Reikää pohjassa **Reijät hitsattu umpeen**

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

Reikää pohjassa **Reijät hitsattu umpeen**

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 4.11.2007 21:20

Talvinakkeja alle vaihtaessani huomasin että pohjassa oli tuommonen hieman pehmenemään päässyt alue, sen takapenkin jalkatilan kohdalla oleva muovitulppa, niin sen ympäristö. Paljon tuommosen kuntoon hitsauttaminen arviolta maksaa kun itse en omista muutaku puikkokoneen ja jos sillä koittas hitsata nii reikä taitas vaan suureta. Miten sen lattiaverhoilun saa irti et pääsis puhdistelee tuota reikää jo ite etukätee? Ja onko tuolla tulpalla mitää merkitystä käytön kannalta et voiko sen vaa ottaa kylmästi pois ja laittaa peltiä tilalle?

kuvaa:
Kuva
Viimeksi muokannut Golffari90, 12.11.2007 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MarkusR
-
Viestit: 221
Liittynyt: 6.12.2003 13:22

ViestiKirjoittaja MarkusR » 4.11.2007 22:49

Äkkiseltään luulis, että tuo tulppa on tarkoitettu vain massausta/kotelonsuoja-aineen laittoa varten.
Eli uskon kyllä, että voit laittaa umpeen ellei tule tarve suojata ruosteelta jatkossa tuon tulpan kautta.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 5.11.2007 20:39

viihtiskö joku viel kertua miten se lattiahuopa lähtee irti takapenkin vasemmalta puolen? Kyseessä on 3 ovinen malli

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 5.11.2007 23:42

Irrota takapenkki (istuin osa) 2X kuusikolo ruuvilla kiinni, siel penkin alla on semmoset tulpat mitkä pitää irti kammeta,
takaovi pahvi irti huopa menee osittain sen pahvin alle
kynnyslista pois joka on yhdellä muoviruuvilla ja klipseillä kiinni

siitäpä sitä saa jo raotettua tarpeeksi että siihen pääset käsiksi

korjasin ton saman vaurion puhdistamalla ruosteet rälläköiden ja hiekkapuhaltamalla siitä reiän ympäriltä ihan pellille sitten sinkkimaalia pellille, massaa ja sikaflexillä se tulppa takas paikoilleen eikä maksanu paljoo.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 6.11.2007 21:22

Kiitokset nuista sisustan irrotus kuvista!

Reikä on kumminki sen verran päässyt isontumaan et se on pakko hitsata. Isäntä lupas viiä sen hitsautettavaks tälläviikolla. On ne perseestä ku pitää tollasia tulppia laittaa, ei se oo loppuseltaa ihmekkää jos se lähtee ruostumaan tommosen ympäriltä.

Kuva
Mitä muute ois järkevintä tehä jos tuo maali lohkeilee tuossa niinku kuvassa näkyy? Raapia pos se kerros ja dinitrolia tilalle vai antaa vaa olla?

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 6.11.2007 21:40

Tietenkin rälläkkää niin paljon antaa tolle pinnalle ku se kestää ja jos ruostetta vaan löytyy ja sit hiekkapuhaltaa täysin pellille ja sinkkimaalia sinne pellille ja sit sitä massaa niinkuin sanoinkin, mut parempihan siitä tulee toki jos joku ihan ammattilainen sen hitsaa ja paikkaa oikeella pellillä.

Noi tulpathan on tommone tyyppivika näissä niitä on ensinnäkin liikaa ja niistä se ruoste lähtee aina leviämään, kyl ymmärtää noi kotelojen kumitulpat mutta miksi vitussa siel paljaassa pohjassaki niitä pitää olla, ei niillä mitään virkaa siellä ole..

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 6.11.2007 21:42

juu sit vissii kannattaa muutki reijät tarkastaa ja korjata samalla jos vaa on hapettunu.

Mites toi halkeilemaan ruvennu maalikerros, mitä sen kanssa?

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 8.11.2007 0:13

Siis sama homma sillekkin pinnalle niikuin kerroin puhdistaa sen täysin pellille ja sit sinkkimaalia siihen tai joku foorumilla puhuttu happo maali varmaan parempi tuohon. Tommone hole jo vaatii ihan kunnon hitsausta ja paikkaa:)

Tuo pinta näyttäs vaan maalatulta massalta tossa kuvassa:) eli pitää sitä raapia pois niin paljon kun vaan lähtee. söörstillä löytyy paljo juttua tommosista paikkojen laitosta.

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 8.11.2007 0:20

Rajusti vaan peltiä ympäriltä pois, niin pitkälle että saat happamat pois ja sitten paikkaa päälle.
Tarkista myös etupäästä kuskin ja apparin tulpat, kuin myös takaata molemman puolen jalkotilat. Itse tein omaan autoon saman remon tuossa pari talvea takaperin ja ei todellakaan ollut kiva homma. Tarkista myös edestä/takaata helmat.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 8.11.2007 0:32

Juu, tänään näytin tuolle vähän piikkisikaa, se on kyl korvaamaton apuväline näissä ruosteenpoistohommissa. Pitää vissii ottaa toi vänkärin puolen penkkiki irti et saan sen maton poisa siitä alta ku se massa on lohennu sen maton alta :( Onko kova homma saaha ne etupenkit irti?

Siinäpä ois kuvaa tältä päivältä :
Kuva
Huomenna otan peltisaksilla noi lirpakkeet poisa jahka löydän ne sakset. Kelpaako siihen massauksee sit ihan perus dinitrolin bitumi alustamassa? Enä voinko käyttää sen sinkkimaalin korvikkeena vaikkapa ferrexiä ku sitä löytyis tuolta hyllystä?

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 8.11.2007 1:56

Luulis et ajaa se ferreksi saman asian melkein ja tuskin toi sinkki maalikaan paras sinne on. mutta käytä searhcia niin löydät paljon hyviä ohjeita kokeneimilta tyypeiltä:)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 8.11.2007 8:32

Onko kova homma saaha ne etupenkit irti?

Penkin etuosasta yksi rajoitinpultti irti, ja vedät vaan penkit taka-asentoon, niin ne saa pyöräyttää ulos.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 9.11.2007 16:19

Hei rasvanakki!

Oilko se sun autos pohjassa oleva reikä sillo suurentunu yhtää? Eessä oli sama homma ku sen tänää katoin mut ei ollu nii paljoo isontunu ku takana. Eli pysyykö se tulppa paikallaa jos sen tulpan laittaa siihen vaikka se menee siitä nyt läpi suhahtamalla, vai oisko järkee laittaa lasituitumattua ja tukkia toi eessä oleva reikä sillä (toki ruosteet pois reijän ympäriltä huolellisesti)? Nyt löysin sen ku takapenkkien jalkatilan reijät oli hitsattu umpeen :( Hitsas ne kaks reikää vasemmaltapulelta umpee ja tarkisti pohjan, 50€ meni. Pohja oli kuulemma ok muuten. Vittu ku ois hoksannu nuo muutki kahtoo samalla kertaa ja hitsata umpee, eessäki on niitä veden poistotulppia 3kpl per jalkatila, järkevää...

takkunen
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.2.2005 11:00

ruoste

ViestiKirjoittaja takkunen » 9.11.2007 19:26

Tuttua hommaa.. ite hitsasin kaikki nuo reijät umpeen omasta kun ruoste raiskannu ja takajalkatiloihin n.15cmx10cm paikat... vielä olis edessä etupyöränkotelojen ja pohjan väli eli missä pitäis olla roiskeläppä... kummaltakin puolen se kulma puhki.. :D samalla vaihdoin helmat,takakaaret,takaluukun, ja etusiivet... että näin.. ja etelän suolateiltä hyvin pidetty-- :D Ovien alareunat pellille ja happomaalit ja pakkeloinnit. yhteen oveen myös paikkaa listan kohtaan--

Ei saa halvalla hyvää.. :D

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 9.11.2007 22:45

Etupenkin jalkatilan reijän kuidutin umpeen. Saas nähä kuin kestää ja et alkaako muhimaan.

Eli eka vedin sen ruostekohan ja sen ympäristön paljaallepellille molemmilta puolilta sillä piikkisialla ja sitte vetäsin ferrexit molemmille puolille, sen jälkeen laiton lasikuitua yläpuolelle ja teipillä tasasin sen maton tasaseks muuhun alustaan nähden. Tämänjälkeen kun lasikuitu oli jämähtäny laitoin taas yhen ferrexikerroksen siihen ympärille. Huomenna sit vielä alustamassaa kehiin ja kokoamishommii sen jälkee :P

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.11.2007 0:10

Etupenkin jalkatilan reijän kuidutin umpeen. Saas nähä kuin kestää ja et alkaako muhimaan.

WTF???

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.11.2007 0:57

WTF???
Kerro toki miksi/miten se ruoste lähtis uudestaa leviimään ku oon pellistä ruosteet poistanu ja ferrexit molemmillepuolille vetäny

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 10.11.2007 1:10

No lähdetään vaikka siittä, että ferrex on huokonen maali, joka itsessään päästää kosteutta läpi. Ja nyt kun olet kuiduttanut reiän umpeen, pääsee kuidun alle kondensoituva/pääsevä vesi imeytymään ferrexin läpi metalliin, luoden näinollen vekkulin pikku aikapommin! Eikä lasikuitu välttämättä pysy alati elävässä peltipinnassa kiinni! Eikö tuo ois kannattanu tehdä kerralla kunnolla, eikä alkaa pelleilemään!!? RUOSTEVAURIOITA EI PAIKATA LASIKUIDULLA!!! VAAN HITSAAMALLA!!

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.11.2007 1:18

jaa

no revitää se lasikuitumöykky sitte huomenna vittuun, ja hitsautetaa sitte kunnolla. Eikös toi rasvanakin vinkki oo sitte periaatteessa samalla linjalla tän mun lasikuitupelleilyn kans, et eikö se lähe periaatteessa samallalailla leviimää?
korjasin ton saman vaurion puhdistamalla ruosteet rälläköiden ja hiekkapuhaltamalla siitä reiän ympäriltä ihan pellille sitten sinkkimaalia pellille, massaa ja sikaflexillä se tulppa takas paikoilleen eikä maksanu paljoo.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 10.11.2007 1:22

On, jos reiän ympäriltä on lähteny enemmänkin tavaraa pois. Peltiä ei ikään voi pysyvästi korvata millään fucking plastic baddingilla tai muulla sonnalla! Ruostuneen pellin tilalle on laitettava aina peltiä, jos haluaa, että se jotain kestää!

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.11.2007 2:07

Noni nyt on sitte lasikuitu möykky revitty irti. En viittiny sen antaa aamuun asti olla koska ois voinu olla sillon haasteellisempi homma saaha irti. Pitääki pitää ens kerralla järki mukana sitte näissä hommissa :) Joo vaa huomenna kuskin puoli purkaa ja kahtoo tulppien tilanne. Kiinni minä hitsautan niistä jokasen oli missä kunnossa hyväsä nii eipähä tarvii sit murehtia enää.

Paljo muute tollanen perus miggi maksas? Kelpaako bilteemalaatu satunnaiseen hitsailuun?

E: tulipa muute mielee et mite sit alumiinissa jossa ruostumisen vaaraa ei oo? Pitääkö seki vetää reikä umpee tigillä vai voiko siihen laittaa plasticcia taikka lasikuitua?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 10.11.2007 2:14

Oikein!

Kyllä kelpaa! Se on vaan se kaasu ku maksaa! Täytelangalla ei kannata ruveta räkimään, tuu muutaku sanomista! Agan ja woikosken kautta vuokrapullot maksaa satoja euroja!!

Sammutinhuolto-firmat tekee vanhoista jauhesammuttimista hiilidioksidi-pulloja hitsauskäyttöön. Hinnat pyörii siellä 60-180€:n välillä, koosta riippuen.

edit: K-Raudasta saa kertakäyttö seoskaasupulloja hintaan n.40€. Ei niillä kauaa hitsaa, mutta jotain kummiski!

edit 2: TIG:illä umpeen! Hapettuuhan sekin.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.11.2007 2:18

Jeps, sehä se nuissa pulloissa on miinusta ne vuokramaksut

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 10.11.2007 18:10

rasvanakin vinkki oo sitte periaatteessa samalla linjalla tän mun lasikuitupelleilyn kans, et eikö se lähe periaatteessa samallalailla leviimää?


Pitää nyt korjata että toi oma reikä ei ihan tommoseksi hionnan jälkeen levinnyt kun toi omasi:) ja sitä flexiä laitoin sinne että olisi vesitiivis se tulppa varmasti ja voin pääni lyödä pantiksi että toi kestää yhtä pitkään kuin muu auton tekniikka yms:) Ei siis todellakaan tuommosiin isoihin paikkoihin voi suositella mitään muuta ku uutta peltiä ja saumaa:)

sori vaan harhaanjohtava vinkkini. vähän oot joutunu turhia töitä tekee 8)

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.11.2007 19:44

kiva homma... Nyt sitte avasin kuskinpuolen verhoilut nii joku pälli nostanu autoosa sieltä pohjasta hallitunkilla ja se oli ihan kuprulla. Ei meinannu ees penkkiä saaha irti ku se patti otti siihen penkin vartee kii. Noh lekalla ja lankulla naputtelin sen takas muotoosa. Pari puhkiruostunutta kohtaaki löyty. Itse vedenpoistotulpat oli täysin ruosteettomia. Rahaa menee taas hitsaamiseen mut pakko se on tehä jos meinaa leiman saada.

Kuva
Kuva

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 10.11.2007 19:49

Ja ferrex ei ole sitten automaali. Ferrexillä vedetään tikapuita ja muita navetan sillan kaiteita ennen miranoolia... Ferreksiä jopa parempaa ovat jotkut spray-pohjamaalit, toki ovat hintavampiakin, jos litroiksi lasket.

Ja jos sulla on ton verran reikiä jo autossa, niin kandee kattoo samalla helmakotelot joka puolelta, ja vetää ne tulpat kans takalokarin etupäästä pois, mistä koteloon pääsee näkemään. Todennäköisesti ovat samassa kunnossa sisäpuolelta, jos on päässy muhimaan.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 10.11.2007 20:08

Totta^ ite noin vuosi sitten hakkasin sinne taka sisälokariin tulpan ympärille semmosen kaljapullon kokosen reiän. Toisella puolel oli kumma kyllä täysin ehjä vaik mite hakkas ja väänti niin ei saanu lohkeamaan.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 10.11.2007 20:24

On ne nuo kolmoset yksiä perkeleitä ton ruosteen kans! Taitaa olla VW:n kuppasin tuotos!

Jappehan sen sano! Ferrex tosiaan toimii ainoastaan pohjana. Ite ku traktorin kauhoja maalailin, vedin pohjaan Ferrexin ja pintaan 50/50 Ferrex/Miranol sekotuksen.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 10.11.2007 20:33

on se kyllä paljo siitä kiinni missä sillä kolmosella on ajeltu ja miten pidetty. Onko siis etelän suolatie mallia. Omasta mielestä ei oo paha jos vm 92 golffissa on 3 peltipaikkaa niinkuin omassa. et aikas luja korinen se on verrattuna johonkin saman aikuiseen japsiin, siitä japsista ei olisi jäljellä ku peltivanteet samassa käytössä:)

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 10.11.2007 20:56

Ostin tuon yheltä kossilta nurmeksesta. Auto on saksan tuontiauto, tuotu vuonna 2004 ja vuosimalli on -95. Sehä se tässä ihmetyttääki mite se on tuommoseks päässy ku eihä nahkahousut varmaa teitäsä suolaile samallalailla ku suomalaiset tekee. Tosin onhan se nähnyt jo 315tkm ajoja.

Japsitha on ainaki ihan perseestä, meidän isännän matukka on vuosimallia 98 ja ruostesuojaukset on tehty. Kaarista puskee jo ruoste läpi. Ens kesänä laittaa se kuntoon ja maalata. Hyvähä se ois jo nyt tehä ennenku kevät tulee ja suola pääsee oikeen kunnolla muhimaa. Mut minkäs teet ku ei oo lämmintä tallia jossa tuota maalata.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 12.11.2007 21:12

Nonii! Nyt on reijät ummessa :P 4reikää ja 60€ makso. Käskin sen kahtoo niitten lokarien vieressä olevien tulppien kunnot ja helmakotelot. Ei ollu mitää vikaa/lahoamisia kuulema.
Kuva
Kuva

Mikä muuten toi patukka on? Löytyy auton molempien ovien kynnyksestä
Kuva

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.11.2007 21:42

Mikä muuten toi patukka on? Löytyy auton molempien ovien kynnyksestä

Turvavöiden kiristin, nykäisee kolaritilanteessa vyön kireälle

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.11.2007 9:10

Allekirjoitan tuon kolmosen ruostuvuusväitteen. Ex-kolmosfarkkuni oli koko elämänsä Pohjois-Karjalassa ja uskoin sen olevan ruosteeton, kun katsastuksessakaan ei mitään ilmennyt. Uusi omistaja kovin tuohtuneena sitten ilmoitti noitten reikien ympärillä pellin olevan aivan hapanta. Enpä noita arvannut erikseen tutkia aiemmin, kun eivät erityisen kulutukselle alttiita ole, ja kaikki näyttää päällisin puolin ehyeltä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.11.2007 9:35

Onkohan näissä eroja, kun farkut on tehty Karmanin tehtaalla, niin missähän perus mallit, ja onko eroja Vento vs. Golf kuinka paljon? Ainakin äipän -97 farkku Golf on pohjasta priima, itelläni nyt talviruoskana Vento -96, joka taas on hiukan sieltä täältä pintaruosteessa.

Pitäs katsoa tarkemmin tuota ruostekuntoa, mutta ihan ok pellit vaikuttais olevan, sen mitä paksista ja vesilätäkössä kurkistellen sitä katsellut.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 13.11.2007 18:08

Oon kuullu ja nähny että vanhemmissa ventoissa ainaski on sitä lakka ja maali vikaa. Kaverilta lähti ventosta sieltä täältä lakka pois pesun jälkeen ja oli vm. 95

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.11.2007 21:27

Omani oli siis -98 farkku ja kyllähän se on Wolfsburgin tuote (valmistenumeron 11. merkki). Onkos muita kolmosmalleja kuin cabrioita tehty Karmannin tehtaalla?

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 13.11.2007 21:43

mulla lähti takaluukun kannesta lakka, vento-96 td


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa