Auto seisomaan kylmään talliin - lohkolämmitystä?
Valvoja: ffp jäsenet
Auto seisomaan kylmään talliin - lohkolämmitystä?
Olisi aika laittaa perheen kakkosauto (Mazda 323 GLX 1.5 -86) seisomaan ainakin pariksi kuukaudeksi, kun mammalla ei ole tarvetta ajella. Sijoituspaikkana työpaikkani autokatos, joka on kyllä suojaisa, mutta ei lämmin tila. Eli pakkanen paukkuu.
Viime talvena Mazda seisoskeli pari kuukautta myös ja sillä kerralla jumahti takajarrut juntturaan. Sai aikansa ihmetellä ennenkuin talviteloilta lähtiess renkaat liikkuivat. Tällä kertaa ajattelin etten pistä vaihdetta enkä kässäriä, vaan pönkät renkaiden eteen.
Mutta mielenkiintoisempi kysymys kuuluu: Autossa on lohkolämmitin ja pistokekin katoksessa tarjolla (ilmaisine sähköineen). Olisiko järkeä törkätä pistoke seinään ja antaa lohkolämmittimen lämmitellä pari tuntia vuorokaudessa?
Olisiko hyötyä että konehuone ei olisi ikiroudassa paria kuukatta, vai olisiko tuollaisesta pelkästä lohkarilla lämmittelystä kenties enemmän haittaa kuin hyötyä?
Perusteltuja kommentteja kaivataan, perstuntumalta osaan mutuilla itsekin.
Viime talvena Mazda seisoskeli pari kuukautta myös ja sillä kerralla jumahti takajarrut juntturaan. Sai aikansa ihmetellä ennenkuin talviteloilta lähtiess renkaat liikkuivat. Tällä kertaa ajattelin etten pistä vaihdetta enkä kässäriä, vaan pönkät renkaiden eteen.
Mutta mielenkiintoisempi kysymys kuuluu: Autossa on lohkolämmitin ja pistokekin katoksessa tarjolla (ilmaisine sähköineen). Olisiko järkeä törkätä pistoke seinään ja antaa lohkolämmittimen lämmitellä pari tuntia vuorokaudessa?
Olisiko hyötyä että konehuone ei olisi ikiroudassa paria kuukatta, vai olisiko tuollaisesta pelkästä lohkarilla lämmittelystä kenties enemmän haittaa kuin hyötyä?
Perusteltuja kommentteja kaivataan, perstuntumalta osaan mutuilla itsekin.
No en kyllä kykene tajuamaan mitä hyötyä siitä olis? Kuivattaapi sitä konetta, öljyt valuu pois ja muuta wanhan kansan mutua.. Ei tuollainen auto mitään sano tuollaisesta "seisotuksesta"..
Jumalaade Valiant tärähti tulille 15 vuoden seisonnan jälkeen (konetta pyöritetty jakarilla) eikä ollu ees jarrut jumissa :D
Jumalaade Valiant tärähti tulille 15 vuoden seisonnan jälkeen (konetta pyöritetty jakarilla) eikä ollu ees jarrut jumissa :D
^ Mä ottasin akun pois. Ainakin jos akku ei ole kovinkaan uusi. Lämpötilan vaihtelut ja kovat pakkaset on aika koetus akulle jota ei käytetä.
Itsellä on ainakin ollut tapana ottaa asuntovaunusta akku pois talven ajaksi kun seisoo kylmässä katoksessa. Olen jopa yhden uuden akun rikkonut niin että se seisoi muutaman kuukauden pakkasessa ulkosalla auton keulilla. Yksinkertaisesti akku purkautui niin totaalisesti ettei enää ottanut virtaa vastaan. En tiedä oliko akku sitten valmiiksi viallinen vai hajosiko tuosta kylmässä seisomisesta ja vähäisestä latailusta.
Itsellä on ainakin ollut tapana ottaa asuntovaunusta akku pois talven ajaksi kun seisoo kylmässä katoksessa. Olen jopa yhden uuden akun rikkonut niin että se seisoi muutaman kuukauden pakkasessa ulkosalla auton keulilla. Yksinkertaisesti akku purkautui niin totaalisesti ettei enää ottanut virtaa vastaan. En tiedä oliko akku sitten valmiiksi viallinen vai hajosiko tuosta kylmässä seisomisesta ja vähäisestä latailusta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Akku kannattaa säilyttää ladattuna ja kylmässä.
Tyhjä akku jäätyy ja kylmä hidastaa kemiallisia reaktioita jolloin akku "vanhenee" hitaammin.
Vaikka tuskimpa mitään väliä jos pari kuukautta vaan on kyseessä... Kunhan lataa ensin täyteen ettei jäädy ja toinen johto irti ettei pura varausta auton kautta.
Tyhjä akku jäätyy ja kylmä hidastaa kemiallisia reaktioita jolloin akku "vanhenee" hitaammin.
Vaikka tuskimpa mitään väliä jos pari kuukautta vaan on kyseessä... Kunhan lataa ensin täyteen ettei jäädy ja toinen johto irti ettei pura varausta auton kautta.
Mulla seisoi auto viime talvena marraskuusta huhtikuuhun ja muuta en tehnyt,kun pitänyt akun latingissa ja miinus kaapelin irti.Opin sen edelliskerrasta,kun auto seisoi pari kuukautta huono akku kiinni autossa,joka kaiken lisäksi purki sitä. Akku oli ensimmäisten kovien pakkasten jälkeen kuin jalkapallo ja haljennut,kun oli päässyt jäätymään.
En jaksa uskoa,että sillä parilla ajokerralla saavutetaan mitään hyötyä,enemminkin päin vastoin. Turhaa vaan lämmittää paikat,jotta ne voisi taas jäätyä. Antaa seistä vaan rauhassa ja laittaa sitten käyntiin kun on tarves.
En jaksa uskoa,että sillä parilla ajokerralla saavutetaan mitään hyötyä,enemminkin päin vastoin. Turhaa vaan lämmittää paikat,jotta ne voisi taas jäätyä. Antaa seistä vaan rauhassa ja laittaa sitten käyntiin kun on tarves.
En jaksa uskoa,että sillä parilla ajokerralla saavutetaan mitään hyötyä,enemminkin päin vastoin. Turhaa vaan lämmittää paikat,jotta ne voisi taas jäätyä. Antaa seistä vaan rauhassa ja laittaa sitten käyntiin kun on tarves.
Tottahan tuokin kyllä on. Mutta autothan tykkää kun niillä ajetaan ;D
Paikkojen jäätymistä tietysti voisi koittaa jo etukäteen ehkäistä sillä että yrittää mahdollisimman kuivana saada sen sinne seisontaan. Jos hirveellä loskapaskakelillä sen sinne tuppaa jarrut täynnä vettä ja loskaa niin ei varmaan paljon renkulit pyöri kun myöhemmin yrittää sitä liikenteeseen ottaa.
Mutta kuten sanottua ei tuollainen seisotus kovin kummoisia toimenpiteitä vaadi.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Jos tuo on kaasarikoneella (tai sellaisella ruiskulla jossa ei ole imupuolella komponentteja jotka tykkää paskaa öljystä) niin laita käyntiin, anna kierroksia hieman ja ruiskuta WD40 -sprayta niin että tulee valkoista savua kunnolla. Tuo suojaa pirun hyvin, jollet aio käyttää moottoria hetkeen.
Ilmeisesti suht samaa tavaraa kuin se, mitä myydään esim. vesijetteihin "winterization kiteissä", mutta joissa se maksaa ainakin 10 kertaisesti.
Joka tapauksessa se palaa sitten heti pois kun ajaa hiukankin.
Eipä pääse sylinteriputket ja mänänrenkaat ruostumaan.
Varmista tosiaan ainakin se että autossa ei ole kuumalankamittaria mikäli siinä on ruisku.
Ilmeisesti suht samaa tavaraa kuin se, mitä myydään esim. vesijetteihin "winterization kiteissä", mutta joissa se maksaa ainakin 10 kertaisesti.
Joka tapauksessa se palaa sitten heti pois kun ajaa hiukankin.
Eipä pääse sylinteriputket ja mänänrenkaat ruostumaan.
Varmista tosiaan ainakin se että autossa ei ole kuumalankamittaria mikäli siinä on ruisku.
Ei suoranaisesti liity tähän, mutta asuin kerran parisen vuotta rivitalossa jonka parkkipaikalla oli kilvetön kakkis koko tuon ajan roikassa :D
ex-naapurilla oli päällisin puolin virheetön mustakilpinen lada joka oli myös roikassa kesät talvet,vielä huvittavammaksi asian tekee se että omistajan poika kertoi minulle kerran pihalla käydessään kun pappa taas istui ladassa niin että ei siinä ole edes akkua ollut kohta 10v.. :D
EDIT:laaada seisoi siis kylmässä peltitallissa,sillä vissiin säilynyt niin siistinä päällisin puolin..
Itse säilytin Golffia viime talvena kylmässä talissa, oli vain C-Tekin laturi kiinni akussa niin akkukin pysyi kunossa talven yli.
Ja toki huolehdin että auton kuiva ja puhdas ennenkuin jätän talviseisontaan. Isä ukko on laittanut Kuplan tankkiin jotain säilönta ainetta joka estää hapettumiset polttoaine järjestelmässä. Hommanut kuulemma paikalliselta pienkonekorjaamolta joka huoltaa ruohonleikkureita yms.
Ja toki huolehdin että auton kuiva ja puhdas ennenkuin jätän talviseisontaan. Isä ukko on laittanut Kuplan tankkiin jotain säilönta ainetta joka estää hapettumiset polttoaine järjestelmässä. Hommanut kuulemma paikalliselta pienkonekorjaamolta joka huoltaa ruohonleikkureita yms.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa