Teen kouluun harjoitustyötä autoni kulutuksesta. Kulutuksethan on helppo ajossa laske VAG-COMin arvojen "consumption l/h" ja "km/h" arvojen avulla, mutta kun tuo "consumption l/h" on niin epätarkka. Esimerkiksi kulutuksen ollessa välillä 1 - 2 l/h, on tällä välillä olevia kulutusarvoja vain muutama. Lisäksi tuntuu siltä, että kulutuslukema on em. menetelmää käyttettäessä selvästi alakanttissa.
Ajattelin, että "actual injection qty" antaisi varmasti tarkemman tuloksen, kuin "consumption l/h", koska sillä on paljon enenmmän mahdollisia arvoja. Laskin sitten, että kaavalla (actual injection qty[mg/str]*kierrosluku[rpm]*60[min/h])/(1000*dieselin tiheys[g/l]) saisi uuden kulutuslukeman. Mutta tulos on lähes tulkoon tasan oikea kulutus jaettuna kahdella. Eli kaava muodossa (actual injection qty[mg/str]*kierrosluku[rpm]*60[min/h]*2)/(1000*dieselin tiheys[g/l]) antaa todella oikean tuntuisen tuloksen.
Esim. välillä Vsa-laihia oikea kulutus on ~5l/100km. laskelma "l/h" arvolla antaa kulutuksen 4,469l/100km ja arvolla "actual injection qty" saan arvon 5,049 mikä on todella lähellä oikeaa. Siis kun lopputuloksen kertoo kahdella.
Kysymys siis kuuluu mistä tämä kakkonen mahtaa tulla ja onko laskentatapani edes oikea?
VAG-COM kikkailua.
Valvoja: ffp jäsenet
Tietysti olet sitten huomioinut matkaan käytettävän ajan tai sitten ajanut 100km/1h... Mutta Jos ajateltaisiin, että actual injection qty[mg/str] kuvaakin yhteen sylinteriin ruitattua määrää per joka toinen tahti, niin päästään 4*yhden sylinterin polttoaine / 2 (joka toinen kierros) =2 lopputulemaan. Eli onko jollakulla tietoa esittääkö actual injection qty[mg/str] yhteen sylinteriin joka toinen kierros ruikattua määrää? esim. kuusisylinterisissä tämä arvo pitäisi olla sitten suunnilleen sama kuin nelikoissa (siis sylinterissä).
Joo, kyllä ajonopeus on otettu huomioon.
Tuolla UVW:n puolella sain samankaltaisen vastauksen. Eli ajatukset menivät vähän sekaisin ajatellessani nelitahtikoneen toimintaa. Uskon siis, että tuo 2 tulee juuri tuosta nelitahtikoneen ominaisuudesta, jossa polttoainetta otetaan sisään vain joka toinen tahti.
Tuolla UVW:n puolella sain samankaltaisen vastauksen. Eli ajatukset menivät vähän sekaisin ajatellessani nelitahtikoneen toimintaa. Uskon siis, että tuo 2 tulee juuri tuosta nelitahtikoneen ominaisuudesta, jossa polttoainetta otetaan sisään vain joka toinen tahti.
Kyllähän VAGCOM näyttää juuri tuon litraa/100km -lukeman reaaliajassakin näytöllä, ihan vaikka ruudun kokoisena viisarimittarina...
Samoin tietysti saa reaaliajassa myös minkä tahansa suoran mittausarvon, mutta tuo laskennallinen kulutusarvo vaatii sen, että lukee vähintään kahta eri ryhmää samanaikaisesti. Näissä ryhmissä pitää esiintyä kentät "Fuel Consumption [l/h]" (esim ryhmä 015) ja "Speed [km/h]" (esim ryhmä 006 tai 022). Silloin VAGCOMin reaaliaika-skooppiin ilmestyy kaksi lisänappia, joista saa kulutuksen joko amerikkalaisittain käännettynä MilesPerGallon-arvona tai eurooppalaisittain l/100km.
Jos auto ei liiku mihinkään (nopeus = 0), näytetään ainakin tuossa l/100km-mittarissa tuota litraa/h -lukemaa kuten ajotietokoneillakin on tapana.
Sekä reaaliaikaskoopin että loggauksen saa molemmatkin päälle, kunhan tekee sen oikeassa järjestyksessä. Ainakin tuossa vanhemmassa versiossa (311-2) pitää ensin tietysti valita halutut ryhmät ja sitten käynnistää skooppi. Omassa koneessani kun palaa takaisin ryhmien valintaan, niin ylin ryhmä kadottaa valintansa => pitää vain valita uudestaan. Sen jälkeen voi käynnistää loggauksen. Tämän jälkeen ei enää tapahdu tuota ryhmän tyhjentymistä vaikka vaihtaa skooppinäytön ja loggaus-ohjauksen välillä.
Samoin tietysti saa reaaliajassa myös minkä tahansa suoran mittausarvon, mutta tuo laskennallinen kulutusarvo vaatii sen, että lukee vähintään kahta eri ryhmää samanaikaisesti. Näissä ryhmissä pitää esiintyä kentät "Fuel Consumption [l/h]" (esim ryhmä 015) ja "Speed [km/h]" (esim ryhmä 006 tai 022). Silloin VAGCOMin reaaliaika-skooppiin ilmestyy kaksi lisänappia, joista saa kulutuksen joko amerikkalaisittain käännettynä MilesPerGallon-arvona tai eurooppalaisittain l/100km.
Jos auto ei liiku mihinkään (nopeus = 0), näytetään ainakin tuossa l/100km-mittarissa tuota litraa/h -lukemaa kuten ajotietokoneillakin on tapana.
Sekä reaaliaikaskoopin että loggauksen saa molemmatkin päälle, kunhan tekee sen oikeassa järjestyksessä. Ainakin tuossa vanhemmassa versiossa (311-2) pitää ensin tietysti valita halutut ryhmät ja sitten käynnistää skooppi. Omassa koneessani kun palaa takaisin ryhmien valintaan, niin ylin ryhmä kadottaa valintansa => pitää vain valita uudestaan. Sen jälkeen voi käynnistää loggauksen. Tämän jälkeen ei enää tapahdu tuota ryhmän tyhjentymistä vaikka vaihtaa skooppinäytön ja loggaus-ohjauksen välillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 49 vierailijaa