sisustan raikastaminen?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

jarskii-
-

sisustan raikastaminen?

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.11.2007 21:07

eli kysyisin kuin sais helpoiten raikastettua auton sisustaa koska sisällä haisee kalja ja muut vastaavat. eli saman tien voi unohtaa wundsikat ja muut vastaavat raikastimet ku auto pitäis saada muuten raikkaaksi. ja hajustimia en mielellään laita ku joistakin tulee allergiakohtaus.

itse olen miettinyt ja kuulut että näin pakkasilla onnistuu ku pitää kaikki ovet ja ikkunat auki. onko näin? vai jotain muuta?

WAGner
-

ViestiKirjoittaja WAGner » 17.11.2007 21:13

Viet johonkin autoputsi liikkeeseen, siellä pesevät sisustan (kalliimpi vaihtoehto) tai lainaat joltain vehkeet ja peset itse. Vaatii tietysti lämpimän paikan missä auto saa kuivahtaa pesun jälkeen. Itse tehnyt pesun kesällä niin ei ole tuota kuivatus ongelmaa

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.11.2007 21:23

itseäni kuitenki kiehtois tuo pakkanen ja ovet auki. halpa tapa jos ei muuta. mutta pitää testata toimiiko. kuiteski isäukolla löytyis pesuvehkeet niin ei siinä mielessä olis ongelma mutta ku auton pitää olla päivittäisessä ajossa. yks olis että irrottais verhoilut ja penkit ja pesis irrallaan ja tutkis auton kunnon sisältä ihan varmuuden vuoksi mutta ku siinäkin tapauksessa autoa joutuis seisottaan

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.11.2007 21:31

Onkos joku allerginen kaljanhajulle vai onko siellä oikeasti poltettu tupakkia, joka kohtauksen laukaisee? Kaljanhaju lienee merkkinä siitä, että sitä on läikkynyt verhoiluun.
Tupakinhaju (terva) ei lähde kuin pesemällä, itse ostin keväällä auon jossa on aikanaan poltettu pitkään ja hartaasti, tumppeja löytyi jopa kojetaulun sisältä! Höyrypesurilla ja oikealla pesuaineella sain paikat puhtaaksi, se oli kovan työn takana ja vaati jonkin aikaa kuivattaa sisätilat.

Sergey
-

ViestiKirjoittaja Sergey » 17.11.2007 21:37

Itse otin verhoilut venton istuimista yksi kerrallaan irti ja pesin ne pesukoneessa. Kuskinpenkin päälle laitoin wanhan irtopäällisen pesun ajaksi. Ei tarvinut autoakaan seisottaa lainkaan kun ei ottanut kaikkia irti kerralla. Kuivaus pyykkinarulla. Ovipahvien pinnat vetelin perinteisesti vaahdolla ja hankaamalla.

Jarok
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 17.11.2007 22:40

Helpointa on kun ottaa penkkien verhoilut irti ja pesee ne, auttaa jo heti paljon. Nakkaa kuskin penkiksi vaikka väliaikaisesti matkustajan penkin ja pesee sen verhoilun sitten, kun kuskin penkki on kuiva. Ja pehmusteet ulos tuulettumaan. Sisäverhoiluista sellasella verhoilunpuhdistusvaahdolla.

Ai niin, et muuten usko minkä väristä vettä niistä tulee sitten kun pesee...

Jumbbane
-

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 18.11.2007 9:14

Höyrypesuri+Huonekaluvaahto pesu ja sitten kankaalle tarkoitettua suoja sumua.. mitä huonekalu liikkeet myy.

Moilanen1976
-

ViestiKirjoittaja Moilanen1976 » 18.11.2007 9:50

Joskus ostin auton joka haisi koiralle ja pahasti.
"Febreze" vai miten se kirjoitetaan poisti kyllä hajun hyvin.
Sama aine tepsi hyvin kun kumimattojen alla haisi kojootille.

Tuota ei vaan kaupoissa enää ole näkynyt, mutta vastaavia hajunsyöjiä löytyy.
Halpa ja helppo ainakin kokeilla.

Mahtaiskohan noita löytää neutraalin hajuisena?
Tuppaavat muutaman päivän autossa tuoksumaan ainakin tuoksulliset.
Viimeksi muokannut Moilanen1976, 18.11.2007 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.11.2007 10:42

Tuo penkinpäällysteiden irrotus on periaatteessa järkevä konsti, mutta moniko on purkanut esim. vw:n sporttipenkin, jossa sattuu vielä olemaan mukana penkinlämmitin? Tavan penkissä kun on niitä vaikeasti käsiteltäviä pianolankoja vain sivusaumoissa, sporttipenkissä kulkevat sellaiset myös poikittain. Kaiken lisäksi ne rautalankojen kanavat repeilevät herkästi vanhemmiten, eikä niiden korjaaminen ole kivaa.

Puhdistusvaahdot ovat aika helppoja käyttää ja niitä voi aina kokeilla. Kostean pinnan voi hangata karkealla sienellä, joka on kostutettu etikkaan.

Mitäs ne suosittelevat jääkaapin ummehtuneen hajun poistoon:
- kuivia kahvinporoja avonaiseen astiaan ( n.1 dl) pariksi viikoksi
- ruokasoodaa sentin verran kahvikupin pohjalle pariksi viikoksi
- halkaistuja omenanpuolikkaita
- märkiä sanomalehtiä
- sitruunaa

LauriJT
-

ViestiKirjoittaja LauriJT » 18.11.2007 21:10

entisen auton takapenkiltä myöskin poistin kaljan hajun febrisellä. otin takapenkin irti, kostutin aineella kunnolla ja yöksi leivinuunin päälle kuivumaan. hyvin lähti haju vaikka tahra jäi. en oo kyllä huomannu onko sitä febriseä enää missään myynnissä.

Wolle
-

ViestiKirjoittaja Wolle » 18.11.2007 22:00

Pikainen apu tunkkaiseen autoon on kaksi pakettia tarjouskahvia. Teurastetaan paketit yhdeltä sivulta puukolla (tai no, ihan reikien pistely riittää), ja tungetaan ne etupenkkien alle. Poistavat kosteutta, hajua ja mikä parasta - autossa on kohta leppoisa vastapaahdetun kahvin tuoksu :)

Kokeiltu useasti, ja toimii.

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.11.2007 22:32

siis allergiakohtauksen laukaisee nuo hajustimet mitä autoihin saa eli wundsikat sun muut. onneksi ei nyt penkeissä hirveästi oo kaljatahroja mutta lattialle on valunu (syy: tyhjät pullot mistä valunu vähäisiä määriä) ja sit pari kertaa pärskähtäny etupenkin selkänojaan eli siis tähän keinonahkaan ja sen saa varmaanki pois rätillä... mutta kiitoksia vastauksista :)

Smistik
-

ViestiKirjoittaja Smistik » 19.11.2007 14:42

Mites ois otsonointi? Sillähän lähtee haju kuin haju. Paikka ja hinta lienee sitten toinen juttu.

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.11.2007 14:52

sit pari kertaa pärskähtäny etupenkin selkänojaan
Sitä se takapenkillä peuhaaminen aiheuttaa :D

jarskii-
-

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.11.2007 17:52

kilpijoki: joo no ei ne peuhaamisesta oo johtunu vaan näistä kääliöistä jotka ei tajua että on vitun jurrissa ja sit loiskuttaa KALJAA.

artos
-

ViestiKirjoittaja artos » 19.11.2007 21:18

lukkari kirjoitti:Mitäs ne suosittelevat jääkaapin ummehtuneen hajun poistoon:
- märkiä sanomalehtiä
- sitruunaa

Appelsiinin kuoret (oletan, että muutkin sitrushedelmät esm sitruuna) on kuulema autojobbareitten vanhin kikka ja kohtuu edullinen. Niitä auton jalkatilaan joksikin aikaa ja avot! Ei ole kokemusta, mutta mitä noita juttuja on kuullut.

Itse olen kerran (asia josta olen kovin ylpeä) laatannut kännipäissäni autoon. Onneksi oli lyhyt matka kotiin, eikä pitkäsylki kerinnyt kuivua verhoiluihin. Kotipihassa sitten tolua ja pyyhintä kostealla rätillä. Oli Caarina kuulemman parempi, kuin ennen äksidenttiä..

opa
-

ViestiKirjoittaja opa » 19.11.2007 21:27

Mulla on takapenkillä ryyppäämiseen ja kaljan läikyttämiseen yx helvetin helppo ja halpa toteutus joka on toiminut koko nykyisen auton omistussuhteen ajan. Se on se et mun autossa ei yksinkertaisesti juoda eikä syödä yhtään mitään.Ja tästä en todellakaan lipsu.
Muutamia nurinoita siitä on saanut kuulla mut ei ne mua haittaa.
Pitempää matkaa jos ollaan tekemässä ja autossa on pakko saada juoda ni sitten mennään jonkun muun autolla.
Itse olen useasti todennut et voin olla kuski mut jos ajomatkan aikana on dokattava ni auto on sitten jonkun ryyppäävistä kavereista.Kun muutaman kerran kännipäissään pilluroivat ja suttaavat oman autonsa ni rupee kummasti juomahalut tai se turha lotraaminen ja puol tyhjien pullojen jalkatilaan unohtaminen jäämään.
Ja toimii varmasti. Ei seuraava aamuna oma auto haise viihteelle ja oo matot ja penkit klähmäset.

P:s tässä se nähdään et olut on nykyään liian halpaa ku sitä riittää pois heitettäväksi asti.

a7071
-

Omenat...

ViestiKirjoittaja a7071 » 19.11.2007 22:06

... tepsivät todellakin. Toissakesäisen juhannuksen auton seisoi mökin pihassa lähellä nuotiopaikkaa ikkunat auki. Savun haju oli aika pinttynyt reissun jälkeen, mutta lähti pois omenoilla muutaman päivän kuluessa.

Halkaisin 4 tai 5 vihreää omenaa ja asettelin sisätilaan sinne ja tänne.

Rasvanakki
-

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 20.11.2007 19:17

Semmosen legendan oon kuullu että tyhjä kahvipussi penkin alla raikastaa auton ilmaa:) ite tota huvikseen kokeilin ja en huomannu eroa juurikaan vaik eihän toi golffi ikinä ole juuri haissukkaan mulla:)

Mitäs ne suosittelevat jääkaapin ummehtuneen hajun poistoon:
- märkiä sanomalehtiä
- sitruunaa

Tuohon lisäten tilkka etikkaa kipossa ja jääkaapin pesu välillä:)

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”