Auto seisomaan kylmään talliin - lohkolämmitystä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

Auto seisomaan kylmään talliin - lohkolämmitystä?

ViestiKirjoittaja Taajuus » 13.11.2007 19:28

Olisi aika laittaa perheen kakkosauto (Mazda 323 GLX 1.5 -86) seisomaan ainakin pariksi kuukaudeksi, kun mammalla ei ole tarvetta ajella. Sijoituspaikkana työpaikkani autokatos, joka on kyllä suojaisa, mutta ei lämmin tila. Eli pakkanen paukkuu.

Viime talvena Mazda seisoskeli pari kuukautta myös ja sillä kerralla jumahti takajarrut juntturaan. Sai aikansa ihmetellä ennenkuin talviteloilta lähtiess renkaat liikkuivat. Tällä kertaa ajattelin etten pistä vaihdetta enkä kässäriä, vaan pönkät renkaiden eteen.

Mutta mielenkiintoisempi kysymys kuuluu: Autossa on lohkolämmitin ja pistokekin katoksessa tarjolla (ilmaisine sähköineen). Olisiko järkeä törkätä pistoke seinään ja antaa lohkolämmittimen lämmitellä pari tuntia vuorokaudessa?

Olisiko hyötyä että konehuone ei olisi ikiroudassa paria kuukatta, vai olisiko tuollaisesta pelkästä lohkarilla lämmittelystä kenties enemmän haittaa kuin hyötyä?

Perusteltuja kommentteja kaivataan, perstuntumalta osaan mutuilla itsekin.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 13.11.2007 19:51

Hyötyjä en keksi, mutta haittana voisi olla ainakin kondessiveden muodostus. Pientä, mutta kuitenkin.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 13.11.2007 20:11

No en kyllä kykene tajuamaan mitä hyötyä siitä olis? Kuivattaapi sitä konetta, öljyt valuu pois ja muuta wanhan kansan mutua.. Ei tuollainen auto mitään sano tuollaisesta "seisotuksesta"..


Jumalaade Valiant tärähti tulille 15 vuoden seisonnan jälkeen (konetta pyöritetty jakarilla) eikä ollu ees jarrut jumissa :D

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 13.11.2007 20:26

Noniin hyvä, viisaammat valisti :)

Näillä siis mennään ja jääkööt piuha irti. Mitään muuta mitä kannattaisi huomioida parin kuukauden pakkasessa seisotuksessa?

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 13.11.2007 20:41

^ Mä ottasin akun pois. Ainakin jos akku ei ole kovinkaan uusi. Lämpötilan vaihtelut ja kovat pakkaset on aika koetus akulle jota ei käytetä.

Itsellä on ainakin ollut tapana ottaa asuntovaunusta akku pois talven ajaksi kun seisoo kylmässä katoksessa. Olen jopa yhden uuden akun rikkonut niin että se seisoi muutaman kuukauden pakkasessa ulkosalla auton keulilla. Yksinkertaisesti akku purkautui niin totaalisesti ettei enää ottanut virtaa vastaan. En tiedä oliko akku sitten valmiiksi viallinen vai hajosiko tuosta kylmässä seisomisesta ja vähäisestä latailusta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.11.2007 21:00

Akku kannattaa säilyttää ladattuna ja kylmässä.

Tyhjä akku jäätyy ja kylmä hidastaa kemiallisia reaktioita jolloin akku "vanhenee" hitaammin.

Vaikka tuskimpa mitään väliä jos pari kuukautta vaan on kyseessä... Kunhan lataa ensin täyteen ettei jäädy ja toinen johto irti ettei pura varausta auton kautta.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.11.2007 21:11

Niin ja jos mahdollista niin ei se varmaan pahakseen pistä jos sillä käy pari kertaa ajelemassa paikat lämpöiseksi tuona seisonnan aikana.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.11.2007 21:17

itsellä oli seisonnassa golffi alkuvuodesta 5 kk eikä ollu moksiskaan.. eikä oo ollu nyt reilun viiden kuukauden aikana mitään ongelmia.. eli voit hyvällä mielin jättää seisomaan ulos.. tuohon akku hommaan en osaa sanoa juuta enkä jaata. itsellä oli autotallissa ja hyvin on toiminu..

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 13.11.2007 21:26

Mulla seisoi auto viime talvena marraskuusta huhtikuuhun ja muuta en tehnyt,kun pitänyt akun latingissa ja miinus kaapelin irti.Opin sen edelliskerrasta,kun auto seisoi pari kuukautta huono akku kiinni autossa,joka kaiken lisäksi purki sitä. Akku oli ensimmäisten kovien pakkasten jälkeen kuin jalkapallo ja haljennut,kun oli päässyt jäätymään.

En jaksa uskoa,että sillä parilla ajokerralla saavutetaan mitään hyötyä,enemminkin päin vastoin. Turhaa vaan lämmittää paikat,jotta ne voisi taas jäätyä. Antaa seistä vaan rauhassa ja laittaa sitten käyntiin kun on tarves.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.11.2007 21:36

En jaksa uskoa,että sillä parilla ajokerralla saavutetaan mitään hyötyä,enemminkin päin vastoin. Turhaa vaan lämmittää paikat,jotta ne voisi taas jäätyä. Antaa seistä vaan rauhassa ja laittaa sitten käyntiin kun on tarves.

Tottahan tuokin kyllä on. Mutta autothan tykkää kun niillä ajetaan ;D

Paikkojen jäätymistä tietysti voisi koittaa jo etukäteen ehkäistä sillä että yrittää mahdollisimman kuivana saada sen sinne seisontaan. Jos hirveellä loskapaskakelillä sen sinne tuppaa jarrut täynnä vettä ja loskaa niin ei varmaan paljon renkulit pyöri kun myöhemmin yrittää sitä liikenteeseen ottaa.
Mutta kuten sanottua ei tuollainen seisotus kovin kummoisia toimenpiteitä vaadi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 13.11.2007 22:07

Ei suoranaisesti liity tähän, mutta asuin kerran parisen vuotta rivitalossa jonka parkkipaikalla oli kilvetön kakkis koko tuon ajan roikassa :D

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 14.11.2007 0:59

Jos tuo on kaasarikoneella (tai sellaisella ruiskulla jossa ei ole imupuolella komponentteja jotka tykkää paskaa öljystä) niin laita käyntiin, anna kierroksia hieman ja ruiskuta WD40 -sprayta niin että tulee valkoista savua kunnolla. Tuo suojaa pirun hyvin, jollet aio käyttää moottoria hetkeen.
Ilmeisesti suht samaa tavaraa kuin se, mitä myydään esim. vesijetteihin "winterization kiteissä", mutta joissa se maksaa ainakin 10 kertaisesti.
Joka tapauksessa se palaa sitten heti pois kun ajaa hiukankin.
Eipä pääse sylinteriputket ja mänänrenkaat ruostumaan.
Varmista tosiaan ainakin se että autossa ei ole kuumalankamittaria mikäli siinä on ruisku.

progress
-
Viestit: 144
Liittynyt: 5.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja progress » 14.11.2007 2:11

Ei suoranaisesti liity tähän, mutta asuin kerran parisen vuotta rivitalossa jonka parkkipaikalla oli kilvetön kakkis koko tuon ajan roikassa :D

ex-naapurilla oli päällisin puolin virheetön mustakilpinen lada joka oli myös roikassa kesät talvet,vielä huvittavammaksi asian tekee se että omistajan poika kertoi minulle kerran pihalla käydessään kun pappa taas istui ladassa niin että ei siinä ole edes akkua ollut kohta 10v.. :D

EDIT:laaada seisoi siis kylmässä peltitallissa,sillä vissiin säilynyt niin siistinä päällisin puolin..

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 14.11.2007 2:23

Meidän T-Bird on seissyt viimeiset n. 10 viimeistä talvea kylmässä peltitallissa, ei mitään vauriota ole tullut vaikka pakkanen todellakin paukkunut. Tärkeintä lienee se, että on suojassa niin valolta kuin sateelta, ja että ilma vaihtuu.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 14.11.2007 7:24

Itse säilytin Golffia viime talvena kylmässä talissa, oli vain C-Tekin laturi kiinni akussa niin akkukin pysyi kunossa talven yli.
Ja toki huolehdin että auton kuiva ja puhdas ennenkuin jätän talviseisontaan. Isä ukko on laittanut Kuplan tankkiin jotain säilönta ainetta joka estää hapettumiset polttoaine järjestelmässä. Hommanut kuulemma paikalliselta pienkonekorjaamolta joka huoltaa ruohonleikkureita yms.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa