Mk2 Gti Vihdelaatikko asiaa...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Make89
-
Viestit: 62
Liittynyt: 20.7.2007 10:47

Mk2 Gti Vihdelaatikko asiaa...

ViestiKirjoittaja Make89 » 23.10.2007 21:58

Eli Laatikko sanoi sopimuksensa irti viime viikonloppuna...Ei vissii tykänny kovasta vauhdista...+200km/h

Kyselisin olisiko jollain ihan oikeasti asiallista tietämys, että mikä 5v. laatikko sopii kyseiseen vehkeeseen( g2 gti kr ´87) ? Ei mitään arvailuja(luulisin...) Vaan todellista tietoa.
Olis myös tarvetta laatikolle joka tohon kävis....psst...saa tarjota jos lyötyy ylimääräisenä...:D
Eli kaikki tieto on tervetullutta. Kiitos jo etukäteen!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.10.2007 22:11

Mulla on TD:n laatikko koodiltaan 4S. Kytkin on TD:stä se isompi malli.

Ykkönen kevyt ja vitonen raskas, mutta sopii mulle.

Kytkimen valinnalla tohon kai saa melkein kaikki isolohkon vaihteistot.

asddd
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.6.2007 0:04

ViestiKirjoittaja asddd » 23.10.2007 22:35

Sama homma kävi täällä. Paitti -89 gti. Ja tarvis saaha uutta lootaa, eli käykö siihe iha kaikki 5-loviset volkkarin lootat vai pitääkö olla just samanlainen?

Sori ko hyökin sinu topiikkiin kyseleen, mutten toista samanlaista viittiny tehä :)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.10.2007 23:02

Myös vetarin laippoja on erikokoisia.

Nämä kyllä saa vanhasta lootasta, jossa on paksumpi kytkin akseli jonka takia pitää kytkinlevy olla sopiva.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 24.10.2007 11:20

Kaikki 020 laatikot sopii, välitykset tietysti vaihtelee, kytkinakselia on kahta eri kokoa, jos akselin koko muuttuu, uudella kytkinpaketilla selviää. Vetarin laippoja on 90mm ja 100mm halkaisijalla. nekin pystyy vaihtamaan keskenään.

Minulta löytyy ylimääräsenä kaksi kappaletta ( 2kpl ) 020 -laatikoita, toisessa laakerit erittäin huonossa kunnossa, ja toisessa putos nelosvaihde pelistä ja 1-3 vaihteet alko pitämään hetken kuluttua pientä ääntä. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä. :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 25.10.2007 12:08

Kyllä sitä on monenlaista lootaa kokeiltu tuohon omaankin kakkikseen (KR)....viimeisin oli TD golffin loota...vetarin laipat joutui vaihtamaan alkuperäisestä 2Y laatikosta (isommat)...helppo homma ne on vaihtaa...ja tietenkin kytkinlevy...vanha astetelma passaa kyllä, mutta 2Y laatikon pääakseli on paksumpi ja täten levy menee vaihtoon...multa muuten löytyy ylimääräisiä levyjä iso nippu jos tarvii;)...Ainut huono puoli tuossa kiisselin laatikossa on, että se ei kestänyt kuin vuoden:)...jo tuli öljyt pihalle ja metallia sorvautu...Nyt oottaa sitten taas orkkis Gti:n 2Y loota nurkissa:)...

asddd
-
Viestit: 42
Liittynyt: 20.6.2007 0:04

ViestiKirjoittaja asddd » 30.10.2007 15:43

Käykö 1.8 jetasta vm 87? loota gti:hin ! sen tiän etson kuite 5-lovinen, niiku pitäski, mutta passaakose gti kolviin?

Pakko kysyä ku ois halvalla tiedossa varaosiksi tuommone auto.

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 30.10.2007 23:46

Tuun tästä lainaan topikkia myös. Eli kakkiksen vaihdehommassa semmonen ongelma että vaihdekeppi on kokoajan ns. ala-asennossa, eli voi heittää vahingossa pakinsilmään vaikka ykkösen haluaisi. Siis normaalistihan se tosiaan pitäis keppiä painaa ja pistää pakille mutta nyt toi painaminen on turhaa koska menee sinne muovinalle muutenkin. Missähän mahtaa olla vika ja miten korjataan?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 30.10.2007 23:51

Käykö 1.8 jetasta vm 87? loota gti:hin

Käy. Tosin välitykset muuttuvat ja kytkin pitää olla jetasta.

eli voi heittää vahingossa pakinsilmään vaikka ykkösen haluaisi

Otahan vaihdekepin suojapussi pois ja tutki tilannetta. pitäisis löytyä jousi joka pitää ylhäällä.

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 31.10.2007 2:04

Ois pitäny edelliseen laittaa että se katsottu jo, ei ole siinä vika se palauttaa ihan hyvin.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Volkkarin lootista.

ViestiKirjoittaja Pekopee » 1.11.2007 12:18

Volkkareissa, varsinkin Golf/Jetta sun muut 020 laatikkoiset pitäs kiertää kaukaa, jos niissä yli 100Hv. tai omapaino yli 1000kg. laatikko on suunniteltu alunperin alle 900kg omapainoille ja alle 120hv.n tehoille. Useinmiten laatikon palasia saa kerätä sokeripihdeillä pitkin konehuonetta, kun revittää tehokkaammilla myllyillä. Vaihteiston öljyjenvaihto pitäs huolehtia myös 60-75000km. välein ja mieluiten synteettisillä öljyillä, jotka eivät mene "voiksi" suomen pakkasissa. Huom. Koskee kaikkia vaihdelaatikoita, vaikka huolto-ohje ei asiasta mainitsekkaan.

1.8 koneille on useinmiten ensiasennuslaatikkona 02A, paitsi suomeen tuoduissa, jotka halpuuden tavoittelussa on varustettu usein 020 laatikolla. Molemmat laatikot sopivat moottorin päähän Bolt.on, Kytkin vain erilainen 020 ja 02A laatikkoa varten.

02A on nelivaihteisenakin kestävämpi, sopii suoraan suoraan pulteille, mutta pitää ottaa mukaan vaijerisiirtäjät, vaihdekeppi ja vaihtaa vauhtipyörä, starttimoottori ja kytkimen sosimet. Laatikon tunnistaa helposti juuri siirtomekanismistaan joka toimii vaijereilla ja siirtovivut ovat päällekkäin, Kytkinlevyä hankkiessa pitää ottaa huomioon poorituksen ja akselin paksuuden erilaisuudet. Vaihteen siirtoakseli on pystyssä. 02A laatikko löytyy Passatissa alkaen 1988 alustan numerosta 31-J- 000 001 eteenpäin, ja on joko neli-tai viisivaihteinen. Myös Golf/jetta/Vento 1.8T ja -Gti malleista ainakin -88 alkaen.

020 laatikossa on kytkinvipu pitkä ja laatikon ja syylärin välissä. vaihteen siirto vaaka-akselilla laatikon päältä. 020 laatikko on myös pitempi, kuin 02A, johtuen akselijärjestelyistä.

Lähde: Online Spareparts catalogue for Audi/VolksWagen/Skoda/Seat, sisältää räjäytyskuvia ym. http://www.vagcat.com/ (Vaatii rekisteröitymisen) Firmasta voi suoraan tilata merkkiosia kys autoihin. Monta muutakin paikkaa on tarjolla. Myös Parts Place.inc USA.ssa tarjoaa alkuperäisiä varaosia VW/Audi etc. autoihin mielenkiintoisen sopiviin hintoihin, löyty myös värilasit takavaloihin ja ovat Hellan valmistamia, joten EU koodit löyty, lisäksi, kun ottaa huomioon Dollarin kurssin. http://www.partsplaceinc.com/ on osoite.[/b][/u]

Make89
-
Viestit: 62
Liittynyt: 20.7.2007 10:47

Vaihelaatikko asiaa...

ViestiKirjoittaja Make89 » 7.11.2007 23:16

Niija jatkoa äskeiseen että käyhän 8 venaisen gti:n loota myös 16veehen..?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.11.2007 23:41

Muistaakseni eri kokoinen se kytkinakseli...mutta paineasetelman ja levyn vaihdolla menee...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 8.11.2007 8:59

Ei se 020 nyt NIIN huono ole. 80-luvullakin menestyksekkäästi käytetty ihan kiihdytyskäytössä, tehoa todellakin yli sata hv.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

020 Laatikosta vielä

ViestiKirjoittaja Pekopee » 8.11.2007 16:55

Pitää hiukan ottaa tuosta aiemmasta pakkia, siinämielessä, että -80 luvun 1. ja 2. Golfin ja Jetan kevyissä (omapaino alle 950kg) .kopissa kestää yllättävänkin tehokkaita myllyjä pitkään.

Mut, kun muistaa, että painon, tai tehon noustessa, laatikon kestettäväksi tulee neliössä nouseva rasitus. Jossakin 80- luvun 1.6 bensa ja diesel koneissa se on alkuperäistehoilla lähes ikuinen, kunhan öljyhuollosta huolehditaan, sekä - määrän, että 60-70 000km. vaihtovälin suhteen, lisäksi, että käytetään korkealaatuisia öljyjä. Parinkymmenen asteen pakkasessa voiksi menevät öljyt pitäs vaihtaa heti uutena kunnollisiin synteettisiin öljyihin. Jos auto pyrkii pakkaskäynnistyksen jälkeen liikenteeseen ilman vaihteen kytkemistä, kun kytkimen vapauttaa, pitäs jossakin hälytyskellojen soida.

Kylmällä laatikolla ei pitäs revitellä.

Kaikella on hintansa, myös revittelyllä ja virittelyllä.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 8.11.2007 17:58

Tuosta pakin päälle menemisestä painamatta kun kysyttiin niin aikoinaa kahdessakin golffissa minulla oli sama vika ja syynä oli "kynnyksenä" olevan muoviosan kuluminen joka löytyy sieltä kepin suojapussin alta - jos syy on sama niin sen näkee ja tajuaa kyllä heti mistä on kyse kun vaan ottaa sen suojuksen pois ja painaa keppiä...

Make89
-
Viestit: 62
Liittynyt: 20.7.2007 10:47

Vaihdeloota asiaa...

ViestiKirjoittaja Make89 » 12.11.2007 23:06

Mitenkäs noi kakkos koppa golf gt:n laatikko ku se ois mukamas välitetty tiheämmin...oisko sen laitto mahdollinen/kannattava juttu?

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

020 Sukuiset laatikot ensiasennuksissa alle 110KW tehoisis

ViestiKirjoittaja Pekopee » 13.11.2007 2:58

Sopii moottorin päähän kaikista muista etuvetoisista VAG kamppeista, paitsi Audit aina ja Passat vanhempi, kuin - 88 niissä, kun kone on nokalla pitkittäin.

Passateissa vain 02A sukuisia laatikoita alkaen tyyppi: 31-j-000-001 vuosi -88 kesä, jolloin Passatin moottorit käännettiin poikittain.

Golf/Jetta/Vento/Bora/Seat/Skoda laatikot ovat 020 tyyppisiä 48-85 kilowatin 1.6 1.8 ja 2.0 L koneissa. Sopivat keskenään.

Passat alk -88, Alkaen -92 näihin /Golf/Vento/Bora/Seat/Skoda 110KW 2.0, 128KW WR6 2.8 128KW ja 1.9 bensa koneisiin tuli 02A sukuinen laatikko. Passatissa alkaen -88 oli painonsa vuoksi 02A laatikko kaikissa konetyypeissä. Sopivat keskenään, paitsi WR6 jossa kuvanmukaan hiukan erilainen kytkinkoppa.

Jokainen voi asian tarkistaa osoitteesta: http://www.vagcat.com/ rekisteröinti kannattaa, ettei olisi mutu tietoa, niin paljon.

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Pikkuisen vielä tarkennusta

ViestiKirjoittaja Pekopee » 13.11.2007 9:44

Edellisessä oli hiukan virheellistä tietoa Audin osalta.

Audi A2 ja A3 tyypissä on moottori poikittain ja siinä on käytetty mainittuja 020, 02A vaihteistoja ja niitten eri versioita, A2 alkaen vm 2000 ja A3/S3 alkaen 1997

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.3.2008 21:41

Käykös 16V golffin vetarit suoraan, jos tekee tuon 02a laatikon vaihdon?

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 8.3.2008 16:51

Minulla kävi 02O (4T) lootasta vetarit suoraan 02A:han (AFF).
AFF:ssä on 90mm vetarinlaipat, joten sen puolesta kävi tuuri.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.3.2008 19:08

Eli pituus sattuu suoraan? Laippojahan saa vaihdeltua.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 9.3.2008 16:33

Joo en ainakaan ole huomannut mitään ongelmia ajossa ja paikalleenkin menivät niin kuin vanhaankin lootaan.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 18.3.2008 11:27

Lainataanpas hieman tätä topiccia; Millaista öljyä olette käyttäneet tuossa MK2 Gti 16V laatikossa (2Y)...?Ja missä sijaitsee kyseisen vaihdelaatikon öljyntäyttö proppu...?Eikös sen pitäisi olla siinä kyljessä jossain ja öljyä kuuluu täyttää sen propun pintaan asti...?Niin ja mites se meni tuon öljyntäyttömäärän kanssa, eli pitikö tähän laatikkomalliin lisätä mittarinvaijerin reijästä 0,5L vai 1L ylimääräistä öljyä, että saa voitelua tarpeeksi...?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.3.2008 12:07

Riippuu laatikon iästä pitääkö laittaa ropun tasaan vai 0,5 litraa yli. Laatikon numerosta:08097 (valm.08/87) eteenpäin on ropun reikä nostettu kohdalleen.

Täyttöproppu löytyy laatikon päätykopasta ja hyppää melkein silmille, kun otat kuskinpuolen eturenkaan pois. Ylimääräisen öljyn saa myös kätevästi laitettua, kun tunkkaa sen kuskin nurkan riittävän ylös ja täyttää sitten siitä sen ylimääräisenkin.
Ei tarvitse lähteä kikkailemaan sen nopeusmittarin irroituksen kanssa.

Sopivaa öljyä laatikkoon:Castrol TAF-X tai Mobil VS 200.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 18.3.2008 12:21

Kiitoksia ifa:lle tiedoista, tuota laatikon valmistuspäivämäärää lähinnä hainkin, mutta en hoksannut mainita siitä tuossa postauksessani...:)autoon on vaihdettu loota jo 4 kertaa, niin siitä vuosimallista ei todellakaan ole tietoa, mutta pitää tutkailla tuota numerosarjaa...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 26.3.2008 20:45

Nyt kun tarkistin tuon oman kotteroni lootan numeroinnin, niin siellä oli seuraavat merkinnät: 22017....elikkäs onkos tämä valmistettu sitten 01/87, vai miten se menee...?eli laitankos tuonne sen 0,5L ylimääräistä öljyä vai en...:)?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.3.2008 21:00

Laita se ohjeen mukainen määrä (1,9 vai 2,0 litraa?) ja kallista tarvittaessa autoa.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.3.2008 8:48

Eikös neloskoppasen golffin 02K-laatikkokin mene kakkakoppaan? Perästä niitit eka vaihtaa vaan pulteihin.

mj87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.9.2005 0:18

ViestiKirjoittaja mj87 » 18.6.2008 13:38

Sanokaapas nyt joku kun ostin KR tekniikan jediin. Moottorista mulla on huoltokirja jossa lukee että laatikko olis toi 2Y kun taas mulla on itel 02a loota että tarvisko siihe tekniikan perään hankkia 02a paineasetelma vai meneekö suoraan kr:n paineasetelman kanssa? Yhtään tän huonommin en osaa asiaa selittää :P

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.6.2008 13:42

Kytkinpaketti/rakenne kokonaisuudessaan on erillainen.

mj87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.9.2005 0:18

ViestiKirjoittaja mj87 » 18.6.2008 13:58

Noni kiitoksia kiitoksia nyt oikee kovasti sitte vaan metsästään kytkin pakettia.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2008 14:11

Ainut huono puoli tuossa kiisselin laatikossa on, että se ei kestänyt kuin vuoden:)...jo tuli öljyt pihalle ja metallia sorvautu...


ja käyttäjässä ei ole ollu mitään vikaa? ei ne laatikot ole kuminpolttoa varten tehty. on noita orggislaatikoitastaki tuhottu silleen että levautettu öljyt pihalle ja siinä samassa metallihiluja :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 18.6.2008 14:48

^^Tuota laatikkoa ei kyllä kuminpoltolla rikottu...monta 2Y laatikkoakin on saatu hajalle tuon auton historiassa...tuntuu olevan vaan tyyppivika...ja sen öljymäärän kanssa kannattaa olla tarkkana...ja ylensäkkin mitä sinne laittaa...itse kippasin Mobilin VS 200:set kun joku niitä täällä foorumilla suositteli...:)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 18.6.2008 15:05

On se vähän tuuristakin kiinni! Mää tunnen yhen jolla ei kestä edes 02A laatikot! :) Eikä ole kohtelussa vikaa!

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.6.2008 15:17

Tai toisesta ääripäästä 020 kesti 3tkm turbonperässä ja sai runtua+kuminpolttoa. Ja sen jälkeen palveli vielä 25tkm Jetassa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.6.2008 16:06

Mulla kesti 02A 5tkm ykskutosen tiisselin perässä. Sai runtua ja saatto joskus kumikin vingahtaa :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 29.9.2008 9:36

Mikä noissa 020-lodjuissa oikeen pettää jos jätetään pois laskuista se jo tiedossa oleva niittihommeli siellä jossain?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.9.2008 9:44

Ainaki perän poskilaakerit menivät hetkessä väljäksi vähän rimmaillun 1.6td:n perässä.

Ju1c3
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 28.2.2010 19:04

ViestiKirjoittaja Ju1c3 » 28.2.2010 19:08

Kertokaas mulle että ku on 21millinen kytkinakseli niin millanen laatikko siihen käy?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa