A3 1.8T "dynaaminen" rajoitin?
Valvoja: ffp jäsenet
A3 1.8T "dynaaminen" rajoitin?
Mulla on Audi A3 1.8T -00 ja olen ihmetellyt auton käyttäytymistä isommilla kierroksilla. Eli homma menee seuraavasti:
- 1. vaihteella ottaa rajoittimelle asti (7000 rpm) kevyesti.
- 2. vaihteella 6000 rpm kohdalla pieni nykäisy, mutta kiertää noin 6300 rpm.
- 3. vaihteella ei ota kierroksia enempää kuin 5300rpm, jolloin alkaa nykimään ikäänkuin rajoitin tulisi vastaan.
- 4. ja 5. lovi kokeilematta
Em. käytös on toistettavissa tasan tarkasti kerta toisensa jälkeen. Autoon on vaihdettu ilmamassamittari, tulpat, Boschin lambdat sekä kaasuläpän runko on puhdistettu ja läppä kalibroitu. Lambda antaa kuitenkin yhä vikakoodia vaihdon jälkeenkin. Voiko lambdojen vikakoodi johtua jostain muusta kuin itse lambdoista ja littyyköhän tuo moottorin omituiseen käyttäytymiseen ylärekisterissä vai mistä voisi olla kysymys? Tehot tuntuvat olevan muuten kuitenkin tallessa, tosin tyhjäkäynti hieman vaeltelee.
- 1. vaihteella ottaa rajoittimelle asti (7000 rpm) kevyesti.
- 2. vaihteella 6000 rpm kohdalla pieni nykäisy, mutta kiertää noin 6300 rpm.
- 3. vaihteella ei ota kierroksia enempää kuin 5300rpm, jolloin alkaa nykimään ikäänkuin rajoitin tulisi vastaan.
- 4. ja 5. lovi kokeilematta
Em. käytös on toistettavissa tasan tarkasti kerta toisensa jälkeen. Autoon on vaihdettu ilmamassamittari, tulpat, Boschin lambdat sekä kaasuläpän runko on puhdistettu ja läppä kalibroitu. Lambda antaa kuitenkin yhä vikakoodia vaihdon jälkeenkin. Voiko lambdojen vikakoodi johtua jostain muusta kuin itse lambdoista ja littyyköhän tuo moottorin omituiseen käyttäytymiseen ylärekisterissä vai mistä voisi olla kysymys? Tehot tuntuvat olevan muuten kuitenkin tallessa, tosin tyhjäkäynti hieman vaeltelee.
Voisiko lambdojen vikakooditkin siis selittyä viallisella hukkaportilla tai vuodolla (tai viallisella föönillä)? Jos tällä jotain lisäarvoa vian paikantamiseen on, niin sillon tällöin saattaa esintyä myös aavistuksen omainen nykäys noin 4000rpm kohdalla kakkosella, jos lähtee kiihdyttämään täyskaasulla. Myös jos alkaa kiihdyttää kakkosella esim 30% kaasulla hiljalleen vaikkapa 2000rpm ylöspäin, niin veto ei aina ole täysin tasaista. Mutta nämä siis eivät esiinny kuin silloin tällöin ja ovat enemmänkin kosmeettisia kuin häiritseviä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En huomannut ottaa tarkkoja vikakoodeja lambdoista, eikä itselläni ole VAGComia joka päivä saatavilla... Mutta kaksi eri koodia siinä tuli ja toinen muistaakseni viittasi "ylikuumenemiseen" ja toinen liian suureen "resistanssiin" tjs.
Juu, ei sitä rajoittimelle ole tullut huudatettuakaan muuten kuin ihan testimielessä kun tämän vian huomasin =P Itselläni tosiaan tuo ykkönen kelaa tosi herkästi 6500rpm ja 2. ja 3. vaihteet vetää kyllä sinne 5000 ihan hyvällä menolla. Sen jälkeen kyl vääntökäppyrät laskee jo sen verran et ei oo riemua enää tarjolla.
Juu, ei sitä rajoittimelle ole tullut huudatettuakaan muuten kuin ihan testimielessä kun tämän vian huomasin =P Itselläni tosiaan tuo ykkönen kelaa tosi herkästi 6500rpm ja 2. ja 3. vaihteet vetää kyllä sinne 5000 ihan hyvällä menolla. Sen jälkeen kyl vääntökäppyrät laskee jo sen verran et ei oo riemua enää tarjolla.
Tuli tässä mieleen sellainen ajatus, että voisiko ongelmani johtua mahdollisesti virheellisesti poistetusta lastusta? Kun muistin perukoita kaivelin, niin taisi edellinen myyjä sanoa autossa olleen joskus aiemmin lastu kiinni, mutta se oli sittemmin poistettu. Meinaan vaan kun nuo kaikki ongelmani tuntuvat jotenkin kovin elektroniselta. Eli onko mahdollista/kuinka todennäköistä palauttaa orkkissofta väärin autoon? Mahtaako toisaalta uusi lastu taas ylikirjoittaa kaikki vanhat (kenties virheelliset) tiedot? Lastu olisi tarkoitus hankkia kärryyn seuraavan puolen vuoden sisään...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla samoja oireita, tosin kone on normi 1.6(akl).
Kylmänä käynnistäessä joskus sammuu pienen hörähtämisen jälkeen, jolloin vaatii pitemmän starttauksen käynnistyäkseen ja lämmittyään kone ei kierrä 2.- ja 3.-vaihteella kun 5000rpm, (isommilla vaiheillä en oo koittanu) ja siihenkin asti hieman epätasaisesti.
Ja nämä oireet ei ole joka kerta, välillä auttaa kun sammuttaa auton ja sitten toimii täysin normaalisti.
Polttoaineen suodattimen meinasin vaihtaa, ajatuksissa on josko välillä ei tule kunnolla bensaa, jonka seurauksena ECU ei päästä konetta kiertämään kunnolla, jottei seos menisi liian laihalle. Tai huono akku, jokin anturi....Vikakoodia ei ole vielä luettu.
Tämä siis täysin omassa päässä pyöriteltyä.
Kylmänä käynnistäessä joskus sammuu pienen hörähtämisen jälkeen, jolloin vaatii pitemmän starttauksen käynnistyäkseen ja lämmittyään kone ei kierrä 2.- ja 3.-vaihteella kun 5000rpm, (isommilla vaiheillä en oo koittanu) ja siihenkin asti hieman epätasaisesti.
Ja nämä oireet ei ole joka kerta, välillä auttaa kun sammuttaa auton ja sitten toimii täysin normaalisti.
Polttoaineen suodattimen meinasin vaihtaa, ajatuksissa on josko välillä ei tule kunnolla bensaa, jonka seurauksena ECU ei päästä konetta kiertämään kunnolla, jottei seos menisi liian laihalle. Tai huono akku, jokin anturi....Vikakoodia ei ole vielä luettu.
Tämä siis täysin omassa päässä pyöriteltyä.
Mä yritän saada ens viikolla jossain välissä järkättyä VAGComin käyttöön että saan nuo tarkat vikakoodit selville. Nyt kun rupes tuota pätkimistä ja vikoja oikein etsiskelemään, niin huomasin myös seuraavanlaisen käytöksen, josta en ole varma kuuluuko asiaan vai ei. Eli jos esim satasen nopeudesta vitosella laitan vakkarin päälle ja lähden kiihdyttämään nappi pohjassa noin 110:een ja päästän irti, niin tuntuu selkeä nykäys (mielestäni asiaankuulumaton) heti kun "kaasun nostaa" äkkiä eli juuri kun ahdot on noussu. Tämän saa itse asiassa tehtyä ihan jalallakin, mikäli painaa reilusti pedaalia ja melkein heti höllää. Mahtaako olla normikäytöstä vai liittyiskö esim. vialliseen hukkaporttiin? Tätä ei ilmene jos kaasun laskee vähänkään varovaisemmin.
Myöskin jos varsinkin kolmosella moottorijarruttaa, niin kierrosten tippuessa alle 1500:n, alkaa tuntua pieniä nykäyksiä. Tämän voisin kuvittella ehkä kuuluvankin asiaan, vai olenko väärässä? Tietty aaltoileva tyhjäkäynti voisi tähänkin kenties vaikuttaa näin maalaisjärjellä ajateltuna..
Tänään muuten kokeilin myös tuota kolmosen vedättämistä ihan testimielessä uudelleen ja olikin yllättäen käytös hieman muuttunut aiemmasta. Pätkiminen alkoi jo 5000 rpm:n kohdalla, mutta meno jatkoi kuitenkin nykien lähemmäs kuutta tonnia, eli ei kiertäminen loppunut absoluttisesti 5300 kohdalla niin kuin aiemmin. Noh lähinnä kuriositeettina tämä =P
Myöskin jos varsinkin kolmosella moottorijarruttaa, niin kierrosten tippuessa alle 1500:n, alkaa tuntua pieniä nykäyksiä. Tämän voisin kuvittella ehkä kuuluvankin asiaan, vai olenko väärässä? Tietty aaltoileva tyhjäkäynti voisi tähänkin kenties vaikuttaa näin maalaisjärjellä ajateltuna..
Tänään muuten kokeilin myös tuota kolmosen vedättämistä ihan testimielessä uudelleen ja olikin yllättäen käytös hieman muuttunut aiemmasta. Pätkiminen alkoi jo 5000 rpm:n kohdalla, mutta meno jatkoi kuitenkin nykien lähemmäs kuutta tonnia, eli ei kiertäminen loppunut absoluttisesti 5300 kohdalla niin kuin aiemmin. Noh lähinnä kuriositeettina tämä =P
Noniin, nyt sain VAGcomin käteen ja sain luettua vikakoodit. Kuinka ollakaan, lambdat ei enää heittänytkään koodia, vaan tuli ainoastaan seuraava virhe:
"16500 Engine coolant temp sensor G62 implausible signal P0116-35-10 Intermittent"
Muutaman kerran kun ajoin testin läpi, tuokin virhe hävisi ja mitään vikakoodeja ei enää ilmennyt. Kalibroin vielä vielä kaasuläpänkin uudelleen varmuuden vuoksi.
No mikä oli sitten lopputulos..? Meno ja kaasupoljin muuttui paljon pehmeämmäksi, veto on tasaista ja kone kiertää iloisesti 6500rpm nykimättä :) Ainoastaan pari kertaa on kolmosella tullut vielä pientä nykimistä 5000 rpm:n jälkeen mutta kiertää kyllä nyt pidemmälle kun aiemmin. Uskoisin siis, että kaasuläpän uudelleenkalibrointi vikakoodittomilla lambdoilla oli ainakin jokninlainen ratkaisu alkuperäiseen ongelmaan. Ens torstaina on tulossa Voimaa.com:n lastu ja täytyy kattoa mitä se saa aikaan.
"16500 Engine coolant temp sensor G62 implausible signal P0116-35-10 Intermittent"
Muutaman kerran kun ajoin testin läpi, tuokin virhe hävisi ja mitään vikakoodeja ei enää ilmennyt. Kalibroin vielä vielä kaasuläpänkin uudelleen varmuuden vuoksi.
No mikä oli sitten lopputulos..? Meno ja kaasupoljin muuttui paljon pehmeämmäksi, veto on tasaista ja kone kiertää iloisesti 6500rpm nykimättä :) Ainoastaan pari kertaa on kolmosella tullut vielä pientä nykimistä 5000 rpm:n jälkeen mutta kiertää kyllä nyt pidemmälle kun aiemmin. Uskoisin siis, että kaasuläpän uudelleenkalibrointi vikakoodittomilla lambdoilla oli ainakin jokninlainen ratkaisu alkuperäiseen ongelmaan. Ens torstaina on tulossa Voimaa.com:n lastu ja täytyy kattoa mitä se saa aikaan.
Nyt on sitten lastu kiinni ja kyyti sen mukaista =D Softan päivitys tosin toi mukanaan pari mieltä askarruttavaa kysymystä.
Mahdanko olla väärässä, jos uskon ahtimen olevan loppusuoralla kun reilusti polkaistaessa varsinkin isommilla vaihteilla konehuoneesta (ahtimesta?) alkaa kuulua sellaista lievää kahnaavaa ääntä kun ahdot on olleet jonkin aikaa (3-5s) tapissa (1.3bar)? Varsinkin kolmosella vedätettäessä tuo ääni esiintyy selkeimmin. Menoon tuo ääni ei tunnu vaikuttavan. Ja ääni siis esiintyy ainoastaan tyyliin 80-100% pedaalin asennolla.
Onkohan myös bypass vaihtokunnossa, koska ahtojen laskiessa kuuluu sellainen vaimea hiljalleen häviävä tsi-si-si-si ääni? Tuota ääntä ei vakiosoftalla kuulunut lainkaan, tai siis käytännössä ei kuulunut mitään ääntä sisälle ahtojen laskiessa. Lisäksi olen huomannut, että lähes joka kerta, kun kaasun nostaa ja antaa kierrosten laskea tyhjäkäynnille, niin jengat käy jossain 500rpm ja ponnahtaa siitä sitten hieman vaappuen normityhjäkäyntiin. Tyhjäkäynti on nyt kylläkin melko tasaista. Liekö bypass tuollaistakin aiheuttaisi... Täytynee varmaankin laittaa pässi tilaukseen...
Mahdanko olla väärässä, jos uskon ahtimen olevan loppusuoralla kun reilusti polkaistaessa varsinkin isommilla vaihteilla konehuoneesta (ahtimesta?) alkaa kuulua sellaista lievää kahnaavaa ääntä kun ahdot on olleet jonkin aikaa (3-5s) tapissa (1.3bar)? Varsinkin kolmosella vedätettäessä tuo ääni esiintyy selkeimmin. Menoon tuo ääni ei tunnu vaikuttavan. Ja ääni siis esiintyy ainoastaan tyyliin 80-100% pedaalin asennolla.
Onkohan myös bypass vaihtokunnossa, koska ahtojen laskiessa kuuluu sellainen vaimea hiljalleen häviävä tsi-si-si-si ääni? Tuota ääntä ei vakiosoftalla kuulunut lainkaan, tai siis käytännössä ei kuulunut mitään ääntä sisälle ahtojen laskiessa. Lisäksi olen huomannut, että lähes joka kerta, kun kaasun nostaa ja antaa kierrosten laskea tyhjäkäynnille, niin jengat käy jossain 500rpm ja ponnahtaa siitä sitten hieman vaappuen normityhjäkäyntiin. Tyhjäkäynti on nyt kylläkin melko tasaista. Liekö bypass tuollaistakin aiheuttaisi... Täytynee varmaankin laittaa pässi tilaukseen...
Nyt vaihdatin tuon bypass:n ja vanha oli kyllä viallinen, koska päästi ilmaa läpi ihan suulla puhaltaessa. Seurauksena on, että nyt ahdot laskee paljon pehmeemmin eikä moottoritiellä reilun painalluksen jälkeen kaasua nostettaessa tule nykäsyä niinkuin aiemmin :) Pakopuolella ei päällisin puolin tarkasteltuna näyttänyt olevan mitään vuotoja, mutta tarkemmin en tietoa asiasta saanut.
Mutta asiasta viidenteen, nyt tuntuu että tehoja on alkanut hävitä johonkin. Tuntuu että ahdin herää hitaammin ja myöhemmin kuin aiemmin ja lisäksi lastun aikaansaama selkeä turbopotku noin 2700 rpm on laimentunut. Lisäksi aiemmin mainitsemani kahnaava ääni on alkanut kuulua hieman useammin ja vähän alemmillakin kierroksilla. Lisäksi uutena "ominaisuutena" on tullut mukaan se, että mikäli pitää kierrokset vähän aikaa (~5 sek) hieman korkeemmalla esim 4000rpm ja sitten polkaisee kunnolla, niin auton kiihtyminen lakkaa usein täysin noin 5000rpm kohdalla. Ei siis nyi useinkaan tuolloin, mutta vauhti ei vaan kasva eikä vähene vaikka pedaalia kuinka painais. Seuraavan loven kun laittaa sitten sisään, niin taas kiihtyy hetken aikaa kunnes rupee hyytymään meno. Lisäksi välillä on tullut ihan kakkosellakin rauhallisesti risteyksestä kiihdytettäessä pieni nykäys jossain 2500rpm, ikäänkuin bensansyöttö katkeais ihan pieneksi aikaa. Usein myös vähän rivakammin kiihdyttäessä tuntuu ahdot aaltoilevan melko paljon. Tänään muuten (ilmeisesti turbosta?) kuului myös sellainen viheltävä kimeä ääni jonkin 15 sekunnin ajan hieman käynnistyksen jälkeen. Joskus aiemminkin olen tuon pari kertaa kuullut. Mikäli ääni olisi turbosta, niin mikä sen käytännössä aiheuttaa? Voisiko esim. polttoainepumpun vika aiheuttaa kiihtymisen loppumisen?
Kaveri muuten hommas omaan -04 1.8T Octaviaansa (70tkm) Voimaa.com:n lastun samaan aikaan mun kanssa ja sillä oli tänään kuulemma ruvennut tekee vähän samanlaista kun mulla. Eli jossain kolmen tonnin jälkeen kun polkaisee kovemmin niin auto rupee vaan rykimään eikä kiihdy ollenkaan. Olisiko tuo Voimaa.com:n lastu syypäänä asiaan? Onko jengillä ollut ongelmia kyseisen lastun kanssa? Mitään ongelmia Ocussa ei aiemmin ole ollut.
Onko pääkaupunkiseudulla muuten osaavaa -järkihintasta- korjaamoa, joka todennäköisesti osaisi sanoa, missä vika 1.8T motissa luuraa? Opiskelijana budjetti kun on mikä on, niin ei viitsis lähtee haaskaamaan rahojaan tusinapajoihin ;) Toisaalta vian pitkittäminenkin saattaa kyllä kostautua kantapään kautta...
Mutta asiasta viidenteen, nyt tuntuu että tehoja on alkanut hävitä johonkin. Tuntuu että ahdin herää hitaammin ja myöhemmin kuin aiemmin ja lisäksi lastun aikaansaama selkeä turbopotku noin 2700 rpm on laimentunut. Lisäksi aiemmin mainitsemani kahnaava ääni on alkanut kuulua hieman useammin ja vähän alemmillakin kierroksilla. Lisäksi uutena "ominaisuutena" on tullut mukaan se, että mikäli pitää kierrokset vähän aikaa (~5 sek) hieman korkeemmalla esim 4000rpm ja sitten polkaisee kunnolla, niin auton kiihtyminen lakkaa usein täysin noin 5000rpm kohdalla. Ei siis nyi useinkaan tuolloin, mutta vauhti ei vaan kasva eikä vähene vaikka pedaalia kuinka painais. Seuraavan loven kun laittaa sitten sisään, niin taas kiihtyy hetken aikaa kunnes rupee hyytymään meno. Lisäksi välillä on tullut ihan kakkosellakin rauhallisesti risteyksestä kiihdytettäessä pieni nykäys jossain 2500rpm, ikäänkuin bensansyöttö katkeais ihan pieneksi aikaa. Usein myös vähän rivakammin kiihdyttäessä tuntuu ahdot aaltoilevan melko paljon. Tänään muuten (ilmeisesti turbosta?) kuului myös sellainen viheltävä kimeä ääni jonkin 15 sekunnin ajan hieman käynnistyksen jälkeen. Joskus aiemminkin olen tuon pari kertaa kuullut. Mikäli ääni olisi turbosta, niin mikä sen käytännössä aiheuttaa? Voisiko esim. polttoainepumpun vika aiheuttaa kiihtymisen loppumisen?
Kaveri muuten hommas omaan -04 1.8T Octaviaansa (70tkm) Voimaa.com:n lastun samaan aikaan mun kanssa ja sillä oli tänään kuulemma ruvennut tekee vähän samanlaista kun mulla. Eli jossain kolmen tonnin jälkeen kun polkaisee kovemmin niin auto rupee vaan rykimään eikä kiihdy ollenkaan. Olisiko tuo Voimaa.com:n lastu syypäänä asiaan? Onko jengillä ollut ongelmia kyseisen lastun kanssa? Mitään ongelmia Ocussa ei aiemmin ole ollut.
Onko pääkaupunkiseudulla muuten osaavaa -järkihintasta- korjaamoa, joka todennäköisesti osaisi sanoa, missä vika 1.8T motissa luuraa? Opiskelijana budjetti kun on mikä on, niin ei viitsis lähtee haaskaamaan rahojaan tusinapajoihin ;) Toisaalta vian pitkittäminenkin saattaa kyllä kostautua kantapään kautta...
Käytin aakolkkuni pari kuukautta takaperin Metro-autossa huollossa ja katsoivat siellä kaikki mahdolliset ja mahdottomat ongelmapaikat läpi ja mitään vikaa ei löytynyt (ei mitään vikakoodejakaan). Viikko tämän jälkeen auto rupesi käymään kolmella ja vein sen uudestaan Metro-Autoon. Syyllinen oli viallinen puola ja vaihdatin sitten samalla kaikki puolat kerralla, koska kuulemma tuppaavat hajoilemaan usein samoilla kilometreillä.
Noh, auto on pelittänyt tämän jälkeen ihan hyvin, kunnes viikko takaperin alkoi jälleen vastaavanlaiset ongelmat kuin aikaisemmin. Eli veto pätkii ajoittain, koneessa tulee välillä kuolleita kohtia (ei reagoi kaasuun mitenkään). Lisäksi uutena "ominaisuutena" on tullut sammuilu kesken ajon. Eli useasti kun on ajanut vähän matkaa moottoritietä ja tulee rampilta ulos ja kytkimen kun painaa pohjaan, kierrokset tulee vauhdilla alas noin 500 rpm, jossa heiluu hetken aikaa ja auto sammuu. Lisäksi toissapäivänä oli selkeästi havaittavissa, että auto kävi muutaman minuutin kolmella, jonka jälkeen alkoi taas käydä kaikilla pytyillä. Epäilisin siis jälleen viallista puolaa.
Nyt suuri kysymys kuuluukin, että hajottaako Voimaa.com:n virisofta puolia? Onko kellään kokemuksia moisesta ja mikä hajoamiseen voisi olla syynä? Ylijännite tms..?
En muuten epäilisi suoraan virisoftaa, mutta itselläni ja kaverillani hajosivat puolat peräkkäin vähän lastun laiton jälkeen ja nyt ilmeisesti puola on uudelleen rikki...
Noh, auto on pelittänyt tämän jälkeen ihan hyvin, kunnes viikko takaperin alkoi jälleen vastaavanlaiset ongelmat kuin aikaisemmin. Eli veto pätkii ajoittain, koneessa tulee välillä kuolleita kohtia (ei reagoi kaasuun mitenkään). Lisäksi uutena "ominaisuutena" on tullut sammuilu kesken ajon. Eli useasti kun on ajanut vähän matkaa moottoritietä ja tulee rampilta ulos ja kytkimen kun painaa pohjaan, kierrokset tulee vauhdilla alas noin 500 rpm, jossa heiluu hetken aikaa ja auto sammuu. Lisäksi toissapäivänä oli selkeästi havaittavissa, että auto kävi muutaman minuutin kolmella, jonka jälkeen alkoi taas käydä kaikilla pytyillä. Epäilisin siis jälleen viallista puolaa.
Nyt suuri kysymys kuuluukin, että hajottaako Voimaa.com:n virisofta puolia? Onko kellään kokemuksia moisesta ja mikä hajoamiseen voisi olla syynä? Ylijännite tms..?
En muuten epäilisi suoraan virisoftaa, mutta itselläni ja kaverillani hajosivat puolat peräkkäin vähän lastun laiton jälkeen ja nyt ilmeisesti puola on uudelleen rikki...
Nyt alkaa syyt selviämään.
Eli yhtenä ongelmanaiheuttajana oli tarvikeilmamassamittari, joka aiheutti tyhjäkäynnin heilumisen. Sitten vedon aaltoilu johtui virheellisestä virilastun ohjelmoinnista. Ja yleinen laiskuus alakierroksilla 190tkm ajetusta ahtimesta, jossa hukkaportin läpän akseli oli hirttänyt kiinni ja läppä siirtynyt puoli senttiä sivuun.
Eli yhtenä ongelmanaiheuttajana oli tarvikeilmamassamittari, joka aiheutti tyhjäkäynnin heilumisen. Sitten vedon aaltoilu johtui virheellisestä virilastun ohjelmoinnista. Ja yleinen laiskuus alakierroksilla 190tkm ajetusta ahtimesta, jossa hukkaportin läpän akseli oli hirttänyt kiinni ja läppä siirtynyt puoli senttiä sivuun.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa