Skoda fabian tyyppiviat?
Valvoja: ffp jäsenet
Skoda fabian tyyppiviat?
Joo tuollaisen kulkineen murheita tiedustelen. Onko joku moottorityyppi sellainen mitä pitää varoa? Onko näissä bensakoneisissa samoja murheita kuin polossa, vaihdelaatikko vikoja?
Bensamoottoreissa kannattaa pitäytyä 16V koneissa. MPI koneet edustaa ikivanhaa työntötankoaikakautta. Vaihdelaatikkomurheista en osaa sanoa. Omalla Fabialla on ajettu nyt 160tkm ja vaihdelaatikko on toiminut hyvin. Öljynvaihdosta tietysti kannattaa huolehtia.
Moni tyypillinen VW tyyppivika kiusaa Fabiaa. Mutta eipä tuosta mitään kallista
pitäisi hajota.
Mä olen omastani korjannut/korjauttanut:
-etupyöränlaakerit
-EGR
-koiranluut
-sähkölasinnostin
-moottorinohjausboxi
-antureita
Moni tyypillinen VW tyyppivika kiusaa Fabiaa. Mutta eipä tuosta mitään kallista
pitäisi hajota.
Mä olen omastani korjannut/korjauttanut:
-etupyöränlaakerit
-EGR
-koiranluut
-sähkölasinnostin
-moottorinohjausboxi
-antureita
Meidän Fabiasta on toi MPI malli, mutta ei sen suhteen ole ihmeempiä ongelmia ollut. Itse pidän hyvänä ominaisuutena tuota jakopäätä, se on nimittäin ketjulla!Ei tarvii vaihtaa, hyvä jos edes 200tkm välein.
Pyöränlaakerit on ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika, pelkkää laakeria ei pysty vaihtamaan vaan koko napa on vaihdettava. AD-korjaamolla 180e töineen toiselle puolelle.
Toinen tyypillinen vika on puoltaminen. Se kannattaa tarkistaa jos meinaa käytetyn ostaa. Alustan puslat kuluu väljäksi niin alkaa vetelemään...
Mutta, onko noi sitten tyyppivikoja jos 100tkm kohdilla pitää alustan kumiosia vaihdella?Jotain EPC valoa se aina välillä vilkuttelee, ei vaikuta kyllä mihinkään.
Emännän käytössä toi on ollut, itse en tykkää kun ei ole ns. mitään tuntumaa ajossa. Yhtään et tiedä missä pyörät menee, ohjaus on omaan makuun liian kevyt.
Omaan Ventoon verrattuna siis.
Pyöränlaakerit on ilmeisesti jonkin sortin tyyppivika, pelkkää laakeria ei pysty vaihtamaan vaan koko napa on vaihdettava. AD-korjaamolla 180e töineen toiselle puolelle.
Toinen tyypillinen vika on puoltaminen. Se kannattaa tarkistaa jos meinaa käytetyn ostaa. Alustan puslat kuluu väljäksi niin alkaa vetelemään...
Mutta, onko noi sitten tyyppivikoja jos 100tkm kohdilla pitää alustan kumiosia vaihdella?Jotain EPC valoa se aina välillä vilkuttelee, ei vaikuta kyllä mihinkään.
Emännän käytössä toi on ollut, itse en tykkää kun ei ole ns. mitään tuntumaa ajossa. Yhtään et tiedä missä pyörät menee, ohjaus on omaan makuun liian kevyt.
Omaan Ventoon verrattuna siis.
tse en tykkää kun ei ole ns. mitään tuntumaa ajossa. Yhtään et tiedä missä pyörät menee, ohjaus on omaan makuun liian kevyt.
Mä olen tosta eri mieltä. Kun oon laittanut alustasarjan ja renkaat on 205/45 16, niin on todella hauska pörrätä mutkatiellä ja on tuntoa. Tehoa sais olla vaan enemmän. Ohjaustehostinta voi myös säädättää.
Uskon kyllä että ajo-ominaisuudet menee alustasarjalla ja paremmilla renkailla parempaan suuntaan, jotain tuollaista se kaipaisi että sillä viitsis ajaa.
Yksi asia mikä vielä tuli mieleen niin noihin MPI koneella varustettuihin ei löydy kaikkia osia normivaraosaliikkeistä.
Tai siis löytyy jos viet mukanasi mallin tai otat tyypit ylös vaihdettavasta osasta. Ei auta vaikka on rekisteriote mukana, kun tuollaista mallia ei löydy katalogeista.
Kyseessä siis toi 1.4 ja 44kw versio. Ainakaan sytytystulppia ja laturinhihnaa eivät osanneet antaa oikein. Mallin viemällä kyllä sitten löytyy.
Muut kuin moottorin osat ovatkin sitten helpompia löytää.
Ai juu, takaluukuissa on ollut maalivikaa, kannattaa tarkistaa, noita on korjattu takuuseenkin.
Yksi asia mikä vielä tuli mieleen niin noihin MPI koneella varustettuihin ei löydy kaikkia osia normivaraosaliikkeistä.
Tai siis löytyy jos viet mukanasi mallin tai otat tyypit ylös vaihdettavasta osasta. Ei auta vaikka on rekisteriote mukana, kun tuollaista mallia ei löydy katalogeista.
Kyseessä siis toi 1.4 ja 44kw versio. Ainakaan sytytystulppia ja laturinhihnaa eivät osanneet antaa oikein. Mallin viemällä kyllä sitten löytyy.
Muut kuin moottorin osat ovatkin sitten helpompia löytää.
Ai juu, takaluukuissa on ollut maalivikaa, kannattaa tarkistaa, noita on korjattu takuuseenkin.
viat
Mä olen omastani korjannut/korjauttanut:
-etupyöränlaakerit
-EGR
-koiranluut
-sähkölasinnostin
-moottorinohjausboxi
-antureita
Mitäs antureita on mennyt ja miten vika ilmeni?
meirän fabiasssa on ilmeisesti myös joku anturivika kun se välillä nykii eikä meinaa lähtea käyntiin ja talvella tyhjäkäyntiseos on liaan rikas,tarkastin sen VAG-COM:illa
Emännän käytössä toi on ollut, itse en tykkää kun ei ole ns. mitään tuntumaa ajossa. Yhtään et tiedä missä pyörät menee, ohjaus on omaan makuun liian kevyt.
Omaan Ventoon verrattuna siis.
Onko se ohjaus säädetty jäykimpään asentoon,silloin siinä on vähän tuntoa.
Se onnistuu VAG-COM softalla ja on helppo tehdä ite jos on läppäri.
Meillä on ollut perheessä yhteensä 4 eri Fabiaa.
Muuten ovat toimineet loistavasti, mutta jokaisen takaovet ovat vuotaneet vettä. Huomaa sateella kun on ovipahvin alaosa kostea.
Sinänsä pieni vika ja helposti korjattavissa, mutta jos vuotavat pitkää niin alkaa sisusta haisemaan jokseenkin kauhealta.
Muuten ovat toimineet loistavasti, mutta jokaisen takaovet ovat vuotaneet vettä. Huomaa sateella kun on ovipahvin alaosa kostea.
Sinänsä pieni vika ja helposti korjattavissa, mutta jos vuotavat pitkää niin alkaa sisusta haisemaan jokseenkin kauhealta.
Fabian kaukosäädin
Kuinkas VAG-comilla ohjelmoidaan avaimenperän tyyppinen Fabian oma kaukosäädin avaamaan ovet? Siinä on kaksi vihreää nappia, toisessa monttu ja toisessa kohouma.
Nyt on patteri uusittu ja ovi ei avaudu.
Ohjekirjassa olevat neuvot eivät auta, pitäisi varmaan käyttää tuota VAG-COMIA, mutta pelottaa että toinenkin mokkula lakkaa kohta toimimasta. Talvi on tulossa ja vaimon autossa on AINA lukot jäässä.
Nyt on patteri uusittu ja ovi ei avaudu.
Ohjekirjassa olevat neuvot eivät auta, pitäisi varmaan käyttää tuota VAG-COMIA, mutta pelottaa että toinenkin mokkula lakkaa kohta toimimasta. Talvi on tulossa ja vaimon autossa on AINA lukot jäässä.
Meillä on ollut perheessä yhteensä 4 eri Fabiaa.
Muuten ovat toimineet loistavasti, mutta jokaisen takaovet ovat vuotaneet vettä. Huomaa sateella kun on ovipahvin alaosa kostea.
Sinänsä pieni vika ja helposti korjattavissa, mutta jos vuotavat pitkää niin alkaa sisusta haisemaan jokseenkin kauhealta.
pysyykö sen ite korjaa,ei tarivs viedä kalliiseen merkkihuoltoon.
Huomattiin vasta takuun jälkeen eli ei taida saada enää takuuseen?
Fabian kaukosäädin on tahdistettu. Merkkiliikkeessä /Veljekset Laakkonen eivät osanneet, vaan väittivät, että on tarvikeperä. Löysin huoltokirjan välistä ohjevihkosen, se on Skodan oma eikä mikään tarvike.
Proseduuri: Avaimenperän nappeja pidetään pohjassa niin kauan, että ledi jää palamaan. Tämä siis autossa sisällä ollessa. Avain virtalukkoon ja virta päälle. Jompaakumpaa nappia painetaan RAUHALLISESTI kolme kertaa peräkkäin, noin sekunnin välein. Vilkut välkähtävät kolme kertaa ja homma on tehty.
Harjoittelin muutaman kerran ja ohjelmoin kummatkin mokkulat peräjälkeen.
Weetu
Proseduuri: Avaimenperän nappeja pidetään pohjassa niin kauan, että ledi jää palamaan. Tämä siis autossa sisällä ollessa. Avain virtalukkoon ja virta päälle. Jompaakumpaa nappia painetaan RAUHALLISESTI kolme kertaa peräkkäin, noin sekunnin välein. Vilkut välkähtävät kolme kertaa ja homma on tehty.
Harjoittelin muutaman kerran ja ohjelmoin kummatkin mokkulat peräjälkeen.
Weetu
pysyykö sen ite korjaa,ei tarivs viedä kalliiseen merkkihuoltoon.
Huomattiin vasta takuun jälkeen eli ei taida saada enää takuuseen?
Pystyy korjamaan itsekin. www.briskoda.net sivustolta löytyy paljon keskustelua asiasta ja muutamia ohjeitakin kuvien kera. Yhden auton olen itse tiivistänyt ja se piti vettä. Merkkiliike ei saanut viimeistä Fabiaani 3:sta yrityksestä huolimatta tiivistettyä.
Käytännössähän hommassa ei tarvitse kuin irroittaa ovipahvi ja tiivistää sopivalla aineella oven rungon ja siihen niitatun/pultatun alumiinipellin väli.
Vanha aihe, mutta nostetaan nyt kun tuli ajankohtaiseksi.
Vuoden 2000 Fabiaa kävin tänään katsomassa ja ajamassa. Muuten asiallinen laite, mutta moottorista kuului kevyt naputus ja sirinä jakopään puoleisesta päästä. Kylmänä käynnistäessä laite kuulosti melkein dieseliltä. Moottorina 1.4 16V 100 heppaa ja kilometrejä n. 150tkm. Mistähän tuollainen naputus voisi kuulua? Joku yleinen tyyppivika? Venttiilinnostaja se ei mielestäni ollut. Jakopää oli rempattu ajallaan. Kuuluuko tuo karkea käyntisyys moottorin ominaisuuksiin. Mielestäni tämän vuosituhannen koneet käy normaalisti paljon sievemmin.
Muita yleisiä ongelmia Fabioissa? Ajoltaan tuo laite oli varsin miellyttävä.
Vuoden 2000 Fabiaa kävin tänään katsomassa ja ajamassa. Muuten asiallinen laite, mutta moottorista kuului kevyt naputus ja sirinä jakopään puoleisesta päästä. Kylmänä käynnistäessä laite kuulosti melkein dieseliltä. Moottorina 1.4 16V 100 heppaa ja kilometrejä n. 150tkm. Mistähän tuollainen naputus voisi kuulua? Joku yleinen tyyppivika? Venttiilinnostaja se ei mielestäni ollut. Jakopää oli rempattu ajallaan. Kuuluuko tuo karkea käyntisyys moottorin ominaisuuksiin. Mielestäni tämän vuosituhannen koneet käy normaalisti paljon sievemmin.
Muita yleisiä ongelmia Fabioissa? Ajoltaan tuo laite oli varsin miellyttävä.
Fabia natisee
Eukon Fabiaa joutuu ajelemaan aina silloin tällöin. Eräs ikävä piirre on (vesivuotojen lisäksi) töyssyissä ja kiihdytettäessä kuuluva hervoton natina. Olen sitä ikäpolvea joka on joutunut joskus nukkumaan hetekassa, tämä on pahempaa!
Laakkosella vaihdettiin kallistuksenvakaajan kumihelat etupäähän, natina häipyi kuukaudeksi ja taas narisee!
Emäntää ei natina haittaa kuulemma, mutta koiranluut kolisivat niin paljon, että katsastusmies määräsi ne vaihtoon.
Kojelauta natisee myös aivan keskeltä tuuletussuulakkeiden yläpuoleta. Kun siinä pitää kättä, ei natise.
Nyrkinisku auttaa viikoksi-pariksi.
Ajoltaan Fabia on hyvä ja kone kiertää mielettömästi (16v 100hp)
Oljyä kuluu ihan liikaa, puoli litraa per 1000 km.
Ihan hyvä auto se on.
Laakkosella vaihdettiin kallistuksenvakaajan kumihelat etupäähän, natina häipyi kuukaudeksi ja taas narisee!
Emäntää ei natina haittaa kuulemma, mutta koiranluut kolisivat niin paljon, että katsastusmies määräsi ne vaihtoon.
Kojelauta natisee myös aivan keskeltä tuuletussuulakkeiden yläpuoleta. Kun siinä pitää kättä, ei natise.
Nyrkinisku auttaa viikoksi-pariksi.
Ajoltaan Fabia on hyvä ja kone kiertää mielettömästi (16v 100hp)
Oljyä kuluu ihan liikaa, puoli litraa per 1000 km.
Ihan hyvä auto se on.
Mullakin on alkanut kojelaudasta kuulua ärsyttävää natinaa. En ole saanut vielä paikallistettua mistä se tulee. Toinen ärsyttävä juttu on tällä hetkellä täristävä tyhjäkäynti varsinkin kylmänä, mitään vikakoodia ei kuitenkaan ole löytynyt.
Lämpötila-anturi: vika löytyi testerillä
Ohjaustehostimen asentotunnistin: sen huomaa kun ohjaustehostimen pumppu elää omaa elämää ja ajovalot vilkkuu.
Kuuluu moottorin ominaisuuksiin.
Mullakin oli öljynkulutus samaa luokkaa, mutta kun siirryin Mobil 1:stä Mobilin halpaan 10W-40 öljyyn niin öljynkulutus pieneni merkittävästi. Nyt viimeksi lisäsin 1l 7500 km jälkeen.
Mitäs antureita on mennyt ja miten vika ilmeni?
Lämpötila-anturi: vika löytyi testerillä
Ohjaustehostimen asentotunnistin: sen huomaa kun ohjaustehostimen pumppu elää omaa elämää ja ajovalot vilkkuu.
Kylmänä käynnistäessä laite kuulosti melkein dieseliltä.
Kuuluu moottorin ominaisuuksiin.
Oljyä kuluu ihan liikaa, puoli litraa per 1000 km.
Mullakin oli öljynkulutus samaa luokkaa, mutta kun siirryin Mobil 1:stä Mobilin halpaan 10W-40 öljyyn niin öljynkulutus pieneni merkittävästi. Nyt viimeksi lisäsin 1l 7500 km jälkeen.
vois nostaa tätä vähän taas esille tossa kattelin 2k vuosimallin fabia 1.4mpi koneella varustettuna ajettu 200tkm
Huollot on kuulemma tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan mutta jakopäätä ei oo vaihdettu, no jos se nyt sitte sillä ketjulla kerta on mutta onko se muka oikeesti ihan niin huolto vapaa etteikö olis pitäny 200tkm jälkeen vaihtaa, olis ihan jees ettei tarvis heti mennä kallista jakopää rempaa tekeen
Huollot on kuulemma tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan mutta jakopäätä ei oo vaihdettu, no jos se nyt sitte sillä ketjulla kerta on mutta onko se muka oikeesti ihan niin huolto vapaa etteikö olis pitäny 200tkm jälkeen vaihtaa, olis ihan jees ettei tarvis heti mennä kallista jakopää rempaa tekeen
Vuoden 2000 Fabiaa kävin tänään katsomassa ja ajamassa. Muuten asiallinen laite, mutta moottorista kuului kevyt naputus ja sirinä jakopään puoleisesta päästä. Kylmänä käynnistäessä laite kuulosti melkein dieseliltä. Moottorina 1.4 16V 100 heppaa ja kilometrejä n. 150tkm. Mistähän tuollainen naputus voisi kuulua? Joku yleinen tyyppivika?
1.4 16v koneissa on ollut tyyppivikana että männät alkavat kolistamaan, olisko sama vika. Takuuseen on noita vaihdettu.
Quote:
Oljyä kuluu ihan liikaa, puoli litraa per 1000 km.
Mullakin oli öljynkulutus samaa luokkaa, mutta kun siirryin Mobil 1:stä Mobilin halpaan 10W-40 öljyyn niin öljynkulutus pieneni merkittävästi. Nyt viimeksi lisäsin 1l 7500 km jälkeen.
Meillä tuossa 1.4 8v MPI koneessa ei tarvii lisätä yhtään öljyä 10 000km vaihtovälillä.
Mittarissa nyt n.144tkm
[/quote]Huollot on kuulemma tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan mutta jakopäätä ei oo vaihdettu, no jos se nyt sitte sillä ketjulla kerta on mutta onko se muka oikeesti ihan niin huolto vapaa etteikö olis pitäny 200tkm jälkeen vaihtaa, olis ihan jees ettei tarvis heti mennä kallista jakopää rempaa tekeen
Ei tarvii vaihtaa jos ei ala ääntämään pahasti.Ihan realistinen lukema tuolle ketjulle 250-300tkm jos on ajettu hyvillä öljyillä.
Koneen öljyvuodot kannattaa tsekata, tai noh, venttiilinkopan tiiviste taisi maksaa n.10e ja koppa irtoaa muutamalla ruuvilla...
Vuotoja, mutta erilaisia
Omassa Fabiassa (2003) on myös vesivuotoja, mutta ei ovista. Vettä tulee rankkasateilla ja talvellakin apumiehen jalkatilaan, ja sitä tulee litroittain. Raitisilman suodatin apumiehen jalkatilassa on märkänä, joten se lienee vuodon pääreitti. Ensin luulin, että ongelma ratkeaisi putsaamalla tuulilasin alareunan muovipaneelin alta vedenpoistoaukoista kompostit pois, mutta vettä tulee edelleen vanhaan malliin.
Onko jollain ollut vastaavia ongelmia? Miten olette korjanneet?
On meinaan häjyä hommaa kuivatella auto joka kerta kovan sateen jälkeen, jos ei ole muistanut suojata autoa.
Onko jollain ollut vastaavia ongelmia? Miten olette korjanneet?
On meinaan häjyä hommaa kuivatella auto joka kerta kovan sateen jälkeen, jos ei ole muistanut suojata autoa.
Nyt on Fabia tosi hiljainen. On nastattomat talvirenkaat alla. :)
Etutukivarsien takahelat uusittu Sellaiset ison alumiinikorvakkeen sisällä olevat, olivat niin väljät että söi kesäkumit piloille ja jarrutettaessa/kiiihdytettäessä veteli ratista käsille.
McPhersonin yläpään laakerit uusittu, 19 e/kpl Laakkosella. Kuulat olivat aivan mäsänä.
Ohjaustehostimen anturi uusittu. Himmenteli omaan tahtiinsa ajovaloja ja jännite akun navoissa putosi melkein voltin, vaikka akku ihan uusi.
Etsivät 3 tuntia vikaa Laakkosella, vaikka viedessä sanoin, että vaihtakaa anturi.
Lasku =380 euroa.
Ammattimiehiä= juuri amiksesta tulleita autonasentajia, jotka osaavat vaihtaa putki-iskarit taakse japanilaiseen henkilöautoon.
Etutukivarsien takahelat uusittu Sellaiset ison alumiinikorvakkeen sisällä olevat, olivat niin väljät että söi kesäkumit piloille ja jarrutettaessa/kiiihdytettäessä veteli ratista käsille.
McPhersonin yläpään laakerit uusittu, 19 e/kpl Laakkosella. Kuulat olivat aivan mäsänä.
Ohjaustehostimen anturi uusittu. Himmenteli omaan tahtiinsa ajovaloja ja jännite akun navoissa putosi melkein voltin, vaikka akku ihan uusi.
Etsivät 3 tuntia vikaa Laakkosella, vaikka viedessä sanoin, että vaihtakaa anturi.
Lasku =380 euroa.
Ammattimiehiä= juuri amiksesta tulleita autonasentajia, jotka osaavat vaihtaa putki-iskarit taakse japanilaiseen henkilöautoon.
Etutukivarsien takahelat uusittu Sellaiset ison alumiinikorvakkeen sisällä olevat, olivat niin väljät että söi kesäkumit piloille ja jarrutettaessa/kiiihdytettäessä veteli ratista käsille.
Nuo on näissä tyyppivika, yksi oire tuosta on myös kova kolahdus terävästi jarrupoljinta näpäyttäessä. Joskus tuota kuuluu vaikka pusla ei olekaan vielä revennyt. Pahimmillaan 40tkm ajetuista saa olla noita vaihtamassa. Itse laitoin poloon Powerflexin puslainsertit noihin ja nyt kyllä kestää!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 78 vierailijaa