Suuri talvirengaskeskustelu 2007
Valvoja: ffp jäsenet
Tai 195/50/15.
Tänään hain haaparannasta Bridgestone Nordic kitkat 205/55/16 kokoa 437€ maksoivat. Lapinkumilla torniossa olis ollu Michelinin X-ice 495€ tai Nokian RSI 680€
TM:n testissä nelosena olivat nuo bridgestonet ja tuttu myyjä kehui niin uskon että ovat hyvät.
Se on aivan mihin tottuu. Viime talvi meni passatin mukana tulleilla 3-4mm jäljellä olevilla michelinin kitkoilla ja hyvin pärjäsi eikä edes parempia kaivannut. Tuntui auto tehokkaalta kun luistonesto vilkutteli jatkuvasti. ;D
Olivat muuten haaparannan kumit viikko34/2007 eli melko tuoretta tavaraa.
Tänään hain haaparannasta Bridgestone Nordic kitkat 205/55/16 kokoa 437€ maksoivat. Lapinkumilla torniossa olis ollu Michelinin X-ice 495€ tai Nokian RSI 680€
TM:n testissä nelosena olivat nuo bridgestonet ja tuttu myyjä kehui niin uskon että ovat hyvät.
Se on aivan mihin tottuu. Viime talvi meni passatin mukana tulleilla 3-4mm jäljellä olevilla michelinin kitkoilla ja hyvin pärjäsi eikä edes parempia kaivannut. Tuntui auto tehokkaalta kun luistonesto vilkutteli jatkuvasti. ;D
Olivat muuten haaparannan kumit viikko34/2007 eli melko tuoretta tavaraa.
Jos 195/50/15 kokoisena niin mittarivirhettä -5km/h. Itellä kesärenkaat tuota kokoa ja aivan hirveä ajettava.
Rengas/vannelaskuri:
http://www.autosound.fi/rl/index.htm
Rengas/vannelaskuri:
http://www.autosound.fi/rl/index.htm
Mulla oli aiemmin alla 195/55/15 kitkat jotka kyllä oli paremmat ajaa kun nykyiset 50-sarjalaiset kesärenkaat ja mun mielestä noi näyttää hullulta alla:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... G_0014.jpg
Mutta täytyy ajaa loppuun.
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... G_0014.jpg
Mutta täytyy ajaa loppuun.
195/45 luulis löytyvän ja ihan kohtuullisella venytyksellä vielä pääsee...:)
Ei taida löytyä 195/45r16 talvirenkaita, ainakaan nastoilla =)
Miltä valmistajalta löytyy talvirenkaita tuossa koossa? Mikä malli? Todnäk. nastaa ei ainakaan löydy, mutta jos edes kitkaa...? Tai vielä parempi olisi 215/40-16, mutta taitaa olla tekemätön paikka? Mitähän muuta kokoa voisi kuvitella 9x16" vanteelle mk2 Golfiin/Jettaan?
Kesällä on siis tuo 205/45r16, kun en onnistunut löytämään talvirenkaita mistään tuossa koossa, nastoilla. =( 205/50r16 löytyy, mutta tekee tiukkaa mahtumisen kanssa. Piti laittaa talveksi alle 185/55r15 Hakkapeliitat, näyttävät vain liian pieniltä.
Viimetalvena oli 195/65/15 Nokian Q.
Tämä "talvi" pitäis liukastella Dunlopin sp winter sport m2:lla.
Ja koko oli 205/50/17. Saa nähä miten nuo pitää jos TALVI tulee tänne PK-seudulle.
Muuten ois tullut Nokian kitkat alle, mutta sattui täältä foorumilta löytymään kohtuullisella hinnalla R32 alut em. kitkoilla.
Tämä "talvi" pitäis liukastella Dunlopin sp winter sport m2:lla.
Ja koko oli 205/50/17. Saa nähä miten nuo pitää jos TALVI tulee tänne PK-seudulle.
Muuten ois tullut Nokian kitkat alle, mutta sattui täältä foorumilta löytymään kohtuullisella hinnalla R32 alut em. kitkoilla.
Kyllä rengasonline ainakin tarjoaa 16" matalaprofiili talvirenkaita.
www.rengasonline.com
www.rengasonline.com
Katohan, sieltä löytyis ihan aitoa saksankitkaa tuossa mun suosikkikoossa:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 02&dsco=36
Kuinkahan tuollasella mahtais pärjätä näillä leveysasteilla...
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 02&dsco=36
Kuinkahan tuollasella mahtais pärjätä näillä leveysasteilla...
Aiheesta Kitkat vs Nastat, syksyn keleillä:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157
Vauhti on myrkkyä kitkarenkaille kuivalla kelillä
Kitkarenkaiden ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä kuivalla kelillä. Oulun seudun ammattikorkeakoulun moottorilaboratorion Toyota Prius-testin osana järjestetty väistökoe osoitti, että 80 km/h nopeudessa tehty väistö kitkarenkailla olisi vienyt auton metsähallituksen puolelle. Kesärenkailla sama väistö onnistui sen sijaan hyvin ja nastarenkaillakin pysyttiin sentään teillä.
Helmikuussa aloitettu Oamk:n Prius-testiohjelma etenee suunnitellusti. Syyskuun lopulla olivat vuorossa jarrutus- ja väistökokeet, jotka ajettiin Pudasjärven lentokentän alueella. "Lämpötila oli +7 , oli tyyntä ja kiitoradan pinta oli kuiva," kuvailee Pyry Peussa testiolosuhteita.
Testitilanteessa haluttiin kokeilla erilaisen rengastuksen toimivuutta auton alla ja tässä mielessä mukana olleita kitka- ja nastarenkaita ajettiin tarkoituksella niille väärissä olosuhteissa. Toisaalta se osoitti, että alkusyksystä ja loppukeväästä, kun autoissa on usein talvirenkaat alla, vaikka keli on kuiva, ajotapa ja nopeudet on syytä sopeuttaa alle oleviin renkaisiin.
Auton kuljettajaksi oli hankittu ammattilainen, rallipoluiltakin mainetta hankkinut Marko Ipatti. Tätä pidettiin tarpeellisena, koska testi tarvitsi useita toistoja ja ajosuorituksen piti kerta kerran jälkeen olla mahdollisimman samanlainen.
Sekä jarrutusta että väistöjä testattaessa käytettiin vuoden käytössä olleita renkaita. Mukana olivat kesärengas, kitkarengas ja nastarengas, joista viimeksi mainituissa olivat nastat vielä paikoillaan. Renkaiden koko ja nopeusluokitus vastasivat Priuksen suosituksia.
Jarrujen ja renkaiden yhteistoimintaa mitattiin täysjarrutuksella 125 km/h nopeudesta.
Kesärenkailla auto pysähtyi 62 metrin matkalla, nastarenkailla jarrutusmatka kasvoi 78 metriin ja kitkarenkailla auto pysähtyi vasta 82 metrin päässä. Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h.
Oma mielenkiintonsa voi olla myös sillä, että nimenomaan kitkarenkaiden kitkakerroin osoittautui tässä testissä koko joukon alhaisimmaksi. Siinä kun kesärenkaan kitkakerroin oli 0,95 oli se kitkarenkailla vain 0,75. Nastarenkailla päästiin hieman parempaan eli arvoon 0,78.
Kesärenkailla tehtiin jarrutuskoe myös täydellä viiden aikuisen lastilla. Tässä testissä jarrutusmatka ei käytännössä pidentynyt lainkaan, joten Priuksen jarrujen mitoitus on riittävä myös täydelle kuormalle.
Kitkarenkaiden ominaisuudet kuivalla kelillä joutuivat vielä tiukemmalle väistökokeessa. Periaatteessa testissä simuloitiin nk. hirvikoetta, eli auto väisti nopeasti tielle tullutta estettä ja pyrki palaamaan takaisin omalle kaistalleen 17 metrin matkalla ennen kuviteltua vastaantulijaa.
Väistöt ajettiin kaikilla rengastyypeillä siten, että ensimmäisellä kerralla nopeus oli 30 km/h ja nousi siitä 10 kilometriä kerrallaan aina 80 km/h nopeuteen.
Jokaisen väistön liikeradat tallennettiin tietokoneeseen gps-paikantimen piirtämän käyrän muodossa.
Kaikilla rengastyypeillä väistöt onnistuivat noin 65 km/h nopeuteen saakka. Kesärenkailla väistö onnistui vielä juuri ja juuri 80 km/h nopeudella, mutta kitkarenkailla varustettuna autolle ei enää riittänyt tien kaistaleveys, vaan auto olisi oikealla tiellä päätynyt tien ulkopuolelle. Nastarenkailla varustettu auto selviytyi hieman paremmin, mutta senkään suoritus ei yltänyt kesärenkaan tasolle.
Väistökoe tehtiin kesärenkailla vielä täydellä kuormalla (kuljettaja ja neljä matkustajaa). Tulos osoitti, että ajoneuvon alustageometria toimi kiitettävästi myös täydellä kuormalla. Tätä tuki myös ajoneuvon kuljettajan kommentit, joiden mukaan auton ajotuntuma pysyi samankaltaisena kuormasta riippumatta.
Käytännön ajokokeet ajaneen Marko Ipatin testi vakuutti niin, että hän aikoo vaihdattaa lähisukulaisensa auton alla olevat kitkarenkaat ensi sijassa toimivampaan rengastukseen.
Matti Heikura
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157
Ihan asiallinen testi mikä osoitti hyvin että talvirenkaat eivät toimi lämpöisillä keleillä, puhumattakaan kesästä. Mutta sen verran kitkoja voisin puolustaa, että kun Matti / Maija Meikäläinen posottaa vastaavanlaisella kelillä ja tilanne tulee vastaan, niin en usko että suuremmin on väliä onko alla kitkat vai nastat. Auto on joko ojassa tai siinä väistettävän kyljessä.
Viimeksi muokannut Murre, 3.11.2007 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Ja kalliilta. :D
Pah 18 tuumaset talvivalssit on niin eilistä päivää
http://vianor.fi/rengas?id=10361797&malli=Nokian+Hakkapeliitta+5
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Kellään kokemusta noista maxxis kumeista 195/50/ r15 ? eikös ne oo continentalin valmistamia?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 30&dsco=36
Kolmos golffiin ajattelin tommosii täksi talveksi. Hvyät arvostelut noi on ainaski saanu tiiä sit onko niihin luottamista yhtää :). tiedä sit toimisko täällä itäsuomessa miten.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 30&dsco=36
Kolmos golffiin ajattelin tommosii täksi talveksi. Hvyät arvostelut noi on ainaski saanu tiiä sit onko niihin luottamista yhtää :). tiedä sit toimisko täällä itäsuomessa miten.
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Ei meikäläiselläkään tota ylimäärästä rahaa just ole, mutta talvirenkaissa en rupea säästämään.
Jos ylläreitä ei tule ja kaikki menee niinkuin pitää, se on ihan sama, ajaako noilla muutaman kympin Linglongeilla vai onko alla monen sadan merkkirenkaat. Merkkirenkailla saataa tosin jokunen tilanne jäädä jopa tulematta. Meikäläinen ei ainakaan ota sitä riskiä. Ai niin, mut eihän mulle ikinä mitään satu..
Se saattaa käydä kalliiksi tuo väärässä paikassa säästäminen. Tai minkähintaiseksi sitä oman tai muiden terveyden asettaa. Tai ihan vaan oman kulkineen. Ei siitäkään täyttä hintaa lunastettaessa saa.
Etsikää vaikka sitten se pienin/edullisin mahdollinen rengaskoko talveksi (, joka muuten pitää paremmin), ennenkuin etsii isompia ja halvempia renkaita!!
Jos ylläreitä ei tule ja kaikki menee niinkuin pitää, se on ihan sama, ajaako noilla muutaman kympin Linglongeilla vai onko alla monen sadan merkkirenkaat. Merkkirenkailla saataa tosin jokunen tilanne jäädä jopa tulematta. Meikäläinen ei ainakaan ota sitä riskiä. Ai niin, mut eihän mulle ikinä mitään satu..
Se saattaa käydä kalliiksi tuo väärässä paikassa säästäminen. Tai minkähintaiseksi sitä oman tai muiden terveyden asettaa. Tai ihan vaan oman kulkineen. Ei siitäkään täyttä hintaa lunastettaessa saa.
Etsikää vaikka sitten se pienin/edullisin mahdollinen rengaskoko talveksi (, joka muuten pitää paremmin), ennenkuin etsii isompia ja halvempia renkaita!!
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
No ei noi isommatkaan pahan kalliita ole esim. 185/60/15" bridgen blizzakit ovat 66e kappale mutta jotku lähes samat ominaisuudet omaava nokialainen sit satasen kipaleelta varmasti. ja hyvää kuullut noistakin birgestoneista vaan. Sitten ajattelin alle myös noita continentalin kitkoja 185/60/15 ne ois sen 77e kappale. Kokemuksia kellään? hyvin on noi contit vissiin testeissä menestyny?
Pistetääs nyt oikein kommenttia kun aamulla tuli ensimmäistä kertaa liukkaalla ajettua tänä vuonna. Vaikkei kovin erikoinen keli ollutkaan.
Alle tuli tälle vuodelle Michelin X-Ice Northit kokoa 195/65-15. Oikein 350 e:tä tuli panostettua kun itse väänsi vanteille.
Viime vuosi meni hakkapeliitta Q kitkoilla jotka auton mukana tulivat. Mielestäni nykyiset michelinit ei pidä oikeastaan pahempaa ääntä kuin nuo viime vuotiset kitkat. Nastojen ääni kuuluu selvemmin vain reilummassa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Ja pito silloin kun pitoa tosissaan tarvitaan on varmasti aivan eri luokkaa. Oli kyllä viime talvi ensimmäinen ja viimeinen kitkoilla. Ja se on sitten vaan mun mielipide että ei mitään väittelyä pystyyn. Kiitos. Jokainen ajakoon sillä mikä parhaalta tuntuu.
Alle tuli tälle vuodelle Michelin X-Ice Northit kokoa 195/65-15. Oikein 350 e:tä tuli panostettua kun itse väänsi vanteille.
Viime vuosi meni hakkapeliitta Q kitkoilla jotka auton mukana tulivat. Mielestäni nykyiset michelinit ei pidä oikeastaan pahempaa ääntä kuin nuo viime vuotiset kitkat. Nastojen ääni kuuluu selvemmin vain reilummassa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Ja pito silloin kun pitoa tosissaan tarvitaan on varmasti aivan eri luokkaa. Oli kyllä viime talvi ensimmäinen ja viimeinen kitkoilla. Ja se on sitten vaan mun mielipide että ei mitään väittelyä pystyyn. Kiitos. Jokainen ajakoon sillä mikä parhaalta tuntuu.
Ettei talvi yllättäisi niin tekeekö merkki-kitkoilla, joissa pintaa jäljellä n. 6mm enään yhtään mitään (nastoilla ainakin pärjäisi pienillä kilometreillä pari vuotta)? Vanhat renkaatkin ovat sudet ja ei niitä viitsisi turhaan alle ruuvata hetkeksi. Käytettynä olisi siis tuollaiset tarjolla mielestäni ihan kohtuulliseen hintaan (sisältää myös vanteille laittamisen). Kilometrejä tulee itselle nykyisin vähän ja jos jotain arviota pitäisi heittää niin joulu-maalis on max. 4000km.
Ja nuo WinterVikingit tuntuu olevan myös aika hiljaiset, kun eivät häiritsevästi metelöi kakkoskoteloisenkaan alla. Tosin on minulla tuossa hippasen ylimääräisiä äänenvaimennuksiakin alkuperäiseen nähden, mutta selkeästi hiljaisemmat nastaäänet kuin hkpl4:ssä esimerkiksi. Ainakin korvakuulolta. Sehän se kai tärkeintä on.
itse mietin että ostanko hkpl5 vai good year ug extremet ja kun myyjä kehui kovasti goodyearia(kin) niin päädyin niihin ja olihan ne 85e halvemmat eli kokona 195/65/15" ja hintaa oli 380e alle laitettuna jyväskylässä.
täytyy kyllä sanoa että on minun mittakaavassani ainakin tosi hyvät renkaat kun vertaa viime talven michelinin X-ice northeihin mitkä nekin oli kalliimmat...
täytyy kyllä sanoa että on minun mittakaavassani ainakin tosi hyvät renkaat kun vertaa viime talven michelinin X-ice northeihin mitkä nekin oli kalliimmat...
Tänään asennettiin Getariin HKPL 5 kokoa 205x55x16", RS10 silver 6.5x16". Aikalailla äänekkäämmät ovat verrattuna noihin --> http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=90460
Pitoa löytyy tosin paljon enemmän ja sekin ulkonäön kustannuksella. :)
Pitoa löytyy tosin paljon enemmän ja sekin ulkonäön kustannuksella. :)
Ei kai niitä huonoja talvirenkaita olekaan?..jos ei työkseen aja autolla menee mikä vaan uudet! conttin rengaissa on löysä runko mut hyvä pito=) itse jos ostaisin nasta rengaat vaikuttas hinta aika paljon!
Juu, eipä vissiin... Kyllä kuule huonojakin on olemassa. Kyllähän noissa lehtien testeissäkin sillon tällön löytyy renkaita jotka testaajien mielestä ovat hengenvaarallisia.
Mullakin se hinta vaikuttaa siihen ostoon. Tosin se vaikuttaa jotakuinkin siten, että mitään halppis paskoja en osta. Kas kun tuo turvallisuus on melkolailla typerä paikka säästää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa