli käskenyt vaihtaa kaasukeittimeen. Lempäälän kaverilla oli mennyt sähkölevy läpi sukkana. Itse asensin autooni kaasukeittimen kun ajattelin sen olevan käyttökelpoisempi; tien päällä sitä voisi käyttää missä vain ilman ulkopuolista sähvöä tai akun tyhjäksi hotkaisevaa invertteriä.
Tiesin konttorien tulkitsevan pykäliä eri tavalla, mutta siitä huolimatta menin vain lähimmälle konttorille näyttämään. Vaan eipä mennytkään läpi. Kun nestekaasuasetuksen mukaan "Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi il-manvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
Jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähimmäisilmanvaihdon testausta, voidaan edellä mainittujen ilmanvaihtoaukkojen riittävänä vähimmäispinta-alana pitää 100 cm2. " Eli se siitä.
Suositteli kaasukeittimen vaihtamista sähkölevyyn ja käski tulla uudelleen näyttämään. Tein työtä käskettyä. Saamani tylyhkön kohtelun vuoksi ajattelin uusintanäyttöön viedessäni, että mitähän se seuraavaksi hoksaa ja teettää. Yllätys olikin suuri kun muutos meni läpi ilman mitään rutinoita. Mutta katsastusmies olikin eri ja sen huomasi. Tämä uusi vilkaisi auton / muutokset läpi asiallisesti ja teki sitten paperit valmiiksi. Säilytystiloista keskustelimme mutta huomattavasti ystävällisempään sävyyn kuin edellisen katsastusmiehen kanssa jonka asenne oli heti ovella että "jaahas, tässä nyt yritetään veroja kiertää rimaa hipoen jollakin mukamas-asuntoautolla".
Paitsi katsastuskonttorista, vielä enemmän tuon muutoskatsastuksen sääntöjen tulkinta näkyy riippuvan vuorossa olevasta katsastusmiehestä!
Väärinkäsitysten välttämiseksi (mikäli jollakulla tulee mieleen kysymys olenko veronkiertäjä :-) on syytä mainita että tekemäni muutokset ovat aidosti parantaneet auton matkailukäyttöä. Kun auton takaosaan pultatussa keittokaapissa on koko ajan valmiina teenkeittovälineet, keittomahdollisuutta saattaa tulla jopa käytettyä. Ja suurella todennäköisyydellä tullaan käyttämäänkin heti seuraavalla mummulan-reissulla, ellei muuhun niin vauvan maidon lämmittämiseen, irtonaisella kaasukeittimellä. Vielä kun ottaa asuntovaunusta mukaan porta-potin, niin lasten "isiii, mua pissattaa" huudot tien päällä lakkaavat nostamasta verenpainetta. Kaikki lasten kanssa pitkää matkaa taittaneethan tietävät, että pissahätä iskee aina keskellä asumatonta seutua. Samoin vauvoilla maidon nälkä. Joka on tietenkin kylmää, ainakin talvella.
Eri mieltä! Kaksi kaveriani, toinen Lempäälästä ja toinen Valkeakoskelta, muutoskatsasti hiljattain pikkubussinsa matkailuautoksi ja molemmat joutuivat punnituksen seurauksena irrottamaan yhden penkin. Toisella oli Transporter ja toisella Hiace.
> Jotkut väittää että jossain paikassa X saa helpommin muutettua, mutta ite tein niin että
> menin lähimmälle konttorille ja kysyin mitä muutoksia tarvitaan. Ystävällistä neuvontaa
> sain ja tarvittavat muutokset tein. Sitten vain muutoskatsastaan. Joku mulle väitti
> jälkeenpäin että konttori, jossa kävin, ois muka tiukin tällä alueella. Tiedä häntä sitten.
>Vippaskonsteja ku välttää ja tekee vaan kiltisti ne kaikki muutokset ni ei pitäs tulla
>ongelmia. Kikkailemaan jos alkaa tai väitteleen ni sitte tulee ongelmia.
Eri mieltä! Toisissa paikoissa menee läpi helpommin ja toisissa vaikeammin, riippuen onko ko. asemalla kokemusta kyseisistä muutoksista. Itse olin tehnyt muutokset valmiiksi, kun tiesin mitä vaaditaan. Valkeakosken kaverilla oli ollut sähkölevy ja katsastusmies oli käskenyt vaihtaa kaasukeittimeen. Lempäälän kaverilla oli mennyt sähkölevy läpi sukkana. Itse asensin autooni kaasukeittimen kun ajattelin sen olevan käyttökelpoisempi; tien päällä sitä voisi käyttää missä vain ilman ulkopuolista sähvöä tai akun tyhjäksi hotkaisevaa invertteriä.
Tiesin konttorien tulkitsevan pykäliä eri tavalla, mutta siitä huolimatta menin vain lähimmälle konttorille näyttämään. Vaan eipä mennytkään läpi. Kun nestekaasuasetuksen mukaan "Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi il-manvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon. Nämä vähimmäisilmanvaihtoon kuuluvat ilmanvaihtoaukot eivät saa olla suljettavia.
Jos yksittäin valmistetulle tai maahantuodulle ajoneuvolle ei suoriteta vähimmäisilmanvaihdon testausta, voidaan edellä mainittujen ilmanvaihtoaukkojen riittävänä vähimmäispinta-alana pitää 100 cm2. " Eli se siitä.
Suositteli kaasukeittimen vaihtamista sähkölevyyn ja käski tulla uudelleen näyttämään. Tein työtä käskettyä. Saamani tylyhkön kohtelun vuoksi ajattelin uusintanäyttöön viedessäni, että mitähän se seuraavaksi hoksaa ja teettää. Yllätys olikin suuri kun muutos meni läpi ilman mitään rutinoita. Mutta katsastusmies olikin eri ja sen huomasi. Tämä uusi vilkaisi auton / muutokset läpi asiallisesti ja teki sitten paperit valmiiksi. Säilytystiloista keskustelimme mutta huomattavasti ystävällisempään sävyyn kuin edellisen katsastusmiehen kanssa jonka asenne oli heti ovella että "jaahas, tässä nyt yritetään veroja kiertää rimaa hipoen jollakin mukamas-asuntoautolla".
Paitsi katsastuskonttorista, vielä enemmän tuon muutoskatsastuksen sääntöjen tulkinta näkyy riippuvan vuorossa olevasta katsastusmiehestä!
Väärinkäsitysten välttämiseksi (mikäli jollakulla tulee mieleen kysymys olenko veronkiertäjä :-) on syytä mainita että tekemäni muutokset ovat aidosti parantaneet auton matkailukäyttöä. Kun auton takaosaan pultatussa keittokaapissa on koko ajan valmiina teenkeittovälineet, keittomahdollisuutta saattaa tulla jopa käytettyä. Ja suurella todennäköisyydellä tullaan käyttämäänkin heti seuraavalla mummulan-reissulla, ellei muuhun niin vauvan maidon lämmittämiseen, irtonaisella kaasukeittimellä. Vielä kun ottaa asuntovaunusta mukaan porta-potin, niin lasten "isiii, mua pissattaa" huudot tien päällä lakkaavat nostamasta verenpainetta. Kaikki lasten kanssa pitkää matkaa taittaneethan tietävät, että pissahätä iskee aina keskellä asumatonta seutua. Samoin vauvoilla maidon nälkä. Joka on tietenkin kylmää, ainakin talvella.
Käykää täällä juttelemassa ja lukemassa matkailuautoista. www.kylahullutkulkurit.fi
Tiesittekö muuten että suomen painavin henkilöauton 24000kg.
Että tällaista...
Tiesittekö muuten että suomen painavin henkilöauton 24000kg.
Että tällaista...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa