mk2 sähköinen bensapumppu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

moo3
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.8.2004 15:23

mk2 sähköinen bensapumppu

ViestiKirjoittaja moo3 » 13.11.2007 13:39

bensatankin sisällä on siirtopumppu ja auton alla pääpumppu.
mikä on siirtopumpu paine?? ajatuksena käyttää siirtopumppua ilman pääpumppua kaasarikoneessa sähköisenä bensapumppuna ja jättää mekaaninen pumppu koneen kyljestä pois.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 13.11.2007 18:17

Tuskinpa niin pienestä härvelistä mitään älytöntä painetta lähtee. Joku muu voi tietää tarkkoja lukemia, mutta näin äkkiseltään epäilen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.11.2007 20:39

Eipä siitä paljoa painetta tarvitsekaan lähteä, kunhan saa kohokammion pidettyä täynnä. Tosin miksi sähköinen? Luotettavampihan se perinteinen mekaaninen on.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 13.11.2007 21:48

Näin äkkiseltää sanon vaan että kaasari tarvii 0,1-0,2 barin paineen ja se siirtopumppu tuntus näin äkkiseltään kovemman paineen kehittävän. Mutta kokeile.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 14.11.2007 11:05

0.3-0.5bar vai oliko se 0.7bar se siirtopumppu tyrkkää, näin muistan lukeneeni boschin oppaasta. Kuitenkin niin paljon ettei kaasarivehkeessä toimi, lue tunki bensaa joka paikasta mistä vain pystyi.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 14.11.2007 15:09

Noh, laittaa väliin pensanpaineen säätimen niin pelaamaan luultavasti rupeaa jos saa sääjettyä :) Mutta miksi täytyy vaihtaa sähkönen pumppu?

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Kokeilkaas mitata vakkaripumpun paineet.

ViestiKirjoittaja Pekopee » 14.11.2007 18:37

Kyllä kaasarien neulaventtiili on mitoitettu ainakin 0.3-1 luokkaa oleville paineille, yleensä jälkeen -85 valmistetuissa kaasarimalleissakin jo järjestetty bensan paineensäätö ja jonkunlainen paluukierto, harvemmin näissä pari vuosikymmentä vanhoissakaan näkee, että tankilta kaasarille tulisi, vain yksi letku. Sähköpumput ovat vähintään yhtä kestäviä kun mekaaninenkin, edellyttäen, että niille tuleva polttoaine suodatetaan jo ennen pumppua. On myös mukavaa helposti, tuloletkun irroittamalla virta päällä nähdä tuleeko bensaa kaasarille vai ei.

Ei sähköinen polttoaineen siirtopumppu aiheuta kaasarin tulvimista, ja jos aiheuttaa, niin sama on tulos uudella vakkari pumpullakin. Kaasarissa on aina vika, jos se tulvii ja sen neulaventtiili ei sulkeudu. Uusi neulaventtiili maksaa n.20€ ja se kannattaa vaihtaa ainakin kerran 200 000 kilometrin ajamisen aikana. Millin liian korkea bensanpinta syöttää vähintään litran liikaa 100km. ajossa. Vaikeuttaen "mystisesti" päästöjen saamisessa katsastuksesta läpi.

Monen monta muuten ihan hyvin toimivaa kaasaria on heitetty "rusakon perään" vaikka neulaventtiilin uusiminen olisi riittänyt. Ennen heittoa kannattaisi ensin tutkia, onko kaasarin akselit väljät, jos kaasarin akseleille moottorin käydessä suihkuteltu käynnistys sumute ei mitenkään muuta moottorin käyntiä, mutta seoksia ei säätämällä saa kuntoon, voi epäillä neulaventtiilin toimintaa ja vaihtaa se uuteen. Siitä aina pääsee halvemmalla, kuin hankkia romiksesta toinen murheenkryyni joka sekään ei välttämättä toimi oikein. Uutta kaasaria ei yleensä kukaan ala hankkimaan sen suolaisen hinnan vuoksi, vaan hävittää koko kulkineen "pikkuvikaisena".

Jos sitten kötöstää siirtopumpun tilalle ruiskupumppuna käytetyn sähkömötikän, niin voi olla aika varma, että ongelmia tulee.

Aikanaan amerikan autoihin asensin poikkeuksetta pumpun pysäyttävällä paineen säätimellä olevan sähköisen siirtopumpun, mekaanisen tilalle koska alkuperäinen pumppu maksoi maahantuojalla maltaita, ennen, kun joku FinAm ja US Parts alkoi tuomaan käypäsiä ja kohtuuhintaisia mekaanisia siirtopumppuja.

Minissä käytettiin jo 60- luvulla sähköistä siirtopumppua siinä oli pumpun pysäyttävä paineen säädin ja samoin Mazdassa, heti ekassa joka tuli markkinoille 60- luvun lopussa. Niissä oli vielä vain yksi letku tankilta kaasarille.

Joten se siitä, ettei sähköistä siirtopumppua voi/saa käyttää kaasarivehkeessä , jos haluaa.
Viimeksi muokannut Pekopee, 14.11.2007 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.11.2007 18:49

Lisäksi vielä se kiusa että pitäisi järjestää kolarin varalle pumpun sammutus.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Sähköpumppu

ViestiKirjoittaja Pekopee » 14.11.2007 19:02

Eiks nykyisessäkään tekniikassa ole muuta konstia sähkön katkaisussa polttoaineen siirtopumpulle, kuin tongeilla johdin poikki?

Jotkut ei varmaan oo kuulleet muunlaista vaihtoehtoa.

Pakkoko se on suoraan akulta kytkeä?

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 15.11.2007 11:48

Noissa ruiskumalleissa se pumpun toiminta tulee releeltä. Jos kone pyörii, pumppu pyörii. Jos kone on pysähdyksissä, niin pumppu lopettaa pumppaamisen parin sekunnin päästä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 11:56

Siinä releessä on samassa se sytytyspulssien tunnistus. Paitsi jos moottorinohjausboksi ohjaa relettä.

Tulikos se puolaan se sytkän tunnistus ja millasta signaalia siihen tulee? Sakara-aaltoa?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2007 17:50

0,4bar suosittelisin normaalisti absoluuttiseksi maksimiksi kaasuttimen bensanpaineelle, ei missään nimessä 1bar. Kalvopumput tosiaan toppaa kun oikea paine saavutetaan, mutta se on ihan rakenteen takia, vastaava kuin mekaanisessa kalvopumpussa. Järkevintä tuon ruiskun siirtopumpun kanssa olisi laittaa vain kaasarille tarkoitettu paineensäädin, saa malleja joko ilman paluukiertoa tai paluukierron kanssa.

Kolarin varalle pumpun sammutus, eipä tuollaista vanhemmissa kaasutinvehkeissä ollut missä oli sähköpumppu, mutta toki sellainen on helppo tehdä uudemman auton bensapumpun releellä mikä ottaa herätteen sytkäpuolelta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa